Simp skrev:Nu till min fråga. Hur byter man olja i framgaffeln? Jag tänkte passa på att hälla i lite tjockare olja så vart får man tag på 15w istället för 10w som det är nu.
Mina frågor är alltså: Hur gör man? Är det ngt man gör själv? Vart köper man oljan?
Tack på förhand..
Lite på lösa boliner går det till så här.
Lyft framhjulet från backen med tex garagedomkraft och planka under motorns framkant Lossa och ta bort bägge frambromsoken. Lossa och ta bort framhjulet. Lossa och ta bort stänkskärmen. Lossa övre fästbulten(insex) till gaffelbenet. Lossa toppmuttern/pluggen överst i gaffelbenet dvs skruva så det sitter löst men ej ur ca 1 varv. Lossa de två nedre fästbultarna till gaffelbenet. Håll i benet när du gör det. Ta loss gaffelbenet. Lossa toppmuttern helt ta bort fjädern och vänd upp och ner på benet över lämplig balja för dämparoljan. Pressa i hop benet ett antal gånger för att tömma helt på olja. När benet är tömt på olja fyller man i ca 90% av rekomenderad mängd pumpar ett antal gånger och mäter avståndet mellan oljenivån och till benets överkant när det är hopressat utan att fjädern sitter i och fyller olja till det rekomenderade avståndet. I med fjädern sätt tillbaka toppmuttern och montera ihop allt i omvänd ordning.