Zee skrev:
Men.. ..med beg-racedäck kommer man väl inte ens upp i rätt arbetstempratur på gatan, va?
Racedäck jobbar väl över en 70 grader iaf? Får man upp så hög värme på gatan? Jag är tveksam.
Gat-racedäck jobbar väl inte riktigt lika varmt va? Kanske 50 grader? De fungerar iaf bättre vid lägre tempraturer..
Eller?
Teorin säger så. Praktiken säger annorlunda.
Jag har kört beg SuperCorsa/Rennsport i ett par tre säsonger nu o säsongerna har börjat tidigt och slutat sent och jag har aldrig haft problem med fäste. Nu kör jag inte som en tok på gatan, men snacket att rejsdäck har sämre fäste när det är kyligt stämmer säkert. Men dom ger tillräckligt bra fäste för att bromsa bra både i kyla och i regn (inga problem med stoppies i regn).
Man får ju anpassa sin körning efter underlag och temperatur helt enkelt.
Dessutom funkar däcken klockrent på bana. Dom har en trevligt hög profil som gör hojen lättsvängd och mysig att köra.
Hurvida det är lönsamt eller ej beror nog på din egen situation. Själv har jag svårt att se att det inte skulle löna sig. Klart man får byta däck oftare, men går du till samma ställe varje gång med dina däck o kommer med fälgarna i handen så kan du säkert prata väl med däckakillen. Sånt löser sig...
Eller så kränger man själv, det går det också.
Det finns säkert racedäck som är hala som fan när det är kallt ute vad jag läst mig till, men jag har aldrig kört på dem. Det gäller i alla fall inte SuperCorsa/Rennsport.
Så det så!