Banåkning är inte min grej...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
njae det är väl ett ypperligt sätt att veta var man har asfalten......försök hitta snabba förare (läs race) som inte använder sina puckar. Dock finns det aldrig en anledning att hänga ut som värsta burkslaven i kurvorna, bara sväng tills knäet skrapar i typ. När knät sitter fast mot kåpan och tar i asfalten vet du att det inte går att lägga ner mer ! :D

Visst visst finns ingen anledning att slita en puck per pass, mina håller nåt år eller 2 med mååånga bandagar, som sagt ett bra känselspröt, dippa ner känn efter och lyft upp lite för att veta var marken är
Så sant! I början kände man sig ju som en kung när man väl lyckades få i knät i backen, i synnerhet när man fick lååååånga skrap. Men sen insåg iaf jag att ju fortare det gick, desto mindre knäskrapade jag, eller ju mindre jag knäskrapade, desto fortare gick det :) Nu känner jag som sagt mest vars backen är, och håller lite stöd ibland.

OK, hela delen om balansen mellan ordning och kaos var en lite småslarvig metafor, erkännes. Ska passa på att ta en skrivarkurs i stället för en broms- och kurvkurs.

Men ärligt, folks, blir ni inte lite extra fokuserade av tanken på att kroppsskadan/döden är nära? När man bilar så vet man att skulle det gå åt fanders så har man en kasse passiv säkerhet som kommer att skydda en litet grand i alla fall. Nu kan alla experter skriva lite om hur skadad man kan bli när man åker bil, det går bra.

På cykeln finns du. Punkt. Dina beslut i varje givet ögonblick är det som avgör hur en situation avlöper. Oavsett om bedömningen handlar om vilket spår i en kurva som är taktiskt rätt på en bana, eller vilken hastighet som är lämplig på en viss vägsträcka.
Å du tror inte att man kan göra sig illa om man gör en miss på bana? Dödsolyckorna är avsevärt mycket ovanligare, men det beror nog mest på avsaknaden av älgar, bilister, träd mm. Men lik förbannat måste du vara fokuserad och i varje millisekund ta rätt beslut för att du ska hålla dig på hjulen. Du har ju trots allt väldigt mycket att ta hänsyn till, i synnerhet om du åker med andra på banan.
 
Last edited:

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Kommer ihåg första gången på crossbanan, splitter ny KTM 250 2-takt, ingen moppe eller direkt mc vana. Efter 2 varv med massa omkullkörningar, tjuvstopp och spyfärdig av utmattning(<- fantastiskt otränad) hade jag sålt mc'n på plats om någon hade frågat mig.

Blev bra många varv som mest handlade om att ta sig runt och vänja sig innan det blev tal om att ladda på och köra bättre och snabbare, men jävlar så skönt när man märkte skillnad.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
njae det är väl ett ypperligt sätt att veta var man har asfalten......försök hitta snabba förare (läs race) som inte använder sina puckar. Dock finns det aldrig en anledning att hänga ut som värsta burkslaven i kurvorna, bara sväng tills knäet skrapar i typ. När knät sitter fast mot kåpan och tar i asfalten vet du att det inte går att lägga ner mer ! :D

Visst visst finns ingen anledning att slita en puck per pass, mina håller nåt år eller 2 med mååånga bandagar, som sagt ett bra känselspröt, dippa ner känn efter och lyft upp lite för att veta var marken är

Visst finns det många som använder knät som referens för vilken lutningsvinkel de har och så länge det funkar är det ju inte fel. Men vad händer om stötdämpare/gaffel trycks ihop mer alt. mindre och hur påverkas lutningsvinkel om man inte sitter exakt lika dant? Blir det tillräckligt exakt för att konstant åka på maximal lutningsvinkel för vad däcken kan erbjuda?

Tillgängligt väggrepp är inge tjag medvetet blandar in här för det är en helt annan fråga så jag håller mig strikt till hojens lutningsvinkel.

För övrigt skall vi ha i åtanke att det ena hindrar inte det andra (blick-knä, knä-blick).

Jag skrapar ocksp knäpuckar för det ger mig en säkerhetskänsla, en extra referens som jag (om jag vore tillräckligt skicklig) inte skulle behöva åt minstånde inte för att nå exakt samma lutnngsvinkel i samma kurva om och om igen! Nu är jag tyvärr inte så duktig så jag använder knät OCKSÅ! :D

Mvh!
// Niklas

haha, du sög ju balle, det var ju därför du tyckte det var tråkigt.
Eller så insåg du inte att en kurva kan tas snabbare och snabbare.

Ooooh YES! ALLA kan ALLTID ta kurvorna snabbare och snabbare för det finns ingen gräns! Eller? :D

Mvh!
// Niklas

OK, hela delen om balansen mellan ordning och kaos var en lite småslarvig metafor, erkännes. Ska passa på att ta en skrivarkurs i stället för en broms- och kurvkurs.

Men ärligt, folks, blir ni inte lite extra fokuserade av tanken på att kroppsskadan/döden är nära? När man bilar så vet man att skulle det gå åt fanders så har man en kasse passiv säkerhet som kommer att skydda en litet grand i alla fall. Nu kan alla experter skriva lite om hur skadad man kan bli när man åker bil, det går bra.

På cykeln finns du. Punkt. Dina beslut i varje givet ögonblick är det som avgör hur en situation avlöper. Oavsett om bedömningen handlar om vilket spår i en kurva som är taktiskt rätt på en bana, eller vilken hastighet som är lämplig på en viss vägsträcka.


Japp, men är det också inte det som är en del av tjusningen! Faran man lever med oavsett om man kör landsväg eller bana.

Fast nog satan är det bra mycket farligare att köra landsväg dock! Så jag antar att jag på äldre dar börjar bli lite småförsiktig av mig för nu förtiden körs det mest bana (igen) för det är så satans kul! :D :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Å du tror inte att man kan göra sig illa om man gör en miss på bana? Dödsolyckorna är avsevärt mycket ovanligare, men det beror nog mest på avsaknaden av älgar, bilister, träd mm. Men lik förbannat måste du vara fokuserad och i varje millisekund ta rätt beslut för att du ska hålla dig på hjulen. Du har ju trots allt väldigt mycket att ta hänsyn till, i synnerhet om du åker med andra på banan.

Klart som fan man kan göra sig illa på banan.
Motivation i form av självbevarelsedrift är nog lika oavsett arena.
 

R.Stefan

Vägar är till för att användas!
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Söderhamn
Hoj
KTM 625 sxc -04 och KTM 1190 Aventure-14
Klart som fan man kan göra sig illa på banan.
Motivation i form av självbevarelsedrift är nog lika oavsett arena.

Jag håller med dej till 100% i första inlägget Hans!!!:yoparty

Fast jag är väldigt nyfiken på vad din jobbarkompis #46 svarar på dina tankar

Jag ska fråga han på söndag om han kommer på mötet han å jag ska på!!



//Stefan
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
Ligger man där och pressar sig runt banan som en tok...
Rätt vad det är så blir man omåkt på utsidan så man håller på att tappa knäpuckarna.
Fan va taskigt.

Till sommaren ska jag byta knäpuckar med någon som skrapat i sina så ser jag snabb ut som bara tusan.

:hihi Sånna flashbacks jag får....:hihi

Mina knäpuckar är inte skrapade heller......armbågen är närmare backen när jag hänger....:va :gnissla

Jag måste fan vara felkonstruerad....:D
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Ser du inte skillnad på Sigma och Tau, pojk! ;)

Tau??? Fi om jag får be :)
Iaf är det den som normalt används till Gausskurvan för att beteckna sannolikheten för att något ska påträffas över eller under ett visst värde.

Men, det som ligger utanför 3 standardavvikelser (och alldeles riktigt betecknas med sigma) är väldigt ovanligt som Gulleplutt skrev. :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fast jag är väldigt nyfiken på vad din jobbarkompis #46 svarar på dina tankar

Jag ska fråga han på söndag om han kommer på mötet han å jag ska på!!


//Stefan

Jag vet vad hans varar! Hälsa från mig är du snäll och grattulera honom för guds skull INTE till hans nyförvärv för då får du aldrig slut på hans ego-fasoner! :D

Mvh!
// Niklas
P.S Det är väl #46 här på SH du pratar om, eller?
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Visst finns det många som använder knät som referens för vilken lutningsvinkel de har och så länge det funkar är det ju inte fel. Men vad händer om stötdämpare/gaffel trycks ihop mer alt. mindre och hur påverkas lutningsvinkel om man inte sitter exakt lika dant? Blir det tillräckligt exakt för att konstant åka på maximal lutningsvinkel för vad däcken kan erbjuda?

Tillgängligt väggrepp är inge tjag medvetet blandar in här för det är en helt annan fråga så jag håller mig strikt till hojens lutningsvinkel.

För övrigt skall vi ha i åtanke att det ena hindrar inte det andra (blick-knä, knä-blick).

Jag skrapar ocksp knäpuckar för det ger mig en säkerhetskänsla, en extra referens som jag (om jag vore tillräckligt skicklig) inte skulle behöva åt minstånde inte för att nå exakt samma lutnngsvinkel i samma kurva om och om igen! Nu är jag tyvärr inte så duktig så jag använder knät OCKSÅ! :D

Mvh!
// Niklas



Ooooh YES! ALLA kan ALLTID ta kurvorna snabbare och snabbare för det finns ingen gräns! Eller? :D

Mvh!
// Niklas




Japp, men är det också inte det som är en del av tjusningen! Faran man lever med oavsett om man kör landsväg eller bana.

Fast nog satan är det bra mycket farligare att köra landsväg dock! Så jag antar att jag på äldre dar börjar bli lite småförsiktig av mig för nu förtiden körs det mest bana (igen) för det är så satans kul! :D

Mvh!
// Niklas


När du åker av så är gränsen nådd! då kan du anpassa dej efter det. :tummenupp :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
När du åker av så är gränsen nådd! då kan du anpassa dej efter det. :tummenupp :tummenupp

Om det vore så enkelt vore jag en riktig fena på att köra hoj! :D

Faktum är ju att gränsen uppenbarligen går tidigare än så eftersom man tyvärr passerade FÖRBI gränsen vilket resulterade i krasch! :tungan
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Lite off topic:

Visst CSS ÄR den regerande utbildningsformen för de som vill lära sig köra hoj seriöst på bana. Har själv varit med dem i egenskap av hjälpinstruktör när de höll en kurs på Ring Knutstorp. Kan bara ge :tummenupp

Dock finner jag det mer prisvärt att jobba sig upp till steg 4 inom SMC BKK/SHK för samma slutresultat för betydligt mindre pengar. :)

De instruktörerna vi har i de högre stegen är fullt kompetenta att lära ut samma avancerade körteknik och teorin som ligger bakom som CSS.

Det satsas väldigt hårt på kompetenshöjande internutbildning av BKK/Sporthojsinstruktörer som gör att vi fortlöpande blir bättre och bättre på det vi gör. :tummenupp

/Andras, Instruktör SMC Skåne
 
Last edited:

Ducati Girl

We are All Aliens... BOTT#6, REC#127
Gick med
28 Dec 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ducati 848-08, Ducati 748S, Ducati 750SS
Kan mycket väl vara så att banåkning inte är någonting för dig. Alla kan ju inte tycka om det bara för att många tycker det är roligt eller någonting av det roligaste man kan göra på två hjul.

Men jag tycker nog du ska ge det några chanser till innan du avfärdar tanken helt på att köra bana igen. Efter endast några varv kan det vara svårt att få in den rätta känslan. Man kanske har för mycket att tänka på för att man ska inse det roliga och vilken underbar känsla det kan vara att få in flytet och känna att man ökar lite i taget tills det känns som om man flyger fram, hittar bättre spår, lär sig slappna av, körteknik, använda blicken på rätt sätt osv. När det mesta börjar falla på plats efter ens egna förutsättningar, kan det bli en riktig "kick". En bra utbildning med duktiga instruktörer, som många redan skrivit, kan få dig att ändra uppfattning. Dessutom är bankörning ett ultimalt sätt att lära "känna" sin hoj bättre och du kan ta med dig mycket av det du lär dig under bankörningen när du kör ute i trafiken.

Bara det att du tog dig till banan och körde ut, visar att det någonstans fanns/finns ett intresse. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top