Bensin kvalitè????

Davidk

Guest
Tjena det är så att jag alltid har kört på shell bensin men sen igår sneglade jag på jet macken här hemma och dem var 1 krona billigare per liter.
Jag tänkte bara höra hur kvalitèn är på jet bensinen???
nån som har lite koll på bensin marknaden????
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag har då alltid tankat där det är billigast. Där är det dessutom hög omsättning på bensinen vilket gör att det ofta fylls på.
Sen vet man förstås inte hur länge den bensinen som de fyller på har legat.
Men till vardagligt bruk känns det som att det kvittar, faktiskt.
 

Farmarn

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2005
Ort
Östersund
Hoj
Gammalt rat
Det är väl ingen skillnad på bensinen mellan mackarna.
Om det skulle vara någon skulle jag bli brydd.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bolagen säljer soppa till varandra allt efter tillfällig tillgång och efterfråga. Enda undantaget jag känner till är Shells 99oktaniga (som i gengälld är fånigt dyr).
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Tankade Jet hela sommaren... Som om det skulle göra någon skillnad liksom, jag tar de som är billigast för stunden.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Diskussionen har varit uppe många gånger, på dom flesta motorforum. Någon listade ut att det fanns 6 mackar i en stad (olika märken alltså), men bara 4 cisterner i hamnen... Jag har kört med Jet i 3,5 år, och har då aldrig märkt nån större skillnad mot dom gånger jag tankar något annat. Det torde knappast vara bensinens fel om jag blir omkörd iaf :hihi
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Alltid haft för mig att shell haft bättre kvalité än dom andra men förmodligen är det inte sant... Men 98 oktan är det enda mina fordon får smaka i alla fall!
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Cervantes skrev:
Alltid haft för mig att shell haft bättre kvalité än dom andra men förmodligen är det inte sant... Men 98 oktan är det enda mina fordon får smaka i alla fall!

Du tycker 95 oktan ger för hög effekt? :tungan
 

Benke

Hojåkare?!
Gick med
2 Nov 2003
Ort
Förslöv
Hoj
Får nöja mig med trampcykel
När min motor på bilen rasade i julas :huvet ,en -99 :huvet med 9500mil på mätaren :huvet , syftade hemlig källa hos Nissan att det mycket väl kunde vara kvalitén på 95oktans soppan som var för dålig. Detta ledde till att min avgasventiler sotades till och kompressionen försvann därigenom.
Sluträkning 21000kr... :huvet

Edit: vad fint dom slår huvudet i takt, liknar mig och min sambo...
 

sandstream

Guest
Benke skrev:
När min motor på bilen rasade i julas :huvet ,en -99 :huvet med 9500mil på mätaren :huvet , syftade hemlig källa hos Nissan att det mycket väl kunde vara kvalitén på 95oktans soppan som var för dålig. Detta ledde till att min avgasventiler sotades till och kompressionen försvann därigenom. Sluträkning 21000kr... :huvet
Utan att vara bensinexpert låter det som en rätt lam bortförklaring av Nissan för skydda sitt eget skinn.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
98 är ju bättre soppa än 95 så varför inte ge sina fordon vad dom förtjänar??

i bilens manual står det dessutom att den vill ha -98 :tummenupp
 

madetomeasure

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Ort
STHLM
Hoj
2015 Kawasaki er6n
Bensinkvalitet

Davidk skrev:
Tjena det är så att jag alltid har kört på shell bensin men sen igår sneglade jag på jet macken här hemma och dem var 1 krona billigare per liter.

Jag tänkte bara höra hur kvalitèn är på jet bensinen???
nån som har lite koll på bensin marknaden????
Ledsen men jag har ingen aning, men du kanske kan hjälpa mig mig? såg att d va en hornet på bilden å ja undrar vad skillnaden e på hornet 600f 600s? e på gång å köpa en sån.hoppas iaf en av oss blir klokare
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Cervantes skrev:
98 är ju bättre soppa än 95 så varför inte ge sina fordon vad dom förtjänar??

i bilens manual står det dessutom att den vill ha -98 :tummenupp


Inget säger att 98a är bättre än 95 i en std motor som har hängslen och livremmar och sedan extra stora säkerhetsmarginaler. Framförallt inte i bilar.

98 kan rent av vara sämmre eftersom den oftast tankas minst ofta på mackar och lika så ur dom större bränsledepåerna, medans 95an som är den stora kvantiteten är fräshare.

Min bil manual säger att jag även kan råka tanka diesel så länge bilen går jämnt och bra, men bör fylla upp med rätt bränsle så fort tillfälle ges. Det står inget om 98a och framförallt att det skulle vara bättre. 95 och 91 rekomenderas enligt min manual till bilen.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Cervantes skrev:
98 är ju bättre soppa än 95 så varför inte ge sina fordon vad dom förtjänar??

Nej. 98 oktanig bensin är inte "en bättre soppa" än 95 oktanig dito.
En 98 oktanig soppa har lägre knackkänslighet och klarar därför, generellt talat, högre trimningsgrad - den har dock lägre energiinnehåll och ger därför lägre effekt*.
Det är ytterst ytterst få moderna sugmotorer i standardskick som drag någon nytta av 98 oktan, detta gäller även i sporthojar.
:mattias



* Skillnaden är minimal, men dock.
 

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
Benke skrev:
När min motor på bilen rasade i julas :huvet ,en -99 :huvet med 9500mil på mätaren :huvet , syftade hemlig källa hos Nissan att det mycket väl kunde vara kvalitén på 95oktans soppan som var för dålig. Detta ledde till att min avgasventiler sotades till och kompressionen försvann därigenom.
Sluträkning 21000kr... :huvet

Edit: vad fint dom slår huvudet i takt, liknar mig och min sambo...


om du kört en gammal hederlig volvo hade du aldrig fått problem, så länge du häller i något brännbart gå¨r de åtminstånde 100.000 mil innan första problemet
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Benke skrev:
När min motor på bilen rasade i julas :huvet ,en -99 :huvet med 9500mil på mätaren :huvet ,
Edit: vad fint dom slår huvudet i takt, liknar mig och min sambo...


En bil som går försnålt(låter som så i ditt fall) går sönder oavsett bränsle eller kvalite. Sorgligt när sådant händer. Jag skulle skylla på okunnig personal på service stället, som inte mätt avgasvärden eller sett problemet vid tändstifts byte. Är det inte 10 000mils motorgaranti på Nissan.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
xyx skrev:
Det är ytterst ytterst få moderna sugmotorer i standardskick som drag någon nytta av 98 oktan, detta gäller även i sporthojar.
:mattias

Våga vägra sugmotor i bil!! :yoparty
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top