Behöver verkligen råd av er killar!

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Tyvärr är inte alla seriösa med sina svar ibland..

Tror du att trådskaparen är seriös då? 36år, har inte fått ha hoj för frun. Nu när han äntligen får det så undrar han om han ska ta kortet först eller så. Och så nåt om hojval. Antingen är det ett skämt eller också har han faktiskt ingen egen vilja. Fast det är klart, med en fru som ska bestämma allt så blir man ju handlingsförlamad till slut och vågar inte ta några egna beslut.

Klottat2much

Gillar bara grymma kurvor
Gick med
2 Jan 2008
Hoj
2001, HONDA, VTR 1000 SP-1
De flesta här skulle åka lika fort med en ducati monster 600 kubik som en honda cbr 1000rr.

98% av hojval idag på gatan = image...

Att en tidning säger "cbr 600rr - lättkörd..." betyder inte lättkörd för nybörjare om man vill utnyttja den maximalt. Om jag va du skulle jag gå på 1000 kubik, eller lära sig grunder på en effektsvagare cykel..

Ligger en del i vad du säger. Fast jag tänkter inte ställa mig i ledet som åker lika fort med en CBR som en Monster. Går det igentligen att åka fort med en Monster? JA, Köp en Monster så blir frugan glad om du inte kör lika fort med en CBR 1000 förståss, vilket du förmodigen gör. Asch, Skit i frugan ta en CBR då skulle jag gjort lätt, då kanske du t.o.m kan byta upp dig!:yoparty:tuttar

Last edited:

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Hoj
01 R1
Köp inte hoj först, det finns en risk att du vill prova den ensam innan du har kortet.......

Lägg en körskolebok på skithus för att bäddra igenom vid tillfälle.

Beställ skrivprovtid, nu! åk o skriv, kolla vad du behöver läsa på. vid avklarat prov, beställ uppkörning samma dag.

Ring körskola leta efter tider o avbokningar. Berädd att med kortvarsel övningsköra. Ta lektioner tills DU känner att DU klarar uppkörningsbanan.

Kör upp! GRATTIS! nu har du ett rykande färskt MC-kort!!

Spring!!,,ja! seså!! spring nu o köp en hoj som du vill ha.

(Jag skulle köpa en begad som jag kan få in flytet på sedan köpa snabbare o kanske nyare! om det är det du vill ha.)

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
BMW F800 är en kanonkul hoj med bra försäkring och lättkörd med fint register.
Kawasaki Er6n/f har jag hört är väldigt trevligt (aldrig kört den själv)

Personligen ångrar jag valet att börja på en 600cc "sporthoj" trots att jag hade övningskört en hel del på en cb400n som var praktisk och trevlig.
Mer lagom hade nog vart o köpa nåt med lite bättre botten och mellanregister.

SV650 är nog en optimal första sporthoj...

Annars finns det ju några ducatis som verkar fina om man har råd och tid, 900ss t.ex.

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Skriftspråket funkar mindre bra till riktigt dåligt för ironi!

Att förutsätta att trådskaparen ironiserar/skämtar riskerar ge en seriös trådskapare riktigt skitdåliga svar! Att förutsätta att trådskaparen menar allvar/seriös när han igentligen ironiserar/skämtar riskerar endast att göra "åtlöje" åt dem som svarar!

Vet man var man står/vem man är och är trygg i sig själv VÅGAR man bjuda på den lilla risken det innebär att skriva ett seriöst svar på ett inlägg (trådskaparens)! :yoparty

Och nu mitt svar till trådskaparen:
Körtkort - hoj, hoj - körkort? Hönan eller egget ungefär!
- Vilket känns bäst för dig?

Efter att ha kört/övningskört någon/några hojar är det naturligtvis lättare att bilda sig en uppfattning av vilken hoj som passar dig. Att köpa hoj först, utan att ha möjligheten till en provkörning värd namnet (dvs. lite längre) innebär ju en risk att du köper på dig "fel" hoj!

Utseendet HAR betydelse. Trivs du inte med utseendet på hojen förtar det en del av glädjen! Köp en hoj du trivs med att köra (dvs. du känner att du har kontroll på, känner dig trygg med och som DU uppfattar som rolig att köra, skit i vad andra tycker!). Lägg mindre prioritet på utseendet, så länge du inte tycker den är direkt ful spelar det mindre roll. Det är ju körningen som du förmodligen kommer att gilla mest!

CBR600RR, CBR1000R ???
Båda är riktiga sportmaskiner och kräver erfarenhet för att kunna köras på motsvarande sätt som resp. hojs. utstrålning gör anspråk på. VILL man kan man självklart köra dem på samma sätt som så gott som alla andra hojar. Förutom möjligtvis riktigt långa turer med massor av bagage och frugan bakpå (á la Gold Wing). Men i övrigt GÅR det att puttra fram på fina söndagsturer i samma höga/låga takt som Custom/Sporthojar och allt där emellan. Som någon skrev, det styrs av högerhanden (gasrullen) OCH din allra högst EGNA förmåga av att köra hojen!

Att köra mc är i mångt och mycket HELT annorlunda än att köra bil. Mycket bilkörning innebär naturligyvis en god erfarenhetsbank att plocka ut (trafikseende, läsa vägen mm.). Men rent körteknikst skiljer det sig åt! Hur fort du/jag/andra kan köra en mc avgörs i de flesta fall av vår egna unika förmåga! Ett litet tips får därför bli:
- Kan du inte känna dig avslappnad när du kör (dvs. håller hårt i styret, är stel i armbågar, knyter sig lite/mycket i magen) då kör du ÖVER din förmåga att köra trafiksäkert. Dvs. lyssna på din kropp den ger signaler!

Att köra hoj ÄR farligt. Dock inte mycket farligare än vad vi själva gör det till! HUR farligt styrs av högerhanden, vår attityd/inställning samt vår erfarenhet! Å andra sidan ger hojkörningen en känsla/upplevelse utöver mycket annat och det ÄR nog något av det roligaste man kan göra med kläderna på, vilket nog majoriteten av de som skriver här håller med om. Annars hade vi inte skrivit/läst här!

Lycka till!
// Niklas

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har du någon att övningsköra med? Ska du köra helt privat eller via trafikskola?
Jag köpte en hoj som liknande trafikskolans och tokövningskörde med.
Sparar mycket pengar.

Det är knixigt att öva in manövermoves med sporthoj, betydligt enklare om du har ungefär samma sittställning som den hoj du ska köra upp på.

Ska du köra upp med egen hoj måste den vara i samma klass som det körkort du ska ha.

Jag hade köpt en gammal Seven-Fifty, tagit kortet och sedan köpt "rätt" om jag vore du.
Eller en Yamaha XJ eller Honda XR eller vad som helst som är "stuntvänligt" :-D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fel sida egentligen.
Men:
Vill åter igen slå ett slag för skogshoj som förstahoj.
En XR650 är antagligen snabbare (förutom toppfart) än alla bilar du kört.
Lätthanterlig (om du inte är för kort) och stryktålig.
Dessutom kan du lära dig köra på allvar, på grusvägar, utan att farten blir direkt dödande.
Kanske till och med laglig.
De flesta grusvägar är 70vägar!

Behöver naturligtvis inte vara just en XR, men jag anser dem vara bästa valet..
Vill du sedan ha något snabbare (även om jag anser att man hamnat på fel väg om det går att köra över 200 längre sträckor), så går det INTE att byta.
Man får skaffa en till.
Grus och skog är beroendeframkallande.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Det är en JÄVLA tur att det finns sånna tuffa killar som du..hur skulle annars världen se ut?
Börjar se ett tydligt mönster, nästan alla dumdryga inlägg kommer norrifrån!
Har ni så ont om brudar på obyggden att det enda nöje ni har är att kläcka ur er dryga inlägg....? ja så måste det va....

Tror du att trådskaparen är seriös då? 36år, har inte fått ha hoj för frun. Nu när han äntligen får det så undrar han om han ska ta kortet först eller så. Och så nåt om hojval. Antingen är det ett skämt eller också har han faktiskt ingen egen vilja. Fast det är klart, med en fru som ska bestämma allt så blir man ju handlingsförlamad till slut och vågar inte ta några egna beslut.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
yo.

jag tog kortet förra året och är 37 år.

har aldrig varit intresserad eller så av hojjar, men vaknade en dag och tänkte att 'jag ska ta mc kort, det verkar kul'.

hojjen köpte jag innan jag tog kortet eftersom jag blev 'kär' i den när jag kollade in hojjar på blocket. och det är en suzuki gsxr600, trodde också först att det kanske var för extremt som första hoj, men det funkar finfint som första hoj. skulle inte köpt en 'snällare' hoj utan tycker att du ska köpa en sporthoj och 600 kubik kommer passa dig som handen i handsken.

skippa 1000 kubik och gör som jag - jag vill bli en apbra förare och 600 kubik är då alldeles utmärkt för det. dessutom hann jag med 2 bandagar förra säsongen. det tycker jag också att du ska göra, boka in dig på några bandagar.

har du fler frågor, så pm'a mig.

Last edited:

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
Det är en JÄVLA tur att det finns sånna tuffa killar som du..hur skulle annars världen se ut?
Börjar se ett tydligt mönster, nästan alla dumdryga inlägg kommer norrifrån!
Har ni så ont om brudar på obyggden att det enda nöje ni har är att kläcka ur er dryga inlägg....? ja så måste det va....

Skärp dig! Hur seriöst verkar det här vara: "Tidigare jag fick inte tå MC körkort av min fru tyvärr, hon tyckte att jag kör alldeles galet.
". Har aldrig, och då menar jag aldrig, hört talas om att en fru förbjuder sin man att göra saker. Eller är det normal state hemma hos dig? Jävla trams-tråd.

miesta

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
smc barossa, Triumfh 600, Hyosung 650, CBR900RR, R1 99a just nu
Jag var i precis samma sits som du!
Jag köpte en ny triumph 600 daytona som stog och glänste i garaget.
ett halvår innan säsongen började. Jag var därmed tvungen att ta det efter längtade kortet!. Och fasen vad jag läste och körde!. Fick ju bara inte missa
uppskrivningen. Köra var inte speciellt svårt.
Men som sagt av andra skribenter. En 600 kubik är ofta varvtalsmonster
visst går dem fort. Men jag satsade på en tusen istället. Inte bara för att de går
snabbare utan för att de är inte lika ettriga som en 600 enligt mig.
Man kan ligga och fisa i 110 utan att ha jävligt högt varv.

Ta en funderare.

MVH
Patrik

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Skärp dig! Hur seriöst verkar det här vara: "Tidigare jag fick inte tå MC körkort av min fru tyvärr, hon tyckte att jag kör alldeles galet.
". Har aldrig, och då menar jag aldrig, hört talas om att en fru förbjuder sin man att göra saker. Eller är det normal state hemma hos dig? Jävla trams-tråd.

nångång måste vara den första gången.

men skit i det och svara bara på hans fråga. allt annat är spekulation.

och spekulationer suger.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Hahha.. Jag är 26, kört 2-hjuligt sen jag var 9 bast och propagandan har ändå börjat hemma.

"Det är farligt gubben, lova att ta det lugnt, jag blir så jääävla arg om jag måste hämta dig på sjukhuset".

Jag klurar på att sadla om och hålla mig på banorna just FÖR ATT det händer för mkt på gatan..

"NEJ, du får faaan inte köra roadracing, det är faaarligt.. FAN om du kommer och säger och säger att köpt en till hoj"

Cheyer e strateger:

"Du vet att jag inte vill hindra dig från att göra det du älskar, men när vi skaffar barn nån dag, DÅ får du faktiskt fundera på det här med hur du kör när du åker hoj "

:huvet :huvet :huvet

Jak schka tjöpa rexxa åt hon.. kvenna

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Hejsan,

Jag tycker du ska lyssna på din fru. Jag menar, det är ju faktiskt dem som vet bäst. Kanske bottnar det också i att du funderar på att köpa mc före själva körtkortsprocessen, vilket naturligtvis vore väldigt olyckligt. Jag tycker nog att man bör ha haft mc-körkort några år innan man tar klivet in i mc-världen. Glöm inte bort att de flesta av oss har spenderat många månader som åskådare vid SMCs övningar för att på så sätt lära sig vad mc-körning handlar om – innan själva mc-köpet äger rum.

Sedan var det det här med motorvolymen; man börjar inte med 600 cc. De första två åren bör man öva upp sin körförmåga på en lättkörd cykel. Ett bra val kan vara en skoter från exempelvis Yamaha och deras X-City 250 eller en begagnad 125. Kombinera det med manövreringskurser, så ska du se att du blir en säker förare och så småning om, långsamt kan växa in i ett mc-köp.

*skratt* ojojoj så fel jag måste ha gjort då köpte min cbr600f innan jag hade körkort å ska jag vara ärlig så stod jag bara å tittade på den å typ ja den e rätt snygg den duger nog för jag visste inte ens hur man startade en hoj när jag köpte min.. Men det har ju gått bra för det :)

Men det kanske är bättre å köpa en bättre begagnad hoj som första hoj som det inte gör så mkt när man trillar å tappar å har sig, men vem vet du kanske är duktig å inte trillar å tappar hojen? Hur som helst skönt med en hoj där det inte är katastrof för dem små misstagen i början tycker jag å sen ska du köpa den hoj du trivs med, gillar du cbr600rr sitter bra på den å den passar till det du ska använda den till så köp en sån då :) Le å va glad å glöm inte dem där roliga bandagarna :)

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Det är väl inte så in i helvete konstigt att någon är rädd om sin partner?:confused:
Det tror fan att man inte kan gå och förbjuda varandra att göra saker, det håller naturligtvis inte, och det är värt väldigt mycket att kunna syssla med sina intressen. Oavsett om man kör hoj, har häst eller knypplar. MEN nåt som är grymt svårt att förstå för många i tonåren eller strax över 20 är att det mesta man gör också påverkar andra. Att köra hoj (och för den delen att rida) hör till de mest riskfyllda och dyraste fritidsintressena. Ett förhållande där man är gifta, har barn tillsammans, kanske hus, funkar inte om var och en kör sitt helt egna race ifråga om utgifter eller risker. Fast det kanske inte är så självklart att inse för den som varken är gift, har barn eller äger dyra saker ihop och kanske inte haft något förhållande som varat längre än några månader.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
.....Fast det kanske inte är så självklart att inse för den som varken är gift, har barn eller äger dyra saker ihop och kanske inte haft något förhållande som varat längre än några månader.

Självklart är det så, därför har jag alltid bott själv.

En annan sak som är tråkig är att det är flera av SH:s tjejer som svarat i tråden. Frågeställaren har ju adresserat frågan enbart till killarna. Ska vi ha det så här?

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1 -98
Köp hoj direkt och ta kortet sen, det svåra är ju inte att köra fort, det är ju att köra sakta och det kan du ju träna utan att ha någon att övningsköra med. Men kom ihåg att du inte kan köra upp med en 600

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024