Banåkning!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Och jag vill läsa allt här IDAG. Hur gick det, vem var snabbast, vem var nära att klota, vem lärde sig mest.....?
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Salig!!!

Jag är helt salig!!! Visst var det roligt att åka på Gotland Ring och banan i sig är fortfarande bättre än gälleråsen, men dår var jag ensam hoj på banan och utan instruktör som visade spårval.

Nu fick vi spårvalet visat för oss och man hade många att tampas med. Jag pressade mig själv till max och har nu tagit oskulden på knäpucksskapning!!! Sista passet fick jag även till en kontrollerad poweslide ut ur en kurva, oooh vad härligt det var!

/Simba
P.S. varför sålde jag bladen, kunde jag inte nöjt mig med halvförsäkring...?
 

tobbe

Varför blir det höst?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norr om Sth
Hoj
Diverse...
Penguin skrev:
Och jag vill läsa allt här IDAG. Hur gick det, vem var snabbast, vem var nära att klota, vem lärde sig mest.....?

Äntligen inloggad! Kan bara uttrycka gårdagen med ett ord UNDERBART :rock :tummenupp :rock

Jag körde totalt 26 (!) mil på banan igår, uppdelat på 7 pass. Vi körde 30 min pass, en licens och en gatgrupp, mao hamnade alla URR åkare i samma grupp vilket ledde till att vi int fick så många kort med oss hem men några vart det i alla fall. Snabbast var nog Taz, R6Drutten och jag, vi låg ganska jämt. Sista passet stod en trött norrlänning (Taz) över och klockade mig för 1.24, helt ok antar jag speciellt med tanke på att jag hade landsvägssulor. Taz körde på beg racedäck och Drutten hade sportdäck. Med mina däck kändes det som om att det inte gick att köra mkt fortare, fick tvåhjulsläpp :skrämd :skrämd :skrämd allför ofta för att våga pressa mer. Mao var nog jag närmast att klota, hm.

Vi var totalt ca 25 hojar och vad jag vet klotade bara en, en Trippel...

/en fortfarande adrenalinhög Tobbe, nu suktandes efter en racehoj.
 
Last edited:

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
tobbe skrev:
Äntligen inloggad! Kan bara uttrycka gårdagen med ett ord UNDERBART :rock :tummenupp :rock

Jag körde totalt 26 (!) mil på banan igår, uppdelat på 7 pass.
/en fortfarande adrenalinhög Tobbe

Taz är snabb på bana, men det är Drutten och Tobbe med! Jag måste tillägga att Tobbe jobbade ruskigt bra med tanke på han har Metzeler MEz4 på, sånna däck som brukar sitta på touringmaskiner, och de är hårda! Jag jämförde mina Michelin Pilot Road som är hårdare än Pilot Sport och MEz4 är mycket hårdare, så inte undra på att Tobbe fick 2 hjulssläpp som han svarvade på banan! Tips Tobbe, byt däck innan det händer något och behåll dessa till touring eller nått. Jag försökte hänga på Drutten på sin R6a men kom lite till korta med mina 98 kusar och 215 kilo tunga BMW, men man kanske skall modda den inför nästa säsong, jag är faktiskt rätt nöjd med min "dinosaur" (överlevde förintelsen, jag tänker då på att motorkonstruktionen har sina rötter i 1920-talet), för väghållning har den!.

Detta har gett mig blodad tand så snacket om att vi inom UARR skall hyra en bana nästa år är jag med på! Varför inte prova något nytt och häftigt, Gotland Ring kanske?

/Simba, fortfarande SALIG! :)
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Dagen som förändrade mitt liv!

Eller något sånt.

Upp kl 05:00, sopa ihop packningen och in i "räjsbussen".
Strax före halv sex mötte vi upp räjserskaran vid Kvarnbolundsmacken. Glada i hågen å något pömsiga började vi rulla mot Karlskoga, då frågar Blugreengrey om vi har stövlarna med oss... det hade vi inte. Vi fick vända åter till Årsta och hämta dem. Hann upp räjserskaran strax efter Västerås.

Väl i Karlskoga såg det mörkt ut, mycket mörkt! Himlen var kolsvart. Trodde nog att det skulle bli lätt fuktigt. Det blev det inte.

Första varven med instruktör gick lugnt och beskedligt, efter det att han hade visat spårval (som BTW inte alls var olika de som vi lär ut på Rörken) så höjdes tempot något, men bara lite.

Det är med en skräckblandad, salig förtjusning som jag nu sitter här på jobbet och småflinar för mig själv... Mina "friska" slangar som jag satte på hojen i fredags är inte längre sprexiellt friska, jag har ont i kroppen och mina knäpuckar är nästan slut.

Så här i efterhand kan jag konstatera att jag har en hoj som duger mer än gott. (den lever lite så att muttrar och bult skruvar upp sig) Två kommentarer ur depån: -Hmmm... jag har nog ändrat uppfattning om din hoj nu. (Tobbe) :bow Den andra efter att ha hängt på en R1:a runt ett par tre varv innan vi blev avflaggade: -Hörru, hur fan kan du hänga på så, jag har ju över 150 kusar på slangen, det har inte du! (okänd R1 pilot)

Jag har dock insett att ska man åka fort på bana så ska man nog se till att man har någon form av "spunna" bromsslangar. Blev mycket flex i slutet på start-målrakan, dessutom så styrfladder botas nog bäst med en styrdämpare, kändes lite otäckt när man gick ur svängarna och styret svängde åt alla håll samtidigt (detta beroende på att framhjulet inte hade någon kontakt med underlaget).

Vad lärde man sig då, jo precis som TomK sa: -Ni bromsar fördjävla tidigt grabbar... och det gjorde vi. Jag lärde mig att bromsa senare och senare och senare... :skrämd

Ett stort grattis till de två som knäppte oskulderna, Simba och URRJocke. Ytterligare ett grattis till Druttis som skrapade knän utan puckar. :rock Gissar att brallorna inte håller tätt längre...

En annan som gjorde stora framsteg och körde riktigt fint på slutet var Blugreengrey, som för övrigt var enda tjejen på banan. Hade hon fått mer tid hade det blivit besvärligt för en del killar att förklara varför de blir omkörda av en tjej på mindre hoj.

That concludes the Gelleråsenrapporten från en som aldrig tidigare hade åkt hoj på stor bana. Tack alla som var med och gjorde det till en fantastisk dag.

//D
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Jag var närmast att klota.....blev rejält trängd (killen tog mitt spår, bad om ursäkt och sa att han Trodde att han skulle hinna före mig) höll på att köra in i honom när han tog mitt spår och sen rätade upp för att inte göra det så var det farligt nära att det barakade rakt ut i salladen istället, det var på det berömda håret att det gick vägen (bidde skitarg!)

Men bra gick det och på sista varven så blev jag inte så hårt ifrånåkt av Simba som i början och han gled sakta ifrån mig....några gånger till och jag knappar in tror jag ;), och Tobbe fick allt svårare att komma om mig :) Jag är ju som bekant tjej/försiktig och har många spärrar så jag tog det ganska lugnt på rakorna och körde på i kurvorna ...knäppt va ;)

Fast har jag någon att jaga....då brukar hornen växa ut lite även på mig.....men eftersom jag inte kom upp i fart förräns sista åket så fick jag aldrig chansen att jaga. Nästa gång då jädrans....för det blir det garanterat fler gånger, iden mån ekonomin tillåter.

(dock oroar jag mig för alla vildhjärnor som gör en otrygg i körningen så man backar i farten, blev omkörd taskigt 5ggr på första halvtimmen sen var det 5gånger till under dagen. Jag var tyvärr ständigt orolig för att dessa skulle dyka upp igen :( så min iver om att köra igen är kluven faktiskt, men de snabba åkarna med hjärnorna i behåll körde om ofta, snabbt och snyggt)
 
Last edited:

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
Bluegreengrey skrev:
dock oroar jag mig för alla vildhjärnor som gör en otrygg i körningen så man backar i farten, blev omkörd taskigt 5ggr på första halvtimmen sen var det 5gånger till under dagen. Jag var tyvärr ständigt orolig för att dessa skulle dyka upp igen :( så min iver om att köra igen är kluven faktiskt, men de snabba åkarna med hjärnorna i behåll körde om ofta, snabbt och snyggt)
Det blir lätt så där när man bara har en grupp för gatåkarna, man får alla kategorieri samma grupp.. första-gångare, mer erfarna, vettiga och idioter! :mad:

Men ge inte upp för det, Carola! Du har så otroligt mycket nytta av dina Rörken-körningar även på stor bana, för du har tekniken i kurvorna. Det du kommer lära dig på stora banan är att gasa mellan kurvorna och se till att komma in rätt trots den högre hastigheten, plus lite till! :D

Får du bara köra lite när det är fler gatgrupper så kommer det att ordna sig! De värsta idioterna burkar välja en snabbare grupp än de klarar av, så då blir du förhoppningsvis av med dem tills du helt sonika kan köra ifrån dem. Och DET kan jag lova är KUL!!! :rock

Och så en sak till... Häng med när det blir bankörning för tjejer nästa år, DET var hur ball som helst. Vi hade 2-3 instruktörer på 5 tjejer (vilket kommer bli 2-3 på 10 om vi blir fulla grupper nästa gång)!!! :tummenupp
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Yasha: Jag hänger jättegärna på...bara tid och pengar passar! Det var det som var problemet i år...annars hade jag varit med er!!

