Banåkningsfrågor! (Däck, värmare, ljudreducing osv)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det släpper i UTgången av för låg ingångsfart.

Långsam in - långsam ut - när du ser nästa kurva kommer "åh nu är jag säker" och ett alldeles för hårt påslag. Går det fortare in och du ändå går på gas tidigt nog, så kommer påslaget (om du inte helt saknar finmotorik och/eller självbevarelsedrift) ge ett mjukare påslag. Fast vad jag sa är att om du KAN slå på hårt i utgången så går det för långsamt in. Bättre då att jobba upp ingångsfarten än att gasa mer och hitta gränsen i utgången, det blir du ändå bara "ganska" snabb av.

Vill minnas att Backlund körde 1.11 på en standard-Gixxer med Sportsmart för ett par år sen t.ex.

Dock är det ju så att om du börjar köra mer bana, så kommer tiderna kapas rätt snabbt (och du verkar inte va den försiktiga typen). Då kanske det bara ligger ett set sportsmart mellan din utvecklingskurva och behovet av ett mer "riktigt" däck.

Jaha, då förstår jag vad du menar! :tummenupp Och det där är jag skyldig till flera gånger. "Åh, gott om marginal, nu kan jag vrida på" varpå bakdäcket kanar lite i sidled helt i onödan. Förvisso väldigt roligt med kontrollerat släpp, men onödigt.

Det kommande året så kommer jag gå SMC steg 5 och 6, samt förhoppningsvis den där California Superbike school och nöta bandagar så ofta budgeten tillåter. Det är ju så roligt!
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag höjde ingångshastigheten i somras och jääklar va mycket roligare det blev :) Jag hade också problemet att jag gasade för tidigr och hårt ur kurvorna... Men problemet med hlgre ingångshastighet blev ju att de framför körde för långsamt varpå man måste börja köra om, vilket föranledde min avåkning då jag inte kom om ordenligt och hamnade utanför bankanten vid ingång till nästa kurva när han jag skulle köra om tog höjd jämsides med mig och vek in sent vilket gjorde att jag inte vågade lägga ner hojen i tid...
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
dB-killer/insatsmodifiering:
Nu förs även denna diskussion på facebook också, och jag har förstått att jag bör svetsa fast en bult eller dylikt i insatsen för att slå sönder ljudet och detta skall minska dB.

Rasorblades bild som jag oförskämt har lånat:
10678661_10153272102789966_4747669673361088936_n.jpg


Han har dessutom najat så vackert, men bör inte ett nät ha samma effekt? Eller vad händer om man svetsar dit ett eller två nät? Ett i varsin ända vid användning av två nät. Bör inte dessa slå sönder ljudvågorna tillräckligt effektivt utan att ge alltför mycket motstånd?

hrc-repsol-honda-rc213v-exhaust-motogp-qatar-scott-jones.jpg



Och jag ställer gärna samma fråga här: Om jag förlänger min insats? Det röret är 85mm långt med en diameter på 43mm. Hur skulle det te sig för både ljud och motormässigt?
Att jag alltså köper en extra insats, och kapar av röret på den och svetsar på den andra insatsen?
0B152E38-0EFF-477B-9F2B-77CBAB6AB118_zpsbsvoai13.jpg


Slutligen; Det är fint med bilder :banana
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tidigare idag fick jag reda på att ullen i ljuddämparen på mitt helsystem skall bytas varannan bandag enligt KTM (eller 5000km i trafiktempo). Hur ofta brukar ni byta ljuddämparull? Eller är det något som gärna glöms bort?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tidigare idag fick jag reda på att ullen i ljuddämparen på mitt helsystem skall bytas varannan bandag enligt KTM (eller 5000km i trafiktempo). Hur ofta brukar ni byta ljuddämparull? Eller är det något som gärna glöms bort?

Bör bytas pga?
 

