Bensinbrist och 98 oktanig.

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
KTMs 950 LC8 motor har en kontakt som ställer om tändningen så man kan köra på skitbensin neråt 80 oktan. Praktiskt när man råkar hamna i U-länder, Norrland etc.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Fy fan Rabben, du tjänar nog mer cash än vad jag gör. 911:an är skitful men jag har kört en, vilken kick.

View attachment 404381

Om jag ska vara helt ärlig är 993an en rätt primitiv bil idag. Faktum är att den rätt primitiv redan när den var ny. Just turbon är en riktigt snabb bil än idag även om de allra senaste modellerna har tagit rätt rejäla kliv framåt under senare år med avancerade växellådor och effekt på 500+ hk samt förlåtande chassi och elektroniska hjälpmedel.

De allra flesta brukar annars tycka att just 993an är en vacker modell. Men alla kan givetvis inte tycka samma sak.

Idag var jag och körde bilen på ett event och var dum nog att inte fylla upp tanken på morgonen. Fick åka förbi ett antal bensinmackar i samhällena runt omkring. Man hade bara 95, E85 och diesel. Lyckades hitta obemannad Preem med 98 oktan. Givetvis stod det tillfälligt ur funktion på enheten. Fick köra ytterligare en 1,5 mil för att hitta en mack med 98. Tog en timme att tanka upp bilen och åtskilliga mil. 95 var inte att tänka på med tanke på att bilen skulle köras hårt.
 

Hannesande

Ny medlem
Gick med
22 May 2012
Ort
öland
Hoj
R6 can am 650 suzuki 250 evo 3
största anledningen att 98 försvinner är den ökade dieselanvändningen, en 98 cistern kan göras om till diesel men inte till etanol. mest förbrukning av 98 har vi på sommarn då tyskarna tankar det samt många jänkebilar och vanliga bilentusiaster samt hojåkare
dom flesta bolag har 5% etanol inblandning i vintersoppan och 10% på sommarsoppan, brytdatum brukar va runt maj-november och det gäller både 95 och 98

att 98 inte skulle ha nån inverkan bränslemässigt kan jag inte hålla med om, har på 3 av mina 10 senaste bilar märkt skillnad och pratat med åtskilliga som håller med, alla fallen har varit relativt vassa turbomotorer.

är det dessutom trimmat och mappat för 98 eller v-power så kan 95 vara livsfarligt
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Om jag ska vara helt ärlig är 993an en rätt primitiv bil idag.

Uppskattar din ärlighet. Var faktiskt nere vid dina trakter idag och på vägen hem stannade jag till och käkade lunch på laxbutiken utanför Falkenberg, parkerade jämte en Viper, fantastisk vacker bil men what a fucking kitcar, den här var ju några år gammal så jag utgår från att dom har blivit bättre. För att återgå till 911:an så har jag som sagt var kört en. En kompis är bilhandlare och skulle leverera en Lambo Balboni till en kund, som inbyte hade han en Porsche och en Corvette och behövde hjälp att köra hem en av bilarna. Jag älskar ju Corvette men den hade inte en suck mot 911:an. SUCK :gnissla

Lessen TS att jag avviker kraftigt från ämnet.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Det är visst lite olika med etanolinblandningen för 98 oktan. Alla bensinbolag skriver att deras 98 kan innehålla upp till fem procent etanol. Preem anger 0 som typvärde, alltså vad de i snitt mätt upp i färdig produkt. Shell anger 4,8 för samma sak. Andra bolag har jag inte kollat.

http://preem.se/templates/page____1416.aspx

http://www.shellstationer.se/documents/10180/f0314b92-318f-41be-b474-f30905d48d10

Den som vill vara säker på att helt slippa etanol i sin 98-soppa gör nog bäst i att tanka på Preem och andra stationer som får sin soppa från Preems raff.
 

Hannesande

Ny medlem
Gick med
22 May 2012
Ort
öland
Hoj
R6 can am 650 suzuki 250 evo 3
hrc

det där stämmer tyvärr inte! jobbar med preems bränsle och produkten skiljer mellan sommar och vinter.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

Jag har kört två förmånsbilar. En V50 och en C30. till och från jobbet ca 10 mil och på resor runt landet. totalt 6 år. Tankade endast E85 använde aldrig motorvärmare. Hade inte ett enda problem med någon av bilarna under dessa 6 år och sparade ca 1-1,50 per mil.

Bara en annan erfarenhet.

Nu har jag en V40 diesel eftersom förmånsbilsavtalet jag fick på den var mycket attraktivt.


Jo om jag skall vara ärlig så har alla tre haft problem.... vindrutan spricker minst en gång om året men det är väl den fantastiska utvecklingen som kräver det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
hrc

det där stämmer tyvärr inte! jobbar med preems bränsle och produkten skiljer mellan sommar och vinter.

Skulle du kunna reda ut hur mycket etanol det är i 98 oktan. I ditt tidigare inlägg får man nästan uppfattningen att det är samma blandning i 95 som 98 och att det överstiger 5% sommartid. Stämmer detta verkligen när man i produktbladen skriver upp till 5% eller dylikt. E10 har vad jag vet ännu inte introducerats i Sverige.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
hrc

det där stämmer tyvärr inte! jobbar med preems bränsle och produkten skiljer mellan sommar och vinter.

Okej. Varför skriver dem då såhär i sitt produktdatablad för Bensin 98:

Typiska analysdata *


Etanol vol-% = 0


*Med typiska analysdata menas vilka normala analyserade värden produkten har under en längre tidsperiod. Variationer förekommer, men produkten uppfyller alltid gällande bränslestandard.

Jag kan köpa att det är olika andel etanol sommar/vinter, men då borde snittanalysvärdet vara högre än noll. Värdet noll tolkar jag som att ingen etanol blandas i överhuvudtaget, oavsett årstid.

Vad jobbar du med på Preem?

Edit: såg att databladet var från 2012-03-08. På två år kan mycket hända på bensinfronten. Man får väl helt enkelt ringa och kolla med nån produktspecialist för att få aktuellt besked.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Våren 2010 testade Motorrad årets superbikes. Det vanliga med bankörning och landsvägskörning. Nytt för året var högfarts test på Nardobanan, En rundbana doserad med 4km diameter och 12 km omkrets. Hojarna kördes några varv i fullfart, maxgas.
Resultat som jag minns det med standard syditaliensk 95oktan:
BMW S1000RR inga problem, har knackningssensor som anpassar Tändning(?)
Ducati 1200 Inga problem
Honda CBR1000RR inga problem
Kawasaki ZX-10R inga problem
Yamaha R1 överhettar
Suzuki GSX-R 1000 3ans vevstake går av (tydligen vanligt med smörjproblem på 3ans cylinder och när vevstakslagret skär..)
KTM RC8 1000, ventilerna trycks in pga av knackningar, KTM påpekar att i manualen (som tydligen inte Motorrad läst står att vid hårdkörning är det 98 oktan som gäller.
MV växellådsproblem gör att ingen vill ge järnet med MVn
Aprilia RSV4 , jag minns inte...

Nästa år 2011 kör man Nardobanan med Shell Racebensin 100 oktan.
Inga haverier alls.
Förklaringen enligt Shell: Hojar är konstruerade för normal hastighet. I normal hastighet (dvs lägre än 250(?)km/h) funkar 95 oktan utan problem. Men vid fullgas under längre tid än några sekunder så är det inte längre normal hastighet.
Och då behöver många hojar mer än 95 oktan.

Så jag tankar gärna 98 oktan. Motorn är värd det.
Men av naturliga skäl blir det mest 95 oktan.
Och att kolla hur fort hojen går genom fullgas under två km.
Ja det skulle jag aldrig göra med 95 oktan.
Endast 98 oktan vid maxtest.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Om man nu oroar sig för att inte hitta mackar där man kan tanka 98 kan man köpa en flaska oktanbooster och ha på hojen. På några ställen i Ryssland och Mongoliet framförallt hittade vi inte soppa över 80 oktan. Och framförallt i Mongoliet som i genomsnitt ligger på 1500 meters höjd eller högre så var det absolut nödvändigt med oktanbooster. Hojarna funkade även utan men fullständigt kraftlösa. Oktanbooster säljs även här i Sverige. OM man nu skulle vara orolig..... Personligen bryr jag mig inte här hemma. Det finns ingenting att oroa sig för motormässigt men även jag försöker tanka 98 eller V-Power så ofta det går. Även jag har märkt att soppakonsumtionen går ner och att motorn mår lite bättre. Men jag är inte ett dugg orolig för motors skull om jag skulle tanka 95.

514100-oktan-booster.jpg
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om man nu oroar sig för att inte hitta mackar där man kan tanka 98 kan man köpa en flaska oktanbooster och ha på hojen.

Oktanbooster gör antagligen varken från eller till här i Västeuropa om man tankar 95 oktan. Finns det någon trovärdig oberoende test där man kommit fram till något annat? Jag hittade ingen vid en snabb sökning på nätet och youtube.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Min Aprilia Falco går i alla fall definitivt bättre på 98 oktan. Mer kraft vid hård körning och jämnare gång vid lugn körning. Spikningar vid gaspådrag från låga varv är borta med 98.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Min Aprilia Falco går i alla fall definitivt bättre på 98 oktan. Mer kraft vid hård körning och jämnare gång vid lugn körning. Spikningar vid gaspådrag från låga varv är borta med 98.

Prova att bestycka upp den lite fetare, gjorde underverk på min gamla förgasarhoj.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Prova att bestycka upp den lite fetare, gjorde underverk på min gamla förgasarhoj.

Falco är ingen förgasarhoj. Det är exakt samma motor som i RSV Mille rent mekaniskt f.ö.

Men jag håller med tidigare talare, jag tycker också jag märker att min går en aning mjukare med 98 oktan.
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Ingen skillnad på min då jag kör med den vassare mappningen och något (!!!) bullrigare system. Tror inte fetare blandning hjälper, den ligger nog där den ska. 98 oktan is da shit.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Häll i lite t-sprit i tanken när ni tankat 95 så har ni minst 99oktan
 

ApriliaChrille

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2014
Ort
Linköping
Hoj
2001 Aprilia Falco, 2004 Aprilia RSV Factory
Om jag nu minns rätt så är det så att sprit har ett högre energiinnehåll vilket då skulle ge högre effekt. Dock är det stökiometriska förhållandet annorlunda vilket innebär att man måste ha fetare blandning. Se bara på etanoldrift, oftast högre effekt men också högre bränsleförbrukning.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top