Bilister. Finner inga ord!.!!!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
tobbeviking skrev:
Satt vittnet i samma bil eller bakom han som du smällde med?
I vilket fall som helst KAN inte vittnet ha samma uppsikt som föraren om han nu inte körde en högerstyrd bil :3freak
Lugna ner dig nu och tänk bara på att du har rätten på din sida, tjaffsa inte mer med gubben.
Han är minst lika rädd som du över att få bonusnedräkningar osv, därför gäller det att du nu håller dig 100% till sanningen!
Börjar du ändra din story och säga att det kanske var osv då har hans verre fått ngt att fästa i.
Stå på dig, hästar eller stridsvagnar, han ska lämna dig företräde och inte på ngt sätt utsätta dig för fara.
Är det så små marginaler att han kört ut så att du hamnat i hans körbana när du väjat för en häst så är det ju märkligt.
Btw gömde du dig bakom hästen eftersom han OCH vittnet såg den men inte dig?
Hur vet han annars att du väjat för en häst? Hans story haltar kraftigt och låt den göra det tills ngn ställer andra frågor.
//Tobbe
Alltså nu blir jag konfunderad. Jag vet inte om detta med hästen är som han säger eller inte. Vad jag däremot vet är att jag garanterat var på mit körfält om de så bara var över mittlinjen innan jag såg bilen och väjade. Som du säger. Klart han inte vet att jag åkte ut för hästen om han inte såg mig. aja.. fast det behöver han kanske inte sett. Det är ju ganska logiskt att jag gör det men inte att jag kör ut så pass som till hans körfält.

EDIT: vittnet satt i en bil bakom förövaren.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
philsson skrev:
Alltså nu blir jag konfunderad. Jag vet inte om detta med hästen är som han säger eller inte. Vad jag däremot vet är att jag garanterat var på mit körfält om de så bara var över mittlinjen innan jag såg bilen och väjade. Som du säger. Klart han inte vet att jag åkte ut för hästen om han inte såg mig. aja.. fast det behöver han kanske inte sett. Det är ju ganska logiskt att jag gör det men inte att jag kör ut så pass som till hans körfält.

EDIT: vittnet satt i en bil bakom förövaren.
Grejen är ju den att han skulle svänga ut på den huvudled som du kom på, då sk ahan lämna dig företräde, hade ni smällt 150meter innan korsningen från ditt håll sett så hade gubben haft en poäng, Men när kollisionen ägde rum i korsningen så är han rökt.
//Tobbe

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
tobbeviking skrev:
Grejen är ju den att han skulle svänga ut på den huvudled som du kom på, då sk ahan lämna dig företräde, hade ni smällt 150meter innan korsningen från ditt håll sett så hade gubben haft en poäng, Men när kollisionen ägde rum i korsningen så är han rökt.
//Tobbe
men hur ska jag förhålla mig till min storry?. enligt vad jag kan minnas så var detta med hästen en tidigare händelse och att jag var tillbaks på min körbana därefter och att då hästen inte spelar någon roll i vårat drama. Kan jag säga såhär till FB? Han och vittnet hävdar ju nu att jag var över på hans vägbana från att ha väjat från hästen. samtidigt säger han att han inte såg mig fören de small. Han torskar sigsjälv och att han inte såg mig finns med i rapporten vi skrev. Men om han nu ändrar sig och påstår att han såg mig istället? vittnet kan ju också ändra sig. De står ju som sagt på samma sida.
Bilen lämnade inga bromsspår efter sig så jag tar det som att han inte bromsade utan bara koliderade rakt av. Enligt hansjälv så beror det på att han höll 10km/h som det inte uppkom några bromsspår. Men bilen befann sig redan 100% rakt i sin körriktning när smällen inträffade så han lär ha hunnit axxa en del. Jag uppskattade hastigheten till minst 30km/h men han vägrade gå med på att skriva 30 i rapporten så det fick bli 20 istället.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
philsson skrev:
uppskattade hastigheten till minst 30km/h men han vägrade gå med på att skriva 30 i rapporten så det fick bli 20 istället.
Han hade inget på varken vänster eller höger körbana att göra!
Han ska lämna dig FRI väg och det står tom i "skolboken" att man ska vänta tills du hade svängt höger ( om nu fallet hade varit så ).
Eftersom han nu påstår att han sett dig så har han ju med berått mod kört på dig?!
EDIT: Det jag menade med högersvängen är att man måste vara HELT säker på att det är fri väg innan man kör ut från en stopplikt, Blev ett rörigt och dumt exempel:EDIT
//Tobbe