R1-73

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Bjäre
Hoj
Yamaha R1 Banhoj
Jaha, då förstår jag vad du menar! :tummenupp Och det där är jag skyldig till flera gånger. "Åh, gott om marginal, nu kan jag vrida på" varpå bakdäcket kanar lite i sidled helt i onödan. Förvisso väldigt roligt med kontrollerat släpp, men onödigt.

Det kommande året så kommer jag gå SMC steg 5 och 6, samt förhoppningsvis den där California Superbike school och nöta bandagar så ofta budgeten tillåter. Det är ju så roligt!

Tycker du gör helt rätt i att mata bandagar för det är alltid bantid som behövs. Tyvärr är det många som testar sina gränser och slutar i sandfållan i onödan. De går omkull för att de går på lite över sin gräns. Då blir det lite scary och de bromsar till eller gör andra mindre förlåtande kursändringar med kalla däck, som då inte har tillräckligt bra grepp och går därför i backen. Hade de haft varma däck hade de små misstagen inte kostat en halv säsongs mc-körning på verkstad och en massa pengar. Det är bättre att ha bra och varma däck inte minst för de som inte jagar banrekord. Många moderna mjuka sportdäck går att köra hårt på bana med (kolla backlund mfl). Mindre mjuka sportdäck går också att köra snabbt med om du kör mjukt. Men det är här nybörjare går av banan i betydligt lägre hastigheter. Ingen temp i däcken och ryckiga/snabba rörelser/bromsningar pga mindre vana helt enkelt. Lägre hastighet = mindre temp i däcken..
Jag hade köpt däcksvärmare som en av de första sakerna om man ska börja köra bana/bandagar. Minimerar problem med avåkningarna, man kan åka snabbt direkt utan att behöva fundera om däcken har blivit varma ännu och dessutom få mer ut av passen på banan. Sliter ju mindre däck också som bonus :tummenupp. Värmarna sparar man snabbt in. Rekommenderar själv Capit Sport från Grevens som fungerar klockrent. Väl investerade pengar i riktiga italienska (inga kina värmare, de har 3års garanti..) till helrätt pengar. Grymt nöjd med dem. En avåkning kostar nästan aldrig mindre än ett set värmare. Och man slipper fundera på om däcken är varma nog när man bromsar på sig och behöver lägga ner mer än man tänkt. Man har mkt bättre marginaler. Slicks är givetvis att föredra då man ytterligare ökar möjligheter och marginaler tills kåpor tar i... Bättre däck och på med värmare gör en betydligt fortare snabb. Dvs mindre tid i fållan och mer kvalitativ körning på banan. Men detta är bara min högst personliga åsikt.. Bara att gasa tidigare och bromsa senare..:D
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Tänkte spinna vidare på den här tråden då jag också har mina däckvalsbekymmer..

Fick in mina tre första bandagar i modern tid i somras och har givetvis massor kvar att förbättra.
Bytte framdäck från ett Pirelli Rosso Corsa till ett Michelin Power Pure inför sista bandagen och fick några framhjulssläpp på köpet.
Troligtvis beror det på felaktigt lufttryck eller något, men jag har helt enkelt inget förtroende för däcket och kommer byta inför nästa bandag.

Då jag gillade Pirellidäcken står mitt val nu primärt mellan att köpa en uppsättning Rosso Corsas igen eller hoppa upp till Supercorsa SP eller till och med SC.
Är Supercorsorna overkill tro?

Jag lyckas inte få fram något om vad som skiljer sig i gummiblandningen mellan Rosso Corsa och Supercorsa SP.
Rosso Corsan har ju en hårdare blanding på mitten av slitytan, men hur står sig sidoblandningen mot Supercorsan?

Är nedläggningsvinklarna i samma liga på dessa däck känns det onödigt att slänga pengar på ett Supercorsa för min del. Det är ju inte direkt som att jag har problem med att få ner effekten i gatan på min 250, det är ren kurvhastighet jag är ute efter.

Slicks hade varit kul att testa, men tills jag kompletterar med en smartare gatcykel måste cykeln kunna fungera på gatan också.
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Tänkte spinna vidare på den här tråden då jag också har mina däckvalsbekymmer..

Fick in mina tre första bandagar i modern tid i somras och har givetvis massor kvar att förbättra.
Bytte framdäck från ett Pirelli Rosso Corsa till ett Michelin Power Pure inför sista bandagen och fick några framhjulssläpp på köpet.
Troligtvis beror det på felaktigt lufttryck eller något, men jag har helt enkelt inget förtroende för däcket och kommer byta inför nästa bandag.

Då jag gillade Pirellidäcken står mitt val nu primärt mellan att köpa en uppsättning Rosso Corsas igen eller hoppa upp till Supercorsa SP eller till och med SC.
Är Supercorsorna overkill tro?

Jag lyckas inte få fram något om vad som skiljer sig i gummiblandningen mellan Rosso Corsa och Supercorsa SP.
Rosso Corsan har ju en hårdare blanding på mitten av slitytan, men hur står sig sidoblandningen mot Supercorsan?

Är nedläggningsvinklarna i samma liga på dessa däck känns det onödigt att slänga pengar på ett Supercorsa för min del. Det är ju inte direkt som att jag har problem med att få ner effekten i gatan på min 250, det är ren kurvhastighet jag är ute efter.

Slicks hade varit kul att testa, men tills jag kompletterar med en smartare gatcykel måste cykeln kunna fungera på gatan också.

Supercorsa SC är inga gatdäck.
SP funkar på gata om det inte är blött. Då får man ta det lugnt...

Om du precis börjat köra bana och inte är toksnabb så skulle jag rekommendera Pirelli Supercorsa SP, Michelin Power SuperSport eller liknande för en kombinerad gat-/banhoj.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Niklasinorr: Har nu läst igenom tråden du länkar till. Intressant läsning. Skall börja mäta min däcktemperatur för att se när det ens kan vara lönt att fundera på slicks.

Manne990: Har grävt lite djupare i Rosso Corsa vs Supercorsa SP och enligt vissa artiklar är det samma gummiblandning på kanterna i Rosso Corsa som Supercorsa SP.
Enligt det resonemanget bör dock framdäcken ha identisk gummiblandning, då de båda har en homogen gummiblanding. Något stämmer inte här känns det som..

Kort sagt är jag ute efter ett förtroendeingivande däck som har grepp nog för att kunna skrapa fotpinnar (armbågar?) med innan det släpper. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du kollat här?
http://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorcycle/all-tyres/catalog

Ska du skrapa armbågar och ha lite marginal så tycker jag du ska köra supercorsa/suberbike-däcken, bättre livslängd på slicksen(superbike) men känsligare för att gå kalla, de mönstrade slits lite fortare men håller tempen bättre i lägre tempo.

Om du håller jämt tempo så kan du köra hur långsamt du vill utan att sabba de mönstrade, är vid tempoväxlingar från lugnt till hårt som de tar stryk om de gått kalla, livslängden är lååång på ett sc2 som rullar på åsen i tempo mellan 1.30-1.40, skulle säga minst 5-6 heldagar.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Vad är det bästa alternativ av följande däck om man vill ha däck som håller i alla fall 4-5 bandagar i "medel/snabb" tempo. Har tyvärr inte koll på varvtider än. Säg blå/röd grupp på Knutstorp med en 1000cc.

Pirelli SC 2 (skurna slicks)
Dunlop d211 GP Racer
Dunlop d212 GP Pro
Sportsmart 2

Det är riktigt svårt att veta vad man ska ha. För många att välja mellan! :huvet:)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Vad är det bästa alternativ av följande däck om man vill ha däck som håller i alla fall 4-5 bandagar i "medel/snabb" tempo. Har tyvärr inte koll på varvtider än. Säg blå/röd grupp på Knutstorp med en 1000cc.

Pirelli SC 2 (skurna slicks)
Dunlop d211 GP Racer
Dunlop d212 GP Pro
Sportsmart 2

Det är riktigt svårt att veta vad man ska ha. För många att välja mellan! :huvet:)

Bla/rod grupp pa knudan med sydskanes sa hade jag kort pa sportsmart. Rod/Vit sa hade jag kort pa nagot lite varre. Bla/rod grupp brukar val oftast kora allt fran 1:25-1:10.

