Begade bandäck på gata???

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
de e penisförlängare när de e kört så gummit krullat sig i kanterna.. även om man inte kört själv.. :rolleyes:
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Långa farbron skrev:
Jag har provat:

Beggade bandäck.

Visst skoj med fäste....när dom är varma,annars suger dom.
Dom försvinner fortare än suddigummit hos en dyslextiker,jobbigt att jaga nya och lämmna in och få krängt på verkstad (om man inte kan göra det själv) vilket också avsevärt höjer kostnaden i längden.
Att få krängt en uppsättning kostar iaf mellan 200-400:- på en normal gummiverkstad om man inte har några kontakter.

Sporttouringdäck.
Min favorit.

Bakelitdäck.
Funkar om man skall toura eller bara köra fram och tillbaka jobbet.

Visst olla mig för att jag inte gillar beggade bandäck,men speciellt smidigt är det inte om man måste köpa på annons och sedan lämmna bort för att få dom påsatta.
Om man då väger in jobbet för att skaffa/sätta på dom var 400-500 mil så gör man snart inget annat än att jagar däck.

Du kör motard. Du säger att bankörda däck håller lite. Jag är villig att säga motsatsen.

Jag köpte en uppsättning begagnade 207RR till min 660 förra hösten (kostnad 500 kronor för en uppsättning) och krängde på dom nu i våras. Nu efter 5 kvällskörningar på Sviestad, 3 dagar kinnekulle, 2 dagar gotland ring (alla dessa med 45 minuter körtid per timma) så har högersidan tagit slut på bakdäcket. Aldrig ett släpp, betydligt bättre än nya däck som kostar det femdubbla.

Faktum är att man måste ju lämna bort även nyinköpta däck för att få dom påsatta, eller hur? Där är det väl ingen skillnad? Jag anser att man tjänar pengar och får ett betydligt bättre däck för mycket mindre pengar om man köper bankörda däck. Särskilt om man kör mycket bana!

Förresten, jag betalar 75 kr / däck för krängning+balansering. Sammanlagt betalar jag alltså 650 kronor för en uppsättning påkrängda 207RR jämfört med 3250 för ett par nya däck.

Skillnad?

//jaG
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
heimdal skrev:
de e penisförlängare när de e kört så gummit krullat sig i kanterna.. även om man inte kört själv.. :rolleyes:

Om däcken suttit på en hoj med korrekt inställd fjädring krullar sig inte gummit.

Man får förutsätta att man inte köper vilka skitdäck som helst! :fakta

//jaG
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Ninjaboy skrev:
Kanske en viss placeboeffekt också att man har "riktiga racedäck". :)

När man med värstinghoj och riktigt bra däck blir omkörd på yttern av någon med 15 år gammal hoj och bakelitdäck så fattar man att man kanske inte ligger på yttre gränsen av däckens förmåga trots allt. :näsblod

Nu talar du av erfarenhet igen ju. Men dom nya däcken du skulle köpa svängde ju in så mycket bättre i kurvorna enligt nått test. :7peta

//jaG
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
kan bara hålla med Zeb här, finns ingen anledning att inte köpa rejsdäck, speciellt om man kör aktivt. mkt bana osv..
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Jag har kört på "20minuters" däck de senaste 7 åren (ca 15000mil) på mina sporthojjar. Jag tycker att det inte är något som slår känslan och greppet i dessa däck. Jag kör mycket aktivt och kör bana när jag har tid och jag har mycket svårt att provocera fram konstigheter i bra väglag. Är det blött får man ju köra därefter. Men det är inte så att de toksläpper bara man tittar på gazzen. Jag brukar kunna pressa 3-400mil ur en "ETTA" bakdäck och 4-500mil ur en "TVÅA". Framdäcken är endast "ETTOR" och håller nästan dubbelt så långt.

Jag bytar ALDRIG tillbaka till "gatdäck".
 
Last edited:

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Victor skrev:
Jag har en teori om att gatåkare generellt tror att de behöver mera "grepp" än vad de egentligen gör. På bana kan man lätt märka skillnad mellan däck som har sett sitt bästa och nya men på gata... Jag är skeptisk.

märks mkt även på gata, pratar då om man tex ska koppla upp hojen (tex en ZX10:A ;-)), skönt att slippa tänka på att de är varmt osv, var bra mkt smidigare med racedäck, fick upp temp mkt snabbare! finns väl snabba gatåkare som behöver grepp oxå?!
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Ninjaboy skrev:
Kanske en viss placeboeffekt också att man har "riktiga racedäck". :)

När man med värstinghoj och riktigt bra däck blir omkörd på yttern av någon med 15 år gammal hoj och bakelitdäck så fattar man att man kanske inte ligger på yttre gränsen av däckens förmåga trots allt. :näsblod
eller hojens
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Zeb_Macahan skrev:
Nu talar du av erfarenhet igen ju. Men dom nya däcken du skulle köpa svängde ju in så mycket bättre i kurvorna enligt nått test. :7peta

//jaG
Precis, allt är Pirellis fel. Deras trögstyrda profil har förstört min hoj! :hihi

Hur går det med tjejen från radion då? :tuttar
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Zeb_Macahan skrev:
Om däcken suttit på en hoj med korrekt inställd fjädring krullar sig inte gummit.

Man får förutsätta att man inte köper vilka skitdäck som helst! :fakta

//jaG
Är detta sant?!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Zeb_Macahan skrev:
Du kör motard. Du säger att bankörda däck håller lite. Jag är villig att säga motsatsen.

Jag köpte en uppsättning begagnade 207RR till min 660 förra hösten (kostnad 500 kronor för en uppsättning) och krängde på dom nu i våras. Nu efter 5 kvällskörningar på Sviestad, 3 dagar kinnekulle, 2 dagar gotland ring (alla dessa med 45 minuter körtid per timma) så har högersidan tagit slut på bakdäcket. Aldrig ett släpp, betydligt bättre än nya däck som kostar det femdubbla.

Faktum är att man måste ju lämna bort även nyinköpta däck för att få dom påsatta, eller hur? Där är det väl ingen skillnad? Jag anser att man tjänar pengar och får ett betydligt bättre däck för mycket mindre pengar om man köper bankörda däck. Särskilt om man kör mycket bana!

Förresten, jag betalar 75 kr / däck för krängning+balansering. Sammanlagt betalar jag alltså 650 kronor för en uppsättning påkrängda 207RR jämfört med 3250 för ett par nya däck.

Skillnad?

//jaG


Ja visst är det det.

Jag kan inte köpa en uppsättning för 500 :- där jag bor.

Här kostar dom minst 1100 och en krängning kostar lika förbannat 200-400 på en gummiverkstad.

Visst kostar det att få andra däck påsatta med ,men man behöver inte göra det lika ofta.

Sen är det ju en fråga om hur man använder hojen,du kör bana, det gör inte jag.

Jag har hojen till vardags till och från jobb,träning osv.

Och ett beggat race däck håller inte länge på en stånka.

Sen undrar jag vad du tycker det är som är så mycket bättre med just dom begangnade race däcken ?
 

MC Doktorn

Guest
Fire02 skrev:
Tja, jag funderar på att köpa begade gatdäck som har gått en stund på bana!
Är det nån som har nån erfarenhet av det??
För eller nacktdelar??

Det finns väl en anledning till att dom säljer :rolleyes: dvs däcken är slut för seriös körning och sätta bästa varvtid.

Men för vanliga hojåkare som åker allmänna bandagar och inte kommer i närheten är dessa tider duger det nog mer än väl.

Jag kör på däck som rek både för trackdays och road , tex diablo corsa michelin power etc har aldrig märkt ett endaste släpp någon gång, anser att det är en kompromiss jag har men fungerar mycket bra än så länge.
Är ett Beg race däck bättre än dessa som nya?.
 
Last edited:

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Mr K skrev:
Jag har kört på "20minuters" däck de senaste 7 åren (ca 15000mil) på mina sporthojjar. Jag tycker att det inte är något som slår känslan och greppet i dessa däck. Jag kör mycket aktivt och kör bana när jag har tid och jag har mycket svårt att provocera fram konstigheter i bra väglag. Är det blött får man ju köra därefter. Men det är inte så att de toksläpper bara man tittar på gazzen. Jag brukar kunna pressa 3-400mil ur en "ETTA" bakdäck och 4-500mil ur en "TVÅA". Framdäcken är endast "ETTOR" och håller nästan dubbelt så långt.

Jag bytar ALDRIG tillbaka till "gatdäck".


Skönt med nån som säger vad de vet! Kommer heller aldrig skaffa vanliga gatdäck igen, har testat de flesta varianterna, och bankörda rennsport är det bästa man kan ha, av det jag kört på.
uppvärmning + fäste = :tummenupp
våtgrepp = :huvet
 

MasRetta

Med lem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
GSX-R1000 2006
Jag kör med Michelin Power Race Medium. Rent teoretiskt är de ju det optimala för alla som söker maximalt placebo och grepp.
De har "gatgummi" och "gatdesign" i mitten och "racegummi" i kanterna.
Har använt dem i Gotland Ring och kört ett antal gatmil på dem. Bra grepp vått som torrt på gata och framåt slutet på dagen i Gotland Ring var jag ganska irriterad över att Yamaha har satt fotpinnarna på min R1:a så lågt...funderar på att skaffa ett par Gilles nu.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det får vara vad gatdäck som helst men jag kör inte inspirerat med en hoj med gatdäck fram. Bak får det väl sitta vadsomhelst men fram går det inte jämföra, då tar jag lätt att de blir slut på 200 mil eller vad nu anses vara kort.

Och ni som var till midlanda med UMCC's körning såg ju att det går bra att åka slicks även när det är blött, nu har jag inte åkt så mycket med gatdäck när det vart blött men jag tvivlar på att det ska vara så stor skillnad även om du har de bästa gatdäcken för regn.

Angående begagnade däck så har man en bra bit tills det är nya däck som hindrar att man bättrar på sina varvtider. På gata tycker då inte jag att beggade racedäck ger sämre fäste än landsvägsdäck. Eller dom kanske gör, men jag pressar då inte såpass på gatan att jag känner det, det är ju självmordsbenägenhet.

Jag köper beggade racedäck iaf, jag är en bra bit ifrån att det ska vara värt de stora summor som skiljer.
 

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Hultan skrev:
Är detta sant?!

ALLA däck kryllas lite vid hårdkörning. Skillnaden mot en fel-inställd bakdämpare är att den tuggar sönder däcket. Det ser mer söndertrasat ut, oftast bit in från däckskanten.

/Joakim
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Pålle skrev:
ALLA däck kryllas lite vid hårdkörning. Skillnaden mot en fel-inställd bakdämpare är att den tuggar sönder däcket. Det ser mer söndertrasat ut, oftast bit in från däckskanten.

/Joakim
Ah ok, det där sista du sa har jag sett för ett par dagar sen på en polares hoj.. där ser man..
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Hultan skrev:
Är detta sant?!

Som flera andra säger så stämmer det. Det brukar synas i form av en c:a 2 cm bred rand som ligger en bit ifrån däckskanten och ser "tuggad" ut. Med fel intställning är det inga problem att köra sönder ett däck på mycket kort tid, har sett exempel på däck som varit väldigt förstörda efter c:a 30 min.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top