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
tobbeviking skrev:
Han hade inget på varken vänster eller höger körbana att göra!
Han ska lämna dig FRI väg och det står tom i "skolboken" att man ska vänta tills du hade svängt höger ( om nu fallet hade varit så ).
Eftersom han nu påstår att han sett dig så har han ju med berått mod kört på dig?!
EDIT: Det jag menade med högersvängen är att man måste vara HELT säker på att det är fri väg innan man kör ut från en stopplikt, Blev ett rörigt och dumt exempel:EDIT
//Tobbe
jo det är sant. Han ser mig, han kör på mig med avsikt eller han ser mig inte, han är inte tillräckligt uppmärksam. Aja.. han är nog lika sur på mig som jag på han. Antar bara att alla hans nära och kära får det till mitt fel. Men så kanske det inte är. Hörde folk i bakgrunden när jag ringde som sa att "nej du ska inte ändra nåt, inte erkänna osv du gjorde inget fel osv.. " hoppas han får mycket skit för dehär.. jag kan fortfarande knappt gå på mitt ben. :4skrika

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Grattis, Du lever! :tummenupp

Hur jävla illa billister kör eller inte-kollar så får vi alltid lida mest pin! Var med om en liknande grej i våras och jag har inte fått nån förklaring av den föraren ännu...

FÖRGÖRAREN :yoparty

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Förgöraren skrev:
Grattis, Du lever! :tummenupp

Hur jävla illa billister kör eller inte-kollar så får vi alltid lida mest pin! Var med om en liknande grej i våras och jag har inte fått nån förklaring av den föraren ännu...

FÖRGÖRAREN :yoparty
hur gick det till för dig? och vad hände försäkringsmässigt? :confused: Intresserad.

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
trisst! Hoppas det löser sig!

En sak jag har läst är att han har ju väjningsplikt mot ALL trafik.

Han kan knappast skylla på att du e på fel vägbana.

Ett exempel:

En bil bakom dig kör om dig och han kör ut o frontalkrockar med honom, då är ju han också på fel vägbana men det är inte hans fel för det. Det är han som kör ut som har väjningsplikt.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
har kollat igenom försäkringspapperna och där står det att ingen ersättning ges för extrautrustning på hojen som inte kan stärkas med hjälp utav kvitton.
Grejen är den att allt lull lull satt på hojen när jag köpte denna så jag har inga kvitton på det. Har fått råd om att byta till originalpipor på hojen innan jag lämnar in den men detta känns inte bra och jag antar att jag kan bli nekad ersättning totalt?. Det vore även mycket svårt att byta pipor på hojen i sitt nuvarande utförande, spec utan att ändra på kåpor osv.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
philsson skrev:
Nu hävdar han att det var en häst på min körbana och jag var över på hans sida vägen innan han körde ut :va Vittnet är med honom om detta.
Jag minns att det var en häst med någonstanns men i mitt minne finns den efter korsningen. Hästen gjorde förståss också att jag dämpade hastigheten. De brukar bli rädda när man blåser förbi.
Hur kan detta nu vändas?

Varför körde han då ut om han såg att du var på hans tänkta körbana?

han är körd, det är hans fel ingen tvekan.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Tog fram lite text så att du ska kunna slappna av, du kan inte åka på
detta hur dom än vittnar.

Utdrag från:
Trafikförordning (1998:1276) Uppdaterad: t.o.m. SFS 2005:519

5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom
att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters
placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller
hinder.

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den
korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.

Dvs. 5§ : Han hävdar att du redan var över på deras körbana när han körde ut, och vad förändrar det? Han får ju inte köra ut då.

och varför jag tog med 39§ var av den enkla anledningen att du faktiskt har
full rätt att köra om mitt i korsningen och mao befinna dig på hans körbana där han ska köra ut.

Lycka till o ta detta med FB inte med honom.

bonden

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Hoj
KTM 950 Super Enduro 07
philsson skrev:
Nu hävdar han att det var en häst på min körbana och jag var över på hans sida vägen innan han körde ut :va Vittnet är med honom om detta.
Jag minns att det var en häst med någonstanns men i mitt minne finns den efter korsningen. Hästen gjorde förståss också att jag dämpade hastigheten. De brukar bli rädda när man blåser förbi.
Hur kan detta nu vändas?

