Bandagar minskar trafikolyckor?

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Instruktör eller inte?
Det är skitkul att köra som instruktör när förväntningar mellan "elev" och "lärare" stämmer, i andra fall kan det bli "sådär".

Eftersom väldigt många av de som arrangerar "snålar" med instruktörer blir det att de som kör i snabba grupen även får/måste köra i gruppen efter som brukar vara långsamma.
Från att kört varvtider på exempelvis runt minuten på tex kinnekulle eller LMS (kanske runt 1.13-15 på Gelleråsen) sen att ändra tempo/taktik till att köra 30-50 sekunder långsammare per varv, det är minst sagt SVÅRT.
Att köra med laptimer som instruktör är för mig ett måste för att kunna göra sånna omställningar fort (på tal om tidtagning och bankörning).

Ingen intstruktör är perfekt heller, jag själv har fått "horn" och har väl kört lite fort ibland ... jag har ett humör precis som alla människor och det går upp och ner, precis som för alla andra.

De bankörningar jag varit med på som instruktör har oftast gått väldigt bra, man får helt enkelt intala sig själv "jag kör inte för min egen skull, utan för deltagarnas skull".

Att instrukturer kör med tex regndäck under regn är inte så konstigt, för att slippa bry sig om sitt eget fäste och bry sig mer om de man har bakom.
Fast när det gäller "instruktörer" som är ute o kör mest för att få mer bantid och träna regn i sånna lägen ger jag inte mycket för.
SMC instruktörer kör med regndäck när det regnar och det är inte för att träna på regnkörning utan för att slippa oroa sig för eget fäste utan kan köra i det tempo som ska hållas under regn med vanliga däck och koncentrera sig på deltagarna bakom/framför.
Att åka i regn med ena handen på styret och titta bakåt utan regndäck är intressant, även om farten är låg.
Som Gelleråsen när RR förare åkte ut i regn och tränade var dåligt av arrangören.

Det här med licens/oförsäkrad grupp borde försvinna helt och hållet enligt mig själv, en grupp där alla normalt tre(fyra) grupperna samlas i en, långsam/mellan/snabb(/licens) ... skaplig stor skillnad i både erfarenhet och hastighet.

Nån som jag(jag var där som deltagare, inte instruktör) själv tex tänkte mig LICENS-grupp, trevligt! kan man ladda på lite och köra lite fortare än snabba gruppen.. TJI fick jag när jag kom dit, på kullen tog de 3 första uppvärmningsvarven 6-7 minuter för de långsammaste och eftersom omkörningsförbud rådde så var det bara att ägna halva passet på att irritera sig på långsamma åkare framför.
Hastighetsskillnaden var mellan den långsammaste och snabbaste runt 100km/h+ på tex rakan, i kvarnböjen kan jag tänka mig att det skillnaden var runt 50+, det blir väldigt jobbigt att man hinner varva några 4-5 gånger per pass, sen ska vi inte tala om vad som kan hända när föraren framför plöstligt kommer på att han/hon ska byta spår... vilken man som licensförare vet är FÖRBJUDET! (nästan iallafall) och olyckan som kunde skett undkomms med hjärtat i halsgropen. Att vingla på banan borde folk veta att det är jävligt farligt, det är den omkörandes fel om det händer nåt, men vafan, tänk lite med HUVUDET! få en hoj i arslet som håller 100+ mer än dig själv gör jävligt ont om du har tur, otur så dör du. (mot det hjälper inga försäkringar eller "det var ju hans/hennes fel...")
BORT med LICENS/oförsäkrad grupp.... (eller gör om den till långsam/mellan och endast oförsäkrat och nybörjar åkare)

De kurser/bandagar/kvällar där det är inriktat på att instruera och inte bara köra fort som fan ger nog de flesta som är inställda på att just lära sig nåt och kunna tänka någorlunda självbevarelsedrift under sin körning har nog mer behållning av SMC kurser eller andra som är mer inriktade på just lära ut saker (och nästa år även LMS kvällskörningar som fördmoligen kommer ha SMC samarbete)
Dock har jag varit med om många deltagare som fullständigt skiter i instruktörerna och bara vill köra utav helvete, skiter även i alla andra deltagare för den delen(som att släppa ut tjurar på vårbete).
De som är villiga att ta till sig och fråga om saker de undrar över, lär sig tveklöst mest, att köra snabbast är inte alltid målet med banåkningen... man KAN lära sig nåt också... och de som lär sig nåt är förmodligen säkrare i trafiken också.


Som instruktör har jag lärt mig mycket under de senaste åren, den gångna säsongen har jag tävlat lite också och det är svårt att kombinera "köra lungt och sansat" med "nu ska jag förbättra min varvtider". Jag vet inte hur det blir nästa säsong, räjsa eller instruktöra.. de två är svåra att kombinera även om det ger väldigt mycket bantid och båda två är roliga att utöva. Jag tycker att som instruktör att det är nåt av det roligaste som finns när deltagarna blir nöjda och hör av sig både efter själva banåkningen och via mail.
(sen tycker jag det är skitkul att från förra året på en R6 -99 till en GSXR1000 i år förbättrat personbästa på LMS med 5.5sekunder)

Jag vill bara avsluta med att, instruktörer är bara människor de också, de kan inte göra rätt 100% av tiden. (tänk på att under en heldag så kör en deltagare runt 15-20 mil, som instruktör blir det 30-50 mil oftast, eftersom det oftast inte är nog många instruktörer egentligen.. förutom här hemma hos LMS och SMC förstås)

(en jävla massa svammel... stod det nåt bra? ... en (fart)dåres försvarstal?)
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
håkan skrev:
...
sen ska vi inte tala om vad som kan hända när föraren framför plöstligt kommer på att han/hon ska byta spår... vilken man som licensförare vet är FÖRBJUDET! (nästan iallafall) och olyckan som kunde skett undkomms med hjärtat i halsgropen. Att vingla på banan borde folk veta att det är jävligt farligt, det är den omkörandes fel om det händer nåt, men vafan, tänk lite med HUVUDET! få en hoj i arslet som håller 100+ mer än dig själv gör jävligt ont om du har tur, otur så dör du. (mot det hjälper inga försäkringar eller "det var ju hans/hennes fel...")
BORT med LICENS/oförsäkrad grupp.... (eller gör om den till långsam/mellan och endast oförsäkrat och nybörjar åkare)
...
Stod nog mycket vettigt. Men, det finns de som inte har varken bankörningsrutin (eller vet vad spårval är) eller kontroll på körningen öht, det bör man kunna ta hänsyn till som mer erfaren förare. Har man licens så kan man ju träna på riktigt under andra tillfällen, och deltar man i en bankörning där vi vanliga dödliga deltar, så måste man ta hänsyn till att det finns blåbär, och måste räkna med konstiga spårval, panikreaktioner och liknande. Du "hackar" på folk som är i stort behov av rutin och ledsagande, är det första gången de kör så vet de ju inte vad som är rätt/fel. Jag tycker det är bra att de vågar sig ut på bana.

Att sen försäkringsbolagens luddiga regelverk gjort att den "oförsäkrade" gruppen (som förmodligen från början avsåg oförsäkrade racehojar, och därmed licensierade/rutinerade förare) numer kan innehålla allt från blåbär på VX800 till 250 racers är olyckligt. Självklart är det smidigare om alla i en grupp har ungefär samma tempo. Lösningen är väl att FB tar fram ett regelverk som tillåter alla att köra på bandagar, där förslagsvis trafikförsäkringen alltid gäller men inte helförsäkringen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
håkan skrev:
BORT med LICENS/oförsäkrad grupp.... (eller gör om den till långsam/mellan och endast oförsäkrat och nybörjar åkare)
Det där håller jag med om. Riktigt dålig kvasilösning!
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
HansJ skrev:
Stod nog mycket vettigt. Men, det finns de som inte har varken bankörningsrutin (eller vet vad spårval är) eller kontroll på körningen öht, det bör man kunna ta hänsyn till som mer erfaren förare. Har man licens så kan man ju träna på riktigt under andra tillfällen, och deltar man i en bankörning där vi vanliga dödliga deltar, så måste man ta hänsyn till att det finns blåbär, och måste räkna med konstiga spårval, panikreaktioner och liknande. "Du "hackar" på folk som är i stort behov av rutin och ledsagande, är det första gången de kör så vet de ju inte vad som är rätt/fel. Jag tycker det är bra att de vågar sig ut på bana.

Som jag fattar "Håkan" så hackar han definitivt inte dom som kör för första gången utan på arangören som blandar licens med oförsäkrat, vilket jag kan hålla med om är en dålig lösning.

Hur gick det håkan, blev du uppklassad, eller är du kvar i rookie 1000?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
norrlansguld skrev:
HansJ skrev:
Som jag fattar "Håkan" så hackar han definitivt inte dom som kör för första gången utan på arangören som blandar licens med oförsäkrat, vilket jag kan hålla med om är en dålig lösning.
Sorry det var inte menat riktigt så, och jag håller med om att det inte är en bra lösning. Fast citat: "men vafan, tänk lite med HUVUDET! " lät som det var menat mot åkarna och inte arrangörerna :hihi. Men det är helt rätt att lyfta gruppindelningsfrågan som verkar vara en historisk produkt som fulmoddats till att passa dagens FB-regler...
 

sandstream

Guest
Jag håller med om att licens/oförsäkrat ska bort, tror många som kör IF och TH inte vågar sig ut till banorna eftersom de ska dela den med folk som kör mycket fortare.
Sen att licensförarna har rutin och sällan är inblandade i några olyckor är en annan femma, om än dock positiv.

Laptimer för instruktören är utmärkt och ett bra hjälpmedel för dem att veta vilket tempo de håller.
Jag har själv blivit överaskad många gånger över hur lite eller hur mycket det kan skilja mellan två varv som kändes väldligt olika eller lika tidsmässigt.
På LMS-kursen jag var på i somras hade instruktören laptimer och kunde berätta för oss i gruppen vilka tider vi körde på (ungefär) och att det stegvis gick fortare och fortare.

Som Håkan påpekar är det svårt att anpassa tempot mellan de olika grupperna under samma dag och jag tycker att varje grupp ska ha ett par instruktörer som följer gruppen hela dagen och inte hattar runt i olika grupper.
På Gelleråsen och dagen med ledkörning hade min grupp samma instruktör hela dagen och det fungerade kanon.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
håkan skrev:
bla bla

(en jävla massa svammel... stod det nåt bra? ... en (fart)dåres försvarstal?)
som någon redan sagt, förare med licens kanske inte bör köra fullt när det är blandat med stolpskott som mig som råkar ha IF-försäkring. Jag håller med det är ju riktigt dåligt av arrangörer att blanda så galet. MEN det är ännu galnare att köra så fort det går när det är hinder (vi som ibland tappar styrfarten i kurvorna och faller innåt :hihi ) i vägen.
ja...1.24 på gåsen kan innebära att man växer fast i långsamma kurvor,
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
OT!

Men eftersom det tagits upp spinner jag vidare på det!

Hur skall deltagren på en utbildning kunna känna 100% förtroende för en intruktör om instruktören kör med regndäck när instruktören VET att deltagren som anmäler sig kör på gatdäck?

Det finns en hel hög med förklaringar varför en instruktör kanske bör köra på regndäck, så som av kostnadsskäl (minimerar risk för vurpor) och en instruktör "arbetar" ju som alla vet idéellt. Men en av de viktigare punkterna som instruktör/lärare för att budkapet skall gå fram till deltagren är väl ändå att deltagren känner förtroende för instruktören/läraren?

Finns en liten risk att vi pratar om olika typer av tillfällen här. Jag pratar om en utbildning men har självklart förståelse för om en föråkare på en öppen bandag kör med regndäck där deltagrna inte får någon direkt utbildning, mer än vad ev. föråkare självmant tar på sig att förmedla. Dvs. den typen av arrangemang kan inte deltagren ställa några krav på föråkaren utan "enda" uppgiften föråkaren har är att visa spårval och försöka hålla nere tempot om så krävs för allas säkerhet.

Eller är jag helt ute och cyklar!?

Är inte det en självklarhet att man aldrig blandar försäkrade/oförsäkrade eller att tempot styr vilken grupp en deltagre skall åka i? Stora hastighetsskillnader ÄR och kommer alltid vara farligt vare sig det är på bana eller ute i trafiken! Detta är också EN av de orsaker till att man delar in tävlande i olika klasser och att man inte blandar vilka klasser som helst med varandra trots att det är licensierade förare där många har mångårig erfarenhet av tävlingsverksamhet.

Mvh!
// Niklas
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
crashtestdummy skrev:
som någon redan sagt, förare med licens kanske inte bör köra fullt när det är blandat med stolpskott som mig som råkar ha IF-försäkring. Jag håller med det är ju riktigt dåligt av arrangörer att blanda så galet. MEN det är ännu galnare att köra så fort det går när det är hinder (vi som ibland tappar styrfarten i kurvorna och faller innåt :hihi ) i vägen.
ja...1.24 på gåsen kan innebära att man växer fast i långsamma kurvor,


Vilket medför att det blir ganska värdelöst att åka på en bandag och köra i licensgruppen för snabba licensierade om farten ska anpassas efter dom långsammaste. Det skrevs tidigare att licensierade kunde träna vid andra tillfällen vilket inte går för alla då träningarna oftast är på vardagkvällar och många har långt att åka.

Självklart ska alltid hänsyn visas vid omköring.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Avarage skrev:
OT!

Men eftersom det tagits upp spinner jag vidare på det!

Hur skall deltagren på en utbildning kunna känna 100% förtroende för en intruktör om instruktören kör med regndäck när instruktören VET att deltagren som anmäler sig kör på gatdäck?
Lite cyklar du nog :hihi Det viktiga är väl hur instruktören/föråkaren kör, inte med vilken sorts material han har? Jag kan ju inte kräva att föråkaren kör på sporttouring däck bara för att jag har det? Eller att han ska köra en lika klen hoj som jag?

Förtroende få jag i alla fall baserat på hur instruktören kör/instruerar, inte av hans däcksval!
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Avarage skrev:
OT!

Men eftersom det tagits upp spinner jag vidare på det!

Hur skall deltagren på en utbildning kunna känna 100% förtroende för en intruktör om instruktören kör med regndäck när instruktören VET att deltagren som anmäler sig kör på gatdäck?

Det finns en hel hög med förklaringar varför en instruktör kanske bör köra på regndäck, så som av kostnadsskäl (minimerar risk för vurpor) och en instruktör "arbetar" ju som alla vet idéellt. Men en av de viktigare punkterna som instruktör/lärare för att budkapet skall gå fram till deltagren är väl ändå att deltagren känner förtroende för instruktören/läraren?

Finns en liten risk att vi pratar om olika typer av tillfällen här. Jag pratar om en utbildning men har självklart förståelse för om en föråkare på en öppen bandag kör med regndäck där deltagrna inte får någon direkt utbildning, mer än vad ev. föråkare självmant tar på sig att förmedla. Dvs. den typen av arrangemang kan inte deltagren ställa några krav på föråkaren utan "enda" uppgiften föråkaren har är att visa spårval och försöka hålla nere tempot om så krävs för allas säkerhet.

Eller är jag helt ute och cyklar!?

Är inte det en självklarhet att man aldrig blandar försäkrade/oförsäkrade eller att tempot styr vilken grupp en deltagre skall åka i? Stora hastighetsskillnader ÄR och kommer alltid vara farligt vare sig det är på bana eller ute i trafiken! Detta är också EN av de orsaker till att man delar in tävlande i olika klasser och att man inte blandar vilka klasser som helst med varandra trots att det är licensierade förare där många har mångårig erfarenhet av tävlingsverksamhet.

Mvh!
// Niklas

Är instruktör i SMC Skåne, och kör med regndäck när det ÖS regnar annars med slicks/skurna slicks.

Varför? kan man fråga sig. Olika anledningar, dock berättar jag det alltid för deltagarna, varför jag gör det. Och ingen har någonsin haft invändningar. Tempot ökar inte bara för jag kör med regndäck eller slicks. Det är en ren säkerhetsfråga. Som instruktör är det sista du vill att vurpa. Som instruktör kan du inte enbart vara upptagen av din egna körning, utan 75% är att hålla koll på deltagarna. Du vänder dig om i princip 4-5 gånger per varv, och skulle du mot förmodan hamna i en situation p.g.a detta tex tappar fokus, måste bromsa lite senare, ha blicken bakåt en längre stund är det skönt och veta att du marginalerna på din sida p.g.a rätt däcksval. Ibland måste du även öka tempot själv. När du har legat bakom en deltagare under 1 varv för att se efter spårval, teknik, blick etc kanske framförvarande deltagare har fått en lucka på 100-200 meter, när du ska komma ikapp måste jag öka tempot betydligt, vilket jag inte kan med vanliga gatdäck om det regnar.

Mvh//ZS

HansJ skrev:
Lite cyklar du nog :hihi Det viktiga är väl hur instruktören/föråkaren kör, inte med vilken sorts material han har? Jag kan ju inte kräva att föråkaren kör på sporttouring däck bara för att jag har det? Eller att han ska köra en lika klen hoj som jag?

Förtroende få jag i alla fall baserat på hur instruktören kör/instruerar, inte av hans däcksval!

:tummenupp
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
HansJ skrev:
... och deltar man i en bankörning där vi vanliga dödliga deltar, så måste man ta hänsyn till att det finns blåbär, och måste räkna med konstiga spårval, panikreaktioner och liknande. Du "hackar" på folk som är i stort behov av rutin och ledsagande, är det första gången de kör så vet de ju inte vad som är rätt/fel. Jag tycker det är bra att de vågar sig ut på bana.....
du förstod nog inte vad jag menade, när jag läste LICENS/Oförsäkrat så tog jag lite för mycket på just ordet LICENS förr om åren var det just licenskörnigar med några få "vanliga" förare, vilket fungerade ypperligt.
Det är inte andra FÖRARE jag klagar på, det är UPPLÄGGET överhuvudtaget, mera klart nu?
Det är inte en persons fel för att någon blandar ihop "snabba" förare med nybörjare i samma grupp, utan arrangörens! (enligt mitt tycke dårå)

//håkan

EDIT: Såg nu att det redan var svarat på det men men... en gång till skadar inte ;) kanske inte var världsbäst formulerat ser jag nu dock
EDIT2: Som jag skrivit i nån annan tråd för längesen tror jag det är en ekonomisk fråga för arrangören.
En bandag kostar ju säg 1000 (bara för att ta nåt lätt), det gjorde den även när det var endast 3 grupper, iår har de flesta haft 4:a grupper och samma pris.
förr 3x30st=90kkr/bandag (ca15-20min/timme körning)
4x30st=120kkr/bandag (ca 10-15min/timme körning) enkel matte.. dock har de som arrangerar inte ännu tagit hänsyn till att det behövs fler instruktörer och den "gröt" det blir i licens/oförsäkrade gruppen.
In med mer folk bara...
 
Last edited:

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
För att svara på frågan i tråden:

Ja jag tror definitivt att man blir en säkrare förare i trafiken av bandagar.

Du lär dig så mycke på bandagar som du inte bör testa i trafiken.
Jag tror att upprepningsmomentet är bra, du kan öka din hastighet allt eftersom du känner dig säkrare på hur mycke du kan lägga ner din hoj, hur sent du kan bromsa hur tidigt du kan lägga på gas i utgångarna och hur mycke....Då lär man sig mycke om sin egen förmåga och om sin hoj.

Sen finns det alltid dom som har "små" som måste hävda sig med att köra fort på vägen. Men dom brukar inte ha en chans på banan...

Ett citat av en polare på sin första bandag.
-Fy faaan va surt detta va det går ju inte att köra fort här det bara svänger hela tiden!! Han va med på gelleråsen och hade svårt att hänga med en äldre herre på en touringhoj i långsamaste gruppen. Gick väl på ca 1,40 på varvet.
Han blev så förbannad att han drog hem efter 3 pass på banan.

Hemma på "gatan" körde han som en idiot!! :kocko
Men efter mycke övertalning har han varit med igen och har lärt sig grunderna och kör mycke lugnare på gatan men kör numera fortare runt en bana!!

