Skriftspråket funkar mindre bra till riktigt dåligt för ironi!
Att förutsätta att trådskaparen ironiserar/skämtar riskerar ge en seriös trådskapare riktigt skitdåliga svar! Att förutsätta att trådskaparen menar allvar/seriös när han igentligen ironiserar/skämtar riskerar endast att göra "åtlöje" åt dem som svarar!
Vet man var man står/vem man är och är trygg i sig själv VÅGAR man bjuda på den lilla risken det innebär att skriva ett seriöst svar på ett inlägg (trådskaparens)!
Och nu mitt svar till trådskaparen:
Körtkort - hoj, hoj - körkort? Hönan eller egget ungefär!
- Vilket känns bäst för dig?
Efter att ha kört/övningskört någon/några hojar är det naturligtvis lättare att bilda sig en uppfattning av vilken hoj som passar dig. Att köpa hoj först, utan att ha möjligheten till en provkörning värd namnet (dvs. lite längre) innebär ju en risk att du köper på dig "fel" hoj!
Utseendet HAR betydelse. Trivs du inte med utseendet på hojen förtar det en del av glädjen! Köp en hoj du trivs med att köra (dvs. du känner att du har kontroll på, känner dig trygg med och som DU uppfattar som rolig att köra, skit i vad andra tycker!). Lägg mindre prioritet på utseendet, så länge du inte tycker den är direkt ful spelar det mindre roll. Det är ju körningen som du förmodligen kommer att gilla mest!
CBR600RR, CBR1000R ???
Båda är riktiga sportmaskiner och kräver erfarenhet för att kunna köras på motsvarande sätt som resp. hojs. utstrålning gör anspråk på. VILL man kan man självklart köra dem på samma sätt som så gott som alla andra hojar. Förutom möjligtvis riktigt långa turer med massor av bagage och frugan bakpå (á la Gold Wing). Men i övrigt GÅR det att puttra fram på fina söndagsturer i samma höga/låga takt som Custom/Sporthojar och allt där emellan. Som någon skrev, det styrs av högerhanden (gasrullen) OCH din allra högst EGNA förmåga av att köra hojen!
Att köra mc är i mångt och mycket HELT annorlunda än att köra bil. Mycket bilkörning innebär naturligyvis en god erfarenhetsbank att plocka ut (trafikseende, läsa vägen mm.). Men rent körteknikst skiljer det sig åt! Hur fort du/jag/andra kan köra en mc avgörs i de flesta fall av vår egna unika förmåga! Ett litet tips får därför bli:
- Kan du inte känna dig avslappnad när du kör (dvs. håller hårt i styret, är stel i armbågar, knyter sig lite/mycket i magen) då kör du ÖVER din förmåga att köra trafiksäkert. Dvs. lyssna på din kropp den ger signaler!
Att köra hoj ÄR farligt. Dock inte mycket farligare än vad vi själva gör det till! HUR farligt styrs av högerhanden, vår attityd/inställning samt vår erfarenhet! Å andra sidan ger hojkörningen en känsla/upplevelse utöver mycket annat och det ÄR nog något av det roligaste man kan göra med kläderna på, vilket nog majoriteten av de som skriver här håller med om. Annars hade vi inte skrivit/läst här!
Lycka till!
// Niklas