Bandagar minskar trafikolyckor?

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
håkan skrev:
Det här med licens/oförsäkrad grupp borde försvinna helt och hållet enligt mig själv, en grupp där alla normalt tre(fyra) grupperna samlas i en, långsam/mellan/snabb(/licens) ... skaplig stor skillnad i både erfarenhet och hastighet.

(en jävla massa svammel... stod det nåt bra? ... en (fart)dåres försvarstal?)

En massa bra åsikter håkan :tummenupp

Det här med licens/oförsäkrad grupp......
Hur kan det finnas öht?
Fartskillnader och skillnad i banrutin är en sak som nog är tillräckligt allvarligt för att undra,
MEN om jag förstått rätt så skall arrangemanget vara anmält till SVEMO som en officiell träning och alla regler skall följas för att den försäkring som ingår i licensen skall gälla + att arrangören då måste ha en banförsäkring som betalar skador på 3e person.
De som har TH eller IF är ju ändå helt utanför så om nån blir påkörd av en sån så blir det väl inga pengar...
Och om det nu är en officiell träning så gäller inga andras trafikförsäkringar heller....
Dvs
-- officiell träning så har de med licens försäkring men ingen annan på banan
-- allmän bandag med licens-grupp oavsett om man låter TH och IF åka i den så är licensåkarna utan skydd + den som blir påkörd av en sån
-- allmän bandag utan licens-grupp så gäller trafikförsäkringen "kanske"

Är det nån som säkert vet?
Här på SH finns ju flera som arrangerar bandagar, har ni kontakt med SVEMO och en banförsäkring?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
enhjuling skrev:
En massa bra åsikter håkan :tummenupp

Det här med licens/oförsäkrad grupp......
Hur kan det finnas öht?
För att arrangörerna vill tjäna mera pengar, de missar annars en grupp människor som vill köra hoj på bana men inte har råd med "rätt" försäkring

enhjuling skrev:
Fartskillnader och skillnad i banrutin är en sak som nog är tillräckligt allvarligt för att undra,
MEN om jag förstått rätt så skall arrangemanget vara anmält till SVEMO som en officiell träning och alla regler skall följas för att den försäkring som ingår i licensen skall gälla + att arrangören då måste ha en banförsäkring som betalar skador på 3e person.
De som har TH eller IF är ju ändå helt utanför så om nån blir påkörd av en sån så blir det väl inga pengar...
Och om det nu är en officiell träning så gäller inga andras trafikförsäkringar heller....
Dvs
-- officiell träning så har de med licens försäkring men ingen annan på banan
-- allmän bandag med licens-grupp oavsett om man låter TH och IF åka i den så är licensåkarna utan skydd + den som blir påkörd av en sån
-- allmän bandag utan licens-grupp så gäller trafikförsäkringen "kanske"

Är det nån som säkert vet?
Här på SH finns ju flera som arrangerar bandagar, har ni kontakt med SVEMO och en banförsäkring?

Det är väldigt luddigt vad som egentligen gäller.
Om jag uppfattat det hela så gäller banlicensen som yttersta försäkringsskydd för skador, hur SVEMO/Banägaren ställer sig sen till att om banlicensen gäller under tider då banan är uthyrd vet jag inte. Sen har jag för mig att maxbelopp från Banlicensen är typ 2-300kkr, vilket inte är mkt pengar om man blir riktigt invalidiserad.

JAG skulle dock utgå från ungefär följande
I licens/oförskrad grupp gäller INGA försäkringar alls, förutom din personliga försäkring, förutsatt att den gäller för bankörning (Jag vet att TH's personskade/hemförsäkring INTE gäller på bana, dock LF)

Så om jag blir påkörd på en bandag i licens/ofösäkrad grupp så är det alltså MIN försäkring som får täcka upp kostnader etc. Personen som körde på mig har inga försäkringar som täcker mina skador på nåt sätt. (detta är snäppet sämre än under RR träning och tävling, då vet jag att banlicensen åtminstone gäller)

Sen om man hårdrar det hela skulle jag tro att i slutändan är det arrangören som står ansvarig, är det ett företag så är det företaget, är det en privatperson som hyrt banan och tillåter andra att åka på den så är det den person som står på hyresavtalet som är ytterst ansvarig.

