Banåkning!

Svante J

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
TL1000R
Vädret ser inte helt stabilt ut, har kört på åsen alltförmycket i regn.
1.jpg

Men blir det bättre så är risken stor att jag dyker upp :hej
 
Last edited:

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
ta det lungt skrev:
Vädret ser inte helt stabilt ut, har kört på åsen alltförmycket i regn.
2.jpg

Men blir det bättre så är risken stor att jag dyker upp :hej

Sant, inte optimal prognos, men jag hyser hopp och om det regnar så kanske det inte regnar hela dagen. Jag är alltid redo, mao jag tar med mig regnrocken ifall den skulle behövas. Tittar man på prognosen så behöver det bara antingen blåsa lite mer eller mindre än beräknat så får man ju bättre förutsättningar.
 
Last edited:

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki TL1000S
Simba skrev:
Vi, jag och Jocke i alla fall är tacksamma för alla tips vi är ju riktiga gröngölingar då vi inte kört på riktig bana under ordnade former tidigare. När jag körde på Gotland Ring i somras så var jag ensam hoj på banan så då kräves inget av mig, jag fick köra som jag ville. Jag körde med vanligt däckstryck och det funkade för mig. Styva upp fick jag däremot. Max i fram och en del i bak, det var som natt och dag att köra sen, mycket mer stabilt. Det blir ju mycket mer kraft i rörelse när man kommer upp i fart, vilket inte märks lika tydligt på Rörken enl min erfarenhet i alla fall. Min hoj är nästan lite stötig i normala fall men det räcker inte på bana, där krävs mer uppstyvning.

Lufttrycket behövs bara ändras om det finns problem men jag rekomenderar att du gör som pinvinen sa eller sänker ca 0,2 mer kanske men det beror på hoj å förare.

Och kom ihåg om ni sänkar lufttryck när ni börjat kört titta inte på trycket utan hur mycke ni sänker om ni hajar vad jag menar.
Alltså inte intresant vad trycket är men känns det halt släpp ur ca0,2-0,3 åt gången, men råder att göra som sagt pingv sa.
Känns väldigt fel i början men när värmen börja byggas upp så blir allt stabilt.
Men detta resonemang går ut på att man pressar däcken, gör du inte det så är det ok att inte sänka.

Jag tex sänker endast bak när jag åker rörken å då sänker jag ca 0,4, fram som det står i instr.
Här även kört så på gelleråsen utan problem, men sen så har jag alltid åkt med mycke luft i däcken även när jag tävlade.

Det är enklare att köra med mycke å sänka undan för undan.

Sen är ingen Rossi första gången, så ta det piano men gasa ändå å ha kul framförallt.
Gasar du så du tycker det är kul då har du uppnåt nått eller.. :tummenupp

edit:

har du problem att däcken inte blir varma kan man oxå sänka trycket, däck tryck är en hel vetenskap :crash
 
Last edited:

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
TroLliS skrev:
Lufttrycket behövs bara ändras om det finns problem men jag rekomenderar att du gör som pinvinen sa eller sänker ca 0,2 mer kanske men det beror på hoj å förare.


Jag tex sänker endast bak när jag åker rörken å då sänker jag ca 0,4, fram som det står i instr.
Här även kört så på gelleråsen utan problem, men sen så har jag alltid åkt med mycke luft i däcken även när jag tävlade.

Det är enklare att köra med mycke å sänka undan för undan.

har du problem att däcken inte blir varma kan man oxå sänka trycket, däck tryck är en hel vetenskap :crash

När jag körde på Gotland Ring med tryck enligt instruktionsboken, så blev bakdäcket duktigt varmt (läs bra) men fram blev det inte lika varmt. Jag undrar om det bara berodde på tryck eller om körstilen påverkade. Nu körde jag varken toksnabbt eller sakta, minhastigheten i kurvorna var runt 50 och max på rakan (300m) var då ca 150, jag stirrade inte precis på mätaren för jag hadde fullt upp med att köra så bra jag kunde.
 

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki TL1000S
På rakorna värmar man inga däck(jo lite men..)

Beror hur bakdäck såg ut var det knoppar i kanten ??
Blir det vågit eller ruggit på slitbanan har det blivit för varmt(men det kan bero på fjädring men det är överkurs).
Tänk på att all däck man får se är efter race, alla dom är slut pga överhettning.
Så åker du lagom fort ska det absolut inte se ut så.
Jag kör så däcken är en aningen ruggade, för det är ju ingen tävling samt däcken ska hålla några hundra mil till :crash

Jag kör så att det är små kulor i kanten av däcket, men inte vågor på slitbanan, då har du lagom värme i däcken(låter säkert skit kul för nån invigd).

Men oroa inte över detta ha kul, får du problem kan du fundera lite över detta å köra lite logik så brukar allt bli någorlunda bra :tummenupp
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
TroLliS skrev:
På rakorna värmar man inga däck(jo lite men..)

Beror hur bakdäck såg ut var det knoppar i kanten ??
Blir det vågit eller ruggit på slitbanan har det blivit för varmt(men det kan bero på fjädring men det är överkurs).

