Begpriser - är folk från vettet!?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Sen är det ju i regel en 25-40%prutmån på blocketpriser. Iaf enligt min erfarenhet på fordon i prisklass 10-50k

Oj. Tror jag ska hyra in dig som förhandlare när jag köper nästa hoj, 20% prutmån skulle jag säga.

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Hoj
CBR600F2 -92
Gamla hojar har ju dessutom ofta fördelen av en billigare försäkring vilket gör att en -90 för 15' kan vara mer ekonomiskt attraktiv än en -00 för 20'. Jag hade säkert kunnat få en sju, åtta år nyare hoj för den summa jag lade men jag lägger hellre pengarna på nya delar än direkt i försäkringsbolagens ficka.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Just gamla offroadhojar är ju lite speciella på begmarknaden då dom automatiskt får en väldigt stort marknad. Allt från att bli stugmopeder/skogslekmaskiner till jobbpendling.

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Är alltid korrekt och trevlig per mail eller telefon. Letar just äldre offroad och en xt eller liknande kan inte vara värd 20k.
Köpte min första pc för 25 lök, den åkte på tippen efter ett par år. Saker kostar som nya men är det
Inga samlargrejer eller guld så lär ju priset sjunka efter 15 år. Min gamla v70 kostade 249k som ny. Fick 10 när
Jag sålde den. Men just hojar verkar befinna sig i en annan dimension, nu menar jag de som
Är 15+år.

Är det just en landsvägsoffroad du söker, typ XT/XL/Dominator, eller är du på jakt efter en mer offroad orienterad "enduro" typ XR/TT?

Tycker att nån halvrisig XT, XL eller DR kan man hitta runt 10 000, men vill man ha en kompetentare hoj som en äldre LV-reggad Yamaha TT600 eller Honda XR600 så får man pynt mellan 12500-17500 beroende på skick.

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Hoj
RC51
Ang. begpriser i allmänhet så speglar ju priset både skicket på fordonet in, men samtidigt tillgång och efterfrågan, så klart. Bara att kolla på gamla engelska hojar, för 30 år sedan kunde man plocka upp dem för lite växelpengar, idag hattar du inte en skrothög för under 20-25k, och en i hyggligt skick, typ Triumph Boneville, ligger på 35-40k eller högre.

Vad gällande äldre hojar kan det löna sig att betala lite mer ibland, för att få en så komplett och felfri hoj som möjligt, även om jag själv sällan lever efter den devisen....har en förkärlek till att köpa icke fullt fungerande hojar, till lågt pris, för att fixa till själv.

Vad som med spelar in i priset är ju tillgången av en viss hoj i närområdet. Om jag nu bor i Skåne, och hittar en hoj i Malmö för 9000 och en i Stockholm för 7500, är det antagligen billigast för mig att köpa den i Malmö, särskillt om det följer med extradelar vilket medför att man måste lasta in de i en bil, och ta hojen på släp om man köper den själv.

Har kört så långt som 90 mil enkel resa för att köpa en hoj, men det gör jag inte om in första taget...om intet annat lär jag ta flyg/tåg upp och sedan köra den hem, istället för att ta den på släp :tungan

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Lite elakt kan man konstatera att klippen på blocket ligger inte kvar mer än en dag.
Och mycket gammalt mög begärs det mycket för och då blir inte ägaren sv med den.
Börja kolla skicket innan du snackar pris.
Det viktiga är vad du får för dina slantar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
När kan vi vänta oss att få lite humanare priser? Är det peak nu eller är det lika högt tills snön kommer? Vill ner ca 8-14% :p

När det peakar varierar nog både geografiskt och med vädret. De dagar då de korta kjolarna kommer fram så kommer även hojköparna fram.
Priserna hoppar ner i pris direkt efter semestern och sen faller priserna sakta men säkert och bottnar dagarna före jul.

Så du kan räkna med dessa priser fram tills semestern är över. Är du blixtsnabb samt flexibel med vilken hoj du vill ha så kan du med lite tur hitta någon hoj som säljs strax över skambudet som handlaren gett i inbytespris. De hojarna brukar dock bara finnas på blocket i några timmar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag håller på att sälja min racebuss på Blocket, och det tog en kvart från att annonsen kom ut, sen hann 15 pers ringa samma dag, fram till 10 på kvällen, sen började dom kl 8 igen på mornarna :huvet Vissa pratar bara engelska, och alla ska hämta nu, och vägrar förstå att man inte är hemma eller inte tog med den i ryggsäcken till jobbet :dummer Sen har det dimpt ner en packe google-översatta mail och sms också iofs. Så förbannat tröstlöst! I synnerhet dom som mest bara frågar var den står, jo tjena, det lär jag ju berätta!

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Har följt en killes anonnser nu på blocket i två säsonger. Han försöker sälja en rsv 100 2008 med få mil. Så kul att se hur mycket han förlorat på att han inte fattat vad ett vettigt pris är. Ca 20 tsek lägre nu än när han började men den är ju nu två år äldre och priset fortfarande högt:tungan. Han verkar ju heller inte ha kört med den under tiden.

Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Har följt en killes anonnser nu på blocket i två säsonger. Han försöker sälja en rsv 100 2008 med få mil. Så kul att se hur mycket han förlorat på att han inte fattat vad ett vettigt pris är. Ca 20 tsek lägre nu än när han började men den är ju nu två år äldre och priset fortfarande högt:tungan

Haha..jorrå..har tänkt exakt likadant om en man som försökte sälja sin vit/blå bmws1000rr i 2 säsonger. Han låg en bit över alla andra trots att hans hoj hade gått 2000mil!
Ni kanske kommer ihåg annonsen..han använde alltid samma bilder. Var en helikopter i bakgrunden ;)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag köper och säljer en hel del hojar på blocket, och kan väl säga att jag bara gör klipp, bortsett från de gånger jag är torsk från början. Men i alla fall så ringer jag typ först av alla, prutar en smula på telefon och hämtar omgående. Inget annat funkar i prisklasser som tråden handlar om. Prutmail svara jag inte på, inte trevligt i alla fall:rolleyes:

jetson

Guest
Känns som att man får vänta tills slutet av juni för en roligare prisbild, då vill folk ha pengar till semester osv.. inget att gråta över dock :)

Har noterat lite grejer:
-finns inte en enda street triple under 50k, alla som lagts ut under 50 har försvunnit på kort tid
-alla som äger en vfr800 -01 -02 vill ha 40k för den (den är dock en väldigt snygg hoj)
-finns inte en enda er6 under 30k, känns skevt med en 6-7 år gammal hoj med nypris på 60-70k, det är ju mer av en brukshoj än leksak om man säger så.
-finns inte en enda Fz6 under 30k heller

Vi får väl se hur det ser ut om 5-6 veckor

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Personligen tycker jag hojpriserna på blocket rasat väldigt det senaste, men kollar kanske annan hojgrupp.

Tycker samma dvs de nästan nya hojarna som kostade närmare 200kkr går jävligt billigt om man ser till nypris!

Jag köpte en demohoj som sänkts 60kkr så att beggat priserna är väl helt ok....

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
R1 98-99 har kostat ~40.000:- i tio år nu. Det måste ju ha vart bästa affären man kunde ha gjort. Åkt gratis i ett decennium.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Varför ska man hålla på med välgörenhet när man ska sälja:confused: >Det är väl självklart att man vill ha så bra betalt som möjligt när man sälja- får man den inte såld är det väl bara - sänka pris alt behålla!! Vad kan vara svårare!

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Saken är den, att all är så jävla snåla.
Man är ju sej själv närmast, elr.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Haha..jorrå..har tänkt exakt likadant om en man som försökte sälja sin vit/blå bmws1000rr i 2 säsonger. Han låg en bit över alla andra trots att hans hoj hade gått 2000mil!
Ni kanske kommer ihåg annonsen..han använde alltid samma bilder. Var en helikopter i bakgrunden ;)

jaa den minns jag, den låg ute i omgångar förra året och hela tiden högre än många andra och jag funderade varje gång jag såg den annonsen om hans hoj hade ngt ingen annans hoj hade ?

Vet ej om den är såld nu för den finns inte kvar på blocket.

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Köpt hoj idag. Är nöjd och säljaren är nöjd. Ok mekaniskt med bra historik men en del kosmetiskt att göra.
Perfekt brukshoj mao. Nu jäklar ska det putsas.

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Sparkcykel
Varför ska man hålla på med välgörenhet när man ska sälja:confused: >Det är väl självklart att man vill ha så bra betalt som möjligt när man sälja- får man den inte såld är det väl bara - sänka pris alt behålla!! Vad kan vara svårare!
Jo men om du säljer bajs lär du ju vara kocko om du tror att du ska få betalt för guld.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:
Nyheter
Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...