Begpriser - är folk från vettet!?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ska man sälja kan det vara gynnsamt om man har nån form av finansieringslösning att erbjuda. Folk är tydligen hur glada som helst i att köpa på avbetalning :dummer
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Har inte så bra pejl på nyare hojar, men vad gällande hojar upp till årsmodell 1996 så ligger det just nu ute 20% fler motorcyklar än det gjorde under motsvarande period förra året. Förra året såg jag en ökning på ca 10%. Med tanke på nya körkortsreglerna i kombination med låg ekonomisk tillväxt tror jag att under en 5-års period framöver kommer färre köpa hoj samt fler vilja sälja. Men detta är bara spekulationer från min sida :p :tummenupp
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Generellt har jag sett en viss värdeminskning på vissa äldre hojar som för 2-3 år sedan såg ut att bli dyrare år för år, så som CBX 1000, vissa äldre engelska hojar, CB750 osv. Så om man av någon anledning köper på sig äldre hojar som en investering bör man nog vara beredd på att behålla dem iaf till 2020 om man vill få någon avkastning överhuvudtaget. :tungan
 

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Ort
Sveriges Hawaii
Hoj
Ingen alls =(
Det finns ett talesätt som säger -"När både köpare och säljare är lika missnöjda har båda gjort en bra affär."
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nja... Min hoj är värd det jag tycker den är värd. Om jag tycker den är värd 50 så är den det för mig. Om du tycker den är värd 30 så får du gärna tycka det, men eftersom mitt värde är 50 så blir det ingen affär. Så vem är det som avgör värdet egentligen, köparen eller säljaren?
Orsaken till att folk gråter över "överprisade" hojar är att man tror att alla som sätter ut annons måste sälja och alltså acceptera det bud köparen ger. Men uppenbarligen har säljaren en möjlighet att skita i att sälja. Om samma scenario upprepar sig flera gånger borde kanske köparen fundera på sin prisuppfattning istället för att bestämma sig för att alla säljare är retarderade.
Men då får du lova att inte starta någon snyfttråd över alla SKAMBUD du fått om nu ingen vill betala mer än 30000 för din 50000:- hoj.
 

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Ort
Kalmar
Hoj
CB400N -82
Annars tycker jag att hojar mellan 20-50´är minst prisvärda och de mest prisvärda ganska nya (eller nya lagerhojar).

Om du får en flång ny rEtta för 35 lök, är den inte prisvärd då? Extremt exempel, visst, men hur kan man basera prisvärde på det av säljaren satta priset och inte skick/mil/slitage? Eller tänker du att det finns flest överprissatta hojar mellan 20-50kkr?
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Men då får du lova att inte starta någon snyfttråd över alla SKAMBUD du fått om nu ingen vill betala mer än 30000 för din 50000:- hoj.

Nej jag behöver sällan nåns axel att gråta på så oroa dig inte för det. :krama
La ut min hoj förra söndagen för 35, sålde den i lördags för 32, vilket var 2 över min smärtgräns. Och jag hade redan bestämt innan att jag skulle behålla den om jag inte fick 30, eftersom jag personligen tycker den är värd det, och jag har råd att skita i att sälja.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jaha...en till sån tråd....popcorn någon?:banana
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Nej jag behöver sällan nåns axel att gråta på så oroa dig inte för det. :krama
La ut min hoj förra söndagen för 35, sålde den i lördags för 32, vilket var 2 över min smärtgräns. Och jag hade redan bestämt innan att jag skulle behålla den om jag inte fick 30, eftersom jag personligen tycker den är värd det, och jag har råd att skita i att sälja.

Sålde min 929 för 6 år sen för 32 papp.

Gamla sekelskiftshojar sjunker visst aldrig i värde...
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jag säljer alltid mina grejer billigare än det jag köpte de för, oavsett hur mycket jag servat eller köpt grejer till den. Därför har jag alltid i min beräkning om det är värt att köpa en massa lull lull som ingen ändå vill betala för. Får alltid mina grejer sålda. Köper alltid grejer för bra pris men ändå lägger ut de för bättre pris.

Vissa fattar inte detta, de köper billigt men ska ändå försöka få ut så mycket som möjligt. Man har ju fått valuta för pengarna, kört samt haft roligt med den.......vad mer vill man ha?

Vill man få nåt för PC3, K&N-filter, helsystem/slipon, och va allt lull lull man kan slänga på plockar man bort det och vill köparen ha det får de köpa det vid sidan för annars vägrar de betala för det. Köparen måste alltid få ett alternativ och då inser den vad grejerna är värda.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Om du får en flång ny rEtta för 35 lök, är den inte prisvärd då? Extremt exempel, visst, men hur kan man basera prisvärde på det av säljaren satta priset och inte skick/mil/slitage? Eller tänker du att det finns flest överprissatta hojar mellan 20-50kkr?

Min tanke var pricis det. Mest överpris satta hojar i denna prisklass (enligt mig). Behöver givetvis inte alltid vara så, men ganska ofta...
Exemplet med R1 98-99 som folk vill ha 40´for nu är ganska talande. Jag köpte en fin 99a 2005 för 50´...
Men vad vet jag. Rätt pris är ju försäljningspriset och upp till var och en!
Viktigast är ju trots allt skick och känsla. Köper man bara något för att det är billigt så brukar man sällan bli nöjd (förutom när man ska skryta för kompisarna om vlken bra deal man gjort)...
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag tycker att det är konstigt att folk tycker att det är säljaren som ska bestämma priset. "Fy va taskigt, jag fick ett skambud på 10000 kr under utlagt pris, snyftsnyft". Titta hur aktiehandel fungerar, köparna lägger sina bud och säljarna lägger sina bud. Sen är det upp till var och en om man själv lägger ut ett bud, eller om man tar den andres bud. Det är så en marknad fungerar helt enkelt.

Likaså är det konstigt att folk snyftar för att priserna är för höga. Bjud det du som köpare vill ge. Antingen väljer säljaren att ta budet, eller så är han lite våghalsig och kompromissar, eller så tackar han nej. Blocket är inte en ica-butik där man av praktiska skäl enbart låter säljaren bestämma priset utan det är en marknadsplats där köpare och säljare får enas om priset.

Och så är det :fakta
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Sålde min 929 för 6 år sen för 32 papp.

Gamla sekelskiftshojar sjunker visst aldrig i värde...

Hade jag vetat vad du sålt din för för 6 år sen hade jag självklart sänkt priset med 10 papp! :3freak

Nä, nu ljög jag. Jag kollade vad bättre resp sämre låg ute för på blocket, jämförde med vad jag köpte den för, och voilá, ett pris var fött.

Fick 6-7 seriösa samtal också så köparna verkade inte tagit anstöt heller. Jag har varken tjänat på hojen eller varit tvungen att besvara de som skambudade.
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Eftersom alla andra tycker till i den här tråden så kan jag också göra det.

Jag förvånas över hur fort en beg Japanhoj sjunker till 70000:-, när man sedan jämför med hur många årsmodeller man måste backa för priset skall sjunka under 40000:-

Annonspris strax över 70000:- räcker till en max 3 år gammal hoj, med låga miltal, av den senaste generationen. När en hoj annonseras ut under 40000:- så är den 10 år gammal hoj med c.a 5000 mil på mätaren.

Jag antar att en köpare som överväger att köpa hoj för mer än 70000:- ofta köper nytt istället. Inkomsterna finns där, och man får en hoj som inte har 'historia' över huvud taget. Vid 40000:- nivån kommer de köpare in som tycker att varje tusenlapp är en förmögenhet. Avståndet är bara 30000:-

Det känns som att det kostar 50000:- att plocka ut en fabriksny hoj ur butiken nu för tiden(om man vill sälja den dagen efter) När den smällen sedan är tagen så har man en löjligt låg värdemisnking under de närmsta sex till åtta åren.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Sålde min 929 för 6 år sen för 32 papp.

Gamla sekelskiftshojar sjunker visst aldrig i värde...

Jo, det gör de, men kronan sjunker också i värde. Flång ny Blade kostade då 125.000. Idag vill de ha 160.000 för en motsvarande. Inflation kallas det visst. :)
 
Last edited:

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Ort
Handen
Hoj
07 Kawasaki z750
Har lagt ut min hoj på blocket....la mig 3-4000 lägre än den som såldes billigast då. De mail/samtal jag får är: Hej! Vad är det för fel på din hoj eftersom den är så billig? När det egentliga syftet var att man skulle bli av med den snabbt. Personligen skulle jag nog reagera likadant, varför lägga sig 20% billigare än alla andra om inget är fel på hojen? Snabb affär ja, men det verkar ju inte fungera? För att hela marknaden skall kunna gå ner i pris krävs ju att 10 pers som ska sälja sina ktm 990 lägger sig 1000 billigare än vad den billigaste löigger ute för just då, och vem skulle ärligt talat lägga sig billigare bara för att priserna på blocket är höga och då genast räknas som oseriös pga billigaste hojen på blocket?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top