Jag kör så att det är små kulor i kanten av däcket, men inte vågor på slitbanan, då har du lagom värme i däcken(låter säkert skit kul för nån invigd).

bra :tummenupp

Jo det blev lite knoppar på bakdäcket så även jag som inte "vet" tyckte det såg bra ut, inget jag oroade mig över. Fram syntes det inte med samma tydlighet men lite ruggat blev det även där.
 

Svante J

Medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
TL1000R
TroLliS skrev:
På rakorna värmar man inga däck(jo lite men..)

Beror hur bakdäck såg ut var det knoppar i kanten ??
Blir det vågit eller ruggit på slitbanan har det blivit för varmt(men det kan bero på fjädring men det är överkurs).
Tänk på att all däck man får se är efter race, alla dom är slut pga överhettning.
Så åker du lagom fort ska det absolut inte se ut så.
Jag kör så däcken är en aningen ruggade, för det är ju ingen tävling samt däcken ska hålla några hundra mil till :crash

Jag kör så att det är små kulor i kanten av däcket, men inte vågor på slitbanan, då har du lagom värme i däcken(låter säkert skit kul för nån invigd).

Men oroa inte över detta ha kul, får du problem kan du fundera lite över detta å köra lite logik så brukar allt bli någorlunda bra :tummenupp

Hur skulle du bedömma det här däcket?
dunlop208bana.jpg

Det är dansken som har halkat runt på Rörken
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ingen fara grabbar, får jag bara stil på hojen och kan följa med, så hjälper jag till med däck och fjädring, för den som vill :)
 

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
TomK skrev:
Ingen fara grabbar, får jag bara stil på hojen och kan följa med, så hjälper jag till med däck och fjädring, för den som vill :)

Då kan du kanske lära mig lite om returdämpning, för det har jag inte labbat med än. Jag skall fixa lite bättre ride height i vinter så det skall gå att köra ännu lite kvickare på rörken nästa år.
 

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Tierp
Hoj
Suzuki TL1000S
Simba skrev:
Då kan du kanske lära mig lite om returdämpning, för det har jag inte labbat med än. Jag skall fixa lite bättre ride height i vinter så det skall gå att köra ännu lite kvickare på rörken nästa år.

Men varför inte prova att vrida några klick åt nåe håll, sen prova åt andra hålllet.

man lär sig endast genom att prova, helst när det gäller hoj.
Alla har sin stil hojen begöver anpassas till.
Prova att vrida på inställningarna bara, men urgå ifrån det som står i instr. boken.
Och ändra bara en sak i taget, absolut bara en sak.
När man kanske kan detta med fjädring kan man börja med att ändra flera saker i taget, men det är inte många här på våran jord som kan det så alla andrar bara en sak åt gången, utom dom dumma :crash .
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fjädring blir man aldrig fullärd på och man upptäcker hela tiden nya saker att tänka på och ju mer man lärt sig, desto mer uppskattar man lyxgafflar för 100.000:- och annat godis :)

Nåja, ta det i följande steg:

1. Av med all dämpning och välj rätt hårdhet på fjädrarna, så att det passar körstil, bana, föraren m.m. Fjäderförspänning är inget alternativ till fjäderhårdhet, bara ett sätt att korta av eller höja fjädringen. Det ger dock sidoeffekter som påminner om ändrad fjäderhårdhet, så för oss med begränsad ekonomi får det duga.

2. Vrid på kompressionen så att den tar ut fjädringen. Det måste man köra aktivt för att känna. Tillräckligt mycket för att inte studsa av banan, men så lite att fjädringen kan fortsätta jobba.

3. Vrid på returen. Den ska också vara så lite att fjädringen kan jobba, men så mycket att gaffeln inte skjuter tillbaka när man går ur kurvor och bak så att man inte skjuts iväg i en highsider varje gång det hugger till.

Hur man kör, bestämmer också hur fjädringen ska jobba. T.ex. på motarder drar man upp returen bak till max eller nära på, för att kunna slajda utan studs. Men val av däck och tyngd hos förare m.m. kan ändra på förutsättningarna. Det är lättast att ställa in fjädring för gatdäck.
 

URRJocke

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR K7, Retta -00 & WR450F -05
Shit pommfritt... :skrämd. Nu var det hög nivå... för en nybörjare... och jag med min svampiga SV :rolleyes:

Tack för alla tips :tummenupp !! Finns en del att tänka på med andra ord.
Hoppas du kommer tom och ta det lugnt, skulle vara skit kul!

Jag han i alla fall springa iväg och få tag på ett skinnställ. Så nu känns det i alla fall säkrare (om det nu går att använda med tanke på regnet :rolleyes: .

:) Jocke

TomK skrev:
Fjädring blir man aldrig fullärd på och man upptäcker hela tiden nya saker att tänka på och ju mer man lärt sig, desto mer uppskattar man lyxgafflar för 100.000:- och annat godis :)

Nåja, ta det i följande steg:

1. Av med all dämpning och välj rätt hårdhet på fjädrarna, så att det passar körstil, bana, föraren m.m. Fjäderförspänning är inget alternativ till fjäderhårdhet, bara ett sätt att korta av eller höja fjädringen. Det ger dock sidoeffekter som påminner om ändrad fjäderhårdhet, så för oss med begränsad ekonomi får det duga.

2. Vrid på kompressionen så att den tar ut fjädringen. Det måste man köra aktivt för att känna. Tillräckligt mycket för att inte studsa av banan, men så lite att fjädringen kan fortsätta jobba.

3. Vrid på returen. Den ska också vara så lite att fjädringen kan jobba, men så mycket att gaffeln inte skjuter tillbaka när man går ur kurvor och bak så att man inte skjuts iväg i en highsider varje gång det hugger till.

Hur man kör, bestämmer också hur fjädringen ska jobba. T.ex. på motarder drar man upp returen bak till max eller nära på, för att kunna slajda utan studs. Men val av däck och tyngd hos förare m.m. kan ändra på förutsättningarna. Det är lättast att ställa in fjädring för gatdäck.
 

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Åkerlänna
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
hoppas nu att vädret håller längre än vad aftongbladet/tv4 lovar....Jag har bett till vädergudarna och offrat lite whisky! ;)

Jocke: skinn funkar i regn....ett tag sen blir det blött ;)
 

Kryptonit

Pälsklädd raggare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750 Turbo (och en drös fyrhjulingar)
Jag har bestämt mig för att inte följa med, men jag hoppas ni får bra väder och en riktigt rolig dag :tummenupp

Själv ska jag slipa väggar hela lördagskvällen och kommer nog inte orka åka hoj tur och retur till banan samt x antal timmars körning där
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Heppla! Nu funkar hojen _nästan_ som den ska. Lite smågrinig i mellanregistret, men hade faktiskt full effekt som det kändes, varje gång över 8.000rpm. Tyvärr var det för mycket trafik ute idag för att säkert kunna testa maxfart och därmed avgöra om all effekt finns där den ska. Kunde bara komma upp i 160-180 på de olika sträckorna jag körde, sedan var det alltid en bil ivägen och möten m.m. Nåja, det är tillräckligt för att jag ska våga mig på en bandag med cykeln i alla fall.

Har försökt ringa Miinin, men utan resultat ännu. Skickade epost också och hoppas på svar. Vete sjutton om man vågar sig på att åka dit oanmäld annars ?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
TomK skrev:
Heppla! Nu funkar hojen _nästan_ som den ska. Lite smågrinig i mellanregistret, men hade faktiskt full effekt som det kändes, varje gång över 8.000rpm. Tyvärr var det för mycket trafik ute idag för att säkert kunna testa maxfart och därmed avgöra om all effekt finns där den ska. Kunde bara komma upp i 160-180 på de olika sträckorna jag körde, sedan var det alltid en bil ivägen och möten m.m. Nåja, det är tillräckligt för att jag ska våga mig på en bandag med cykeln i alla fall.

Har försökt ringa Miinin, men utan resultat ännu. Skickade epost också och hoppas på svar. Vete sjutton om man vågar sig på att åka dit oanmäld annars ?

Prova att ringa Johan Wedrup på 070-218 14 62 eftersom han också har koll på platser, eller borde ha åtminstone.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
URRJocke skrev:
Shit pommfritt... :skrämd. Nu var det hög nivå... för en nybörjare...

Man behöver egentligen inte tänka så mycket på allt det där som är överkurs förrän man börjat få upp farten lite. Det viktigaste är att hojen OCH psyket är i form helt enkelt. Fjädring och sånt lär inte protestera i första taget. :fakta
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Goodstuff skrev:
Prova att ringa Johan Wedrup på 070-218 14 62 eftersom han också har koll på platser, eller borde ha åtminstone.

Tackar! Ingen som svarade där heller - de är väl ute på någon bana och åker :) Får se om jag får kontakt framåt kvällen...
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
TroLliS skrev:
:crash

Jag kör så att det är små kulor i kanten av däcket, men inte vågor på slitbanan, då har du lagom värme i däcken(låter säkert skit kul för nån invigd).

Men oroa inte över detta ha kul, :tummenupp

Bilden är på mina underbara Pirelli Diablo´s - fotat på Sviesta i somras - vågor :rodnar

Lite dämpnings fel, enligt dom lärde :p
Kanske lite luftrycks fel oxå - för lite luft :p

:hej Och hej Boy´zz and Girl´zz - det ä inte så avancerat - men skitkul. Bara ta det lungt - kör i äget tempo - det ä som på Rörken - fast bare lite lungera när det svängar - även om det går snabbera..

Kör dom första många pass med enda syfta att hitta spåret - öka langsomt - kör utan broms - hitta ratt växel och motorbroms..

wow - bar jag ku komme mä!!
 

Bifogat

  • diablovaagor.jpg
    diablovaagor.jpg
    113.7 KB · Visningar: 126
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top