Bandagar minskar trafikolyckor?

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Mycket snack om föråkare...

Jag har precis som första talaren lagt gatåkandet på hyllan till förmån för racingen. Jag tyckte att det började gå för fort på gatan och suget att ligga bland bilar, bussar och andra mötande dårar försvann. Man började väl inse att man inte längre var odödlig.

Att skylla på att en föråkare kör för fort, så att "lärjungarna" inte hinner med är väl inte alltid rätt. Det snackas om sunt förnuft och att man inte ska köra över sin förmåga. Är det inte så att man kör över sin förmåga om man klotar?
De gånger jag har lagt mig med hojen har jag bara mig själv att skylla.
Alla gånger har jag jagat någon som var snabbare.
Är det den som kör före som bär skuld för att jag klantar mig och gör något jag inte klarar av? Njaeeee....

Att det sedan finns föråkare som kanske inte tänker på att det finns nybörjare är en annan femma...

I somras på Falken blev jag smått mörkrädd.
Var föråkare en gång åt ett gäng dårar(gatåkare).
1 - 2 varv räckte tydligen för en del att värma däcken.
De höll stumt ut på rakan och på det 2:a varvet liknade det 10 små negerpojkar.
Det borde vara upp till var och en att tänka på att däcken MÅSTE bli varma innan man drar rullen i botten.

Det handlar väl bara om att tänka efter före...

Med detta inte sagt att alla föråkare och RR-förare är gudar och världsbäst vi klotar vi med!
 

Dr.Bike

Guest
Bissmark!
Du har en del goa slutsatser, men jag tycker du ger dubbla budskap.

Du säger:

"Är det den som kör före som bär skuld för att jag klantar mig och gör något jag inte klarar av? Njaeeee....

Att det sedan finns föråkare som kanske inte tänker på att det finns nybörjare är en annan femma..."

Det du säger är att alla alltid ska använda sunt förnuft, och att om man kör omkull så är det ens eget fel.

JOdå det stämmer väl.
För det mesta.

Men det finns ju situationer där det som nybörjare inte alltid ÄR så lätt att ha sunt förnuft och omdöme.
Det är just DÄR och DÅ instruktören kommer in, och då är det faktiskt instruktörens erfarenhet och omdöme som allas i gruppens säkerhet vilar på.

Instruktören har ett tufft och svårt jobb!
Hon eller han skall inte bara se till att rimlig säkerhet upprätthålls utan ÄVEN se till att var och en, utefter SINA förutsättningarn oxå matchas framåt och får en utveckling.
Ett krav/mål som KANSKE ibland strider mot kravet på rimlig säkerhet.
(För att utvecklas måste man närma sig och ibland överskrida det man tidigare trodde var möjligt, d.v.s sina egna upplevda begränsningar)

DÄRFÖR kan aldrig en instruktör släppa gruppen, ligga utom synhåll, och sedan hävda att den enskilde nybörjaren får ta sitt eget ansvar.

Nybörjaren LITAR på instruktören, att denne väljer ett tempo som man SKA klara av och jobbar dessutom mot sitt eget ego som kanske inte tillåter en att slå av på takten och "vara en mes i gruppen"

Så grupptryck + viljan att vara instruktören till lags genom att hålla dennes tempo, osv gör att sammantaget kan inte påståendet: "använd sunt förnuft" alltid användas i alla lägen.
Om så vore fallet behövdes inga instruktörer.

My 2 cents
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gör man reklam för sin bankörning att alla kan komma och i lugna gruppen går det så långsamt och allt är med instruktörer så ska man fan hålla på det också. Jag har åtminstonde 2 kompisar som seriöst inte vågar köra på bana för dom tror att någon ska köra på dom. Som sagt bankörningarna är ju fulla ändå, men det är lite tråkit.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
bissmark skrev:
Att skylla på att en föråkare kör för fort, så att "lärjungarna" inte hinner med är väl inte alltid rätt. Det snackas om sunt förnuft och att man inte ska köra över sin förmåga. Är det inte så att man kör över sin förmåga om man klotar?
De gånger jag har lagt mig med hojen har jag bara mig själv att skylla.
Alla gånger har jag jagat någon som var snabbare.
Är det den som kör före som bär skuld för att jag klantar mig och gör något jag inte klarar av? Njaeeee....

Att det sedan finns föråkare som kanske inte tänker på att det finns nybörjare är en annan femma...
Ja det är iof den som håller i gasrullen som bestämmer hur fort det ska gå men en duktig instruktör ser till att hålla ner tempot lite, speciellt viktigt är det dom första 3 varven så att alla hinner få varma däck, föråkarens hoj kanske redan har varma däck sedan förra passet.

Det är inte så enkelt för föråkaren att hoppa mellan grön, gul, röd & vit grupp eftersom tempot skiljer en hel del, att skifta från vit till grön där vissa knappt har styrfart.

Sedan är ju allt relativt, en snabb RR förare tycker säkert att 1.20 känns väldigt långsamt och säkert på Åsen, men Kalle Ball på sin första bandag tycker att det går som satan och hänger inte med.

Att lägga hela skulden på föråkaren när man vurpat är inte rättvist, svälj stoltheten om tempot känns för högt och byt till en långsammare grupp, snacka med föråkaren och dom andra i gruppen, alla kan inte vara snabbast.
 

AlexH

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Söderöver
Hoj
Lånehoj
Lite hårddraget kan man kanske säga att föråkare visar spår och inget mer medans en instruktör visar, tala om varför och ge feedback till deltagaren om ens körning.

Förra året körde jag SMC Skånes Broms & Kurvkurs med en virago och jag har aldrig haft så kul. Skulle nog aldrig ha fått idén att själv anmäla mig men fick kursen i present av några kompisar. Den bästa present jag någonsin fått. Killarna och tjejerna som var instruktörer där gjorde verkligen skäl för titeln instruktörer. :tummenupp
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
Catman skrev:
Jag var en av instruktörerna den dagen.
Tillråga på allt i den gruppen där killen åkte omkull under Mastervarven

Mycket av det som sägs här, togs även upp i en annan tråd samt även med de som påpekade detta under dagen.
Som instruktör är man lite bunden av hur arrangören har tänkt sig hur det skall se ut.
Min egen åsikt i detta är att den snabba gruppen (om vi diskuterar den spcifika dagen på Åsen) skulle ha klarat sig med 2 lugna varv och sen fri körning.
Min uppgift den dagen som instruktör/föråkare i snabbaste gruppen, var att hålla ner tempot de första varven och sen ge vägledning/tips/råd/idéer under dagen till de som ville det.

I mina ögon är det dessutom skillnad på en föråkare och en instruktör.
Föråkare är du när du har folk på ett led och "bara" visar spår alternativt håller ner tempot i inledningen.
Som instruktör har du mycket mer ansvar och du skall se till att lära ut saker till de som är där. (snabbt förklarat)

mina 50 öre
/Tom, (Honda i Apriliakläder)

Fick lite dåligt samvete efter jag skrivit mitt inlägg, va väldigt sur på upplägget på den bandagen (för många mastervarv osv..) och där drogs instruktören/instruktörerna med av bara farten och det va inte meningen, all heder till dig Tom som både var kunnig ang banan på karlskoga (din genomgång på eget bevåg vid blocket vid lunch :) ) och engagerande då du ville allas väl och ve,och att dom/vi alla som var där skulle få ut så mkt som möjligt av den körningen... Som sagt snyggt jobbat Tom :pannkyss Sen att du körde ifrån både sandströmmaren och mig på våra "häckar" det är bara helt i sin ordning :D Så ska det va när det blir fritt och ingen "vill ha" din hjälp för stunden .... :tummenupp /M
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
AlexH skrev:
Förra året körde jag SMC Skånes Broms & Kurvkurs med en virago och jag har aldrig haft så kul. Skulle nog aldrig ha fått idén att själv anmäla mig men fick kursen i present av några kompisar. Den bästa present jag någonsin fått. Killarna och tjejerna som var instruktörer där gjorde verkligen skäl för titeln instruktörer. :tummenupp
Det borde fler göra innan dom ger sig ut på öppna bandagar, men troligtvis så skäms dom för att göra det med sin nya sporthoj, tänk om polarna får veta...

Istället klagar många på att det är för dyrt, men dom tvekar inte en sekund att ta kostnaderna när hojen skall blingas med kolfiber & helsystem eftersom det är grejor som syns.

Vi va lika korkade för ett par år sedan, vi köpte en beggad deltavinge och provade att flyga utan instruktör eller grundläggande kunskaper, hur svårt kan det va, det är väl bara att klättra upp på en kulle och springa tills man lyfter, resultatet blev brutna revben och en kvaddad deltavinge som numera ligger på tippen.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Nogger skrev:
Fick lite dåligt samvete efter jag skrivit mitt inlägg, va väldigt sur på upplägget på den bandagen (för många mastervarv osv..) och där drogs instruktören/instruktörerna med av bara farten och det va inte meningen, all heder till dig Tom som både var kunnig ang banan på karlskoga (din genomgång på eget bevåg vid blocket vid lunch :) ) och engagerande då du ville allas väl och ve,och att dom/vi alla som var där skulle få ut så mkt som möjligt av den körningen... Som sagt snyggt jobbat Tom :pannkyss Sen att du körde ifrån både sandströmmaren och mig på våra "häckar" det är bara helt i sin ordning :D Så ska det va när det blir fritt och ingen "vill ha" din hjälp för stunden .... :tummenupp /M

De e lugnt....lite får man tåla.

ang Mastervarv....Hur många man kör beror ju lite på hur lång banan är.
2 st på Gelleråsen blir ju ca 2,5 - 3 minuter.
3 st på Falken blir ju ca 3 minuter

Det är ju antalet minuter (och kurvor) som bestämmer temperaturen i däcket.

Att Torbjörn ville ha 3 den dagen, berodde nog på att han ville vara helt säker på att däcken var varma innan ni blev släppta fria(likt testesteronstinna Hingstar i en hage full med ston :D )

men vi gör om det nästa år igen eller??? :rolleyes:
Fast då är den gamle aprilian såld....och ni skall få se någon annan bakdel istället.(passar på att kaxa upp mig nu när jag inte behöver bevisa något :lol )

/Tom
 

sandstream

Guest
Nogger skrev:
Sen att du körde ifrån både sandströmmaren och mig på våra "häckar" det är bara helt i sin ordning :D Så ska det va när det blir fritt och ingen "vill ha" din hjälp för stunden .... :tummenupp /M
Men hallå, jag var ju tvungen att släppa förbi honom för att han skulle komma med på filmen. :kocko
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Det har varit uppe förr men tål att nämnas. En föråkare har bla. till uppgift att visa spår/hålla tempot nere (i avsikt att minimera) antalet vurpor så att arrangören kan arrangera bankörningar även i framtiden utan att få dåligt rykte men också, naturligtvis, för att INGEN vill ha personskador eller ens. en massa skador på deltagrnas hojar = dålig reklam åt arrangören.

En instruktör har till uppgift att INSTRUERA och vägleda, förhoppningsvis med konkreta tips, hur en förare kan bli säkrare/snabbare (helt enkelt en bättre förare).

Att lära om eller lära in nytt GÅR inte om tempot är uppskruvat FÖR mycket. Kör man fullt ligger all koncentration på spårval/bromspunkter/turning point´s etc. och INGEN koncentration på det som skall läras in/övas på. Följdakligen kan en instruktör då ha till uppgift att uppmana och försöka se till att deltagren kör i ett sådant tempo att han/hon kan tillgodogöra sig utbildningen. Det yttersta ansvaret ligger dock alltid hos föraren själv. Om en förare av instruktören anses farlig för sig själv eller annan skall han/hon plockas av banan. Om det finns nog ingen som tvistar.

Personligen anser jag att en bra föråkare och instruktör tar på sig ett ansvar för dem han/hon vägleder/guidar/utbildar och ser till att helheten blir bra för deltagaren. Dvs. deltagren skall vara nöjd när dagen är slut = tufft mål!

Mvh!
// Niklas
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Avarage skrev:
Det har varit uppe förr men tål att nämnas. En föråkare har bla. till uppgift att visa spår/hålla tempot nere (i avsikt att minimera) antalet vurpor så att arrangören kan arrangera bankörningar även i framtiden utan att få dåligt rykte men också, naturligtvis, för att INGEN vill ha personskador eller ens. en massa skador på deltagrnas hojar = dålig reklam åt arrangören.

En instruktör har till uppgift att INSTRUERA och vägleda, förhoppningsvis med konkreta tips, hur en förare kan bli säkrare/snabbare (helt enkelt en bättre förare).

Att lära om eller lära in nytt GÅR inte om tempot är uppskruvat FÖR mycket. Kör man fullt ligger all koncentration på spårval/bromspunkter/turning point´s etc. och INGEN koncentration på det som skall läras in/övas på. Följdakligen kan en instruktör då ha till uppgift att uppmana och försöka se till att deltagren kör i ett sådant tempo att han/hon kan tillgodogöra sig utbildningen. Det yttersta ansvaret ligger dock alltid hos föraren själv. Om en förare av instruktören anses farlig för sig själv eller annan skall han/hon plockas av banan. Om det finns nog ingen som tvistar.

Personligen anser jag att en bra föråkare och instruktör tar på sig ett ansvar för dem han/hon vägleder/guidar/utbildar och ser till att helheten blir bra för deltagaren. Dvs. deltagren skall vara nöjd när dagen är slut = tufft mål!

Mvh!
// Niklas

Spot on Niklas :tummenupp

Vad tycker ni andra om detta med banåkningar???
Finns säkert nån som har läst detta o inte svarat än.
Alla åsikter är välkomna
 

Dr.Bike

Guest
Avarage skrev:
Det har varit uppe förr men tål att nämnas. En föråkare har bla. till uppgift att visa spår/hålla tempot nere (i avsikt att minimera) antalet vurpor så att arrangören kan arrangera bankörningar även i framtiden utan att få dåligt rykte men också, naturligtvis, för att INGEN vill ha personskador eller ens. en massa skador på deltagrnas hojar = dålig reklam åt arrangören.

En instruktör har till uppgift att INSTRUERA och vägleda, förhoppningsvis med konkreta tips, hur en förare kan bli säkrare/snabbare (helt enkelt en bättre förare).

Att lära om eller lära in nytt GÅR inte om tempot är uppskruvat FÖR mycket. Kör man fullt ligger all koncentration på spårval/bromspunkter/turning point´s etc. och INGEN koncentration på det som skall läras in/övas på. Följdakligen kan en instruktör då ha till uppgift att uppmana och försöka se till att deltagren kör i ett sådant tempo att han/hon kan tillgodogöra sig utbildningen. Det yttersta ansvaret ligger dock alltid hos föraren själv. Om en förare av instruktören anses farlig för sig själv eller annan skall han/hon plockas av banan. Om det finns nog ingen som tvistar.

Personligen anser jag att en bra föråkare och instruktör tar på sig ett ansvar för dem han/hon vägleder/guidar/utbildar och ser till att helheten blir bra för deltagaren. Dvs. deltagren skall vara nöjd när dagen är slut = tufft mål!

Mvh!
// Niklas


Pretty much exakt det jag sa. :tummenupp
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Catman skrev:
Spot on Niklas :tummenupp

Vad tycker ni andra om detta med banåkningar???
Finns säkert nån som har läst detta o inte svarat än.
Alla åsikter är välkomna

Hmm, jag är tydligen lite oobservant. Får grattulera, långt efteråt, till giftemålet! GRATTIS! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Dr.Bike skrev:
Pretty much exakt det jag sa. :tummenupp

Yepp, vilket var orsaken till att jag skrev att det hade nämnts tidigare. Jag ville bara redogöra för mina åsikter i frågan men hade ju kunnat välja den enkla vägen med att jag håller med föregående talare!

All som känner mig vet dock att jag har skrivklåda i mina pekfingertoppar, till allas förtret på detta forum!? :gnissla :banana :hihi

Så jag skriver väl lite till när jag ändå har ångan uppe....bla...bla...bla...bla...Zzzzzz! :tomten

Mvh!
// Niklas
 

Dr.Bike

Guest
Avarage skrev:
.... var orsaken till att jag skrev att det hade nämnts tidigare....All som känner mig vet dock att jag har skrivklåda i mina pekfingertoppar, till allas förtret på detta forum!? :gnissla :banana :hihi
Mvh!
// Niklas


:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
tyoer

Fast visst finns det en poäng i att föråkarnas/instruktörernas tempo måste anpassas till vilka man har efter sig. Är själv helt rookie på banåkning, men har länge varit jäkligt sugen. Har åkt en gång på Åsen via Carlbarks Safety School när jag köpt hoj, och tyckte verkligen det var skitkul.

Jag har varit på väg att anmäla mig flera gånger, men har tyvärr blivit avskräckt av att läsa på forumet om flera av de körningar som varit. Vilda omkörningar, bakhjulsåkning, tokrace utan kontroll och massvis av hojar av banan har inte direkt inbjudit till att man skall vilja hänga på.

Mina 50 öre åsikter är i alla fall att om jag skall betala för en körning på bana, där det finns instruktörer, och där det utlovas körning/instruktion FÖR ALLA TYPER AV FÖRARE, så vill jag också kunna lita på att inte instruktörerna driver upp tempot i gruppen till en punkt över de enskilda åkarnas förmåga. Jag ser det inte som bara mitt ansvar.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Kjelle skrev:
Jag har varit på väg att anmäla mig flera gånger, men har tyvärr blivit avskräckt av att läsa på forumet om flera av de körningar som varit. Vilda omkörningar, bakhjulsåkning, tokrace utan kontroll och massvis av hojar av banan har inte direkt inbjudit till att man skall vilja hänga på.
Anmäler du dig till långsamma gruppen till en seriös arrangör så kommer du inte utsättas för de omständigheter som du beskriver ovan. Jag har då aldrig sett det under de två åren jag körde gatkörningar...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Kjelle skrev:
Jag har varit på väg att anmäla mig flera gånger, men har tyvärr blivit avskräckt av att läsa på forumet om flera av de körningar som varit. Vilda omkörningar, bakhjulsåkning, tokrace utan kontroll och massvis av hojar av banan har inte direkt inbjudit till att man skall vilja hänga på.
Åk till Linköping då för på LMS körningar är det ordning och reda med en föråkare som sätter tempot, denne får ingen köra om så det blir maxtempot i gruppen så att säga. Sedan finns det ett flertal instruktörer utspridda som byter plats, smart är att åka bakom dem i stället för att försöka åka om till varje pris. Obligatorisk genomgång före åkningen och samling efter varje pass för frågor.

Läs mer på http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=1&SektId=86 och välkommen! :tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Kjelle skrev:
...
Jag har varit på väg att anmäla mig flera gånger, men har tyvärr blivit avskräckt av att läsa på forumet om flera av de körningar som varit. Vilda omkörningar, bakhjulsåkning, tokrace utan kontroll och massvis av hojar av banan har inte direkt inbjudit till att man skall vilja hänga på.
...
Åk! Jag är gammal och rädd, men var i somras på 5 bankörningar/kurser, efter att testat en B&K kurs förra året för första gången. Jag har inte varit med om någon incident, och känner inte igen något av det du beskriver. De som klotar på en bankörning tror jag har tagit i lite för mycket för gällande förhållanden, dvs det är samma sak som gatkörning, du avgör själv hur snabbt du vill köra, efter din förmåga. Instruktörer/föråkare har alltid varit hyggliga, och hjälper till med tips och tempohållning, bara man vågar säga till. Kan bara rekommendera det! De gruppgatkörningar jag varit på har nog varit mer av uppskruvat tempo och könsorgansjämförelse än bankörningarna, tycker jag...

Huruvida bandagar minskar antalet trafikolyckor, mja, för mig är det lite tvådelat. Jag kör troligen fortare de gånger jag kör inspirerat, men å andra sidan är det nog mer sällan (eftersom det aldrig blir lika fort/säkert som på bana), och jag tycker jag har fått bättre koll på körning/hoj, och det bidrar nog till en högre säkerhetsmarginal då man inte kör så inspirerat.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kjelle skrev:
Fast visst finns det en poäng i att föråkarnas/instruktörernas tempo måste anpassas till vilka man har efter sig. Är själv helt rookie på banåkning, men har länge varit jäkligt sugen. Har åkt en gång på Åsen via Carlbarks Safety School när jag köpt hoj, och tyckte verkligen det var skitkul.

Jag har varit på väg att anmäla mig flera gånger, men har tyvärr blivit avskräckt av att läsa på forumet om flera av de körningar som varit. Vilda omkörningar, bakhjulsåkning, tokrace utan kontroll och massvis av hojar av banan har inte direkt inbjudit till att man skall vilja hänga på.

Mina 50 öre åsikter är i alla fall att om jag skall betala för en körning på bana, där det finns instruktörer, och där det utlovas körning/instruktion FÖR ALLA TYPER AV FÖRARE, så vill jag också kunna lita på att inte instruktörerna driver upp tempot i gruppen till en punkt över de enskilda åkarnas förmåga. Jag ser det inte som bara mitt ansvar.

:tummenupp Håller fullständigt med dig! Instruktörerna HAR ett ansvar gent emot deltagrna och deras säkerhet. Men precis som du skriver är det en otroligt svår avvägning om man har stora grupper (i riktigt stora grupper är det HELT omöjligt) att som instruktör också ge deltagren "valuta för pengarna". Och vad gäller tempot bör man erbjuda, om möjligt, deltagrna flera olika grupper just med avseende på tempot.

Vad som dock är "valuta för pengarna" skiljer sig, garanterat, från deltagre till deltagre. Det du tycker är en bra dag på banan kanske inte jag tycker är en bra dag. Och inte nog med att du och jag skiljer oss åt. Vi kan skilja oss åt beroende på vad vår målsättning är från ett bantillfälle till ett annat. Vilket gör att det ställs lite halvhöga krav på arrangören att budskapet om vad deltagarna kan förvänta sig stämmer. Dvs. informationen om vad som sker på banan den aktuella utbildningsdagen är otroligt viktig för att deltagren skall ha realistiska förväntningar!

Fan vad fint det låter, eller hur!? :banana Men att leva upp till det. Det är en HELT annan sak! :gnissla

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top