Ang. begpriser i allmänhet så speglar ju priset både skicket på fordonet in, men samtidigt tillgång och efterfrågan, så klart. Bara att kolla på gamla engelska hojar, för 30 år sedan kunde man plocka upp dem för lite växelpengar, idag hattar du inte en skrothög för under 20-25k, och en i hyggligt skick, typ Triumph Boneville, ligger på 35-40k eller högre.
Vad gällande äldre hojar kan det löna sig att betala lite mer ibland, för att få en så komplett och felfri hoj som möjligt, även om jag själv sällan lever efter den devisen....har en förkärlek till att köpa icke fullt fungerande hojar, till lågt pris, för att fixa till själv.
Vad som med spelar in i priset är ju tillgången av en viss hoj i närområdet. Om jag nu bor i Skåne, och hittar en hoj i Malmö för 9000 och en i Stockholm för 7500, är det antagligen billigast för mig att köpa den i Malmö, särskillt om det följer med extradelar vilket medför att man måste lasta in de i en bil, och ta hojen på släp om man köper den själv.
Har kört så långt som 90 mil enkel resa för att köpa en hoj, men det gör jag inte om in första taget...om intet annat lär jag ta flyg/tåg upp och sedan köra den hem, istället för att ta den på släp