Bensinkrig!!

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Katana1100
det är ju det som är felet på folk man bara sväljer och sväljer
all skit.
tar inte tag i saken för fem öre (jag inräknad) men men, det är så svenskarna är skapta.
MEN när bensinpriset går över 17kr då ska jag flytta till nåt annat land:fakta

Fundera inte på Turkiet då för där är dom uppe i 18kr litern... enligt vad jag hört i allafall...:confused: :huvet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
KAN det vara en konkurent som skapat bildspelet :va

precis min tanke! uuundrar just vilket bensinbolag han som hittat på det här kommer från...:rolleyes:

sen är det inte okljebolagens fel att bensinen kostar satan här i sverige, det är statens fel. minns inte exakta siffror men har för mig att ungefär 70% av det vi betalar när vi tankar är skatt... kriga mot staten om ni ska kriga.
 

sacus

allt är en gråzon
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki 1200s Bandit-02
Fakta om bensinskatten

Visste du att...

* ... 8 av 10 resor i Sverige görs med bil.
* ... 60 % av bensinpriset är skatter.
* ... momsen på bensin är 25 procent men momsen på kollektivtrafik är bara 6 procent.
* ... vi i Sverige betalar moms både på bensinpriset och på bensinskatten.
* ... av bensinpriset är 1,24 kr moms på bensinskatten.
* ... svenska bilister betalar 9 miljoner kr i bilskatter varje timme, sammanlagt 80 miljarder kr i skatt varje år.

Fakta om bensinpriset:

I juli 2007 var bensinpriset i genomsnitt 11,85 kr.

Uppdelat i bensin och skatter:

* Bensin 4,67 kr
* Skatt och moms 7,18 kr

Skatten består av:

* Energiskatt 2,76 kr
* Koldioxidskatt 2,05 kr
* Moms på bensin 1,17 kr
* Moms på skatt 1,20 kr

Källa: Svenska Petroleum Institutet
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Riktpriset för bensin är väll 5,5kr/lit? Priset för bensinen borde alltså inte vara högre än 6,5:-

Men marknaden har ju ingen konkurrens, alla hjälper alla att höja priserna och Sverige, tillskillnad mot t ex. USA, äger inga olje-länder eller kan pumpa egen olja.


En bojkott av mackar (de största, om det är 1, 2 eller tre som är störst spelar ingen roll) tror jag kan absolut kan starta ett priskrig. De flesta har ju kort och kan således tanka på obemannade, vill man handla är det ju ändå billigare på ICA.

Att Svenska folket inte kan påverka eller stå upp för sin åsikt stämmer ju inte Riktigt. Kolla på Svensk Fotboll och de protester som främst AIK genomför mot SvFF och SEF men även mindre lag såsom Hammarby etc. Det går så långt som till fullt krig mellan supportrar och förbunden. Detta är alltså +30.000 supportrar som är enade och går ihop i bojkotter/protester och det ger effekt bara efter någon vecka. -Allt av Svenskar.

Så någon större protest Ska (eller borde) inte vara något problem. Eller är Sverige och Svensk fotboll så pass splittad?


En annan grej MC-åkare kan göra är ju att tanka gratis. Finns minst en dl kvar i varje slang, fyra pumpar per station ger 4dl, en större OK ger nästan en liter och tar man E85 också så har man ju över två liter på bara ... 10mins arbete och ett jävla rullande mellan pumpar.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Ung vänster tycker väl att högt bensinpris är bra :va

var ett helt hypotetiskt svar ...

Men sen o andra sidan så skulle väll Ungvänster kunna sätta sig på torget bara för saken skull ha ha ha

...

Ny var det väll den där höjningen som någon skruvad politiker hadde snackat om och inte vad priset var idag ..

http://www.kristdemokraterna.se/GoranHagglund/Artiklar/Skatternapabensinochdieselmastehojas.aspx


men det e kanske besinbolagen som står bakom det oxo. vad vet jag
 

sacus

allt är en gråzon
Gick med
27 Apr 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Suzuki 1200s Bandit-02
En annan grej MC-åkare kan göra är ju att tanka gratis. Finns minst en dl kvar i varje slang, fyra pumpar per station ger 4dl, en större OK ger nästan en liter och tar man E85 också så har man ju över två liter på bara ... 10mins arbete och ett jävla rullande mellan pumpar.:ajjabajja :rofl
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om det är någon tröst för alla gnällspikar som tror att regeringen (främst röda regeringar, passa er!:arsele ) är den stora satan i sammanhanget så kan jag upplysa er om att bensinpriserna är lika i de länder i Centraleuropa jag besökt senaste månaden, inte mycket röda regeringar där heller. Och priserna är lika. Ni kan ju sköta räknandet.

I förlängningen är bensinprishöjningarna kanske av godo, då det -efter att smärtgränsen är passerad ett par hundra gånger- kanske finns någon ekonomi i utvecklandet av alternativa drivmedel.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Alla är så jävla bekväma, har försökt några ggr här på detta forum starta igång nån strejk/protest mot ja ex bensinpriset. Men inte många jävlar som verkligen velat. O de som varit lite intresserade är det bara här på forumet så den dagen det gäller så lär de ändå inte dyka upp.
Sedan kommer några kommentarer från några äkliga snubbar som har råd och kastar in några smutsiga ord att "har man inte råd ska man inte åka" eller likande enbart för att detta inte drabbar dem just nu, men vänta bara snart så drabbar det er på ett eller annat sätt.

Sverige är på väg åt helvete på många sätt och detta beror på dessa så kallade jävla politiker som sitter där och låssas att detta är en demokrati medans det är en diktatur. Och svenska folket knyter nävarna i fikan och sedan glömmer bort när de kommer hem. Va fan är det med er? vad är eran gnista, eran glöd, era talan och erat val? ni vågar ju för fan inte stå för nåt. Är det för att detta är ett så mörkt land och eran hormon nivå är låg/obalance så ni är fega som kärringar eller vad handlar det om?
Som nån sa tidigare i frankrike är regeringen rädda för folket och inte tvärtom. Och i sverige är svenskarna rädda för allt som är jobbigt, dåligt, eller liknande. Fan ska de bokstavligen komma till er dra ner era brallor och köra in den innan ni verkligen inser...................... eller räcker inte ens det? :S
Fuck alltså sitter här as förbannad och förstår mig inte på er.
Vad gör att ni/vi inte gör nåt så regeringen/ oljebolagen forsätter så här?

Är det så farligt att:
missa 1-2 dagar av jobbet, eller halva dagen på jobbet, eller några timmar. Du kanske förlorar 500-2000kr men hur mycket förlorar du inte dag i dag ut betala överpriser på bensin?

Jag med nån/några av er spikar gärna ett datum då vi blockerar E4:an eller nån stor väg eller nåt liknande.

Och du fjanten som leker rik och detta inte påverkar dig eller ska komma med nån kommentar emot detta kan ju dra åt helvete. H*runge är vad du är. Vill du köpa bensin dyrt så får du gärna åka flera mil o köpa av mig ifall du inte vet vad du ska göra av alla dina pengar.

Så vilka är med? annars bevisar ni vilka bekväma kärringar ni är. Är detta ett slag i magen på regeringen så är detta bara en början, efter detta kan vi påverka så mycket mer som invandrar politiken och resten av allt som sköts dåligt med en fet käftsmäll så statsministern fredde o resten av packet svimmar av.

Seriöst vilka är med????????????????
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag med nån/några av er spikar gärna ett datum då vi blockerar E4:an eller nån stor väg eller nåt liknande.

Seriöst vilka är med????????????????

Jo hallå ????....Inser du vad det skulle kosta mig att bara ta mig till E4'an med dagens bensinpris ?????:rolleyes:
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
jämför oss med frankrike ..

i sverige fruktar vi regeringen ..

i frankrike fruktar regeringen folket ....


läste nånstans att det var snack om att höja skattesatsen i La France men det vågade dem inte med tanke på att deras skattetryck låg redan på nånstans 40% ...

i sverige betalar vi skatt + moms .. ca 55%

danskarna har 38% i skatt , men ingen moms ...


kanske dags för en revolt ?????

Frankrike har högre bensinpris än sverige

2008-05-15
Sverige: 13:39 kr/l
Frankrike 13:42 kr/l
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Priser 19/5 :

Land/bensinpris/dieselpris:


Andorra/10,38/9,94

Belgien/14,68/13,18

Bosnien/Herzegovina/10,15/11,21

Bulgarien/10,69/11,51

Kroatien/11,48/11,84

Tjeckien/11,72/12,09

Danmark/14,35/14,56

Estland/10,16/10,92

Finland/14,09/12,83

Frankrike/13,32/12,68

Tyskland/13,27/13,33

Storbritannien/13,19/14,55

Grekland/11,07/12,01

Ungern/10,61/11,22

Irland/11,75/12,46

Italien/13,89/14,40

Lettland/9,81/10,47

Litauen/10,13/10,82

Luxemburg/11,57/10,71

Makedonien/10,77/10,62

Montenegro/11,10/10,92

Nederländerna/15,31/13,54

Norge/15,38/15,50

Polen/11,79/11,53

Portugal/13,87/13,07

Rumänien/10,44/11,67

Ryssland/6,27/5,73

Serbien/11,69/10,94

Slovakien/11,49/12,20

Slovenien/10,88/11,85

Spanien/11,18/9,84

Kanarieöarna/7,95/8,23

Sverige/13,49/14,49 (20/5 sänkt till 14,39)

Schweiz/10,95/12,39

Ukraina/7,11/7,11

Österrike/12,14/12,31
 
Last edited:

SvanteMannen

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Stockholm, Huddinge
Hoj
Duke -08
Som sagt så är det tillgång och efterfrågan som styr (kinas tillväxt) men sen är det också priset per fat som fördubblats, att dollar har försvagats samt börsoron. Alla dom faktorerna spelar ihop till ett högt pris.

På en liter bensin som kostar 13,00kr är 7,89kr skatt (inkl. energi, co2 skatt & moms). Alltså ca 60% av bensinpriset är skatt.
På en liter diesel som kostar 13,00kr är 6,76kr skatt. Alltså ca 50% av dieselpriset är skatt.
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Är detta klagomuren? Tråden verkar gå ut på att se hur mycket folk vet om ekonomin, miljön, politiken etc... Men vad hjälper det bensinpriset dvs oss?
Nu vet vi vad soppan kostar i de olika länderna, vad orsaken till det höga priset är och att vi ändå måste tanka....vad händer nu?
Du som ville flytta....ett tips är Ryssland, där kan du tanka dubbelt så mycket för samma peng som här in Swiiidn :))
Det är ju för fan somm att sitta i riksdagen och lyssna på dönickarna....procent hit, procent dit, dåligt, bra, jobbigt, dyrt........the story never ends...
Som någon sa tidigare, gör nåt åt skiten eller skit i skiten!
Nu ska jag till Statoil och köpa korv, sen ska jag till JET och tanka!
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
BENSINKRIIIG! :tummenupp
(hoppa in en minut i filmen)

[YOUTUBE-ID]05pJ1yG3IS0[/YOUTUBE-ID]
 

skäggstubb

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 600 SÅLD
Alla är så jävla bekväma, har försökt några ggr här på detta forum starta igång nån strejk/protest mot ja ex bensinpriset. Men inte många jävlar som verkligen velat. O de som varit lite intresserade är det bara här på forumet så den dagen det gäller så lär de ändå inte dyka upp.
Sedan kommer några kommentarer från några äkliga snubbar som har råd och kastar in några smutsiga ord att "har man inte råd ska man inte åka" eller likande enbart för att detta inte drabbar dem just nu, men vänta bara snart så drabbar det er på ett eller annat sätt.

Sverige är på väg åt helvete på många sätt och detta beror på dessa så kallade jävla politiker som sitter där och låssas att detta är en demokrati medans det är en diktatur. Och svenska folket knyter nävarna i fikan och sedan glömmer bort när de kommer hem. Va fan är det med er? vad är eran gnista, eran glöd, era talan och erat val? ni vågar ju för fan inte stå för nåt. Är det för att detta är ett så mörkt land och eran hormon nivå är låg/obalance så ni är fega som kärringar eller vad handlar det om?
Som nån sa tidigare i frankrike är regeringen rädda för folket och inte tvärtom. Och i sverige är svenskarna rädda för allt som är jobbigt, dåligt, eller liknande. Fan ska de bokstavligen komma till er dra ner era brallor och köra in den innan ni verkligen inser...................... eller räcker inte ens det? :S
Fuck alltså sitter här as förbannad och förstår mig inte på er.
Vad gör att ni/vi inte gör nåt så regeringen/ oljebolagen forsätter så här?

Är det så farligt att:
missa 1-2 dagar av jobbet, eller halva dagen på jobbet, eller några timmar. Du kanske förlorar 500-2000kr men hur mycket förlorar du inte dag i dag ut betala överpriser på bensin?

Jag med nån/några av er spikar gärna ett datum då vi blockerar E4:an eller nån stor väg eller nåt liknande.

Och du fjanten som leker rik och detta inte påverkar dig eller ska komma med nån kommentar emot detta kan ju dra åt helvete. H*runge är vad du är. Vill du köpa bensin dyrt så får du gärna åka flera mil o köpa av mig ifall du inte vet vad du ska göra av alla dina pengar.

Så vilka är med? annars bevisar ni vilka bekväma kärringar ni är. Är detta ett slag i magen på regeringen så är detta bara en början, efter detta kan vi påverka så mycket mer som invandrar politiken och resten av allt som sköts dåligt med en fet käftsmäll så statsministern fredde o resten av packet svimmar av.

Seriöst vilka är med????????????????

:tummenupp :yoparty :tummenupp

Så rätt de du säger :fakta !!
Jag är på att vara med och hitta på något, (men kanske inte om jag måste åka upp till stockholm bara för att göra någon liten grej..) en del gör nog gärna något som är lite mer i närheten, då är det nog lättare att få med folk..
Om man inte vill ta ledigt,, varför inte göra det på helgerna isället??
 

Agent 007

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Ort
Skene
Hoj
1985, Yamaha DT 125 MX
Några ideér om vad man kan göra då? Förutom att sluta tanka på Statoil och Preem samt OKQ8.. Jag är gärna med på att göra något åt bensinpriserna, något som verkligen fungerar! Men kan nån slug jävel säga vad som skulle fungera?:)
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..
Priser 19/5 :

Land/bensinpris/dieselpris:

Danmark/14,35/14,56



var i danmark ihelgen och i Rödby på OK kostade diesel 10,40 danska, 95 10,34 ...

iofs i danska pengar , men tänk då på att dom tjänar bra bit mer än vad vi gör !! ... nej miljöskatterna är bara ett sätt för att få in mer stålar .. jag betalar gärna lite mer vanlig skatt så man kan sänka bensinskatten ...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top