Tex, jag hyr en bana, tar lite betalt för att andra ska få köra, nån kör ihjäl sig tex, den som dött saknar helt försäkring, då skulle jag tro att jag som banhyrare blir betalningsskyldig i slutänden om det skulle gå upp i rätten.
Vet dock inte om det skulle gå så långt, men personligen skulle jag aldrig våga chansa.

Detta är den största anledningen till att LMS inte tillåter TH/IF på onsdagskörningarna

//håkan

EDIT: Varför en licens/oförsäkrad fanns från första början... då hette den bara LICENSgrupp, sen kom TH/IF på att trafikförsäkringen inte gäller på bana (dock när du är full, fast inte på bana)
Det finns de ställen som har sina RR träningar tillsamman med gatåkare på så sätt att de haft 2-3 grupper, några licens, några gata.
Sen har det blivit att gatgrupperna ökat och man anpassar sig efter det... oftast är gatåkare villiga att betala mer än en räjsåkare dessutom, för en räjsåkare har redan taskig ekonomi... och de som har TH/IF ökar ständigt.. så vad göra? släng in dom tillsammans med licensåkarna som ändå kör utan försäkring... och vips tjänar de lite mera... $$$$ lyser i ögonen... jag hoppas innerligt att ingen ska behöva sätta livet till innan folk börjar fatta vad dom håller på med
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
HansJ skrev:
Lite cyklar du nog :hihi Det viktiga är väl hur instruktören/föråkaren kör, inte med vilken sorts material han har? Jag kan ju inte kräva att föråkaren kör på sporttouring däck bara för att jag har det? Eller att han ska köra en lika klen hoj som jag?

Förtroende få jag i alla fall baserat på hur instruktören kör/instruerar, inte av hans däcksval!

Visst förtroende bygger man inte ENBART upp genom att vara förgångsman. Det var inte så jag menade. Men om man åker ut, som föråkare på en bandag där uppgiften är att visa spårval och där deltagren skall få möjlighet att gasa ut av bara h...vete (det finns sådana bandagar likväl som det finns rena utbildningar). Om deltagren då försöker haka på en föråkare som har avsevärt mycket bättre grepp (vi talar vid regn) så ökar risken fatalt att deltagren skall krascha.

Vid den typen av tillfällen KAN man inte ställa krav att föråkaren skall åka på gatdäck, eller kan man det?

Men på en ren utbildning ser jag inga hinder för det utan snarare att det visar för deltagarna att det vi övar på under dagen gör instruktörerna med snarlikt material. Dvs. då behöver det aldrig bli en diskussion om material hit eller dit och deltagrna behöver aldrig känna att instruktörerna kan göra saker "bara" för att de har just bättre grepp. En diskussion som annars otroligt lätt kommer upp.

Mvh!
// Niklas
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Avarage skrev:
Vid den typen av tillfällen KAN man inte ställa krav att föråkaren skall åka på gatdäck, eller kan man det?

Men på en ren utbildning ser jag inga hinder för det utan snarare att det visar för deltagarna att det vi övar på under dagen gör instruktörerna med snarlikt material. Dvs. då behöver det aldrig bli en diskussion om material hit eller dit och deltagrna behöver aldrig känna att instruktörerna kan göra saker "bara" för att de har just bättre grepp. En diskussion som annars otroligt lätt kommer upp.

Man kanske ska se skillnad på bandag/kväll och en kurs?
Dock är det för mig en ekonomisk fråga slicks VS mönstrat, slicks är billigare i längden.

På en vanlig bandag tvekar jag inte på att dra ut i regn med slicks, alla blir så jädrans förvånade över hur "fort" det går att köra på slicks i ösregn, det ångar så fint om däcken när man kommer in i depån igen(ja, de blir faktiskt VARMA! otroligt nog)

Ska jag instruktöra på en kurs, där det verkligen är kurs och inte köra som f*n som gäller så tar jag gärna regndäck för att ha ett orosmoment mindre, inte för att köra fortare.

De gånger jag hört om just regndäck och instruktörer som kör (för?) fort så är det väl egentligen inte "instruktörer" man pratat om utan RR-förare som fått ut o rasta lite?
och då är det arrangörens fel tycker jag, de skulle aldrig släppt ut en sån "instruktör"

Sen att jag och HW här på forumet gillar regn är ingen hemlighet och jag skulle tro att de få gånger det regnat på en LMS körning att vi haft skitkul i regnet, försöka köra torrspår åt de andra ju! :hihi.
Det gäller bara att tänka och verkligen känna vad hojen håller på med.

på SMC kursen på Kinnekulle var det regn.. ibland ösregn också, det var intressant att se så många erfarna hojåkare som inte gillade regnet alls.

Ajja, nog om detta.. i grund och botten tror jag att de flesta blir bättre på att hantera sin MC av bandagar, oberoende vilken sorts bandag de är på, sen är det upp till var och en vad de gör med den kunskapen.

Köra fortare och fortfarande ha lika mycket(lite?) marginaler på gata?
eller kanske bibehålla den hastighet man haft innan och kanske öka marginalerna mha mer kunskap om både sig själv och hoj?

Ökat risktänkande kanske hör till också?
 

Klintan

Ganska liten, men riktigt snabb
Gick med
12 Dec 2003
Ort
Hemma i huset med Lill-Klintan
Hoj
Doris får duga så länge....
Känner igen detta, jag brukade filma ibland bandagar, då körde jag med min gamla 90:ans GSX1100R med kamera på tanken, en av deltagarna hade en nyare sporthoj och ville gärna vara med på film, den enda kommentaren från honom innan vi körde ut va att man inte kan köra bana i röd grupp med en så gammal hoj & tung hoj som jag har.

Deltagaren hade nog inte kört speciellt mycket bana innan så jag la mig bakom och filmade honom ett par varv, det gick inte speciellt fort och spårvalen var helt fel, efter ett par varv så tröttnade jag och körde om, då växte hornen ut på grabben och ett halvt varv senare så dök han i bollhavet.

Helt klart tog han rygg på mig och körde över sin egen kapacitet, troligen blev han rädd och bromsade omkull sig i kurvan, mulad gathoj och sjukstugan nästa.

Jag körde med stora marginaler eftersom jag hade kameran monterad på tanken, men jag har lagt hundratals varv på banan och kan spårvalen rätt så skapligt.

Å andra sidan försöker jag aldrig att haka på när Gsson & dom andra snabba förarna flyger förbi mig på licensträningarna, jag vet att jag saknar kapacitet att hålla deras höga tempo även om jag kör min rejshoj.

Vill man ha kul på banan ska man köra det tempo som man trivs i, att vara rädd i varje kurva ger ingen harmonisk körning.
__________________

Citat:
Och då är vi åter tillbaka på att det hänger inte på vad man kör utan hur man kör :yoparty

Men spårval och bromspunkter, när ska jag tangera apex etc spelar mycke större roll än folk i allmänhet vet.
Och när du sen har kommit så långt så börjar vi snacka inställningar och det är en djungel det oxå :gnissla
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Ang försäkring vid banhyrning. Jag ringde LMS o kollade helt enkelt, blev för nyfiken...
Om det INTE är en träning som SBF/Svemo står bakom så gäller INTE banlicensen!

Alltså om jag som företag/privatperson hyr en bana så är det alltså trafikförsäkringen som gäller, finns ingen sån finns alltså ingen försäkring.

Så har du ingen personskadeförsäkring och blir skadad när du kör i gruppen licens/oförsäkrad så ... är det inte så jävla skoj faktiskt.

Banhyraren står som ansvarig för bandagen och därmed rättsligt ansvarig för det som händer... hade det varit USA så skulle jag nog inte ha en grupp med licens/oförsäkrat utan att riskera personlig konkurs.. fast i Sverige lär det väl gå ett tag till


detta gäller då alla banor
//håkan

EDIT: Man kan ju försöka frånskriva sig ansvaret som banhyrare mha ett avtal med deltagaren (som vissa redan har gjort i år)...
Nån jurist får gärna gräva mer i frågan....
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bankörning ger möjlighet till att bli snabbare och duktigare på bana, trafikvett får man lära sig av polisen....
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
håkan skrev:
Ang försäkring vid banhyrning. Jag ringde LMS o kollade helt enkelt, blev för nyfiken...
Om det INTE är en träning som SBF/Svemo står bakom så gäller INTE banlicensen!

Alltså om jag som företag/privatperson hyr en bana så är det alltså trafikförsäkringen som gäller, finns ingen sån finns alltså ingen försäkring.

Så har du ingen personskadeförsäkring och blir skadad när du kör i gruppen licens/oförsäkrad så ... är det inte så jävla skoj faktiskt.

Banhyraren står som ansvarig för bandagen och därmed rättsligt ansvarig för det som händer... hade det varit USA så skulle jag nog inte ha en grupp med licens/oförsäkrat utan att riskera personlig konkurs.. fast i Sverige lär det väl gå ett tag till


detta gäller då alla banor
//håkan

EDIT: Man kan ju försöka frånskriva sig ansvaret som banhyrare mha ett avtal med deltagaren (som vissa redan har gjort i år)...
Nån jurist får gärna gräva mer i frågan....

Ungefär som jag misstänkte......
Avsäga sig ansvar brukar inte gå att göra så jag skulle inte våga vara arrangör med det upplägget och knappast heller åka i oförsäkrad-grupp heller.

Sen är det ju så också att man kan råka skada nån annan och om man då inte har nån ansvarsförsäkring (racehoj och banlicensen gäller inte) kan det bli både dyrt och tråkigt. Tänk om man kör på en flaggvakt......
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Klintan skrev:
Och när du sen har kommit så långt så börjar vi snacka inställningar och det är en djungel det oxå :gnissla


Gatåkare som tar ut sin hoj på banan 1-10 ggr per år, behöver inte ens röra fjäderinställningen från fabrik, om han/hon inte är väldigt överviktig/undernärd..Sen finns det alltid undantag :tummenupp

Nu brukar jag inte dra Bike som exempel, då tidningen inte faller mig i smak. Men under deras Masterbike tester kör dom med std inställning. Och vissa kör riktigt jävla fort!!

Mvh//ZS
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Alltså. Man får ju använda huvudet lite också.

Om man kör bankörningar och blir bättre på att köra, med fetare nerlägg o snababre kurvtagning o sen går ut o kör likadant i trafiken. Ja då kvittar det ju hur många bankörningar du kör, du blir inte ett dugg säkrare i trafiken, tvärtom.
Du kör med ännu mindre marginaler trots din större erfarenhet och vad är nyttan då?

Fördelen med banåka som jag ser det är att intresset för att köra riktigt fort på gata svalnat rejält. Visst, jag tar också en tur då o då och det är därför jag fortfarande har gathoj kvar. Det HAR sin charm att kunna köra när man vill, inte bara när banan är bokad. Men tempot är ett annat. Pga bankörningen har jag sett mer var gränserna går, har bättre koll på vad jag själv klarar av men jag har också insett att farorna där är så mkt färre.

Dessutom är det också så att det helt enkelt inte är lika skoj att ligga o pressa i trafiken längre. Anledningen är att det är för farligt helt enkelt. Kalla mig gärna feg om det känns bra. :) Det är på banan som jag kan pressa mig själv till att köra fortare o det är dessutom där jag kan se hur fort jag kör och öva på min teknik.

Efter att ha läst ett visst antal trådar i det här ämnet har jag gjort en viss iaktagelse som dock är helt ovetenskaplig.
Vi "banrävar" som kör MKT bana per säsong, alltså inte bara några enstaka bandagar utan mkt bana, vi får den här inställningen (eller liknande) som jag beskrivit ovan. Dom som inte kör bana lika ofta, har ofta inte riktigt samma inställning.

Det är helt enkelt upp till var och en att komma till insikten vad som är farligt eller inte. Det handlar om attityd. Kör du på bana o blir snabb, så blir du inte trafiksäkrare om du ändå har en attityd som är uppåt väggarna.

Det handlar om personlig mognad som tyvärr många sporthojsåkare saknar...
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
GSXR1100R skrev:
Det finns olika typer av bandagar, med eller utan instruktör/föråkare.

Men är det verkligen sant att bankörning gör dig till en bättre trafikant, visst du lär dig att hantera hojen på ett bättre sätt om du går på en bankurs, bromsa hårdare/senare, högre kurvhastighet/hårdare nerlägg osv.. tyvärr utnyttjar många denna nya kunskap som dom lärt sig på bana även i trafiken.

Öppna bandagar utan föråkare resulterar i fler banvurpor och många får enbart lära sig hur ont det gör att vurpa i både kropp & plånbok.

Jag körde gathoj i mer än 15 år innan jag testade bankörning, det va skitkul att testa gränserna på bana och man vågade mer och mer, det gick även fortare och fortare på landsvägen eftersom jag tyckte att jag hade koll på läget.

Efter några nära döden upplevelser på gata, knäskrap & möte med breda traktorer på kurviga smala vägar så insåg jag att bana & gata inte är riktigt samma sak, därför valde jag att satsa på bankörning med en renodlad banhoj istället, gathojen behöll jag men suget efter att gasa järnet på gata försvann mer och mer nu när man sett ljuset och insett att Road Racing trots allt är säkrast på bana.

Jag tycker absolut att ni som aldrig provat ska testa bandagar och helst med en duktig instruktör för den ultimata körupplevelsen men tänk på att skilja på bana & gata.



Killen är smart. :)
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
GSXR1100R skrev:
Bankörning ger möjlighet till att bli snabbare och duktigare på bana, trafikvett får man lära sig av polisen....

Jag antar att syftet med att köra på bana varierar lika mycket som det finns hojåkare som kör på bana (nästan). Att ha målsättningen att bli snabbare på bana är EN av dem men långt ifrån den enda.

En bana är ett avlyst område där alla kör åt samma håll, förhoppningsvis :tungan , och på de flesta banor finns mkt bra avåkningszoner vilket borgar för säkra förutsättningar att tex. köra in i h...vete fort eller att öva på nya saker som kräver hög konentration. Det finns säkert fler orsaker till att det kan vara lämpligt att köra på bana i stället för ute i trafiken.

Huvudsaken är att alla som gör det har kul och får ut något av det för bantid är dyr varför man bör ha klart för sig själv VAD man vill med en dag på banan
så man får ut mesta möjliga. Om det sedan är att bli snabbast eller att öva på olika körtekniska pryttlar för att hojen därmed skall bli stabilare = säkrare spelar ingen roll. :banana

Alla vi som kör på bana, vare sig vi tävlar, kör otroligt mycket eller bara någon gång ibland gör ju det för att det är så in i h...vete sketkul! :yoparty :banana :D

Mvh!
// Niklas
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
CorbenDallas skrev:
Alltså. Man får ju använda huvudet lite också.

Om man kör bankörningar och blir bättre på att köra, med fetare nerlägg o snababre kurvtagning o sen går ut o kör likadant i trafiken. Ja då kvittar det ju hur många bankörningar du kör, du blir inte ett dugg säkrare i trafiken, tvärtom.
Du kör med ännu mindre marginaler trots din större erfarenhet och vad är nyttan då?

Det handlar om personlig mognad som tyvärr många sporthojsåkare saknar...
Ja så är det oftast, man flyttar gränserna och det man lärt sig på bana praktiseras även på gata.

Knäskrap i rondeller och på motorvägspåfarter är skitroligt men även livsfarligt, det kan ligga diesel eller grus på vägen och då spelar det ingen roll hur duktig du är.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
håkan skrev:
Jag vet att TH's personskade/hemförsäkring INTE gäller på bana, dock LF)

Varifrån har du fått den informationen?
Jag vill minnas att min TH-olycksafallsförsäkring gäller vid bankörning, i alla fall i somras när jag kollade upp det i villkoren.
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Det låter som om det är dags att kolla upp hemförsäkringar och personskadeförsäkringar också inför nästa bansäsong
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
PacMan skrev:
Varifrån har du fått den informationen?
Jag vill minnas att min TH-olycksafallsförsäkring gäller vid bankörning, i alla fall i somras när jag kollade upp det i villkoren.

Jag läste villkoren, varken den som ingår i hemförsäkringen eller deras speciella personskadeförsäkring gäller när du tränar/tävlar med något med en explosionsmotor.
Fick även samma svar när jag frågade deras kundtjänst.
Fast jag frågade nog mer om just träning/tävling kom jag på nu, jag är helt säker på att den inte gäller om du kör en RR-träning iallafall...

//håkan

Catman skrev:
Det låter som om det är dags att kolla upp hemförsäkringar och personskadeförsäkringar också inför nästa bansäsong

tycker jag låter som en ypperlig ide, sprid gärna till dina kompisar också, de kommer tacka när de är med om nån olycka
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
håkan skrev:
Jag läste villkoren, varken den som ingår i hemförsäkringen eller deras speciella personskadeförsäkring gäller när du tränar/tävlar med något med en explosionsmotor.
Fick även samma svar när jag frågade deras kundtjänst.
Fast jag frågade nog mer om just träning/tävling kom jag på nu, jag är helt säker på att den inte gäller om du kör en RR-träning iallafall...

//håkan

Ja ok, det förstår jag. Jag ska kolla villkoren igen när jag har ork till det, men jag minns i alla fall att jag kollade upp vad som gällde för bankörning utanför tävlingssammanhang och kom fram till att försäkringen skulle gälla då. Det gällde den vanliga olycksfallsförsäkringen, alltså inte den som heter "plus".
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
GSXR1100R skrev:
Ja så är det oftast, man flyttar gränserna och det man lärt sig på bana praktiseras även på gata.

Knäskrap i rondeller och på motorvägspåfarter är skitroligt men även livsfarligt, det kan ligga diesel eller grus på vägen och då spelar det ingen roll hur duktig du är.

Jag ska tänka på att påminna dig om det i april... :D
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
PacMan skrev:
Varifrån har du fått den informationen?
Jag vill minnas att min TH-olycksafallsförsäkring gäller vid bankörning, i alla fall i somras när jag kollade upp det i villkoren.

Jag har en s.k "barnförsäkring" sjuk- och olycksfallsförsäkring hos Trygghansa. (får inte tecknas efter 25). Den vet jag gäller, ersätter "högrisksporter" därav att den är dyr men den ger en också bra ersättning vid skada/sjukdom.
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
För att knyta an till trådens huvudtema undrar jag om det är gjort någon seriös udnersökning av detta? Även om jag ser att det finns vissa problem med det, så borde det inte vara helt omöjligt att undersöka hur olycksfrekvensen påverkas hos de som kör på bandagar. OM resultatet blir som jag tror hade det dessutom varit ett bra argument för att försäkringen borde gälla...
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top