"Bränslepumpar byts normalt mellan 16 000 och 20 000 mil. Men Ford Flexifuel byts efter 4000-6000 mil. Och de är jättedyra”.
Lust att utveckla bitchandet?
Sure!
Man kan undra flera saker av ett sådant uttalande, hur är egentlig pumpen testad, vad är specifikationen på pumpen, vilken kapacitet har den (förutsatt att viskositeten är samma på etanol och bensin), vad är det som har havererat.
Det finns etanolpumpar som klarar etanol alldeles utmärkt, så varför havererar just pumpen på forden?
Visst kan kan man lägga skuld på bränslet men utan att redovisa kvalitén på pumpen är det tunt.
Artikeln redovisar för mig att Ford har ett bränslesystem som inte klarar både etanol och bensin, om man utifrån det vill dra slutsatsen att bränslet är kasst så har man onekligen tilltro till Ford.
Artikeln säger inget om kvalitén på delarna, för det enda serviceteknikerna konstaterar är att deras den trasiga bilen inte tål etanol, det framgår inte om pumpen är gjord för etanol.
Man kan vända på det, skulle jag välja en pump som klarar bensin/etanol så tittar man givetvis på vilken specifikation den har.
Diskussionen blir väldigt enkelspårig om man alltid diskuterar utifrån att det är bränslets fel och volvo/ford/saab har gjort yttersta för att ha ett bränslesystem som klarar E85, vilket givetvis kan diskuteras.
Edit: Det finns många saab-ägare som det funkar hur bra som helst för, och då kan man undra vad det beror på, om det skulle vara så att att det drabbar fler ford/volvo-ägare än saab.
En etanolpump är inte dyrare än någon annan pump, då menar jag eftermarknads, däremot kräver de ett högre flöde.