Jag har kört bana i en väldans massa år med en väldans massa olika däcktyper. För flera år sedan så började jag köra på slicks eftersom jag tycket att fästet blev väldigt bra plus att dom höll bra jämfört med sportdäck. När jag för några år sedan fick testa ett par Rennsport så blev jag såld, fätet var underbart, mjukt och följsamt, jag vågade plötsligt börja köra med drift ut ut kurvorna. Baksidan var att dom slets fort, speciellt på bakdäcket rullades gummit av snabbt.
Nåväl, i våras skulle jag på första banåkningen ganska tidigt och jag förväntade mej kyla, jag tog då med mej rejsdäck men jag krängde på originaldäcket bak på Hondan (Pirelli Diablo Corsa, inte SuperCorsa alltså)
Döm om min förvåning när jag fick precis samma känsla som första gången med Rennsport, mjukt och fint och det gick att köra skitfort (med mina mått mätt alltså)...dessutom så kavlades inget gummi och däcket höll i fyra dagar utan att jag behövde byta. Jag trodde ju i min enfald att däcket slets på grund av att jag hade dåligt inställd fjädring men så var inte fallet.
Jag roar mej med att läsa Keith Codes "Soft Science for Roadracing" på kvällarna, och där var det plötsligt ett litet kapitel om däck som jag inte sett förut. Där stod en väldigt bra förklaring på mina däckserfarenheter...
Varje förare skall försöka hitta det däck som passar hans eller hennes körstil, ett rejsdäck som körs för långsamt kommer aldrig upp i temperatur nog för att ge sitt bästa fäste utan man får "kallavrivning" dvs att däcksytan rullas av och däcket slits fort. Om man då väljer ett däck som passar bättre för den körstil (temperatur) som en viss förare har så får den föraren bättre fäste och ett konsekvent beetende hela däckets livstid...
Vi kör oftast med fel däck i tron att vi får bättre fäste medans vi hade kunnat köra lika bra eller till och med fortare med ett annat däck som inte är lika "häftigt" och dessutom med bättre ekonomi. Dessutom så är dagens "sportdäck" betydligt bättre än gårdagens rejsdäck, utvecklingen går ju som bekant rasande fort.
Apropå Heatcycles som diskuterades högre upp så det helt riktigt att rejsdäck typ Rennsport/D208GP/Power Race och liknande är konstruerade för att ge max fäste under sin första Heatcycle (uppvärmning).
Redan under sin andra uppvärmning ger gummit betydligt sämre fäste.
Alla tillverkare rekommederar däcksvärmare för dessa däck för att bibehålla den första uppvärmningen. När man låtit däcket kallna så är det betydligt sämre fäste, och även fastän man får upp det i samma temp som innan så är själva molekylstrukturen förändrad i gummit. Kör du inte med däcksvärmare så välj ett sportdäck istället, dom är konstruerade för många uppvärmningar.