böter.. så mycket kostar det

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Det finns inga prickar i registret nu. Så du behöver inte oroa dig för det.:)

Så sant som det var sagt, förstår inte varför folk ska envisas med att tro något sådant:va
(Sedan finns det ett brottsregister, men det är en annan sak.)

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Råttárd
Hamnade hos länsstyrelsen pga att jag blev stoppad 2 ggr inom ett år, för fortkörning. Båda var visserligen i 25-30 fortklassen. Samt att tidigare stoppningar gjorde att de tilldömde en 2 månaders indragning.

Henklund

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750
Länsstyrelsen kollar igenom dina brott även du åker dit på en lob osv, har du för mycket under en 3års period så gör dom ett körtkortingripande. Sen är det upp till dig att överklaga.

Erm, Lob är inget man "åker dit" på. Det är inte olagligt i sig att vara berusad. Jag har varit med om att man inte kunnat stärka indentiteter på folk som kommit in för Lob så det låter konstigt att Länsstyrelsen skulle dra upp något sånt.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Någon som vet hur lång tid det tar för snuten att skicka hem ett brev till en då man blivit fångad i en fartkamera i på tok för hög hastighet? Läste att det skulle ta ca 10 arbetsdagar på deras hemsida, men nu har det gått en månad... Har jag klarat mig tror ni? :banana

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Erm, Lob är inget man "åker dit" på. Det är inte olagligt i sig att vara berusad. Jag har varit med om att man inte kunnat stärka indentiteter på folk som kommit in för Lob så det låter konstigt att Länsstyrelsen skulle dra upp något sånt.
Kan man tycka, men livet är fullt av konstigheter. Det är som sagt upp till var och en att överklaga, och kan man bevisa att det inte var en själv (vilket förstås oftast är väldigt svårt lång tid efteråt om man inte satt på ett flygplan eller så) så har man nog en god chans, annars litar de förmodligen glatt på vad de hittar i registren.

Ekerholm

Guest
Någon som vet hur lång tid det tar för snuten att skicka hem ett brev till en då man blivit fångad i en fartkamera i på tok för hög hastighet? Läste att det skulle ta ca 10 arbetsdagar på deras hemsida, men nu har det gått en månad... Har jag klarat mig tror ni? :banana

sånt kan ta ett bra tag... en kompis åkte på böter.. det tog nästan 2månader innan han fick ett litet brev i brevlådan... men sen kan du ha haft tur med.. jag har hört att många bilder är så kassa så dom blir det inget av med... får väl hoppas på det sista för din del då...

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Länsstyrelsen kollar igenom dina alhoholvanor, gillar de inte vad de ser kan de göra ett körkortingripande.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Mitt kom på 4 dagar.
Är bilen reggad på dig så har dom nog kastat den pga. ej identifierbar,är bilen reggad på någon annan så gör dom en utredning först och då kan det ta lite tid.

Gamla kameratypen däremot kunde det ta tid innan det kom något.

Henrik

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Jag har hört i förbifarten idag faktiskt av en kurslärare om säkerhet på väg från vägverket att "prick-systemet" var borttaget för flera år sen.

Det finns inga prickar i registret nu. Så du behöver inte oroa dig för det.:)

Alltså.. Jag vill ju inte vara en messerschmidt så där egentligen men
enligt den till ofta länkade trafikjuristen finns det visst kvar.
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse3.htm

Om än i kanske förändrad form och mer beroende på hur dom gjort förut
och har inte så mycket med lagen att göra...
Underbart va??? :huvet

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Jag råkade tappa kopplingen lite för fort och råkade köra om en civilare på slangen och det kostade 8 lakan i böter samt att de tyckte inte jag kunde köra så de bestämmde sig för att låna kortet en stund (6mån)
Det tog ca: 1,5mån innan det berömmda bruna kurveret kom i postlådan.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
När blir man av med lappen då? Så fort de går till åklagare? Känns lite väl att köra 70km/h på 30km/h väg och inte bli av med lappen...

Gränserna är 20 km/h överträdelse på 30-väg och 30 km/h överträdelse på 50-väg och uppåt. Över dom gränserna har polisen rätt att omhänderta körkortet vid vägkanten. Sen tar länsstyrelsen beslut om hur långt körkortingripandet skall bli.
dock kan man råka ut för att få körkortet indraget vid upprepade mindre förseelser. Jag har för mig att dom ligger kvar under en 3 årsperiod så om man kör 25 km/h för fort på 50 sträcka flera gånger under den perioden så kan man råka ut för att få körkortet återkallat.

Dom kan också göra körkortsingripande av andra anledningar som kan anses vara kopplade till din lämplighet som körkortsinnehavare. Exempelvis om man vid upprepade tillfällen blir omhändertagen av polisen för att man är alldeles åt helsike för full. :fyllehäcken

Det beror lite på. Normalt så ska brevet komma inom 2 veckor enligt vad jag hört men det kan ta längre tid om dom råkat ta för många bilder. Dock är det så att en väldigt stor andel av bilderna får slängas för att bildkvaliteten är dålig (Jag har hört närmare 70%) och sen kan det vara så att det är svårt att identifiera föraren av andra skäl som gör att dom slänger bilden.
Har det tagit en månad så är oddsen hyfsade för att det inte kommer något brev alls men helt säker kan du nog inte vara.

jag har en fråga om prick i registret. när får man det och vad händer när man har många?

Dom tillämpar inte "prickar" numera. Dock så registreras ju alla förseelser och ligger kvar i registret i 3 år. Har du fått en böteslapp av polisen så finns det med andra ord registrerat (enkelt uttryckt) och har du samlat för många sådana inom en 3-årsperiod så finns risken att länsstyrelsen gör bedömningen att ett körkortingripande är på sin plats.

Lob är väl inte för att dom ser att du är full. I så fall skulle det bli ganska fullt hos polisen en fredag eller lördagkväll. Det är väl snarare om dom hittar dig och du verkar vara så berusad att du inte är i stånd att ta vara på dig själv. Det är med andra ord ett omhändertagande för att dom anser att du kan vara en fara för dig själv eller andra i det tillstånd du är.
Men det registreras precis som alla andra omhändertaganden och ingripanden som polisen gör. Och har dom kunnat identifiera "fyllot" så kan det hända att det används som grund för körkortsingripande eftersom länsstyrelsen kommer åt dom uppgifterna.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...