AndersEskilsson
Medlem
God afton
Nu ska jag försöka göra en lång historia kort. Köpte en gs 500 från 1978 för ett par månader sedan. Den startade då med en väldans massa startgas och choke kopplad till bilbatteri och luftburken fanns inte kvar.
Gjort om den som jag gillar den vilket innebär öppna filter och då ombestyckning. Avgassystemet är detsamma.
Original ser det ut som så här:
Huvudmunstycke: 82.5
Lågfart 15
Trottelnål 3/5
Luft och bensinjusterande skruvar lite oklart
Flythöjd på flotören 26mm
Rengjort alla 4 förgasarna och hade strul med att någon av dom till och från inte tätade - tror att flotören kanske hänger sig ibland men det är rätt ok nu om jag kommer ihåg bensinkran. Den gick ju rent skit med denna konfiguration såklart så såhär ser den ut idag.
Huvudmunstycke 110
Lågfart 17.5
Trottel 4/5
flythöjd samma
Luftskruv öppen 1.5 varv
Bensinskruv öppen 3 varv
Idag har vi fortsatt strul på tomgång... mindre än 1/2 choke har den inte en chans. 3/4 choke ligger tomgången runt 1200 varv och går egentligen jävligt bra genom hela spannet.... ej testat på väg men varvar ut riktigt fint i garaget. Provkörde för någon dag sedan och under färd drog jag ned choke till 1/2. Då dör den nästan vid varje växling...
Jag önskar era tankar kring detta om ni orkar... Själv är jag inte särskilt kunnig men skulle kunna tänka mig att det behövs ett större lågfartsmunstycke?
En annan kanske inte så smart fråga - men finns det något problem med att köra runt på 3/4 choke om den gör
Tacksam för era tankar
Nu ska jag försöka göra en lång historia kort. Köpte en gs 500 från 1978 för ett par månader sedan. Den startade då med en väldans massa startgas och choke kopplad till bilbatteri och luftburken fanns inte kvar.
Gjort om den som jag gillar den vilket innebär öppna filter och då ombestyckning. Avgassystemet är detsamma.
Original ser det ut som så här:
Huvudmunstycke: 82.5
Lågfart 15
Trottelnål 3/5
Luft och bensinjusterande skruvar lite oklart
Flythöjd på flotören 26mm
Rengjort alla 4 förgasarna och hade strul med att någon av dom till och från inte tätade - tror att flotören kanske hänger sig ibland men det är rätt ok nu om jag kommer ihåg bensinkran. Den gick ju rent skit med denna konfiguration såklart så såhär ser den ut idag.
Huvudmunstycke 110
Lågfart 17.5
Trottel 4/5
flythöjd samma
Luftskruv öppen 1.5 varv
Bensinskruv öppen 3 varv
Idag har vi fortsatt strul på tomgång... mindre än 1/2 choke har den inte en chans. 3/4 choke ligger tomgången runt 1200 varv och går egentligen jävligt bra genom hela spannet.... ej testat på väg men varvar ut riktigt fint i garaget. Provkörde för någon dag sedan och under färd drog jag ned choke till 1/2. Då dör den nästan vid varje växling...
Jag önskar era tankar kring detta om ni orkar... Själv är jag inte särskilt kunnig men skulle kunna tänka mig att det behövs ett större lågfartsmunstycke?
En annan kanske inte så smart fråga - men finns det något problem med att köra runt på 3/4 choke om den gör
Tacksam för era tankar