Bör man byta detta däck ? (Bilder)

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ZX9R -98 * Såld
Har kollat lite på däcket som jag tycker ser konstigt ut..
Så min fråga är bör man byta det eller kan man köra på det ett tag till då man har en taskig ekonomi för tillfället. Om det är en fara så ska det självklart bytas omgående.

Jag kör dock ingen bana och kör i ett ganska lugnt tempo på vägarna dock så lär man ju vilja dra ur den ibland :)

Lägger upp ett par bilder på hur däcket ser ut.
Är ganska slitet i mitten men jag gissar på att det tar ett bra tag innan det kommer in till korden.

Sen på ena sidan så ser det ut som det har smällt lite svårt att förklara synns på bilden.

Nästa bild så är det bild på en spricka eller va det nu är.. ja tycker det liknar mer som nån slags skärskada.
det är så runt om på däcket på ena sidan med jämna mellanrum det är inga torrsprickor iallafall. jag tror inte dom är så djupa men svårt att säga då det är väldigt mycket mönster kvar på sidorna.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

dunderbo

förmycketförsent
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
-98 ninja 900 + ett objekt av zzr600
Om du e osäker o ställer dej själv frågan::: så byt!!!
E du vilig att ta risken???

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag skulle köra en stund till på det om du bara kör gata.
Efter mönstret har försvunnit i mitten kan man harva på ett bra tag till, men sen när ytgummit börjar spricka upp går det fort ner till översta lagret av cord/väven eller vad de de spunna trådarna kallar på svenska.
De ä bara att åka.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Det ser ju ut att vara utslitet på mitten.

Jag hade kanske kört någon tur mer, men ett byte bör definitivt planeras in

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ZX9R -98 * Såld
Aldrig bytt däck på en hoj så jag vet inte hur slitet det bör va innan man bör byta. självklart hade man ju åkt på helt nya däck hela tiden om man kunde..

Hojen ska in på service imorn så får väl i värsta fall byta skiten sammtidigt, uchs va dyrt det blev nu :(

Vad brukar ett bra bakdäck ligga på i pris om man köper nått vettigt i dom lägre prisklasserna på en mcverkstad ???

Busa-The-Man

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2009
Hoj
-11 Kawasaki Z1000SX
Byt, du vinner på det. För större bitar kan slitas upp från de där sprickorna, speciellt nu när asfalten är vass efter vintern.:tummenupp

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
skit i michelin däcket du har på och leta i köp och sälj efter ett race:at bakdäck och framdäck.du får ett nytillverkat däck av bra kvalitet med obefintligt slitage där du kör och på sidorna så finns det ändå gummi kvar nog till vad den hojen kan prestera.
detta borde hamna runt 1500-2000 för ett set.mer ekonomi får du inte.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag hade lätt kört någon tur till på det där däcket. Slitet är det givetvis. Känner man osäkerhet bör man byta. Jag har aldrig varit osäker.

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ZX9R -98 * Såld
Har man råd att ha hoj har man väl råd att byta däck också? Det är ju en ganska stor kostnad som man måste lägga in i budgeten för en hoj, liksom service etc.
ALDRIG tumma på säkerheten när det gäller hojkörning, har du inte råd, så byt till billigare hoj eller ingen alls..

jag har råd att byta däck det va bara det att det blev väldigt mycket utgifter på hojen denna månad med försäkring och service och däckbyte. blir väl strax under 15k för allt plus att det är strul med bilen sammtidigt... Men självklart ska det bytas om det är en risk.

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Hoj
Ducati Monster -05
jag har råd att byta däck det va bara det att det blev väldigt mycket utgifter på hojen denna månad med försäkring och service och däckbyte. blir väl strax under 15k för allt plus att det är strul med bilen sammtidigt... Men självklart ska det bytas om det är en risk.

Sorry var inte meningen att låta så snorkig, läste mitt inlägg och insåg att det lät så!
Jo jag vet hur mycket eländes utgifter det kan bli på en gång med alla fordon man äger, men det var av välmening bara för det är fan aldrig värt att riskera livet!

:krama

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
skit i michelin däcket du har på och leta i köp och sälj efter ett race:at bakdäck och framdäck.du får ett nytillverkat däck av bra kvalitet med obefintligt slitage där du kör och på sidorna så finns det ändå gummi kvar nog till vad den hojen kan prestera.
detta borde hamna runt 1500-2000 för ett set.mer ekonomi får du inte.

Håller med här! Köp ett begagnat däck av bättre märke och modell hellre än att gå och köpa en avrundad ishockeypuck från kina

Razer1

Ny medlem
Gick med
11 May 2007
Hoj
ZX9R -98 * Såld
Hitta däcket på nätet nu och det verkar vara helt fel däck för mig :)

- Stealth 003
Användningsområde:

Bankörning/Gatkörning/Dragracing
Passar dig som kör mycket bana och lite gata.

Får kolla upp imorn när den ska in på service om dom har tid att byta däcket med.. men då skulle man ju byta fram med igentligen då det är ett bandäck det med så det slits väl snart ner det med.

Sorry var inte meningen att låta så snorkig, läste mitt inlägg och insåg att det lät så!
Jo jag vet hur mycket eländes utgifter det kan bli på en gång med alla fordon man äger, men det var av välmening bara för det är fan aldrig värt att riskera livet!

:krama

hehe ingen fara jag förstår hur du menar självkklart ska säkerheten komma först :)

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Här är ett schletet däck. DNF på Knudan med typ 25min kvar på ERF för några år sedan.

Orutinerat. :tungan

Bifogat

• 9517_142580673170_637703170_2688642_2903199_n.jpg
    9517_142580673170_637703170_2688642_2903199_n.jpg
    50.6 KB · Visningar: 578

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Här är ett schletet däck. DNF på Knudan med typ 25min kvar på ERF för några år sedan.

Orutinerat. :tungan

Precis, och hålla på att byta det där gatdäcket som är precis vid slitagemarkeringarna på mitten?
Nä, ta det nästa månad när du har råd. Jag tippar på att man kommer 50-150mil till beroenden på hur trådskaparen kör.
Det är inte på något sätt farligt att köra med det bakdäcket.

Edit; Trådskaparens däck allså. Hållundans däck är solkart en DNF.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning