Långa farbron skrev:Jag har provat:
Beggade bandäck.
Visst skoj med fäste....när dom är varma,annars suger dom.
Dom försvinner fortare än suddigummit hos en dyslextiker,jobbigt att jaga nya och lämmna in och få krängt på verkstad (om man inte kan göra det själv) vilket också avsevärt höjer kostnaden i längden.
Att få krängt en uppsättning kostar iaf mellan 200-400:- på en normal gummiverkstad om man inte har några kontakter.
Sporttouringdäck.
Min favorit.
Bakelitdäck.
Funkar om man skall toura eller bara köra fram och tillbaka jobbet.
Visst olla mig för att jag inte gillar beggade bandäck,men speciellt smidigt är det inte om man måste köpa på annons och sedan lämmna bort för att få dom påsatta.
Om man då väger in jobbet för att skaffa/sätta på dom var 400-500 mil så gör man snart inget annat än att jagar däck.
heimdal skrev:de e penisförlängare när de e kört så gummit krullat sig i kanterna.. även om man inte kört själv..
Ninjaboy skrev:Kanske en viss placeboeffekt också att man har "riktiga racedäck".
När man med värstinghoj och riktigt bra däck blir omkörd på yttern av någon med 15 år gammal hoj och bakelitdäck så fattar man att man kanske inte ligger på yttre gränsen av däckens förmåga trots allt.
Victor skrev:Jag har en teori om att gatåkare generellt tror att de behöver mera "grepp" än vad de egentligen gör. På bana kan man lätt märka skillnad mellan däck som har sett sitt bästa och nya men på gata... Jag är skeptisk.
eller hojensNinjaboy skrev:Kanske en viss placeboeffekt också att man har "riktiga racedäck".
När man med värstinghoj och riktigt bra däck blir omkörd på yttern av någon med 15 år gammal hoj och bakelitdäck så fattar man att man kanske inte ligger på yttre gränsen av däckens förmåga trots allt.
Precis, allt är Pirellis fel. Deras trögstyrda profil har förstört min hoj!Zeb_Macahan skrev:Nu talar du av erfarenhet igen ju. Men dom nya däcken du skulle köpa svängde ju in så mycket bättre i kurvorna enligt nått test.
//jaG
Är detta sant?!Zeb_Macahan skrev:Om däcken suttit på en hoj med korrekt inställd fjädring krullar sig inte gummit.
Man får förutsätta att man inte köper vilka skitdäck som helst!
//jaG
Hultan skrev:Är detta sant?!
Där ser man..Victor skrev:Ja, i princip. Fast kör man hårt så krullar alla bakdäck sig lite tycker jag det känns som
Zeb_Macahan skrev:Du kör motard. Du säger att bankörda däck håller lite. Jag är villig att säga motsatsen.
Jag köpte en uppsättning begagnade 207RR till min 660 förra hösten (kostnad 500 kronor för en uppsättning) och krängde på dom nu i våras. Nu efter 5 kvällskörningar på Sviestad, 3 dagar kinnekulle, 2 dagar gotland ring (alla dessa med 45 minuter körtid per timma) så har högersidan tagit slut på bakdäcket. Aldrig ett släpp, betydligt bättre än nya däck som kostar det femdubbla.
Faktum är att man måste ju lämna bort även nyinköpta däck för att få dom påsatta, eller hur? Där är det väl ingen skillnad? Jag anser att man tjänar pengar och får ett betydligt bättre däck för mycket mindre pengar om man köper bankörda däck. Särskilt om man kör mycket bana!
Förresten, jag betalar 75 kr / däck för krängning+balansering. Sammanlagt betalar jag alltså 650 kronor för en uppsättning påkrängda 207RR jämfört med 3250 för ett par nya däck.
Skillnad?
//jaG
Fire02 skrev:Tja, jag funderar på att köpa begade gatdäck som har gått en stund på bana!
Är det nån som har nån erfarenhet av det??
För eller nacktdelar??
Mr K skrev:Jag har kört på "20minuters" däck de senaste 7 åren (ca 15000mil) på mina sporthojjar. Jag tycker att det inte är något som slår känslan och greppet i dessa däck. Jag kör mycket aktivt och kör bana när jag har tid och jag har mycket svårt att provocera fram konstigheter i bra väglag. Är det blött får man ju köra därefter. Men det är inte så att de toksläpper bara man tittar på gazzen. Jag brukar kunna pressa 3-400mil ur en "ETTA" bakdäck och 4-500mil ur en "TVÅA". Framdäcken är endast "ETTOR" och håller nästan dubbelt så långt.
Jag bytar ALDRIG tillbaka till "gatdäck".
Hultan skrev:Är detta sant?!
Ah ok, det där sista du sa har jag sett för ett par dagar sen på en polares hoj.. där ser man..Pålle skrev:ALLA däck kryllas lite vid hårdkörning. Skillnaden mot en fel-inställd bakdämpare är att den tuggar sönder däcket. Det ser mer söndertrasat ut, oftast bit in från däckskanten.
/Joakim
Hultan skrev:Är detta sant?!
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |