Begpriser - är folk från vettet!?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Vissa kanske ligger i samma läge som många på båtmarknaden gör. Båtar har ju länge varit väldigt överprisade. Men priserna börjar sjunka rejält nu. Dels för att det varit lite dåliga tider och dels för att det har kommit en hel del nya "aktörer" på marknaden. Man får mycket mer båt för pengarna idag än vad man fick för tio år sedan.

Detta gör att det finns en del som vill sälja för att ev köpa nyare. Men dom är inte tvingade att sälja. Det gör att dom i vissa fall begär lite överpriser. Dom tänker att får jag sålt den så får jag. Om inte så behåller jag den. Att pruta på en sådan båt funkar inte.

Kanske är lite samma sak med vissa som säljer en gammal offroadare. Hojen kostar inget där den står men iom att den inte används vill man sälja. Dock är det ingen panik så man har "råd" att begära vad man vill.

Inte alla som säljer gör det för att dom måste. Vissa gör det för att dom EV vill byta hoj.
 
Last edited:

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vissa kanske ligger i samma läge som många på båtmarknaden gör. Båtar har ju länge varit väldigt överprisade. Men priserna börjar sjunka rejält nu. Dels för att det varit lite dåliga tider och dels för att det har kommit en hel del nya "aktörer" på marknaden. Man får mycket mer båt för pengarna idag än vad man fick för tio år sedan.

Detta gör att det finns en del som vill sälja för att ev köpa nyare. Men dom är inte tvingade att sälja. Det gör att dom i vissa fall begär lite överpriser. Dom tänker att får jag sålt den så får jag. Om inte så behåller jag den. Att pruta på en sådan båt funkar inte.

Kanske är lite samma sak med vissa som säljer en gammal offroadare. Hojen kostar inget där den står men iom att den inte används vill man sälja. Dock är det ingen panik så man har "råd" att begära vad man vill.

Inte alla som säljer gör det för att dom måste. Vissa gör det för att dom EV vill byta hoj.

Är det vad moppekillarna kallar "intressekoll" :D
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
En hoj är värd det som någon är beredd att betala......folk kommer alltid att testa gränserna när dom annonserar.
Eller så är dom realister & sätter rätt pris direkt vilket genererar försäljning samma dag.

Sen är det tyvärr så att en del inte har någon koll alls....men dom lär sig väl av misstaget :fakta
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jag har en XT660 cirkus drygt 3000 mil. Har rullat 100 mil på 8 år. Hojer som denna kostar ju inget att äga och kan vara kul att lufta någon tur mellan besiktningarna. har funderat på att sälja den, men orkar inte sätta ut en annons och bli bombad av bud på hälften av vad man annonserar (bedömmer dess värde till ca 10-15´)...

Annars tycker jag att hojar mellan 20-50´är minst prisvärda och de mest prisvärda ganska nya (eller nya lagerhojar).
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
En hoj är värd det som någon är beredd att betala.....

Nja... Min hoj är värd det jag tycker den är värd. Om jag tycker den är värd 50 så är den det för mig. Om du tycker den är värd 30 så får du gärna tycka det, men eftersom mitt värde är 50 så blir det ingen affär. Så vem är det som avgör värdet egentligen, köparen eller säljaren?
Orsaken till att folk gråter över "överprisade" hojar är att man tror att alla som sätter ut annons måste sälja och alltså acceptera det bud köparen ger. Men uppenbarligen har säljaren en möjlighet att skita i att sälja. Om samma scenario upprepar sig flera gånger borde kanske köparen fundera på sin prisuppfattning istället för att bestämma sig för att alla säljare är retarderade.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja... Min hoj är värd det jag tycker den är värd. Om jag tycker den är värd 50 så är den det för mig. Om du tycker den är värd 30 så får du gärna tycka det, men eftersom mitt värde är 50 så blir det ingen affär. Så vem är det som avgör värdet egentligen, köparen eller säljaren?
Orsaken till att folk gråter över "överprisade" hojar är att man tror att alla som sätter ut annons måste sälja och alltså acceptera det bud köparen ger. Men uppenbarligen har säljaren en möjlighet att skita i att sälja. Om samma scenario upprepar sig föera gånger borde kanske köparen fundera på sin prisuppfattning istället för att bestämma sig för att alla säljare är retarderade.

Upplevt värde är inte samma som marknadsvärde, men nu ska jag inte vara sån. :crash
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är väl i alla fall den som faktiskt äger hojen som bestämmer priset.
Gråter man för att alla hojar är för dyra så är det väl mest för att man inte äger nån själv.
Det är ju ledsamt men det är väl så det funkar.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Hur orkar alla hålla på och älta den här SKITEN hela tiden? Har en kollega som mailar på annonser han tycker har för högt pris, även om han inte ens är intresserad av att köpa prylen. Fattar inte att han pallar, eller vad han tror det ska leda till. Ska ni utbilda hela världen i hur saker borde funka? Lycka till med det....

