Simba skrev:
Vi, jag och Jocke i alla fall är tacksamma för alla tips vi är ju riktiga gröngölingar då vi inte kört på riktig bana under ordnade former tidigare. När jag körde på Gotland Ring i somras så var jag ensam hoj på banan så då kräves inget av mig, jag fick köra som jag ville. Jag körde med vanligt däckstryck och det funkade för mig. Styva upp fick jag däremot. Max i fram och en del i bak, det var som natt och dag att köra sen, mycket mer stabilt. Det blir ju mycket mer kraft i rörelse när man kommer upp i fart, vilket inte märks lika tydligt på Rörken enl min erfarenhet i alla fall. Min hoj är nästan lite stötig i normala fall men det räcker inte på bana, där krävs mer uppstyvning.
Lufttrycket behövs bara ändras om det finns problem men jag rekomenderar att du gör som pinvinen sa eller sänker ca 0,2 mer kanske men det beror på hoj å förare.
Och kom ihåg om ni sänkar lufttryck när ni börjat kört titta inte på trycket utan hur mycke ni sänker om ni hajar vad jag menar.
Alltså inte intresant vad trycket är men känns det halt släpp ur ca0,2-0,3 åt gången, men råder att göra som sagt pingv sa.
Känns väldigt fel i början men när värmen börja byggas upp så blir allt stabilt.
Men detta resonemang går ut på att man pressar däcken, gör du inte det så är det ok att inte sänka.
Jag tex sänker endast bak när jag åker rörken å då sänker jag ca 0,4, fram som det står i instr.
Här även kört så på gelleråsen utan problem, men sen så har jag alltid åkt med mycke luft i däcken även när jag tävlade.
Det är enklare att köra med mycke å sänka undan för undan.
Sen är ingen Rossi första gången, så ta det piano men gasa ändå å ha kul framförallt.
Gasar du så du tycker det är kul då har du uppnåt nått eller..
edit:
har du problem att däcken inte blir varma kan man oxå sänka trycket, däck tryck är en hel vetenskap