...och visst är det en slump att de sedan flera år inplanerade militärövningarna passar så perfekt i tid?
"Processen" är planerad, tro inte annat. Spelet i medierna finns för att "kvinnor för fred" och liknande grupper skall känna sig lite mindre bortspelade. Och helst rösta på S även fortsättningsvis.
Hade förslaget kommit två veckor in på kriget så...antagligen.Vad händer om Ryssland säger att de drar sig ur Ukraina om vi inte går med i NATO?
Då går vi inte med i NATO, tror jag.
Kunde bli deras sätt att rädda ansiktet.
Jag har kommit fram till att jag inte alls är så säker på att vi går med längre.
Storyn kunde bli:Hade förslaget kommit två veckor in på kriget så...antagligen.
Det är fortfarande en förlust för Ryssland att förhålla sig till lilla Sverige.
Därför tror jag aldrig Ryssland skulle ha gett oss alternativet.
Njaa det har det väl gjort...eller det har gjorts av mig iaf.Något som irriterar mig storligen med alla som inte vill att vi skall gå med i NATO är bristen på kritik av det som har varit.
Varför ifrågasätts inte de 25 år av försvarsbeslut som lett fram till en situation där vi inte längre kan försvara oss själva?
Hoppas ingen tycker så. Inte ok för att någon säger så utan ok för att det behövs. Vi skulle har gjort det som behövts tidigare. Kanske kan folk inte tänka själva utan de behöver någon sorts fadersfigur som säger till dem vad de ska göra.Varför är det okay nu, att sätta av 2% av BNP till försvarsbudgeten - bara för att NATO säger så?
Och nu är det samma skrå som gjort att grafen ser ut som den gör, som gjort fel 1000 gånger av 1000 som ska ta rätt beslut den 1001 gången. Tillåt mig tvivla.Hade vi hållt den nivån själva under idiotåren så hade vi haft kvar ett försvar som kunde försvara landet och avskräcka från angepp - istället för ett insatsförsvar som skulle hatta runt på jordklotet och rycka in där vi varken var önskade eller omtyckta.
Därtill ett försvar byggt på allmän värnplikt och förståelse för vad som bygger landet och vad som skall försvaras.
Här är en intressant graf:
View attachment 471881
När vi rustade och sprängde berg som mest, första hälften av 60-talet så tangerade vi 4% av BNP. Vi går stadigt ner mot anständighetsgränsen 2% fram till 1997, och sedan är det bara utför efter det - ner till en nivå där vi hur man än räknar ligger i bottenskiktet och skvalpar.
Tingsten skriver: "Genom Sveriges anslutning skulle denna pakt vinna i styrka. "Det alltid så klarsynte och välformulerade Tingsten - som efter sin död till sist fick rätt i många frågor han drev - skrev detta redan 1952:
Alla bör läsa mer av Tingsten och om varför de demokratiska principerna är viktiga för samhället.
Per Wirtén: Tingsten var samhällsdebattens liberala demonregissör - OBS: Radioessän
Ur Obs i P1, måndagen den 13 maj 2013sverigesradio.se
Jag har aldrig förstått V's fortsatta vurm för ryssland.Bara V kvar men det är nog att hoppas på för mycket med tanke på historien.
Ska bli intressant att se hur det går. Turkiet har ju köpt luftförsvar från Ryssland.Vad det gäller Erdogan så tror jag att han rättar sig i ledet så fort han fått ha sin show om kurder i Sverige och USA säger till honom vad som gälla skall.
Tingsten skriver: "Genom Sveriges anslutning skulle denna pakt vinna i styrka. "
Det här skrevs 1952.
Jag ställer mig tvivlande på att det svenska försvaret 2022 ger mer i bidrag till NATO's försvar av Västeuropa än det åtagande NATO teoretiskt tar med försvaret av Sverige.
Vi måste betänka att det idag helt saknas förråd att försörja befolkningen.
Nedlagda under Göran Persson tid som statsminister. Håll budgeten !
För Sveriges del med mindre än 5% av befolkningen norr en linje från Storlien till Sundsvall.De två STORA problem som NATO har idag är 1. Försvaret av Nordkalotten och 2. försvaret av de baltiska staterna samt Östersjön.
I och med Sveriges inträde så upphör i princip dessa problem att existera. Planeringen för norra flanken kan förändras i grund, exempelvis vad gäller US Marines upplagring av materiel i Norge.
Sedan har vi Sveriges och Finlands underrättelseläge gentemot Ryssland, inklusive förmågor som då blir en mycket stor tillgång för NATO.
Det finns såklart ett gäng bonuseffekter med tex försvarsindustrin mm.
Problemet är väl tvärtom.
Hur mycket starkare blir NATO med Sverige anslutet till NATO ?
Vad är det vi får betala egentligen?Varför skulle NATO och NATOS starke man USA skulle vilja ha oss som medlemmar. Vad tjänar de på det? Vad har vi som dom inte har?
Närheten till Ryssland?
Läs tråden från början så ser du hur fel du har.Om du var det minsta intresserad av svensk försvarsplanering efter 1945 hade du inte ens ställt frågan, då hade du insett hur fel den är.
”Skandinaviska länder är som ett vandrarhem för terroristorganisationer...”
Det här är ju toppen. Nu sitter vi verkligen i skiten. Vi har bränt försvarsbudgeten på terrorister och nu riskerar vi bli nekade Natomedlemsskap på grund av detta.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|