Batteriladdare

  • Thread starter Sgt Liberia
  • Start date

Sgt Liberia

Guest
Vilken batteriladdare kör ni med under vintern?
Är ni nöjda? Fördelar resp. nackdelar?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
CTEK ! http://www.mcpoolen.se/tbh/batterier/laddare/ctek.shtml

Finns inga nackdelar... Se till att det är rätt vattennivå i batteriet , koppla på laddaren , sov dig igenom vintern , koppla bort laddaren på våren , montera batteriet i hojen o starta ! Kan det bli enklare ??...:tummenupp
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Kan bara hålla med ovanstående talare. Ctek äri en klass för sig. Annars funkar det bra att ta biltemas Mc-batteriladdare och koppla till en timer som går 1 timme om dagen. Men Ctek är enklare och bättre.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Cteck!
Sitter batteriet knöligt till monterar man bara den lilla sladdstumpen som följer med, så behöver man bara stoppa ihop en snabbkoppling.
Sladden är dock kort, men når ur batterilådan IAF.
Mailar man tillverkaren så kan man få en längre sladdstump, har jag hört...

Dessutom kan man köpa till en plugg så man kan ladda "bakvägen" genom ciggtändaruttaget på hojar som har sånt.
(på min bil funkar inte det, eftersom utaget bryts med tändningen)
 

Ducce996

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Yammmma
Nu kommer jag med det revolutionerande och oliktänkande svaret som ingen annan sagt tidigare... :va CTEK (lilla modellen):hoppa
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En fråga till er som kör med CTEKs laddare: Håller era batterier markant längre än om man bara laddar ett par timmar då och då under vintern med en "dum" laddare?
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
PacMan skrev:
2692720 En fråga till er som kör med CTEKs laddare: Håller era batterier markant längre än om man bara laddar ett par timmar då och då under vintern med en "dum" laddare?

Har ingen aning , då jag aldrig haft en o samma hoj så länge så jag behövt byta batteri..:tungan. Har aldrig haft några problem vid första starten på säsongen i alla fall.... Fullt kräm i batteriet o bara att starta.
 

Ducce996

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Yammmma
Kan bara hålla med föregående talare, eller skrivare för den delen... Man glömmer iallafall inte bort att ladda det, vilket jag gjorde när jag använde mig av den sk "dumma" laddaren. Helt enkelt ett bra sätt att slippa tänka på batteriet och istället fokusera på roligare saker. Vad det nu skulle vara:va
 

Freedom

Guest
CTEK är en skitbra laddare om batteriet är 100% shysst, om batteriet är det minsta defekt så kommer CTEK att koka sönder det som dom övriga laddarna gör.
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Freedom skrev:
2692903 CTEK är en skitbra laddare om batteriet är 100% shysst, om batteriet är det minsta defekt så kommer CTEK att koka sönder det som dom övriga laddarna gör.
Hur fasen lyckades du med det? :va :va

Jag har laddat både bil och Mc batterier som varit riktigt trötta med min C-tec
och det har aldrig varit några problem.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Köpte en ctek efter att min optimate3 blev stulen och jag är inte riktigt nöjd med ctek:en.
Ibland övergår den inte från laddning till underhållsladdning förräns man stänger av och sätter på den igen.
 

Dark_Messenger

Guest
Kör ctek också. Den modellen man får med om man köper en ny HD/Buell.

Däremot tror jag inte själva laddningen blir bättre utan det är just bekvämligheten som är fördelen med en ctek. Du kan ju lämna batteriet påkopplat i laddaren i månader om du skulle känna för det. Allt är automagiserat = smidigt och bra.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top