Jag har kort pa 1:07 ngt med sportsmart 1 pa min 600cc, det gar men blev lite kletigt kandes det som efter ett tag nar dom blev varma, antar att det blir varre da med en tyngre 1000cc.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Vad är det bästa alternativ av följande däck om man vill ha däck som håller i alla fall 4-5 bandagar i "medel/snabb" tempo. Har tyvärr inte koll på varvtider än. Säg blå/röd grupp på Knutstorp med en 1000cc.

Pirelli SC 2 (skurna slicks)
Dunlop d211 GP Racer
Dunlop d212 GP Pro
Sportsmart 2

Det är riktigt svårt att veta vad man ska ha. För många att välja mellan! :huvet:)

För att få ut 4 bandagar med typ sc2 får du leda runt hojen. Vi snackar 1.40 tunt åsen eller 1.10 runt sviestad. Men problemet är att du kommer sabba däcken med för många cykler, kallrivningar osv.
Ett mycket bättre alternativ då är superbike pro och liknande träningsdäck. De håller länge och tål din vårdslöshet.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
4-5 bandagar var kanske att ta i. Mer önsketänkande.. :näsblod
Som sagt vet inte alls vad jag ligger på för tider på olika banor, men vill ha däck som erbjuder bra fäste och utvecklingsmöjligheter, men samtidigt inte är sopslut efter 1-2 bandagar.

Rent spontant känns d211 GP Racer (skurna slicks) eller d212 (skurna slicks) bra alternativ, men vet inte alls hur bra de håller. Såklart med däckvärmare.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Har du kollat här?
http://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorcycle/all-tyres/catalog

Ska du skrapa armbågar och ha lite marginal så tycker jag du ska köra supercorsa/suberbike-däcken, bättre livslängd på slicksen(superbike) men känsligare för att gå kalla, de mönstrade slits lite fortare men håller tempen bättre i lägre tempo.

Om du håller jämt tempo så kan du köra hur långsamt du vill utan att sabba de mönstrade, är vid tempoväxlingar från lugnt till hårt som de tar stryk om de gått kalla, livslängden är lååång på ett sc2 som rullar på åsen i tempo mellan 1.30-1.40, skulle säga minst 5-6 heldagar.

Jo, har kollat Pirellis sida men jag kan inte hitta något som i klartext beskriver skillnaden på gummiblandningen på däckskuldran mellan Rosso Corsa, Supercorsa SP och Supercorsa SC. Att Supercorsa SC är kletigast förstår jag, men frågan är om det lämpar sig att ha på en cykel som trots allt rullar lite på gata också.

Jag siktar på att köpa en RSV Mille för gatbruk, och då blir 250:n dedikerad till endast bana som det ser ut just nu. När detta sker vet jag inte då det finns ett hus att renovera också, och det är som bekant inte helt gratis..

Så, fram till dess behöver jag hitta ett däck jag kan växa in i för banbruk, men som fortfarande fungerar på gata.

Misstänker att SC2 kan vara svårt att få upp i temperatur på gatan samt att det inte gillar alla värmecykler som det innebär. Samtidigt är det ju lagligt som gatdäck enligt Pirelli, men det är kanske bara ett knep för att få det tillåtet i tävlingsklasser som endast tillåter gatdäck?
Har inga enorma tempoväxlingar på 250:n precis, så ett SC2 låter som om det är det jag är ute efter som rent bandäck. Det lär sannolikt hålla en hel säsong för mig.

Målet för sommaren är hoppa upp till den näst snabbaste gruppen, men det innebär att kurvhastigheten måste vara minst i paritet med de som kör i den snabbaste för att varvtiderna inte skall bli allt för pinsamma..
Har inte lust att kränga av och på däck inför varje bandag, men om någon råkar ha ett par extra Aprilia RS250-fälgar över för en billig peng tackar jag inte nej. :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top