Bandagar minskar trafikolyckor?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
bonny skrev:
För att knyta an till trådens huvudtema undrar jag om det är gjort någon seriös udnersökning av detta? Även om jag ser att det finns vissa problem med det, så borde det inte vara helt omöjligt att undersöka hur olycksfrekvensen påverkas hos de som kör på bandagar. OM resultatet blir som jag tror hade det dessutom varit ett bra argument för att försäkringen borde gälla...
Jag har för mig att i varje fall LMS gör någon uppföljning av deltagarna på deras onsdagskörningar? Hur utfallet är vet jag inte...
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
HansJ skrev:
Jag har för mig att i varje fall LMS gör någon uppföljning av deltagarna på deras onsdagskörningar? Hur utfallet är vet jag inte...

Det finns sparat hur många och vilka som haft lite otur under de gångna säsongerna. Vem som har hand om dom vet jag inte dock.

En notis bara, LMS lämnar inte ut någon information till F-bolag på eget bevåg, utan endast OM och bara OM försäkringsbolagen frågar.

//håkan
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
håkan skrev:
Det finns sparat hur många och vilka som haft lite otur under de gångna säsongerna. Vem som har hand om dom vet jag inte dock.

En notis bara, LMS lämnar inte ut någon information till F-bolag på eget bevåg, utan endast OM och bara OM försäkringsbolagen frågar.

//håkan
Men vad är det som sparas, om man lägger omkull på Sviestad, eller är det bara deltagarlistor med vilka som deltagit. Ren nyfikenhet, får ni reda på om de som varit med har klotat i trafiken? Är det FB som frågar efter er statistik och får ni isåfall statistik från dem?

Det är ju väldigt intressant i debatten o bankörning eller inte, trafik/hel-försäkring osv. Kan man säga att den grupp som deltar regelbundet är mindre olycksdrabbad än övriga? Och i så fall beror det på vilken typ av människor det är, dvs skulle de varit mindre olycksdrabbade även utan bankörning?
 

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Hmmm, om man går tillbaka till ursprungsfrågan i den här tråden. I och med att banträffar finns så uppstår alltid denna typ av diskussion, antingen här eller under själva bandagen. Därmed kommer de flesta deltagare att reflektera över attityder, riskbedömningar m.m. och kommer nog till insikten att det inte går att ladda lika hårt på gatan som på bana. Så då kan väl bankörning indirekt leda till att man blir en bättre mcpilot. Det hänger väl, som alltid, på att man kritiskt tänker på vad man håller på med.
 

sandstream

Guest
PacMan skrev:
Ja ok, det förstår jag. Jag ska kolla villkoren igen när jag har ork till det, men jag minns i alla fall att jag kollade upp vad som gällde för bankörning utanför tävlingssammanhang och kom fram till att försäkringen skulle gälla då. Det gällde den vanliga olycksfallsförsäkringen, alltså inte den som heter "plus".
"Olycksfallsförsäkring under fritid" heter den olycksfallsförsäkring som man kan ta som en tilläggsförsäkring till sin hemförsäkring hos TH.

Här finns villkoren: http://www.trygghansa.se/04Privat/Frame7983.html

Det du skriver stämmer, är det inte tävling eller träning inför tävling där man representerar en klubb så gäller försäkringen.
(Är det Korpen som annordnar gäller försäkringen)
Dock så är högsta ersättning 500.000:- vid invaliditet vilket inte är så mycket.

Kommer personligen att försöka fixa en bra olyckfallsförsäkring, kanske i kombination med en drulleförsäkring, för nästa år.
Om inte den nya TSL:n blir klarare på vad som gäller.
CorbenDallas skrev:
Efter att ha läst ett visst antal trådar i det här ämnet har jag gjort en viss iaktagelse som dock är helt ovetenskaplig.
Vi "banrävar" som kör MKT bana per säsong, alltså inte bara några enstaka bandagar utan mkt bana, vi får den här inställningen (eller liknande) som jag beskrivit ovan. Dom som inte kör bana lika ofta, har ofta inte riktigt samma inställning.
Den analysen tror jag stämmer rätt bra.
Ju mer man kör på bana, ju roligare blir det och ju tristare blir det att köra på gata.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
sandstream skrev:
Den analysen tror jag stämmer rätt bra.
Ju mer man kör på bana, ju roligare blir det och ju tristare blir det att köra på gata.
Känns bara så konstigt att vara överens med dig. :tungan
 

MC Doktorn

Guest
Race åkarna har en annan marginal och en del kör osannolikt fort men man kan lära sig en hel del av samspelet mellan förare cykel av dessa.

tex
Träna på moment som att bromsa hårt rakt fram och mjukt in i en kurvan med nedlägg .
Planera sin körning se långt fram bedöma kurvan och hastighet.
kan vara tillämpliga i "vardags situationer" som kan vara bra att kunna.



Men ffa så har man roligt och dagens sporthojar är byggda för seriös bankörning så där är huvudargumenten till bankörning enl mig.

Omdömeslöshet betalar sig dåligt oavsett om du befinner dig på bana eller ej men följderna blir lite annorlunda.

Tror inte man kan svara generellt om man blir säkrare i trafiken av bankörningen utan att det är individuellt.
 
Last edited:

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
2ono skrev:
Tror inte man kan svara generellt om man blir säkrare i trafiken av bankörningen utan att det är individuellt.

Håller med. Jag körde varesig fort eller vårdslöst på gata, däremot kunde jag sitta bakom vilken vildhjärna som helst i vilken hastighet som helst och bara tycka det var underbart. :va

Mitt körkort var inte så gammalt när jag blev övertalad att prova på bana (fast jag hade redan gått licenskurs) och det bar av till Kinnekulle.
Jag tyckte det var skitäckligt och ville inte under några omständigheter köra utan instruktör, men vid dagens slut var jag helt frälst.
I år har jag kört några gånger som instruktör, vilket är både roligt och inte alltid så lätt. :gnissla

Bankörningen har gjort mig till en bättre förare i trafiken i och med att jag kan min motorcykel bättre och förmodligen har jag blivit än mer riskmedveten.

Det enda "negativa" med bankörningar för mig, är att jag inte tycker det är särskilt roligt att köra på gata längre.
Det jag saknade mest med gatkörningen i sommar (var trasig i 6 veckor eller nåt), var att kunna spontanåka någonstans eller när man i bil mötte en motorcykel; jag ville heja.... :rolleyes:

håkan skrev:
(Jag vet att TH's personskade/hemförsäkring INTE gäller på bana..)
Efter min vurpa på LMS "midsommarträning" fick jag ut ersättning för min utrustning på vår hemförsäkring i TH, jag talade om att det gällde bankörning. (Fast du kanske menade något annat?)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Anneli skrev:
Efter min vurpa på LMS "midsommarträning" fick jag ut ersättning för min utrustning på vår hemförsäkring i TH, jag talade om att det gällde bankörning. (Fast du kanske menade något annat?)

Jupp, det får man, nu tänkte jag mer på den spersonskadedelen som finns där.
Den gäller inte för någon motorsport, så om du krashar o skadar dig på en träning står man utan nån sorts ersättning från TH ... om de nu följer det som står i deras papper...

//håkan

HansJ skrev:
Men vad är det som sparas, om man lägger omkull på Sviestad, eller är det bara deltagarlistor med vilka som deltagit. Ren nyfikenhet, får ni reda på om de som varit med har klotat i trafiken? Är det FB som frågar efter er statistik och får ni isåfall statistik från dem?

Det är ju väldigt intressant i debatten o bankörning eller inte, trafik/hel-försäkring osv. Kan man säga att den grupp som deltar regelbundet är mindre olycksdrabbad än övriga? Och i så fall beror det på vilken typ av människor det är, dvs skulle de varit mindre olycksdrabbade även utan bankörning?

LMS lämnar inte ut statistik... Säg att nån krashar på en torsdagskörning (från och med -06 är det torsdagkväller, inte onsdag..), anmäler skadan till sitt F-bolag, sagda F-bolag ringer till ansvarig för trafikövningar och frågar, har den här MCn med detta regnr krashat på en körning hos er?
Då säger ju han/hon om det varit så eller inte.

Statistik finns, men lämnas inte ut, publiceras ingenstans heller. Den har ingen direkt syfte heller, den används heller inte på nåt sätt av LMS.
Det noteras på körningarna vilka som krashat utifall att ett F-bolag/myndighet skulle ringa o kolla.

LMS har en ganska god relation till försäkringsbolagen och tex LF i Östergötland har mycket bra koll på vad som pågår ute på banan.
När man tex säger att man krashat på bana osånt så sist fick jag ett skratt i luren som sa, "Haru varit ute på Sviesta o kört för fort?" .. sen en stund senare sa han, "Synd att man inte hinner dit o köra själv.. bla bla bla bla" ..

//håkan
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
FZ1 :7peta håkan...länge sedan protokollen från sektionsmötena lades up på lms-hemsida
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
håkan skrev:
...
Statistik finns, men lämnas inte ut, publiceras ingenstans heller. Den har ingen direkt syfte heller, den används heller inte på nåt sätt av LMS.
Det noteras på körningarna vilka som krashat utifall att ett F-bolag/myndighet skulle ringa o kolla.
...
//håkan
OK, tack för upplysningen. Fick uppfattningen att LMS skulle använda statistiken vid argumentation för bankörning, men då fick jag det om bakfoten.
/Hasse
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
FZ1 skrev:
FZ1 :7peta håkan...länge sedan protokollen från sektionsmötena lades up på lms-hemsida

Mmm.. bara jag får flyttat min dator hemma till nya lägenheten så kommer de upp, promise
EDIT: Eller gå med i http://groups.yahoo.com/group/lmsrr/join så kommer du åt alla dokument.. dock i Word format...
Finns under "Files"

EDIT2: Nuså... lite extra pillande så gick det ju ;)

HansJ skrev:
OK, tack för upplysningen. Fick uppfattningen att LMS skulle använda statistiken vid argumentation för bankörning, men då fick jag det om bakfoten.
/Hasse

LMS har inte haft anledning än så länge att föra en sån argumentation vad jag vet, men visst, jag har inte full koll vad alla gör så OM det gjorts så har den säkert pratats om, den är ganska fördelaktig för LMS och dess deltagare på trafikövningarna om man säjer så...

LMS Trafikövningar är ganska väl ansedda både hos polis och F-bolag.
Polis har varit på besök under den gångna säsongen och vissa av dom har faktiskt kört lite också.
F-bolag (och SMC) har också varit där o kikat och den uppfattning som jag fick från dom så tyckte de att det var OK verksamhet osånt..
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
håkan skrev:
Mmm.. bara jag får flyttat min dator hemma till nya lägenheten så kommer de upp, promise...
:tummenupp
håkan skrev:
LMS Trafikövningar är ganska väl ansedda både hos polis och F-bolag.
Polis har varit på besök under den gångna säsongen och vissa av dom har faktiskt kört lite också.
F-bolag (och SMC) har också varit där o kikat och den uppfattning som jag fick från dom så tyckte de att det var OK verksamhet osånt...
Tycker LMS skall sträcka lite på sig, de sista två-tre årens trafikövningar har hållit en mycket hög klass
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top