Tack för peptalket!
 

tobbe

Varför blir det höst?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norr om Sth
Hoj
Diverse...
Yasha skrev:
Det blir lätt så där när man bara har en grupp för gatåkarna, man får alla kategorieri samma grupp.. första-gångare, mer erfarna, vettiga och idioter! :mad:


Jag instämmer det är bättre med fler gatgrupper. Det var ju tänkt att det skulle bli två gatgrupper men tydligen så kom så pass många licensförare att det blev en licensgrupp. De värsta gatåkarna flyttades dock upp till licensklassen vilket gjorde att flytet blev mkt bättre i gatgruppen. Men man kan nog aldrig bli av med alla idioter, de finns alltför för många plasträser killar med alltför lite innanför pannbenet, tyvärr.

/Tobbe
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
tobbe skrev:
Men man kan nog aldrig bli av med alla idioter, de finns alltför för många plasträser killar med alltför lite innanför pannbenet, tyvärr.

Sant, MEN då vill det till att ansvarig organisatör på genomgången innan åkningen påpekar att det handlar om att visa hänsyn, hänsyn och HÄNSYN. Upprepas detta tillräckligt många gånger så fastnar det i skallen på de flesta.
 

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
tobbe skrev:
Jag instämmer det är bättre med fler gatgrupper. Det var ju tänkt att det skulle bli två gatgrupper men tydligen så kom så pass många licensförare att det blev en licensgrupp. De värsta gatåkarna flyttades dock upp till licensklassen vilket gjorde att flytet blev mkt bättre i gatgruppen. Men man kan nog aldrig bli av med alla idioter, de finns alltför för många plasträser killar med alltför lite innanför pannbenet, tyvärr.

/Tobbe
Problemet är nästan aldrig de som kör tillräckligt fort för att köra ihop med licensgruppen, det är de som TROR att de är så j-a bra att de BORDE köra i licensgruppen/snabba gruppen som gör livet surt för andra som försöker ha kul och lära sig nå't...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad gäller tokiga åkare, så är det en av anledningarna till att jag i vanliga fall helst åker i snabba gruppen eller licensgrupp - förarna där är oftast vana banåkare och så länge man själv håller bra spår och inte bryr sig om vad de andra gör, så funkar det mycket bättre än i de "lugnare" grupperna.

Nu hade jag ju mina problem med effekt i maskinen och dagens svagaste hoj, blev ännu sämre lite alltför ofta - nästan alltid precis när det inte fick hända. Kurvhastigheten var inget problem, jag bromsade senare än de flesta (vilket ändå var för tidigt nästa överallt utom inför Eje-kurvan :) ), men allt däremellan blev en tydlig uppvisning av hur det är att sakna pulver. Kurvhastigheten kan jag öka betydligt mer, med fräscha däck och kraschkåpor :crash Med lite flax ska väl tiderna kunna kapas ner med 10-12 sekunder om jag får fart i maskineriet till nästa gång - för nu börjar jag hitta runt banan också.

Höjdpunkterna var istället när jag verbalt uttryckte mitt förtret och smiskade hojen i hopp om att den skulle gå bättre :) och så de två varv med R6druttens cykel som jag gjorde. Trots mitt - som det kändes - touringåkande med R6:an, så noterade jag högre hastighet nästan överallt på banan, utom i kurvorna (det kasade märkbart fram och gasens av/på-känsla gjorde mig fundersam - en vanesak och körteknisk fråga bara). Det är då man börjar förstå hur jäkla fort det går att köra med rätt maskinmaterial.

Tips till Drutten: Styva upp fjädringen, så hojen ligger stadigare på banan. Höj tomgången, så kommer man ifrån en del av glappet mellan motorbroms och gaspådrag. Lägg på Rennsport eller motsvarande "skurna slicks" i rätt mjukhetsgrad. Du kommer att kunna köra riktigt fort med den cykeln sedan. Bromsarna är i toppklass och motorn likaså. Chassit har helt klart potential.

De jag tittade på, körde väldigt fint och flera förbättrades sig avsevärt under dagen. Precis så som det ska vara!
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
NU FUNGERAR länken....hade vänt på texten och länken i HTML koden sorry!