Beteendet är ju inte på något vis isolerat till hojar eller ens fordon. Det finns folk som lägger ut hemvirkade dukar på tradera för 20 spänn. Räkna ut förtjänsten på den försäljningen när annonspriset är betalt...

En bra hint om hojpriset brukar vara driftkostnaden. Inköpet är en fast peng som ska ut, det är den där prenumerationen på service, bränsle och försäkring som man vill hålla låg.
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Upplevt värde är inte samma som marknadsvärde, men nu ska jag inte vara sån. :crash

Nej sant men det gäller ju även för den som vill köpa. H*n kan "uppleva" att priset är 50% för högt men så länge h*n känner så för alla hojar på blocket, så lär hen inte få uppleva några repor på bulten heller. :D

Marknadsvärdet uppstår först när säljare och köpare gör affär, inte innan dess. Men säljaren är iaf den som bestämmer värdet på sin egen hoj.
 
Last edited:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Nja... Min hoj är värd det jag tycker den är värd. Om jag tycker den är värd 50 så är den det för mig. Om du tycker den är värd 30 så får du gärna tycka det, men eftersom mitt värde är 50 så blir det ingen affär. Så vem är det som avgör värdet egentligen, köparen eller säljaren?
Orsaken till att folk gråter över "överprisade" hojar är att man tror att alla som sätter ut annons måste sälja och alltså acceptera det bud köparen ger. Men uppenbarligen har säljaren en möjlighet att skita i att sälja. Om samma scenario upprepar sig flera gånger borde kanske köparen fundera på sin prisuppfattning istället för att bestämma sig för att alla säljare är retarderade.

Fattar inte heller detta gnäll över vad andra sätter för pris på SINA hojar! Ska det vara så svårt, antingen godtar du priset eller så ringer du på någon annan. Uppfattar du ALLA hojar som så jäkla dyra är det kanske dags att inse att du kanske skulle lägga ner mer tid på jobbet och tjäna pengar än att drömma på blocket.
Herrejösses vad väntar du dig? Jag begär 15 k men får ett bud på 6k. Snabb affär, dvs jag öppnar plånboken på ett flinkt vis som Labero lärt mig, kommer direkt kompis mm mm. Åh vad sugen jag blir att sälja till dig! Eh ..not.
Vad har vi lärt oss: Jag sätter ett pris, under det säljer jag inte, då får den bli kvar. Du får ta bussen till Bulten.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nja... Min hoj är värd det jag tycker den är värd. Om jag tycker den är värd 50 så är den det för mig. Om du tycker den är värd 30 så får du gärna tycka det, men eftersom mitt värde är 50 så blir det ingen affär. Så vem är det som avgör värdet egentligen, köparen eller säljaren?
Orsaken till att folk gråter över "överprisade" hojar är att man tror att alla som sätter ut annons måste sälja och alltså acceptera det bud köparen ger. Men uppenbarligen har säljaren en möjlighet att skita i att sälja. Om samma scenario upprepar sig flera gånger borde kanske köparen fundera på sin prisuppfattning istället för att bestämma sig för att alla säljare är retarderade.

Hepp, mitt hus blev visst värt 250 miljoner helt plötsligt....

Skall ta och ringa banken tror jag.
 

Snowstormer

Snowstormer
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Skövde
Hoj
Hayabusa GSX-1300R -05
Haha ironi i tråden :) finns ju mc värdering på google bara att söka liknande funktion
för bilar som sätter riktpriser. :tummenupp
Enligt den är min busa värd 68 000 så satte ner priset till 62.000 dock är det ju inte säkert jag får sålt den för det.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej sant men det gäller ju även för den som vill köpa. H*n kan "uppleva" att priset är 50% för högt men så länge h*n känner så för alla hojar på blocket, så lär hen inte få uppleva några repor på bulten heller. :D

Marknadsvärdet uppstår först när säljare och köpare gör affär, inte innan dess. Men säljaren är iaf den som bestämmer värdet på sin egen hoj.

Japp, dörren går åt båda håll så att säga.

Köpare vill ju hitta något felfritt för närmast gratis, vilket är lika dumt som att kräva 100k för en gammal xt600, tex. (Lite extrema siffror där. :) )
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
För att svara på trådskaparens fråga: Nej.

Vad skulle ett mentalt handikapp ha med höga priser på blocket att göra...? :va
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Jag vill ju inte klassas som efterbliven :rodnar så jag tänkte höra vad ni tycker är rimligt pris för ett par stövlar.

TCX S-ZERO, svarta, stl 37, använda tre månader. Några pytteskrapmärken på tån men superfräscha inuti eftersom jag haft dubbla sulor då de var alldeles för stora :näsblod

Pris i butik i Sverige: 2300-2500kr. Pris på FC moto: 149.95 EUR (dock dåligt med storlekar, inte 37)

Orimligt att lägga sig på 1000kr? Och släppa dom för 800 :tungan
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top