Iom att jag har kört mycke bana innan jag började köra hoj (tävlat i banracing i 7 år)
så brinner jag för bankörning, och saknar inte ens att inte ha en gathoj!!
Nästa hoj blir en banhoj!!
Mer bankörning åt folket :Bugar
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
håkan skrev:
...
Att vingla på banan borde folk veta att det är jävligt farligt, det är den omkörandes fel om det händer nåt, men vafan, tänk lite med HUVUDET! få en hoj i arslet som håller 100+ mer än dig själv gör jävligt ont om du har tur, otur så dör du. (mot det hjälper inga försäkringar eller "det var ju hans/hennes fel...")
...
OK, jag gör avbön, men det var passagen ovan jag reagerade lite på. Men jag håller med dig i sak!
Edit:Inte ändra inlägg när jag svarar. :ajjabajja Det är lugnt, vi är nog rörande överens :tummenupp
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Klintan skrev:
...
Ett citat av en polare på sin första bandag.
-Fy faaan va surt detta va det går ju inte att köra fort här det bara svänger hela tiden!! Han va med på gelleråsen och hade svårt att hänga med en äldre herre på en touringhoj i långsamaste gruppen. Gick väl på ca 1,40 på varvet.
Han blev så förbannad att han drog hem efter 3 pass på banan.

Hemma på "gatan" körde han som en idiot!! :kocko ...

Har flera sånna bekanta som jag lyckats "lura" till banan för att prova på vad deras hoj kan göra. Dock har jag fått ungefär samma resultat... de vill inte tillbaka för de låg nära sist i långsamma gruppen... men men.. jag ger mej inte, de ska dit igen!
De som fortsatt och varit iväg några gånger har lärt sig en del och tycker det är skitkul.

Själv kommer jag nog inte köra så mkt på landsvägen i framtiden, i år blev det 35mil av 600 på landsväg.
 

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
håkan skrev:
Har flera sånna bekanta som jag lyckats "lura" till banan för att prova på vad deras hoj kan göra. Dock har jag fått ungefär samma resultat... de vill inte tillbaka för de låg nära sist i långsamma gruppen... men men.. jag ger mej inte, de ska dit igen!
De som fortsatt och varit iväg några gånger har lärt sig en del och tycker det är skitkul.

Ja man behöver inte vara snabbast bara för man har en Gixxer1000 :lol
Kanske vid korvmojjen men inte på bana :hihi
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Klintan skrev:
Ja man behöver inte vara snabbast bara för man har en Gixxer1000 :lol
Kanske vid korvmojjen men inte på bana :hihi

men jag vill ju va snabbast på tävlingarna! :gnissla :va hur det nu ska gå till... (det räckte visst inte med att köpa en gixxer1000)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Klintan skrev:
Ett citat av en polare på sin första bandag.
-Fy faaan va surt detta va det går ju inte att köra fort här det bara svänger hela tiden!! Han va med på gelleråsen och hade svårt att hänga med en äldre herre på en touringhoj i långsamaste gruppen. Gick väl på ca 1,40 på varvet.
Han blev så förbannad att han drog hem efter 3 pass på banan.
Känner igen detta, jag brukade filma ibland bandagar, då körde jag med min gamla 90:ans GSX1100R med kamera på tanken, en av deltagarna hade en nyare sporthoj och ville gärna vara med på film, den enda kommentaren från honom innan vi körde ut va att man inte kan köra bana i röd grupp med en så gammal hoj & tung hoj som jag har.

Deltagaren hade nog inte kört speciellt mycket bana innan så jag la mig bakom och filmade honom ett par varv, det gick inte speciellt fort och spårvalen var helt fel, efter ett par varv så tröttnade jag och körde om, då växte hornen ut på grabben och ett halvt varv senare så dök han i bollhavet.

Helt klart tog han rygg på mig och körde över sin egen kapacitet, troligen blev han rädd och bromsade omkull sig i kurvan, mulad gathoj och sjukstugan nästa.

Jag körde med stora marginaler eftersom jag hade kameran monterad på tanken, men jag har lagt hundratals varv på banan och kan spårvalen rätt så skapligt.

Å andra sidan försöker jag aldrig att haka på när Gsson & dom andra snabba förarna flyger förbi mig på licensträningarna, jag vet att jag saknar kapacitet att hålla deras höga tempo även om jag kör min rejshoj.

Vill man ha kul på banan ska man köra det tempo som man trivs i, att vara rädd i varje kurva ger ingen harmonisk körning.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top