Sant, MEN då vill det till att ansvarig organisatör på genomgången innan åkningen påpekar att det handlar om att visa hänsyn, hänsyn och HÄNSYN. Upprepas detta tillräckligt många gånger så fastnar det i skallen på de flesta.

Det gicks igenom på genomgången att man skulle visa HÄNSYN, det plockades om personer i grupperna oxå. Det hjälper inte ändå och det tror jag vi alla vet....Vildhjärnor har ett närminne som inte är något att lita på!!! Det har vi sett otalet gånger på Rörken...det bästa sättet är nog att den som blir taskigt omkörd säger till vederbörande ( och inte skiter i det) för så småningom borde de bli mindre såna förekomster iaf.

MEN, när det hänt trots bra genomgång, iaf så är mitt förtroende för att ingen ska komma där jag ska köra eller stjäla mitt spår förstört även om den personen slutar som gjort en tabbe.

I detta fall så sa jag åt 2st vildhjärnor efter första passet. De respekterade detta och jag kände mig lugn och trygg efter några varv som gick felfritt...sen gjorde ena killen en dålig omkörning men ok ändå....och sen kom den där hårresande trängningen och då föll mitt förtroende pladask och jag våga inte lite på att det inte skulle hända igen hans uppriktiga ursäkt till trots. Detta resulterade i "dålig" körning med Rädsla för mig resterande dagen, tyvärr. (flera gånger hajjade jag till i den kurvan som om att nån var där men det var det inte) Och jag vill inte påstå att jag är för harig för att ha på banan att göra....
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Ja nog är det synd alltid att vissa inte kan fatta att en banåkning inte är en tävling. Men på´t igen bara! Desto snabbare man blir desto mer sällan blir man ju omkörd som tur är! :brynad
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
Yasha: håller med dig fullt o helt

denna gång var jag minoritet (hastighetsmässigt) så jag blev mer drabbad av omkörningar än de andra....det var väl just det att de tänkte att jag hinner om både här o där, hon kör ju så sakta. Så hade jag kört lite fortare dvs mer jämt med resterande förare så hade de antagligen inte kört om lika våghalsigt...för det var nästan bara jag som hade besvär med bankamraterna (ev en Ducce som körde i min hastighet oxå men han höll inte till vid oss)

Hoppas att det blir en ännu bättre upplevelse nästa gång jag kör! Men jag tror fortfarande att de kommer vara svårt att undvika trots bättre indelning, förhoppningsvis blir det ju bättre iaf.
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Bluegreengrey skrev:
Yasha: håller med dig fullt o helt

denna gång var jag minoritet (hastighetsmässigt) så jag blev mer drabbad av omkörningar än de andra....det var väl just det att de tänkte att jag hinner om både här o där, hon kör ju så sakta. Så hade jag kört lite fortare dvs mer jämt med resterande förare så hade de antagligen inte kört om lika våghalsigt...för det var nästan bara jag som hade besvär med bankamraterna (ev en Ducce som körde i min hastighet oxå men han höll inte till vid oss)

Hoppas att det blir en ännu bättre upplevelse nästa gång jag kör! Men jag tror fortfarande att de kommer vara svårt att undvika trots bättre indelning, förhoppningsvis blir det ju bättre iaf.

Jag tycker att Bluegreengrey spottade upp sig rejält under dagen värt all respekt. Mot slutet fick jag jobba regält för att komma om dig och på målrakan var det omöjligt med min hoj att köra om dig utan jag fick bromsa om dig i slutet på rakan om jag skulle ta mig om dig. Jag ser fram emot att bli omkörd av dig och då lovar jag att jag skall försöka ge dig en kamp. Roligast är det ju alltid när man har någon på banan som man kör rätt jämt med, det gör att man skärper sig extra mycket i ett försök att vara lite bättre än den andra. Du körde väldigt bra i vissa delar av banan och väl försiktig i andra (för jag vet att du har kapacitet till mer) och detta kan oxå stressat vissa otåliga tuppar att försöka komma om dig vid mindre väl valda ställen. Observera att jag inte på något sätt berättigar deras agerande utan pekar ut en möjlig anledning till deras agerande, inte vet jag? SV650 är bevisligen en bra hoj även på bana, och åter igen visar att effekt inte är allt, även URRJocke svarvade på bra med sin SV och tog till slut sin oskuld i knäpucksskrap, grattis! Jag känner hotet från er båda (possitivt!) och inom kort ligger vi troligtvis på samma nivå, vi har ju trots allt lite mentala spärrar som vissa andra saknar helt!

/Simba
 

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki TL1000S
Taz inte illa med 1.24 för första gången där +första gången på stor bana :tummenupp

Visst är det skitkul att åka riktig bana.

:squid
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top