Den som red på hästen kan ju kanske sett hur olyckan gick till.
försök hitta den som red på hästen o ta reda på vad hon/han såg kan ju vara till din fördel :)
Skönt att du klarade dig skapligt iallafall
Mvh Macke

Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
cleaner skrev:

Utdrag från:

5 § Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom
att i god tid sänka hastigheten eller stanna.
Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters
placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller
hinder.

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den
korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.

Dvs. 5§ : Han hävdar att du redan var över på deras körbana när han körde ut, och vad förändrar det? Han får ju inte köra ut då.

och varför jag tog med 39§ var av den enkla anledningen att du faktiskt har
full rätt att köra om mitt i korsningen och mao befinna dig på hans körbana där han ska köra ut.

Lycka till o ta detta med FB inte med honom.
:Bugar tack så mycket

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
cleaner skrev:

Utdrag från:

Att läsa lagboken är alltid rätt om man har den på sin sida :hihi

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Råkade ut för en liknande historia för rätt länge sen. Blev så innehelvetes förbannad, ringde direkt till polisen. Polisen kom och tog gubbens körkort på plats, eftersom han inte hade respekterat stopp plikten.

Sen dröjde han flera veckor innan han lämnade in skaderrapporten till försäkringsbolaget. Kontaktade försäkringsbolaget, de ansåg att de inte kunde göra någonting så länge skaderapporten inte kom in (j-vligt irreterande).

Hursomhelst, Tipset är att polisanmäla honom, så du har en rapport som du också kan bifoga.

Synd att du inte ringde polisen direkt. Han förtjänar att förlora körkortet. På detta sätt har han haft en j-vla tur.

Lycka till

/Badger

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
philsson skrev:
här tror jag vi börjar gå över till "jag tror att". Det känns logiskt som du säger men å andra sidan så försäkrar det ju inte att det är så. Aja.. allt tyder som ni säger på att det är hans fel men att jag väjade fel men ack så surt om jag blir "vållande". Har nämligen bara halvförsäkring.

EDIT: jag har inget kvitto på varken hojen eller utrustningen. :huvet

kvitto på hojen är inte nåt som krävs.
Döms han vållande så får du ut pengarna

Men blir du skyldig så får du förstås ingenting, nu har ju hästar kommit in i historien med vad jag kan se.

Jaja du får återkomma hur de dömde det hela.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Silwer skrev:
Men blir du skyldig så får du förstås ingenting, nu har ju hästar kommit in i historien med vad jag kan se.

Hästarna förändrar ju ingenting eftersom han krockade i korsningen,
även om han skulle glömt händelseförloppet totalt (vilket han inte verkar
gjort enl bilderna) så är det bilförarens fel iallafall eftersom han stod vid
stoppskylt = väjningsplikt mot all trafik. Bilisten har dessutom ett vittne som
ntygar att bilisten minsann hade stannat vid stopp-plikten alltså råder det inget
tvivel om varifrån bilen kom heller.
:) :fakta :)

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
ringde till polisen igår och ville göra en anmälan mot killen efter rådgivning här på forumet. Polisen frågade gång på gång om jag var säker på att jag ville gå vidare med en anmälan. Det skulle inte förändra något för mig utan bara ställa till det för honom. Han skulle åka dit på grov vårdslöshet i trafik och det hade inneburit massa böter och indraget körkort. Han rådde mig att fundera på saken.
Däremot så sa han att jag kunde ta kontakt med polisen om det skulle råda tvivel hos försäkringsbolagen vem som hade rätt eller fel. Polismannen jag pratade med sa att det var solklart bilisten som gjorde fel och att han inte vid någon omständighet får köra ut oavsätt vilken fart jag skulle hållt.

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
philsson skrev:
ringde till polisen igår och ville göra en anmälan mot killen efter rådgivning här på forumet. Polisen frågade gång på gång om jag var säker på att jag ville gå vidare med en anmälan. Det skulle inte förändra något för mig utan bara ställa till det för honom. Han skulle åka dit på grov vårdslöshet i trafik och det hade inneburit massa böter och indraget körkort. Han rådde mig att fundera på saken.
Däremot så sa han att jag kunde ta kontakt med polisen om det skulle råda tvivel hos försäkringsbolagen vem som hade rätt eller fel. Polismannen jag pratade med sa att det var solklart bilisten som gjorde fel och att han inte vid någon omständighet får köra ut oavsätt vilken fart jag skulle hållt.

Anmäl honom så får vi bort åtminstonde en idiot från vägarna!

njelger

Guest
philsson skrev:

Anmäl omedlebart. Han tycker ju att han gjort rätt och du gjort fel så han kommer göra om det om han har körkort.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras