Bandit 1250-tråden

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Bandit 1250SA -08
Som jag förstod det av verkstan då jag pratade med dem var det utspritt över modellfloran men i mitt fall är det en 2008:a 1250 SA.

Har samma modell och jag har inte hört något, fast det kan ju va något som verkstäderna har bytt utan min kännedom under servicen.

Pilot Power var bra de första 500milen sen har de börjat tappa greppet i kurvor, har kört ca 850mil och har ca 4mm kvar. Har Pilot Pure på bakdäcket och det är nästan blankslitet men ger fortfarande bra grepp. Rullat ca 1300mil.

Kommer sätta Pure både fram och bak till nästa löning.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Har samma modell och jag har inte hört något, fast det kan ju va något som verkstäderna har bytt utan min kännedom under servicen.
Så här såg brevet ut och enligt verkstan hade det ringt jäkligt mycket folk och velat boka tider för detta. Tydligen var det inte isolerat till enbart Banditer utan fler modeller var "drabbade". Nåväl, sånt här går ju på garanti och det låter ju inte så brådskande om man läser brevet...

KGK Suzuki.JPG

Pilot Power var bra de första 500milen sen har de börjat tappa greppet i kurvor, har kört ca 850mil och har ca 4mm kvar. Har Pilot Pure på bakdäcket och det är nästan blankslitet men ger fortfarande bra grepp. Rullat ca 1300mil.

Kommer sätta Pure både fram och bak till nästa löning.

Mitt Pilot Power bak är helt blankt i mitten (raka vägar här uppe...) men greppar bra ändå. Jag ska dock byta å det snaraste och jag tror jag går på mer touringinriktade sulor nu, typ PR 2 eller 3. Har använt PR på gammelhojen och de funkade bra.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Så det verkar inte vara begränsat till vare sig Banditer eller Sverige. Hittade detta på en site i USA:

Dealernews.com skrev:
Suzuki is recalling certain 2008-to-2010 motorcycles due to a problem with their electrical systems. The potential number of units affected is 73,426.

The models were manufactured from July 2007 through September 2009 that are equipped with regulator/rectifier assembles with the following part numbers: 32800-41F11, 32800-15H10, 32800-05H11, 32800-41G10, 32800-15H00, 32800-18H00, 32800-05G10, 32800-10G10, 32800-05H20 or 32800-06G01. The specific models are listed below:
SuzukiRecall3.gif


Some regulator/rectifier assemblies were produced with insufficient adhesion between the power module (circuit board) and the rectifier case that contains a heat sink to dissipate heat. Due to insufficient adhesion, heat generated on the power module circuit board can cause the circuit board to deform and lift off the case. This condition causes excessive heat on the circuit board and uncontrolled electric current output, which can result in insufficient charging current being provided to the motorcycle battery. This can cause discharge of the battery and can lead to engine stalling and/or a no-start condition.

Suzuki will notify owners, and dealers will replace the regulator/rectifier with an improved part for free. The recall is expected to begin on or about March 2.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
OK, då har jag monterat av hjulen och en uppsättning Pilot Road 3 ligger och väntar. I morgon ska det krängas om. Bara hört positiva omdömen om PR3:eek:rna så det ska bli kul att testa dem.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Var på SMC:s BKK på Mittsverigebanan med Banditen för ett par veckor sedan. Har inte kört den på bana tidigare och det kändes riktigt bra. Det kändes lite ovant och klumpigt i början men efter hand blev det bättre och bättre.

Jag körde ju den gamla 1200:an en del på bana och i början kändes den nya betydligt mer tungbrottad än den gamla. Dock vande vi oss vid varandra och mot slutet kändes det jäkligt bra. De nya PR3:eek:rna funkade kanon, inte tillstymmelse till släpp.

Det blir nog fler bankörningar nästa år. Kul!
 

Steelis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
sandviken
Hoj
BANDIT 1250 -09
Dom ringde från Bikeport idag och ville att jag skulle komma upp med banditen för byte av laddningsrelä, men inte så kul då man har 40mil tur o retur, och jobbar i veckorna
Är det någon som vet om reläet är lätt att komma åt?
Kanske man hade kunnat skicka upp reläet bara.
Ska ringa dom i morgon och fråga om man kan skicka upp reläet.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Dom ringde från Bikeport idag och ville att jag skulle komma upp med banditen för byte av laddningsrelä, men inte så kul då man har 40mil tur o retur, och jobbar i veckorna
Är det någon som vet om reläet är lätt att komma åt?
Kanske man hade kunnat skicka upp reläet bara.
Ska ringa dom i morgon och fråga om man kan skicka upp reläet.

Jag var inne och bytte ut min idag och det var en snabb operation. Ca 20 minuter in och ut. Eftersom bulletinen talar om laddningsrelä vet jag inte om de byter bara relät eller hela likriktaren. Den sitter under insprutningen och man måste av med transmissionskåpan först.
Transmission cover.jpg

Regulator2.jpg

Som du säger är det nog bäst att slå dem en signal, 40 mil är ju trots allt en bit. Fast om vädret är fint kan det ju vara en trevlig tur.
 

Steelis

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
sandviken
Hoj
BANDIT 1250 -09
Jag var inne och bytte ut min idag och det var en snabb operation. Ca 20 minuter in och ut. Eftersom bulletinen talar om laddningsrelä vet jag inte om de byter bara relät eller hela likriktaren. Den sitter under insprutningen och man måste av med transmissionskåpan först.
View attachment 344239

View attachment 344240

Som du säger är det nog bäst att slå dem en signal, 40 mil är ju trots allt en bit. Fast om vädret är fint kan det ju vara en trevlig tur.

Tackar för bilderna :)
Men efter som min e paralellimport så måste dom ta bort reläet och skicka iväg det innan dom får ett nytt hemskickat :(
Då blir jag utan hoj 1-2v :( .... inte så kul om det skulle bli en fin septembermånad :(
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Tackar för bilderna :)
Men efter som min e paralellimport så måste dom ta bort reläet och skicka iväg det innan dom får ett nytt hemskickat :(
Då blir jag utan hoj 1-2v :( .... inte så kul om det skulle bli en fin septembermånad :(

Surt. För mig så beställde de först hem relät och sen fick jag komma in och byte. Att vara utan hoj så här på sluttampen av säsongen suger ju...
 

Friman

Medlem
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Bmw s 1000 xr ,Bmw HP2 sport -09,Suzuki 1250 bandit,Monarped 50cc
God kväll ! Då var min 1250 bänkad , yoshimura , power commander & KN - filter .
110 hk vid 8900 RPM & 111 NM vid 6900 RPM på bakhjulet :) Inte dåligt för en hoj med 98 Hk i motorn :)
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Bänkade hojen idag. :)
Helt original gav den 99 hk och 107 Nm. Helt OK, tycker jag.

Fast nu börjar man ju fundera på helsystem, PC, etc...
 

peakupnorth

Sjöfarare
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
2010, Suzuki GSX 1250 FA
Jag funderar på nya "Alumineum fälgar" till min GSX 1250 FA. Nån som vet vilka märken som passar till hojen? Var köper man dom?
 

ViggBandit

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 Bandit 1250 SA
Hello Banditlovers!
Jag har blivit sugen på att uppgradera effekt/vrid men blir förvirrad av olika siffror här i tråden. Kan någon hjälpa till att reda ut begreppen?
”Friman” anger 110 hk/111Nm och ”Peakupnorth” säger 114,4hk/125,6Nm, båda med Yoshimura, luftfilter och Power Commander. Vad jag förstår så borde dessa ingrepp gå löst på väl över 10000 sek. När sedan ”Banditmannen” i helgen angav 99hk/107Nm (vrid i nivå med "Frimans" trimmade siffror) helt original så startar förvirringen. Är alla hojar helt individuella i effekt eller skiljer det på bänkningsutrustningar i olika verkstäder?
Min huvudfråga är: Upplever ni som trimmat en så stor förbättring att ni känner att kostnaden är motiverad? Jag är mest ute efter bottendrag!
 
Last edited:

Friman

Medlem
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
Bmw s 1000 xr ,Bmw HP2 sport -09,Suzuki 1250 bandit,Monarped 50cc
Hello Banditlovers!
Jag har blivit sugen på att uppgradera effekt/vrid men blir förvirrad av olika siffror här i tråden. Kan någon hjälpa till att reda ut begreppen?
”Friman” anger 110 hk/111Nm och ”Peakupnorth” säger 114,4hk/125,6Nm, båda med Yoshimura, luftfilter och Power Commander. Vad jag förstår så borde dessa ingrepp gå löst på väl över 10000 sek. När sedan ”Banditmannen” i helgen angav 99hk/107Nm (vrid i nivå med "Frimans" trimmade siffror) helt original så startar förvirringen. Är alla hojar helt individuella i effekt eller skiljer det på bänkningsutrustningar i olika verkstäder?
Min huvudfråga är: Upplever ni som trimmat en så stor förbättring att ni känner att kostnaden är motiverad? Jag är mest ute efter bottendrag!

Tjena !
Min hoj gick riktigt pissigt orginal, det är inte samma hoj med dom andra grejerna på ! Du är välkommen att provköra min hoj ! Över 105 Nm vid 3000 rpm är härligt :)))) Jag tycker absolut det är värt pengarna!
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Jaha... Då har Banditen ställts i vinteride för denna gång. Lite i tidigaste laget men KTM:arn får agera jourhoj om vädret är kanon nån dag.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top