håkan
Brumm brumm
Instruktör eller inte?
Det är skitkul att köra som instruktör när förväntningar mellan "elev" och "lärare" stämmer, i andra fall kan det bli "sådär".
Eftersom väldigt många av de som arrangerar "snålar" med instruktörer blir det att de som kör i snabba grupen även får/måste köra i gruppen efter som brukar vara långsamma.
Från att kört varvtider på exempelvis runt minuten på tex kinnekulle eller LMS (kanske runt 1.13-15 på Gelleråsen) sen att ändra tempo/taktik till att köra 30-50 sekunder långsammare per varv, det är minst sagt SVÅRT.
Att köra med laptimer som instruktör är för mig ett måste för att kunna göra sånna omställningar fort (på tal om tidtagning och bankörning).
Ingen intstruktör är perfekt heller, jag själv har fått "horn" och har väl kört lite fort ibland ... jag har ett humör precis som alla människor och det går upp och ner, precis som för alla andra.
De bankörningar jag varit med på som instruktör har oftast gått väldigt bra, man får helt enkelt intala sig själv "jag kör inte för min egen skull, utan för deltagarnas skull".
Att instrukturer kör med tex regndäck under regn är inte så konstigt, för att slippa bry sig om sitt eget fäste och bry sig mer om de man har bakom.
Fast när det gäller "instruktörer" som är ute o kör mest för att få mer bantid och träna regn i sånna lägen ger jag inte mycket för.
SMC instruktörer kör med regndäck när det regnar och det är inte för att träna på regnkörning utan för att slippa oroa sig för eget fäste utan kan köra i det tempo som ska hållas under regn med vanliga däck och koncentrera sig på deltagarna bakom/framför.
Att åka i regn med ena handen på styret och titta bakåt utan regndäck är intressant, även om farten är låg.
Som Gelleråsen när RR förare åkte ut i regn och tränade var dåligt av arrangören.
Det här med licens/oförsäkrad grupp borde försvinna helt och hållet enligt mig själv, en grupp där alla normalt tre(fyra) grupperna samlas i en, långsam/mellan/snabb(/licens) ... skaplig stor skillnad i både erfarenhet och hastighet.
Nån som jag(jag var där som deltagare, inte instruktör) själv tex tänkte mig LICENS-grupp, trevligt! kan man ladda på lite och köra lite fortare än snabba gruppen.. TJI fick jag när jag kom dit, på kullen tog de 3 första uppvärmningsvarven 6-7 minuter för de långsammaste och eftersom omkörningsförbud rådde så var det bara att ägna halva passet på att irritera sig på långsamma åkare framför.
Hastighetsskillnaden var mellan den långsammaste och snabbaste runt 100km/h+ på tex rakan, i kvarnböjen kan jag tänka mig att det skillnaden var runt 50+, det blir väldigt jobbigt att man hinner varva några 4-5 gånger per pass, sen ska vi inte tala om vad som kan hända när föraren framför plöstligt kommer på att han/hon ska byta spår... vilken man som licensförare vet är FÖRBJUDET! (nästan iallafall) och olyckan som kunde skett undkomms med hjärtat i halsgropen. Att vingla på banan borde folk veta att det är jävligt farligt, det är den omkörandes fel om det händer nåt, men vafan, tänk lite med HUVUDET! få en hoj i arslet som håller 100+ mer än dig själv gör jävligt ont om du har tur, otur så dör du. (mot det hjälper inga försäkringar eller "det var ju hans/hennes fel...")
BORT med LICENS/oförsäkrad grupp.... (eller gör om den till långsam/mellan och endast oförsäkrat och nybörjar åkare)
De kurser/bandagar/kvällar där det är inriktat på att instruera och inte bara köra fort som fan ger nog de flesta som är inställda på att just lära sig nåt och kunna tänka någorlunda självbevarelsedrift under sin körning har nog mer behållning av SMC kurser eller andra som är mer inriktade på just lära ut saker (och nästa år även LMS kvällskörningar som fördmoligen kommer ha SMC samarbete)
Dock har jag varit med om många deltagare som fullständigt skiter i instruktörerna och bara vill köra utav helvete, skiter även i alla andra deltagare för den delen(som att släppa ut tjurar på vårbete).
De som är villiga att ta till sig och fråga om saker de undrar över, lär sig tveklöst mest, att köra snabbast är inte alltid målet med banåkningen... man KAN lära sig nåt också... och de som lär sig nåt är förmodligen säkrare i trafiken också.
Som instruktör har jag lärt mig mycket under de senaste åren, den gångna säsongen har jag tävlat lite också och det är svårt att kombinera "köra lungt och sansat" med "nu ska jag förbättra min varvtider". Jag vet inte hur det blir nästa säsong, räjsa eller instruktöra.. de två är svåra att kombinera även om det ger väldigt mycket bantid och båda två är roliga att utöva. Jag tycker att som instruktör att det är nåt av det roligaste som finns när deltagarna blir nöjda och hör av sig både efter själva banåkningen och via mail.
(sen tycker jag det är skitkul att från förra året på en R6 -99 till en GSXR1000 i år förbättrat personbästa på LMS med 5.5sekunder)
Jag vill bara avsluta med att, instruktörer är bara människor de också, de kan inte göra rätt 100% av tiden. (tänk på att under en heldag så kör en deltagare runt 15-20 mil, som instruktör blir det 30-50 mil oftast, eftersom det oftast inte är nog många instruktörer egentligen.. förutom här hemma hos LMS och SMC förstås)
(en jävla massa svammel... stod det nåt bra? ... en (fart)dåres försvarstal?)
Det är skitkul att köra som instruktör när förväntningar mellan "elev" och "lärare" stämmer, i andra fall kan det bli "sådär".
Eftersom väldigt många av de som arrangerar "snålar" med instruktörer blir det att de som kör i snabba grupen även får/måste köra i gruppen efter som brukar vara långsamma.
Från att kört varvtider på exempelvis runt minuten på tex kinnekulle eller LMS (kanske runt 1.13-15 på Gelleråsen) sen att ändra tempo/taktik till att köra 30-50 sekunder långsammare per varv, det är minst sagt SVÅRT.
Att köra med laptimer som instruktör är för mig ett måste för att kunna göra sånna omställningar fort (på tal om tidtagning och bankörning).
Ingen intstruktör är perfekt heller, jag själv har fått "horn" och har väl kört lite fort ibland ... jag har ett humör precis som alla människor och det går upp och ner, precis som för alla andra.
De bankörningar jag varit med på som instruktör har oftast gått väldigt bra, man får helt enkelt intala sig själv "jag kör inte för min egen skull, utan för deltagarnas skull".
Att instrukturer kör med tex regndäck under regn är inte så konstigt, för att slippa bry sig om sitt eget fäste och bry sig mer om de man har bakom.
Fast när det gäller "instruktörer" som är ute o kör mest för att få mer bantid och träna regn i sånna lägen ger jag inte mycket för.
SMC instruktörer kör med regndäck när det regnar och det är inte för att träna på regnkörning utan för att slippa oroa sig för eget fäste utan kan köra i det tempo som ska hållas under regn med vanliga däck och koncentrera sig på deltagarna bakom/framför.
Att åka i regn med ena handen på styret och titta bakåt utan regndäck är intressant, även om farten är låg.
Som Gelleråsen när RR förare åkte ut i regn och tränade var dåligt av arrangören.
Det här med licens/oförsäkrad grupp borde försvinna helt och hållet enligt mig själv, en grupp där alla normalt tre(fyra) grupperna samlas i en, långsam/mellan/snabb(/licens) ... skaplig stor skillnad i både erfarenhet och hastighet.
Nån som jag(jag var där som deltagare, inte instruktör) själv tex tänkte mig LICENS-grupp, trevligt! kan man ladda på lite och köra lite fortare än snabba gruppen.. TJI fick jag när jag kom dit, på kullen tog de 3 första uppvärmningsvarven 6-7 minuter för de långsammaste och eftersom omkörningsförbud rådde så var det bara att ägna halva passet på att irritera sig på långsamma åkare framför.
Hastighetsskillnaden var mellan den långsammaste och snabbaste runt 100km/h+ på tex rakan, i kvarnböjen kan jag tänka mig att det skillnaden var runt 50+, det blir väldigt jobbigt att man hinner varva några 4-5 gånger per pass, sen ska vi inte tala om vad som kan hända när föraren framför plöstligt kommer på att han/hon ska byta spår... vilken man som licensförare vet är FÖRBJUDET! (nästan iallafall) och olyckan som kunde skett undkomms med hjärtat i halsgropen. Att vingla på banan borde folk veta att det är jävligt farligt, det är den omkörandes fel om det händer nåt, men vafan, tänk lite med HUVUDET! få en hoj i arslet som håller 100+ mer än dig själv gör jävligt ont om du har tur, otur så dör du. (mot det hjälper inga försäkringar eller "det var ju hans/hennes fel...")
BORT med LICENS/oförsäkrad grupp.... (eller gör om den till långsam/mellan och endast oförsäkrat och nybörjar åkare)
De kurser/bandagar/kvällar där det är inriktat på att instruera och inte bara köra fort som fan ger nog de flesta som är inställda på att just lära sig nåt och kunna tänka någorlunda självbevarelsedrift under sin körning har nog mer behållning av SMC kurser eller andra som är mer inriktade på just lära ut saker (och nästa år även LMS kvällskörningar som fördmoligen kommer ha SMC samarbete)
Dock har jag varit med om många deltagare som fullständigt skiter i instruktörerna och bara vill köra utav helvete, skiter även i alla andra deltagare för den delen(som att släppa ut tjurar på vårbete).
De som är villiga att ta till sig och fråga om saker de undrar över, lär sig tveklöst mest, att köra snabbast är inte alltid målet med banåkningen... man KAN lära sig nåt också... och de som lär sig nåt är förmodligen säkrare i trafiken också.
Som instruktör har jag lärt mig mycket under de senaste åren, den gångna säsongen har jag tävlat lite också och det är svårt att kombinera "köra lungt och sansat" med "nu ska jag förbättra min varvtider". Jag vet inte hur det blir nästa säsong, räjsa eller instruktöra.. de två är svåra att kombinera även om det ger väldigt mycket bantid och båda två är roliga att utöva. Jag tycker att som instruktör att det är nåt av det roligaste som finns när deltagarna blir nöjda och hör av sig både efter själva banåkningen och via mail.
(sen tycker jag det är skitkul att från förra året på en R6 -99 till en GSXR1000 i år förbättrat personbästa på LMS med 5.5sekunder)
Jag vill bara avsluta med att, instruktörer är bara människor de också, de kan inte göra rätt 100% av tiden. (tänk på att under en heldag så kör en deltagare runt 15-20 mil, som instruktör blir det 30-50 mil oftast, eftersom det oftast inte är nog många instruktörer egentligen.. förutom här hemma hos LMS och SMC förstås)
(en jävla massa svammel... stod det nåt bra? ... en (fart)dåres försvarstal?)
Last edited: