Bestycka förgasare

Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
God afton
Nu ska jag försöka göra en lång historia kort. Köpte en gs 500 från 1978 för ett par månader sedan. Den startade då med en väldans massa startgas och choke kopplad till bilbatteri och luftburken fanns inte kvar.
Gjort om den som jag gillar den vilket innebär öppna filter och då ombestyckning. Avgassystemet är detsamma.
Original ser det ut som så här:

Huvudmunstycke: 82.5
Lågfart 15
Trottelnål 3/5
Luft och bensinjusterande skruvar lite oklart
Flythöjd på flotören 26mm

Rengjort alla 4 förgasarna och hade strul med att någon av dom till och från inte tätade - tror att flotören kanske hänger sig ibland men det är rätt ok nu om jag kommer ihåg bensinkran. Den gick ju rent skit med denna konfiguration såklart så såhär ser den ut idag.

Huvudmunstycke 110
Lågfart 17.5
Trottel 4/5
flythöjd samma
Luftskruv öppen 1.5 varv
Bensinskruv öppen 3 varv

Idag har vi fortsatt strul på tomgång... mindre än 1/2 choke har den inte en chans. 3/4 choke ligger tomgången runt 1200 varv och går egentligen jävligt bra genom hela spannet.... ej testat på väg men varvar ut riktigt fint i garaget. Provkörde för någon dag sedan och under färd drog jag ned choke till 1/2. Då dör den nästan vid varje växling...
Jag önskar era tankar kring detta om ni orkar... Själv är jag inte särskilt kunnig men skulle kunna tänka mig att det behövs ett större lågfartsmunstycke?
En annan kanske inte så smart fråga - men finns det något problem med att köra runt på 3/4 choke om den gör

Tacksam för era tankar
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Låter som om du skulle skruva upp tomgångsskruven lite först o främst.
1200 rpm är ju inte orimligt högt.
Du får ju räkna med en del strul när du har podfilter.

PS: Koppla inte choken till bilbatteri igen, det är inget bra. DS:
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Känns lite skumt att sätta på öppna filter men köra med standard avgassystem - man siktar på viss balans, dvs mer flöde in o mer flöde ut. När det inte räcker med det så tillkommer mer o längre öppning (kammar), bearbetade insugskanaler o utblås och förbränningsrum.
Som svar på frågan - plocka ut stiften efter körning vid olika last/varvtal o kolla att färgen är OK - inte svarta/sotiga. Även lukten på avgaserna kan ge en indikation på om den går för fett
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Låter som om du skulle skruva upp tomgångsskruven lite först o främst.
1200 rpm är ju inte orimligt högt.
Du får ju räkna med en del strul när du har podfilter.

PS: Koppla inte choken till bilbatteri igen, det är inget bra. DS:
Ja tänkte väll kanske att jag skulle få den kommentaren att ställa upp tomgången lite… var orolig för att det rättare sagt för de pinsamma är att jag inte vet vilken de är….. men jag lovar att inte choka bilbatteriet nå mer iaf
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Känns lite skumt att sätta på öppna filter men köra med standard avgassystem - man siktar på viss balans, dvs mer flöde in o mer flöde ut. När det inte räcker med det så tillkommer mer o längre öppning (kammar), bearbetade insugskanaler o utblås och förbränningsrum.
Som svar på frågan - plocka ut stiften efter körning vid olika last/varvtal o kolla att färgen är OK - inte svarta/sotiga. Även lukten på avgaserna kan ge en indikation på om den går för fett
Okej men om stiften ser normala ut menar du att det inte är några större konstigheter? Jag har ju med justeringarna som gjorts försökt få den att gå rikare så tror ju inte att den är fet i dagsläget snarare tvärtom… men med choke 3/4 går den riktigt fint så tänker att de måste gå att behålla detta avgassystem om jag hittar rätt i konfig på förgasare
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Stiftfärgen är den enklaste metoden att bedöma om motorn går fett eller magert, men för att den skall vara ens lite tillförlitlig så får man köra ett antal turer där man håller ett jämnt varvtal o belastning . Döda motorn, rulla till stopp, ut m stift, kolla färg - motorn ska inte gärna vara snorvarm när man skruvar i o ur. Funkar utmärkt på crosshoj som körs på max större delen av tiden (dvs bara ett varvtalsområde att kolla) men det funkar på en alla hojar - har du bara öppnat filtren så är det inte många steg upp du behöver ta. Det där med 3/4 choke upplever jag som ganska rejäl uppfetning vilket gör mig osäker på om allt annat är som det skall, men choke är ett ganska "trubbigt instrument" så det kanske är ok
Bättre metod än stift är om du kan a) låna en lambda-mätare b) svetsa in en gänga för en lambdasond i avgasröret men kan inte tipsa dig om var sådant finns - hade en i mitten på 90-talet men lånade ut den och nu vete f-n var den är.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Alltså stort tack för svar ska se över de där med stiftfärgen vid tillfälle. I södra Norrland är de jävligt mkt höst nu ska ni veta. Massa regn och ingen torr asfalt någonstans. Jag testade en grej i garaget nu också:
Körde igång med 3/4 choke. Gick fint på tomgång ca 1200 varv.
skruvade upp tomgången till 1400 varv - kunde då dra ned choke till 1/2 utan besvär tog lite till på tomgången igen och kunde då gå utan choke. Verkar också som att ”min choke” inte riktigt är så ”djup” som jag trodde. De reagerar liksom inte på nedersta 1/3 av reglage i någon riktning så när jag tidigare skrev 3/4 var de nog Max 1/2 choke iaf. Är ett litet ”spel” i botten så att säga.

nu med tomgången ställd högre är de dock så att mer choke nästan kväver cykeln istället….
vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här..
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag skulle tänka mig att det är avsaknaden av luftburk som är orsaken. Har läst allt för många inlägg om hojar som man inte får att gå bra när man ersatt luftburken med podfilter. Vakuumförgasaren behöver luftburken för att fungera bra. Om jag får gissa (får man ju inte i teknikhörnan, men jag gör det ändå) behöver du starkare fjädrar för membranen, då dom lyfter för tidigt, därav ditt behov av choke för att få rätt luft/bränsleblandning.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Jo jag vet att luftburken är strulig att skippa men den fanns ändå inte kvar. Köpte hojen för 2000:- i syfte att lära mig något… samtidigt så var jag beslutsam att bygga som jag själv ville. Andra har ju liksom löst gåtan så de bör gå.
Det är inte vakuumförgasare vad jag förstår på denna cykel
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Det lär inte funka lika bra med stiftfärg numera med etanol i soppan.
Sen har i alla fall NGK ändrat keramiken i isolatorn så att den inte är glaserad längre.
För att passa bättre till moderna insprutningmotorer.
Sedan hedenhös har man alltid börjat med huvudmunstycke på fullgas.
Sen tomgång. Därefter nål och trottelurtag. Slutligen andra justering av tomgång.
Allt med motorn på arbetstemperatur.
Har inte koll på vad AFR ska va på E10 som med riktig bensin.
Edit: Tomgången kan justeras in med en Colortune.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vill till att börja med säga att jag inte än nån expert men om du inte har vakuumförgasare har du ju en jäkla fördel om luftburken saknas för du slipper ta hänsyn till hur vakummtrotteln lyfter men fjädrar och vakuumhål osv, där med inte sagt att detta är lätt.

Choken kan ju på vissa flrgasare också ha en mekanism som höjer tomgången så du kan ha två fenomen med choken på, dels den av choken förhöjda tomgången och att du stryper lufttilförseln. Den ena lär höja tomgången men då du går över en viss gräns och choken börjar göra effekt så lär den nog sjunka om motorn är varm.

Vad händer då du kör och drar på och av choken, kan du köra på nåt register utan choken? Vad händer på respektive register om du drar in choken då går den bättre eller sämre? Detta skulle kunna ge en hint om den går snålt eller fett i vissa register .

Jag skulle justera upp tomgången även om den blir ordentligt hög och se om det är möjligt att få den att gå utan choke och sen utgå ifrån det läget, du får sen göra som Micke R beskrivit med bestyckningen. Kan ju dock vara lite spännande att ligga på max varv i 20 sek på 5:an, 6:an på en gammal hoj?

Hur ska en sån här "stiftskollskörning" gå till? Jag har fått lära mig att man ska köra 20 sek jämn gas i det register som ska kollas och sen slå av motorn i farten utan att röra gasen till den stannat.

En bredbandslambda är ju en jäkla fördel i detta fallet för det är ju inte alltid så lätt att lyssna sig fram. Lambda 1 med E10 verkar vara AFR 14.1 enligt google. Nu är jag ingen expert men kan säga att jag var övertygad att min GSX750ES som köptes under liknande förutsättningar utan att kunna startas och med bytt avgassystem gick snålt då den slutade svara mellan 100-120 km/h tillslut ledsnade jag och monterade på bredbandslambdan och då visar det sig att den gick sjukt fett just där den slutade svara.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Vill till att börja med säga att jag inte än nån expert men om du inte har vakuumförgasare har du ju en jäkla fördel om luftburken saknas för du slipper ta hänsyn till hur vakummtrotteln lyfter men fjädrar och vakuumhål osv, där med inte sagt att detta är lätt.

Choken kan ju på vissa flrgasare också ha en mekanism som höjer tomgången så du kan ha två fenomen med choken på, dels den av choken förhöjda tomgången och att du stryper lufttilförseln. Den ena lär höja tomgången men då du går över en viss gräns och choken börjar göra effekt så lär den nog sjunka om motorn är varm.

Vad händer då du kör och drar på och av choken, kan du köra på nåt register utan choken? Vad händer på respektive register om du drar in choken då går den bättre eller sämre? Detta skulle kunna ge en hint om den går snålt eller fett i vissa register .

Jag skulle justera upp tomgången även om den blir ordentligt hög och se om det är möjligt att få den att gå utan choke och sen utgå ifrån det läget, du får sen göra som Micke R beskrivit med bestyckningen. Kan ju dock vara lite spännande att ligga på max varv i 20 sek på 5:an, 6:an på en gammal hoj?

Hur ska en sån här "stiftskollskörning" gå till? Jag har fått lära mig att man ska köra 20 sek jämn gas i det register som ska kollas och sen slå av motorn i farten utan att röra gasen till den stannat.

En bredbandslambda är ju en jäkla fördel i detta fallet för det är ju inte alltid så lätt att lyssna sig fram. Lambda 1 med E10 verkar vara AFR 14.1 enligt google. Nu är jag ingen expert men kan säga att jag var övertygad att min GSX750ES som köptes under liknande förutsättningar utan att kunna startas och med bytt avgassystem gick snålt då den slutade svara mellan 100-120 km/h tillslut ledsnade jag och monterade på bredbandslambdan och då visar det sig att den gick sjukt fett just där den slutade svara.
Jag tror jag fattar hur du menar med choke funktionen Bosse och det du skriver verkar stämma rätt så bra för mig. Ställde som jag nämnde upp tomgången och fick den då att gå bra utan choke på tomgång och lät som den svarade bra hela spannet, iaf upp till runt 7000 rpm.
Den var ju då rätt varm och go efter att jag provat lite tidigare så oklart hur det skulle vara vid kallstart (ska prova i eftermiddag) men kändes nu som att mer choke bjöd på för fet blandning vilket kan vara "mer rätt" tänker jag.
Men själva principen att ställa upp tomgången en smula för att kunna dra ned choken - ser ni några problem med det eller är det bara njuta om det gör att den går bra?
Tack igen för alla bra svar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Rutinen är alltid att börja med en så hög tomgång att motorn går.
Sen justera blandningen så att motorn varvar upp.
Sen sänka tomgången så långt som möjligt.
Upprepa tills man fått en så låg tomgång att man är nöjd
Alltihop med varm motor.
Vid kallstart använd choke eller håll i gång motorn med gaspådrag tills motorn blivit varm nog för att gå på tomgång.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Choken ska ju bara användas vid kallstart och justerar du upp tomgången så hojen går utan choken varm och du har gassvar så är du ju nästan hemma, om den inte går på tomgång kall är ju inget att bry sig om om den går då den är varm.

Svarar den på gas under belastning, körning upp till 7000 rpm så är du ju en bit på vägen, avtar gassvaret vid 7000 rpm eller har du släpp då?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Sedan hedenhös har man alltid börjat med huvudmunstycke på fullgas.
Sen tomgång. Därefter nål och trottelurtag. Slutligen andra justering av tomgång.
Allt med motorn på arbetstemperatur.
Det håller jag inte med om när det gäller trottelförgasare. För vakuum - yes.

På en ”vanlig” trottelförgasare påverkar lågfartsmunstycket hela registret. Smidigast är att justera lågfart sen högfart och sist nålhöjd.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det håller jag inte med om när det gäller trottelförgasare. För vakuum - yes.

På en ”vanlig” trottelförgasare påverkar lågfartsmunstycket hela registret. Smidigast är att justera lågfart sen högfart och sist nålhöjd.

Nu blev jag lite nyfiken på varför det skiljer att bestycka vakummgasare mot trottelgasare? Lågfartkretsen lär väl påverka över lika stort register i en vakuumförgasare som i en trottelförgasare skillnaden är ju att trottellyftet sker med vakuum istället för att lyftas mekaniskt direkt med vajern. Förstår inte riktigt vad som skulle vara skillnaden.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Choken ska ju bara användas vid kallstart och justerar du upp tomgången så hojen går utan choken varm och du har gassvar så är du ju nästan hemma, om den inte går på tomgång kall är ju inget att bry sig om om den går då den är varm.

Svarar den på gas under belastning, körning upp till 7000 rpm så är du ju en bit på vägen, avtar gassvaret vid 7000 rpm eller har du släpp då?
Uppfattat, ja känns som jag närmar mig. Nej de är jag som släppt där vid 7000 inga tecken på att bludders eller liknande bara att glasrutorna på garaget skakar och öronen håller på att ramla av.
Tack för tipsen!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Uppfattat, ja känns som jag närmar mig. Nej de är jag som släppt där vid 7000 inga tecken på att bludders eller liknande bara att glasrutorna på garaget skakar och öronen håller på att ramla av.
Tack för tipsen!
Du tänker på vad Bosse sa i tråden en bit upp - "under belastning"-att torrgasa i garaget blir fel
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Förstår de men väntar på delar för att få ihop framhjulet och det regnar precis hela tiden… trist att vänta när man har tid så jag tänkte att de kanske kan ge en viss uppfattning kring status iaf!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu blev jag lite nyfiken på varför det skiljer att bestycka vakummgasare mot trottelgasare? Lågfartkretsen lär väl påverka över lika stort register i en vakuumförgasare som i en trottelförgasare skillnaden är ju att trottellyftet sker med vakuum istället för att lyftas mekaniskt direkt med vajern. Förstår inte riktigt vad som skulle vara skillnaden.
Jag har faktiskt aldrig bestyckad om vakuumförgasare. Jar bara läst mig till att man ska börja med högfarten för dessa.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top