ola_sandin skrev:
Någon här som gjort ventiljustering på banditen? Jag gjorde det igår på tjejens hoj, men fan vad trångt det var att lyfta bort ventilkåpan. Jag trodde nästan att ventilkåpan skulle spricka av allt slitande. Hur gjorde ni? Det stod inget i manualen om att det var trångt eller hur man i detalj skulle få loss det. Är det kanske tänkt att man ska släppa ner motorn lite så att man får mer plats uppe vid kåpan? Hur som helst gick resten av operationen bra och det var ju busenkelt och tidsbesparande att ställa ventilerna med ställskruvar istf shims.
Jag har gjort det ett antal gånger på 1200 och där är det ännu trängre.
På gen2 Bandit1200 står det så här i Suzukis manual och det borde funka på Bandit600 också
Ta bort tank och säte
Ta bort Tändspolen till cylinder 1 o 4 (samt Pairventilen finns nog inte på 600)
Ta bort sidofästen till kåpan från ramen och kåporna
Ta bort Tändstiften
Ta bort ventilkåpan.
Personligen vill jag lägga till:
ta även bort vaj/er/rarna från förgasarna som går till gashandtaget
Lossa den lilla extra kåpan (Oljeventilationen) mittpå ventilkåpan
Sedan skall det bara vara att lyfta den åt vänster men tejpa ram och kåpa.
Se upp för styrningarna små metallpluppar som syns som utbuktningar höger fram och vänster bak, på kåpan, Lossnar de kan de ramla ner i ventilkedjan och då är det bara att riva motorn för att få ut dem.