Bakljuset pulserar i takt med blinkers

Man skulle nog ta och försöka mäta om man har spänningsfall på plus eller minussidan. Troligtvis är det nog jorden som spökar. Pulserar även framlampan eller är det jara baklampan? Jag skulle börja att mäta från plus på batteriet till plus på baklampan och sen göra samma sak på jorden på baklampan till minus på batteriet och se om spänningfallet är på plus eller minussidan.

Sen får man mäta sig fram var felet är. Minns jag rätt sitter två säkringar under sadeln på KLR650, det är inte så att det ärjat i nån av säkringshållarna så du får spänningfall på hela plussidan?
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
Det är vanliga glödlampor i, men jag tog LED för att se om den minskade förbrukningen gjorde någon skillnad.
 
Om du har på lyset, minskar både bak och framlampans sken om du bromsar? Om du fortsätter att hålla bromsen intryckt och slår på blinkers minskar bak, fram och bromsljus då i tankt med blinkers?

Funderar på om det är hela elsystemet som har spänningsfall eller om det bara är en viss del som har spänningsfall?
 
View attachment 512494
View attachment 512495

Så ser elschemat ut.
Det jag har uteslutit är blinkersrelät, för det ger jämt och stadigt voltantal vid användning.
Jag har uteslutit den vita som går från batteriet och som sköter startmotor osv, men är försiktigt skeptisk till den bruna fortfarande.

Allt funkar egentligen på hojen, förutom pulserande ljus när mer än halv- och bakljus är igång. Exempelvis blinkers eller bromsljus.
BRA DU LADE IN ELSCHEMAT i #98 :tummenupp
Den här kontakten hade jag öppnat och tryckt ihop några gånger i försök få bort oxider.
1743354637207.png
 
Mitt nuvarande spår är att det inte har med jorden att göra, utan snarare plusmatningen.
Jag hade såhär vid ett tillfälle;
1743362817881.png

Då bestämde jag mig för att byta hela säkringsarrangemanget och satte dit flatsäkringar istället. Nu ligger det på 11.4 med lite pendling. Men fortfarande pulserande ljus.
Nu har alla kopplingar i hela schemat åkt isär och allt står sprayat med 5-56 till i morgon då jag hoppas att i allafall något har löst sig och sen blir det tryckluft och en jäkla massa juckande.

Får lägga in ett externt möte vid 09.00 för att ge mig själv tiden hela morgonen...
 
Om du har 11.9V på den vita och 10.7V på den bruna kabeln så misstänker jag tändlåset, nu är det lite svårt att följa det kluvna schemat på telefon men den vita verkar gå från batteriet till tändlåset och den bruna ut från tändlåaet till säkringen till förbrukarna öcer tändlåset. Detta med reservation för att jag läst schemat fel.

Undrar fortfarande om det bara är baklyset som pulserar med blinkers eller om även bromsljus och hel, halvljus pulserar?
 
Det är ju annars jäkligt lätt att testa genom att ersätta befintlig jord med en tillfällig jord till baklyse och blinkers. Blir det bra har du hittat felet, annars sök vidare.
Det är testat och pulserade även då.
Har inte provat fram i och för sig, men det borde ju vara samma effekt.
 
Om du har 11.9V på den vita och 10.7V på den bruna kabeln så misstänker jag tändlåset, nu är det lite svårt att följa det kluvna schemat på telefon men den vita verkar gå från batteriet till tändlåset och den bruna ut från tändlåaet till säkringen till förbrukarna öcer tändlåset. Detta med reservation för att jag läst schemat fel.

Undrar fortfarande om det bara är baklyset som pulserar med blinkers eller om även bromsljus och hel, halvljus pulserar?
Det är fram med, både på halv och helljus.
Bromsljus har jag inte testat, men står på listan i morgon isåfall.
Tändningslåset, borde inte det vara kopplat på den vita matningen och inte brun/blåvit?

Den är avsäkrad på 20 och den driver såvitt jag ser enbart fan relay switch och ignition switch förutom att den även bryter mot rectifier.

Är det Ignition Switch som är tändningslåset eller Starter Circuit Relay?
 
Jag kan ju läst fel mem jag får ju att både vit och brun/blåvit går till tändlåset.

Ignition switch lär vara tändlåset, starter circuit relä är ett relä som måste dra för att man ska kunna starta med startmotorn (om jag minns rätt) till denna krets är bla stödbrytaren, neutralkontakt, stoppen på styret och säkert fler saker kopplade vad jag minns. Har läst att vissa har med en kabel med två flatstift för att kunna bygga reläet om det skulle ge upp på körningar i obygden för att kunna starta hojen med då tror jag den bara går att stanna med tändlåset.
 
Tången funkar nog, jag har även biltemas dyrare tänger med "spärr" både för vanliga kabelskor och crimp och dessa har funkat bra.

Så Classes kabelskor funkar alltså, jag har köpt på OK men det börjar bli dåligt nu då sortimentet inte längre fylls på. Lite OT men vila kabelskor anses som bra och prisvärda?
Från Classe Honor flatstift Röda, Blå, Gula känns rejäla tycker jag. Och Prisvärda
Från Biltema känns OK när man smält anslutningarna med lim med en liten gasbrännare.
Prisvärda, tveksamt.
Exempel 1 Exempel 2 https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/flatstifthylsa-4-6-mm-10-st-2000050977
 
Mitt nuvarande spår är att det inte har med jorden att göra, utan snarare plusmatningen.
Jag hade såhär vid ett tillfälle;
View attachment 512513

Då bestämde jag mig för att byta hela säkringsarrangemanget och satte dit flatsäkringar istället. Nu ligger det på 11.4 med lite pendling. Men fortfarande pulserande ljus.
Nu har alla kopplingar i hela schemat åkt isär och allt står sprayat med 5-56 till i morgon då jag hoppas att i allafall något har löst sig och sen blir det tryckluft och en jäkla massa juckande.

Får lägga in ett externt möte vid 09.00 för att ge mig själv tiden hela morgonen...
11,9 Volt är det från säkringen till Battery - (Minus) ?
Är det så tycker jag att du borde ladda batteriet. Hänga på en batteriladdare på batteriet.
För 11,9 Volt är så lågt att batteriet håller på och förstörs, sulfaterar.
Batteriet borde ligga på minst 12,7 Volt. (Med släckt ljus.) Men du hade kanske tänt ljus ?
 
Last edited:
Tändningslåset, borde inte det vara kopplat på den vita matningen och inte brun/blåvit?

Som det verkar så får vit och brun kontakt i tändlåset i on-läget, om du har spänningsfall där så är det nog risk att tändlåset är boven. Vet inte om det man kommer åt men med lite tur kanske man kan bygla mellan vit och brun i kontakten till tändlåset och på så sätt testa om tändlåset tjorvar och her spänningsfall.

1000012948.jpg
 
Angående kvalitet på klämmorna så säljer Clas Ohlson lådor från Nelco Contact. Där bör klämmorna vara av fabrikat TE Connectivity och det är de som tidigare hette AMP, dvs de som spred lödfria anslutningar på marknaden från början.
 
Nu har jag varit inne i själva Turn Signal Switch och mätt.
Där var det disco.
Svajade väldeliga mellan pulserna, vilket kanske inte är orimligt, men jag tycker att det borde ju vara rätt binärt ändå.
Antingen ström igenom och 12.5v eller 0 volt när det är släckt.
Det svajande resultatet här får mig att klura på om det har något med strömställaren, vilken jag demonterat i allafall, men inte helt dissekerat än.
Relät gav ju rätt volt enligt undersökningen som jag gjorde enligt Clymers manual.

Men, beställer relä ändå och sen får det väl bli att löda om uppe i handtaget, även om det inte förklarar att det går att blinka med framlampan, om än så lite, när jag använder bromshandtaget.
Men, fortsatt felsökning pågår.
Kul ju!
 
Nu har jag varit inne i själva Turn Signal Switch och mätt.
Där var det disco.
Svajade väldeliga mellan pulserna, vilket kanske inte är orimligt, men jag tycker att det borde ju vara rätt binärt ändå.
Antingen ström igenom och 12.5v eller 0 volt när det är släckt.
Det svajande resultatet här får mig att klura på om det har något med strömställaren, vilken jag demonterat i allafall, men inte helt dissekerat än.
Relät gav ju rätt volt enligt undersökningen som jag gjorde enligt Clymers manual.

Men, beställer relä ändå och sen får det väl bli att löda om uppe i handtaget, även om det inte förklarar att det går att blinka med framlampan, om än så lite, när jag använder bromshandtaget.
Men, fortsatt felsökning pågår.
Kul ju!

Mätte du med digitalmultimeter? Är nog ganska normalt att det svajar rätt friskt då inte multimetern "hinner med" att mäta med en analog kan du nog få ett bättre resultat. Mätte upp blinkers i släpvagnskontakten i A-traktorbygget jag håller på med och det svajar rätt friskt med en multimeter. Ett alternativ vore ju att koppla förbi reläet med att bara koppla ihop kablarna och sen se om övriga lysen minskar om du slår på blinkers? Om du kan blinka med fram och baklyset med bromsen kan du nog glömma blinersrelä och blinkersomkopplare, du har spänningsfall nånstans. Jag skulle chansa på tändlås eller kontaktdonet till tändlåset, hade som jag skrivit tidigare varit intressant att bygla förbi tändlåset och direkt koppla ihop vit och brun kabel för att utesluta det.

Ska du ändå köpa nytt relä så köp ett lastoberoende för då behöver du inte bekymra dig om du byter till LED i framtiden. Har köpt dessa relä till mina hojar kommer inte ihåg vilket som passar direkt till KLR:en men nåt av dessa https://www.diodhuset.se/diod-xenon-till-mc-moped/blinkers/tillbehor-for-blinkers

Mitt nuvarande spår är att det inte har med jorden att göra, utan snarare plusmatningen.
Jag hade såhär vid ett tillfälle;
1743362817881.png


Ett tråkigt råd men troligtvis snabbaste sättet att hitta felet i detta fall är att mäta metodiskt, du har redan mätt fram ett spänningsfall mellan vit som går från batteriet till tändningslåset och brun som efter säkringen blir blå/vit så just detta är det första jag skulle kolla innan jag gjorde nåt annat.
 
Funderade vidare på detta, tror det är klokt att koppla förbi blinersreläet vid felsökning, alltså med att bara kopplia ihop de två trådarna till reläet. Dels har du uteslutit reläet men du kan också i lugn och ro mäta på stabila spänningar i elsystemet och se vad som händer med blinkers på och blinkers av.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top