enhjuling skrev:
En massa bra åsikter håkan
Det här med licens/oförsäkrad grupp......
Hur kan det finnas öht?
För att arrangörerna vill tjäna mera pengar, de missar annars en grupp människor som vill köra hoj på bana men inte har råd med "rätt" försäkring
enhjuling skrev:
Fartskillnader och skillnad i banrutin är en sak som nog är tillräckligt allvarligt för att undra,
MEN om jag förstått rätt så skall arrangemanget vara anmält till SVEMO som en officiell träning och alla regler skall följas för att den försäkring som ingår i licensen skall gälla + att arrangören då måste ha en banförsäkring som betalar skador på 3e person.
De som har TH eller IF är ju ändå helt utanför så om nån blir påkörd av en sån så blir det väl inga pengar...
Och om det nu är en officiell träning så gäller inga andras trafikförsäkringar heller....
Dvs
-- officiell träning så har de med licens försäkring men ingen annan på banan
-- allmän bandag med licens-grupp oavsett om man låter TH och IF åka i den så är licensåkarna utan skydd + den som blir påkörd av en sån
-- allmän bandag utan licens-grupp så gäller trafikförsäkringen "kanske"
Är det nån som säkert vet?
Här på SH finns ju flera som arrangerar bandagar, har ni kontakt med SVEMO och en banförsäkring?
Det är väldigt luddigt vad som egentligen gäller.
Om jag uppfattat det hela så gäller banlicensen som yttersta försäkringsskydd för skador, hur SVEMO/Banägaren ställer sig sen till att om banlicensen gäller under tider då banan är uthyrd vet jag inte. Sen har jag för mig att maxbelopp från Banlicensen är typ 2-300kkr, vilket inte är mkt pengar om man blir riktigt invalidiserad.
JAG skulle dock utgå från ungefär följande
I licens/oförskrad grupp gäller INGA försäkringar alls, förutom din personliga försäkring, förutsatt att den gäller för bankörning (Jag vet att TH's personskade/hemförsäkring INTE gäller på bana, dock LF)
Så om jag blir påkörd på en bandag i licens/ofösäkrad grupp så är det alltså MIN försäkring som får täcka upp kostnader etc. Personen som körde på mig har inga försäkringar som täcker mina skador på nåt sätt. (detta är snäppet sämre än under RR träning och tävling, då vet jag att banlicensen åtminstone gäller)
Sen om man hårdrar det hela skulle jag tro att i slutändan är det arrangören som står ansvarig, är det ett företag så är det företaget, är det en privatperson som hyrt banan och tillåter andra att åka på den så är det den person som står på hyresavtalet som är ytterst ansvarig.
Tex, jag hyr en bana, tar lite betalt för att andra ska få köra, nån kör ihjäl sig tex, den som dött saknar helt försäkring, då skulle jag tro att jag som banhyrare blir betalningsskyldig i slutänden om det skulle gå upp i rätten.
Vet dock inte om det skulle gå så långt, men personligen skulle jag aldrig våga chansa.
Detta är den största anledningen till att LMS inte tillåter TH/IF på onsdagskörningarna
//håkan
EDIT: Varför en licens/oförsäkrad fanns från första början... då hette den bara LICENSgrupp, sen kom TH/IF på att trafikförsäkringen inte gäller på bana (dock när du är full, fast inte på bana)
Det finns de ställen som har sina RR träningar tillsamman med gatåkare på så sätt att de haft 2-3 grupper, några licens, några gata.
Sen har det blivit att gatgrupperna ökat och man anpassar sig efter det... oftast är gatåkare villiga att betala mer än en räjsåkare dessutom, för en räjsåkare har redan taskig ekonomi... och de som har TH/IF ökar ständigt.. så vad göra? släng in dom tillsammans med licensåkarna som ändå kör utan försäkring... och vips tjänar de lite mera... $$$$ lyser i ögonen... jag hoppas innerligt att ingen ska behöva sätta livet till innan folk börjar fatta vad dom håller på med