Baksmäller vid jämn gas

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Då vet du ju inte om det verkligen blir tätt.
Varför vill du inte byta allt till det nya och flytta bygeln om den gamla känns bättre?
Storleken på hålet avgör ju bara hur fort flottörhuset fylls upp och nålen tätar och stoppar flödet.
Glöm inte att kolla flottörnivån när du sätter dit de nya sakerna.
Sprickor i o-ringen är typiskt etanolskada.
Nu när du förklarar det sä förstår jag bättre vad hålet har för funktion . Så det blir till att bara föra över bygglen och bytta allt det andra.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Den där bygeln fyller väl ingen funktion?
De förgasare jag sett insidan av har inte haft någon. Ska den hjälpa till att dra ner nålen om den vill fastna? Mha flottörens tyngd?

Det mässingsfärgade kan man kalla flottörnålsätet.
Ny nål och nytt säte. Plus o-ringen såklart. Var det ingen sil/filter med till flottörnålsätet?

Glöm inte olja på o-ringen när du pressar dit sätet.
Har ingen aning vad byggeln har för funktion . Men kan mycket väl vara som du säger.🤔 nä där va inget filter med i den renoveringssatsen . Så får blåsa och tvätta rent det gammla
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
En litte fundering bara, skrev innan att bränslepumpen pumpade dubbelt så mycket bensin som det stod i manualen. Även om flotören stänger nålen när det är fullt kan det inte va så med ett övertryck som trycker mot nålen gör att den inte stänger tillräckligt?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En litte fundering bara, skrev innan att bränslepumpen pumpade dubbelt så mycket bensin som det stod i manualen. Även om flotören stänger nålen när det är fullt kan det inte va så med ett övertryck som trycker mot nålen gör att den inte stänger tillräckligt?
Skilj på tryck och flöde.
Bara för att pumpen kan ge större flöde rakt ut i fria luften betyder det inte att den ger för högt tryck.
Om någon tidigare har bytt pump så kan det vara ett bekymmer, men hojen gick ju bra i somras ju.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Skilj på tryck och flöde.
Bara för att pumpen kan ge större flöde rakt ut i fria luften betyder det inte att den ger för högt tryck.
Om någon tidigare har bytt pump så kan det vara ett bekymmer, men hojen gick ju bra i somras ju.
Stämmer säker, bara masa funderingar för att förtå mig på alla saker 😅 har beställt mindre huvudmunstycke nu sen ska jag sätta ihop alla nya saker och testa den igen ☺️
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Stämmer säker, bara masa funderingar för att förtå mig på alla saker 😅 har beställt mindre huvudmunstycke nu sen ska jag sätta ihop alla nya saker och testa den igen ☺️
Nu gör du ju flera saker samtidigt.
Förmodligen riktigt tätande nål och säte inkl O-ring, den tidigare kan ha orsakat flödning.
Byter du också munstycke till ett mindre så kanske du hamnar på den magra sidan.
Oavsett så måste du köra en sväng och med gaspådrag döda motorn och ta ur stiften.
10 sekunder på tomgång sabbar möjligheten att bedöma stiften.
Eftersom du verkar vara duktig på att riva förgasaren så hade jag väntat med munstycksbytet.
 

dimitor

Medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Burlöv
Hoj
Suzuki rm125 -89
Nu gör du ju flera saker samtidigt.
Förmodligen riktigt tätande nål och säte inkl O-ring, den tidigare kan ha orsakat flödning.
Byter du också munstycke till ett mindre så kanske du hamnar på den magra sidan.
Oavsett så måste du köra en sväng och med gaspådrag döda motorn och ta ur stiften.
10 sekunder på tomgång sabbar möjligheten att bedöma stiften.
Eftersom du verkar vara duktig på att riva förgasaren så hade jag väntat med munstycksbytet.
Ja du har nog rätt ska vänta med munstycken. Varför jag beställde nya munstycken va för att den förgasaren jag har har 127.5 munstycke men kollar man sprängskisen så ska den ha 95 eller 100 fram. Men sen finns det en förgasare som är importerad som ska ha 127,5 den från USA men den har inte justeringsskruv för luft/bränsle men det har min så kan inte va rätt. Så jag har en förgasare på .In hoj med justeringskruv för brönsle/luft som ska ha 95,100 munstycke men jag har ett munstycke I den som är från en förgasare som inte ska ha luft,bränsleskruv så blir bara förvirrad av de. Hoppas du förstår hur jag menar
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top