Bandagar minskar trafikolyckor?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det finns olika typer av bandagar, med eller utan instruktör/föråkare.

Men är det verkligen sant att bankörning gör dig till en bättre trafikant, visst du lär dig att hantera hojen på ett bättre sätt om du går på en bankurs, bromsa hårdare/senare, högre kurvhastighet/hårdare nerlägg osv.. tyvärr utnyttjar många denna nya kunskap som dom lärt sig på bana även i trafiken.

Öppna bandagar utan föråkare resulterar i fler banvurpor och många får enbart lära sig hur ont det gör att vurpa i både kropp & plånbok.

Jag körde gathoj i mer än 15 år innan jag testade bankörning, det va skitkul att testa gränserna på bana och man vågade mer och mer, det gick även fortare och fortare på landsvägen eftersom jag tyckte att jag hade koll på läget.

Efter några nära döden upplevelser på gata, knäskrap & möte med breda traktorer på kurviga smala vägar så insåg jag att bana & gata inte är riktigt samma sak, därför valde jag att satsa på bankörning med en renodlad banhoj istället, gathojen behöll jag men suget efter att gasa järnet på gata försvann mer och mer nu när man sett ljuset och insett att Road Racing trots allt är säkrast på bana.

Jag tycker absolut att ni som aldrig provat ska testa bandagar och helst med en duktig instruktör för den ultimata körupplevelsen men tänk på att skilja på bana & gata.
 

sandstream

Guest
GSXR1100R skrev:
Öppna bandagar utan föråkare resulterar i fler banvurpor och många får enbart lära sig hur ont det gör att vurpa i både kropp & plånbok.
Har berättat detta tidigare men jag var på en bandag på Gelleråsen i somras där vi fick köra på led efter instruktörer på förmiddagen.
På eftermiddagen var det fri åkning.
De flesta olyckorna, bland annat en "serieolycka", skedde på förmiddagen.
Minns inte att någon klotade på eftermiddagen.

På Kinnekulle i augusti skedde dagens flesta vurpor under uppvärmningsvarven för att instruktörerna höll för hög fart.

Mao stämmer det inte på långa vägar att instruktörer på banan alltid medför mindre olyckor.
 

Dr.Bike

Guest
Ett elakt rykte säger att vissa instruktörer är stora egon, och vill bara visa upp sig/vara snabbast. Pedagogik och säkerhet kommer i andra hand.
Att köra ifrån sina elever (så de tvingas köra över sin förmåga i iverna att vara instruktören till lags) verkar ju typiskt korkat.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Dr.Bike skrev:
Ett elakt rykte säger att vissa instruktörer är stora egon, och vill bara visa upp sig/vara snabbast. Pedagogik och säkerhet kommer i andra hand.
Att köra ifrån sina elever (så de tvingas köra över sin förmåga i iverna att vara instruktören till lags) verkar ju typiskt korkat.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1750401#post1750401

Här försökte jag påpeka lite om vad som hände på kullen. Vissa föråkare va inte det minsta intresserad av att vara föråkare. Min första bandag så va det en KANONBRA föråkare!!! Speciellt en som hjälpte mig med grundläggande saker och inte va där för o köra fort.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sandstream skrev:
Mao stämmer det inte på långa vägar att instruktörer på banan alltid medför mindre olyckor.
En duktig instruktör behöver inte visa att han är snabb, jag jobbade som instruktör åt BE en sommar och där va upplägget lite annorlunda jämfört med SMC, tempot skulle vara högt och vissa i röd grupp körde R1000 tider med sina gathojar, i gul & grön grupp gick det betydligt lugnare till men BE bedrevs inte som en utbildning, det va mer upp till deltagaren att välja rätt grupp.

Detta koncept ledde till några onödiga vurpor, BE använde oftast oss RR förare som föråkare, vi fick tillgång till gratis banåkning och några av oss glömde nog att hålla igen tempot så att körningen blev lagom för just den gruppen man hade hant om.
 

sandstream

Guest
GSXR1100R skrev:
Detta koncept ledde till några onödiga vurpor, BE använde oftast oss RR förare som föråkare, vi fick tillgång till gratis banåkning och några av oss glömde nog att hålla igen tempot så att körningen blev lagom för just den gruppen man hade hant om.
Så är det fortfarande ofta, tyvärr.

Hann köra med BE en gång innan de la ner och gillade deras organisation av bandagarna.
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
sandstream skrev:
Har berättat detta tidigare men jag var på en bandag på Gelleråsen i somras där vi fick köra på led efter instruktörer på förmiddagen.
På eftermiddagen var det fri åkning.
De flesta olyckorna, bland annat en "serieolycka", skedde på förmiddagen.
Minns inte att någon klotade på eftermiddagen.

På Kinnekulle i augusti skedde dagens flesta vurpor under uppvärmningsvarven för att instruktörerna höll för hög fart.

Mao stämmer det inte på långa vägar att instruktörer på banan alltid medför mindre olyckor.

Jo den dagen på gelleråsen vill man ha ogjord... Enda bandagen jag inte behövt tanka på... :( Maken till lite bantid har jag inte varit med om..
Olyckan på förmiddagen hade aldrig skett under fri åkning då snabb grupp normalt inte ligger så tätt som gänget blev uppmanade av instruktören att göra ... Uppenbarligen klarade inte alla av det !
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Andra sidan av myntet är att vissa tenderar att ta det dom lärt sig om att köra fort med sig från banan, Där ute saknas ju dock avåknings soner och asfalten är inte alltid nysopad.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
sandstream skrev:
På Kinnekulle i augusti skedde dagens flesta vurpor under uppvärmningsvarven för att instruktörerna höll för hög fart.


Såg flera som körde som "idioter" på uppvärmningsvarven och flera som också körde av. Det väl omkörningsförbud under uppvärmningsvarven och köra med kalla däck är väl inte så lysande :va

Instruktörerna körde precis som du skrev mycket fort.
 
Last edited:

sandstream

Guest
2fast4hjo skrev:
Såg flera som körde som "idioter" på uppvärmningsvarven och flera som också körde av. Det väl omkörningsförbud under uppvärmningsvarven och köra med kalla däck är väl inte så lysande :va
Instruktörerna körde precis som du skrev mycket fort.
Ja, normalt är det omkörningsförbud på uppvärmningsvarven och om någon ens funderar på att köra om är det något som gått snett, man ligger ju mer eller mindre på led.
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
2fast4hjo skrev:
Såg flera som körde som "idioter" på uppvärmningsvarven och flera som också körde av. Det väl omkörningsförbud under uppvärmningsvarven och köra med kalla däck är väl inte så lysande :va

Instruktörerna körde precis som du skrev mycket fort.

På kullen var det väl så att Instruktörerna inte gick ut "samtidigt"
med respektive grupp så dom kunde precis innan legat och "lödat" med
snabb grupp tex och hade varma däck och sen ut och lotsa lugn grupp va
väl inte helt lyckat då en del av tempot låg kvar osv.... Inget försvar av dom
men jag la märke till att flera av instruktörerna körde väldigt många pass, dom brukar trots allt alternera/vila en stund oavsett om dom behöver det
eller inte... Men en hel förmiddag gick åt för mellangruppen till att se hojar
som bogserades av, jag tror dom fick totalt 10-14 min bantid på fm... :(

Det va avåkningar av folk som INTE hade kört om under uppvärmningen men
verkar definitivt ha hamnat i "fel grupp"..
 

sandstream

Guest
Nogger skrev:
Men en hel förmiddag gick åt för mellangruppen till att se hojar som bogserades av, jag tror dom fick totalt 10-14 min bantid på fm... :(
Det svors en hel del när de stod i pit lane :4skrika
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag var också på kinnekulle å körde och tyckte synd om den grupp som knappt fick köra något. Själv körde jag i oförsäkrad/licens och det var knappt någon vurpa där vad jag kan komma ihåg.

Körde mina första två bandagar i somras (Anderstorp och Kinnekulle) och måste nog säga att det iallafall känns som att man tar det lite lugnare på allmän väg då man kräver mer av vägen för att våga gasa nu.

På en bana vet man att man ej får möte eller att där ligger grus etc eller traktorer bakom skymd kurva. På så vis känns det som om man tänker efter mer nu innan man gasar.

Mina två cent..
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Nogger skrev:
Jo den dagen på gelleråsen vill man ha ogjord... Enda bandagen jag inte behövt tanka på... :( Maken till lite bantid har jag inte varit med om..
Olyckan på förmiddagen hade aldrig skett under fri åkning då snabb grupp normalt inte ligger så tätt som gänget blev uppmanade av instruktören att göra ... Uppenbarligen klarade inte alla av det !

Jag var en av instruktörerna den dagen.
Tillråga på allt i den gruppen där killen åkte omkull under Mastervarven

Mycket av det som sägs här, togs även upp i en annan tråd samt även med de som påpekade detta under dagen.
Som instruktör är man lite bunden av hur arrangören har tänkt sig hur det skall se ut.
Min egen åsikt i detta är att den snabba gruppen (om vi diskuterar den spcifika dagen på Åsen) skulle ha klarat sig med 2 lugna varv och sen fri körning.
Min uppgift den dagen som instruktör/föråkare i snabbaste gruppen, var att hålla ner tempot de första varven och sen ge vägledning/tips/råd/idéer under dagen till de som ville det.

För att anknyta till det som Dr. Mike sade längre upp.
Tyvärr är det som så att en del som skall vara föråkare tar det som ett tillfälle att träna eller visa upp sig.
Det är oacceptabelt i mina ögon.
Som instruktör är man där för att lära ut till andra, ge tips och även visa "rätta" spår.

En incident i somras på Bikeweek fick mig att fundera.
Tisdagen var regning och det kom bara ca 20 st som ville åka.
Föråkarna enades om att de som ville åka, fick göra det fritt och behövde man hjälp var det bara att haffa en föråkare.
Inget fel i det...
Tyvärr så missbrukades detta lite, då det plötsligt dök upp andra "föråkare" med västar och regndäck, för att öva lite inför tävlingen till helgen.

Jag stod på postering uppe i Eje's den dagen för att hjälpa till lite.
En kille på en CBR600 låg och jagade på en föråkare i väst.
Han bromsade lite senare för varje varv upp i Eje's och rätt var det var, så låg han ner o kanade.
Vi plockade upp honom och han var riktigt arg på sig själv.
Halvförsäkrat som det var.
Kommentaren var; F-N. Killen före mig kunde ju åka mycket snabbare.
Varför släppte det för mig???
När vi informerade honom om att föråkarna åkte på regndäck, fick jag höra en hel del saker som jag inte tycker lämpar sig för tryck.

Vi som funktionärer fick höra en hel del denna dagen.
Bla en kille som blev omkörd på yttern genom depåböjen av en föråkare med knäskrap i regnet.
Vi som var funkisar denna dagen var ju frivilliga och på inget sätt inblandade i allmänåkningen under veckan.
Jag informerade de som klagade att de borde prata direkt med föråkarna istället för oss.
Om de gjorde det vet jag inte.

I mina ögon är det dessutom skillnad på en föråkare och en instruktör.
Föråkare är du när du har folk på ett led och "bara" visar spår alternativt håller ner tempot i inledningen.
Som instruktör har du mycket mer ansvar och du skall se till att lära ut saker till de som är där. (snabbt förklarat)

mina 50 öre
/Tom, (Honda i Apriliakläder)

Som direkt svar på den inledande frågan....
JA!! du blir en bättre förare och det BORDE minska olyckorna.
TYVÄRR lär de inte ut sunt förnuft på en bandag/allmänåkning/kurs
I och med att du får en större kunskap om dig själv och om maskinen du kör, ökar du på chanserna att klara ut en situation....
Ökar du däremot farten och minskar marginalerna, just för att du är en bättre förare, har du snarare försämrat oddsen...

Personligen så körde jag mycket lugnare i trafiken när jag började med bankörningar.
Kompisar till mig gjorde det inte,,,,tyvärr :(


Återigen mina 50 öre
 

sandstream

Guest
Catman skrev:
Återigen mina 50 öre
Och återigen vettigt :tummenupp
(Även om du körde ifrån mig på din sketna 600:a :D )

fogerty skrev:
Körde mina första två bandagar i somras (Anderstorp och Kinnekulle) och måste nog säga att det iallafall känns som att man tar det lite lugnare på allmän väg då man kräver mer av vägen för att våga gasa nu.
På en bana vet man att man ej får möte eller att där ligger grus etc eller traktorer bakom skymd kurva. På så vis känns det som om man tänker efter mer nu innan man gasar.
Precis så är det för mig också men här på SH verkar en majoritet var överens om att bankörningar bara gör att man kör fortare på vägarna.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Tror, nej är övertygad om att upplägget på bandagen har avgörande betydelse för om olycksrisken ökar eller minskar.

a) Med bra strukturerad organisation och engagerade instruktörer som har koll och mod att ge kritik och samlar "sin grupp" mellan passen, har mini-teori och får feedback från deltagarna. Av sådant blir man en bättre, mer harmonisk förare.

b) När det är High Chapparal, fullt ös utan någon som helst kontroll tar reptilhjärnan över och allt omdöme försvinner. Både på banan men framför allt hemmavid. Fy f**n vad snabb jag är, jag har kört på bana, ny skall jag visa grapparna...

För att kunna genomföra en körning enligt punkt a):
- Krävs det en anseenlig portion kurrage av arrangören. Det är inte så lätt när det kommer ett par gäng med världens snabbaste gatåkare, i grupptryckströjjor som inte vill bli daddade.
- Krävs det kompetenta instruktörer med rutin och livserfarenhet, det spelar mindre roll om de inte har varvrekordet. Engagemang är nummer 1, de som vill köra i tävlingsfart bör nog ta licens. (Snabba rr-förarföråkare som enbart kör för sin egen skull utan pedagogik är helt värdelöst och gör dagen till en punkt b).

Det klagas en del här på SH om vissa körningar, jag var själv inte med på Kinnekulle den 7/8 men känner ett par av de föråkarna som mycket kompetenta, måste varit något konstigt där.
På Gelleråsen den 24/8 var jag dock med och det var inte instruktörernas fel att vissa körde i, tvärt om måste jag framhålla Catman som en perfekt punkt a) instruktör :tummenupp
 

sandstream

Guest
FZ1 skrev:
På Gelleråsen den 24/8 var jag dock med och det var inte instruktörernas fel att vissa körde i, tvärt om måste jag framhålla Catman som en perfekt punkt a) instruktör :tummenupp
Absolut, ingen skugga ska falla på Catman, däremot på arrangören som valde ett upplägg som visade sig vara förödande för vissa som drog i backen.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top