Begpriser - är folk från vettet!?

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
....Vad är det för fel på din hoj eftersom den är så billig? När det egentliga syftet var att man skulle bli av med den snabbt...

Jag hade svarat: "Inget fel alls, men till skillnad från de övriga säljarna vill jag inte vänta i månader på att få hojjen såld. Kolla annonsdatumen för de övriga hojjarna. Deras har legat ute i månader" (vilket antagligen stämmer). Har du lägst pris och likvärdig hoj så kommer du att få sålt.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har lagt ut min hoj på blocket....la mig 3-4000 lägre än den som såldes billigast då. De mail/samtal jag får är: Hej! Vad är det för fel på din hoj eftersom den är så billig? När det egentliga syftet var att man skulle bli av med den snabbt. Personligen skulle jag nog reagera likadant, varför lägga sig 20% billigare än alla andra om inget är fel på hojen? Snabb affär ja, men det verkar ju inte fungera? För att hela marknaden skall kunna gå ner i pris krävs ju att 10 pers som ska sälja sina ktm 990 lägger sig 1000 billigare än vad den billigaste löigger ute för just då, och vem skulle ärligt talat lägga sig billigare bara för att priserna på blocket är höga och då genast räknas som oseriös pga billigaste hojen på blocket?

Jag la ut min förra hoj till samma pris som jag erbjöds i inbyte mot en flång ny hoj eftersom jag var ute efter nyare begagnat och råkade ut för något märkligt (jag velade lite på nytt eller inte):
När jag snackade med handlaren dumpade han inbytet ett varv till med motivet att en likadan cykel fanns på blocket för ett låg pris.
Jag försökte förklara att det var den very hojen till det very pris han satte förra gången men det var kört.
Tydligen sabbade jag marknaden?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Men det verkar ju väldigt begåvat att INTE försöka få ut så mycket som möjligt när man säljer något, Mc, bokhylla eller en skottkärra.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag la ut min förra hoj till samma pris som jag erbjöds i inbyte mot en flång ny hoj eftersom jag var ute efter nyare begagnat och råkade ut för något märkligt (jag velade lite på nytt eller inte):
När jag snackade med handlaren dumpade han inbytet ett varv till med motivet att en likadan cykel fanns på blocket för ett låg pris.
Jag försökte förklara att det var den very hojen till det very pris han satte förra gången men det var kört.
Tydligen sabbade jag marknaden?

Den säljaren var nog lite för smart för ditt bästa. Eftersom du tydligen redan lagt ut din hoj på blocket till hans inbytespris, och ändå inte fått sålt, så har du ju visat att priset var för högt. Han skall ju dessutom försöka sälja den med förtjänst den senare. Det blir väldigt svårt för honom om inte ens inbytespriset säljer hojjen. Jag förstår att han i det läget sänkte priset på inbytet.

Jag följer just nu en speciell hojmodell på blocket. En inte helt ovanlig sådan. Jag har dessutom ägt en sådan tidigare så jag kan den rätt väl. Jag kan konstatera att de annonseras ut för c.a 70000 kronor nu. De annonserades för strax över 50000 i november. Jag konstaterar att många av dem har legat ute väldigt länge. Just nu är jag bara kall och väntar på att den dyraste delen av säsongen skall gå över. Strax före midsommar brukar marknaden kallna oderntligt nu för tiden. Förra året var det väldigt tydligt tycker jag. Det finns rätt många ute på blocket så jag tror att det kan bli ett prisras om bara någon vecka eller två nu.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Den säljaren var nog lite för smart för ditt bästa. Eftersom du tydligen redan lagt ut din hoj på blocket till hans inbytespris, och ändå inte fått sålt, så har du ju visat att priset var för högt. Han skall ju dessutom försöka sälja den med förtjänst den senare. Det blir väldigt svårt för honom om inte ens inbytespriset säljer hojjen. Jag förstår att han i det läget sänkte priset på inbytet.

Nja, vi diskuterade inbyte men han bytte bara in mot köp av ny hoj, ej beg.
Jag lade ut min på Blocket pronto för samma pris (ca 10k under alla andra, mars månad).
Ringde efter bara några dagar och skulle fiska lite på en demohoj, han mindes dåligt och satt och körde Blocket samtidigt och hittade min annons.
Jag fick i princip vad jag begärde bara några dagar senare så jag tror inte jag var så fel ute.

Men jag klandrar absolut inte honom, jag blev bara så överraskad av att det var såpass lätt att sabba marknaden, det blev liksom en loop.

Jag är helt nöjd idag, köpte exakt den begagnathoj jag ville ha dagen efter jag fick sålt min.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Eftersom alla andra tycker till i den här tråden så kan jag också göra det.

Jag förvånas över hur fort en beg Japanhoj sjunker till 70000:-, när man sedan jämför med hur många årsmodeller man måste backa för priset skall sjunka under 40000:-

Annonspris strax över 70000:- räcker till en max 3 år gammal hoj, med låga miltal, av den senaste generationen. När en hoj annonseras ut under 40000:- så är den 10 år gammal hoj med c.a 5000 mil på mätaren.

Jag antar att en köpare som överväger att köpa hoj för mer än 70000:- ofta köper nytt istället. Inkomsterna finns där, och man får en hoj som inte har 'historia' över huvud taget. Vid 40000:- nivån kommer de köpare in som tycker att varje tusenlapp är en förmögenhet. Avståndet är bara 30000:-

Det känns som att det kostar 50000:- att plocka ut en fabriksny hoj ur butiken nu för tiden(om man vill sälja den dagen efter) När den smällen sedan är tagen så har man en löjligt låg värdemisnking under de närmsta sex till åtta åren.

Precis så var det med min Z1000 2009. Nypris 120k, tillbehör köpta för 22k, kvitton på allt och alla originalprylar sparade. Jag gav 70k 2012 med 900 mil på mätaren, servicar gjorda på auktoriserad firma. Nyskick är ett o-ord på icke-nya saker, men det var väldigt nära. Riktigt pedant som haft den.

Jag tittade också på generationen innan av Z1000, låg kring 40k. Tror ni priserna har förändrats nämnvärt nu? Gamla-gamla Z1000 är fortfarande 40k och en "rätt" Z1000 som min är 60-70k.

På en hoj som min, om man överlever att inte ha fabriksnytt sparar man halva pengen eller i mitt fall 70k. Jag säljer kanske nästa år eller nästa igen för 50-60k, och köper en annan två år gammal hoj för halva priset igen. Väldigt lite värdeminskning för en relativt ny cykel.

Så, givetvis kommer jag också att "vara från vettet" när jag lägger ut min hoj i april nästa år för 69000:- :hihi
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Nja... Min hoj är värd det jag tycker den är värd. Om jag tycker den är värd 50 så är den det för mig. Om du tycker den är värd 30 så får du gärna tycka det, men eftersom mitt värde är 50 så blir det ingen affär. Så vem är det som avgör värdet egentligen, köparen eller säljaren?
Orsaken till att folk gråter över "överprisade" hojar är att man tror att alla som sätter ut annons måste sälja och alltså acceptera det bud köparen ger. Men uppenbarligen har säljaren en möjlighet att skita i att sälja. Om samma scenario upprepar sig flera gånger borde kanske köparen fundera på sin prisuppfattning istället för att bestämma sig för att alla säljare är retarderade.

Hmm...så marknadspris är inget du tror på? Bara upplevt värde? Eller är det samma sak?

Om man ska vara lite teoretisk så har du rätt -och fel. Visst, alla (nästan) vill sälja dyrt och köpa billigt, det är den mänskliga grundsetupen. Om vi utgår ifrån att de flesta som "bjuder ut" varor (i vilket sammanhang som helst) faktiskt är intresserade av att sälja så kan priset inte enbart bestämmas av säljaren, det blir ju helt skevt. Det måste ju matchas mot vad en tänkt motpart, en marknad, är villig att betala vid just det tillfället. Är avståndet för långt mellan vad du vill ha betalt för ett upplevt, subjektivt värde och vad köparen/marknaden kan tänka sig eller om det är andra faktorer som spelar in ja då blir det ju inget. Men det ligger ju egentligen inte i någons intresse. I de allra flesta fall möts man för att man har en gemensam agenda. Man gör affär dvs hittar en balans som jämte tillgång och efterfrågan ju är själva fundamentet i en marknadsekonomi.

Vår firma kan inte ta 3000 kr timmen för våra konsulter även om VI tycker att de är vassast i branschen och utvecklar helt unika lösningar som sparar en helvetes massa pengar åt våra kunder. Vi skulle ju kunna försöka men det vore inte särskilt begåvat. Inte heller kan vi ta 750 eftersom det inte går ihop och rent imagemässigt devalverar vår verksamhet. Vi måste alltså hitta någon slags medelväg som gör att vi tjänar pengar samtidigt som våra kunder upplever att man får ett värde för de pengar de investerar. Och det gör vi -tillsammans med den marknad som efterfrågar våra tjänster.

Som privatperson har man inte riktigt samma hänsyn att ta, man kan ju som sagt skita i att sälja, men principen är densamma om man nu faktiskt VILL göra affär: ligger det tex 10 Honda VTR 1000 SP1 ute på Blocket där medelpriset är 45k så lirar det inte riktigt när någon begär 60k. Det motsatta gäller om det kommer bud på 20k.

Jag har väldigt svårt att förstå varför någon ser ett nöje i pissa ned i avgrunden som uppstår när a) säljaren sätter ett löjligt högt pris (antingen har man inte koll eller också försöker man blåsa någon) eller b) köparen ligger 20k under (av samma anledning).

Möjligen skapar det en del kul diskussioner på olika forum men allvarligt, är det inte bättre att göra bra affärer i stället där båda parter kan känna sig nöjda?

Mina två cent
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top