Begade bandäck på gata???

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
På Gotland gjorde jag av med två "20 minuters"-supercorsa bak och ett fram samtidigt som polaren körde fortare på Pilot Power utan att dom ens såg ansträngda ut. Nu är det nog så att mina stötdämparinställningar är åt helvete men ändå.

Pilot Power för mig nästa gång

Edit: För gatåkning har dock supercorsa funkat utmärkt för mig.

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Men.. ..med beg-racedäck kommer man väl inte ens upp i rätt arbetstempratur på gatan, va?

Racedäck jobbar väl över en 70 grader iaf? Får man upp så hög värme på gatan? Jag är tveksam.

Gat-racedäck jobbar väl inte riktigt lika varmt va? Kanske 50 grader? De fungerar iaf bättre vid lägre tempraturer..

Eller?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Zee skrev:
Men.. ..med beg-racedäck kommer man väl inte ens upp i rätt arbetstempratur på gatan, va?

Racedäck jobbar väl över en 70 grader iaf? Får man upp så hög värme på gatan? Jag är tveksam.

Gat-racedäck jobbar väl inte riktigt lika varmt va? Kanske 50 grader? De fungerar iaf bättre vid lägre tempraturer..

Eller?
Teorin säger så. Praktiken säger annorlunda.
Jag har kört beg SuperCorsa/Rennsport i ett par tre säsonger nu o säsongerna har börjat tidigt och slutat sent och jag har aldrig haft problem med fäste. Nu kör jag inte som en tok på gatan, men snacket att rejsdäck har sämre fäste när det är kyligt stämmer säkert. Men dom ger tillräckligt bra fäste för att bromsa bra både i kyla och i regn (inga problem med stoppies i regn).
Man får ju anpassa sin körning efter underlag och temperatur helt enkelt.

Dessutom funkar däcken klockrent på bana. Dom har en trevligt hög profil som gör hojen lättsvängd och mysig att köra.

Hurvida det är lönsamt eller ej beror nog på din egen situation. Själv har jag svårt att se att det inte skulle löna sig. Klart man får byta däck oftare, men går du till samma ställe varje gång med dina däck o kommer med fälgarna i handen så kan du säkert prata väl med däckakillen. Sånt löser sig...
Eller så kränger man själv, det går det också.

Det finns säkert racedäck som är hala som fan när det är kallt ute vad jag läst mig till, men jag har aldrig kört på dem. Det gäller i alla fall inte SuperCorsa/Rennsport.
Så det så!

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Hur mycket grepp behöver man då? Jag har en känsla av att rätt få kör så att de vurpar av däckssläpp. Det är nog fler som vurpar under diverse stuntförsök, misslyckade inbromsningar eller efter att fryst ihop i en kurva och kört rakt av.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Beror på vilket märke, Dunlops värre däck(207/208rr nånting) har tagit väldigt lång tid för sig att få upp tempen för mig, och tappar den sedan fort, mycket fort. När de var varma var de kanon. Men rennsport / supercorsa behöver kortare uppvärmningstid än ngt annat däck jag testat. Ej kört michelin dock.
Jag gjorde stoppies i -3grader utan uppvärmning med rennsport, säger ju en del tycker jag!

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag har aldrig lyckats få släpp med mina begagnade rejsdäck, trots otaliga uppvärmningscykler, ochh så himla långsamt kör jag inte. Har köpt par för 1200 tidigare, men de hade nog gått mer än 20 min (har jämfört med däcken på rejshojar direkt efter rejs(då jag jobbat i depån), och de ser för fan i princip ut som ny.) Fick iof ut många pass på banan och ett par hundra mil på vägen, så jag var nöjd ändån.
Nu köper jag direkt i depån, och då kan man få riktigt bra priser. Jag kör dom ordentligt på banan med rejshojen, se flyttar jag över dom på gathojen av rent ekonomiska själ, varför köpa en uppsättning för 3-3500, när jag kan sätta på min gamla rejsdäck gratis! Kör inte med fotpinneskrap på gatan längre, har flyttat den verksamheten till banan istället.

Så mitt tips är köp, rennsport funkar kanon på gata enligt mig :tummenupp

/Pajje

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
någon som säljer bankörda däck elleR? å vilka dimensioner finns de

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
pini skrev:
någon som säljer bankörda däck elleR? å vilka dimensioner finns de

Vill du ha 120 & 180-bredd finns det massor, har du 160 bak är det dåligt, 250R kör med slicks och 250SP har inte så stor omsättning på däck. Fast känner du nån som kan skära däck så köp en uppsättning slicks billigt.

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Jag kör tills det börjar sladda med mina rennsport, kompisen åker nästan lika fort med sina pilot power, men på bana slits hans mycket fortare - dom blir fööör varma. När man får knä-och fotpinneskrap fastän knät ligger intill kåpan känns det skönt med bättre däck än bra gatdäck :tummenupp

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
-PLM- skrev:
Men bara i svängarna...för att inget mönster finns, så greppet i blött är egentligen inte heller dåligt, men däcket planar snabbt. Kompisens pilot power spinner som fan där mitt bara greppar... så länge jag inte lutar mer än det finns mönster...

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
Om ngn är sugen på beggade slicks som är fint slitna & fräscha så kan ni PM:a,...bra pris!
Inte att rekommendera till gata givetvis. Men om man tränar en del bana :tummenupp
190/55 och 120/70 (funkar bra även om man har 180bak normalt sett)

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...