Bilister. Finner inga ord!.!!!

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Jag tror bara du behöver styrka extrautrustningen om hojen blivit stulen. Ditt lull-lull finns ju kvar på hojen så det borde väl inte bli något snack om det?

philsson skrev:
har kollat igenom försäkringspapperna och där står det att ingen ersättning ges för extrautrustning på hojen som inte kan stärkas med hjälp utav kvitton.
Grejen är den att allt lull lull satt på hojen när jag köpte denna så jag har inga kvitton på det. Har fått råd om att byta till originalpipor på hojen innan jag lämnar in den men detta känns inte bra och jag antar att jag kan bli nekad ersättning totalt?. Det vore även mycket svårt att byta pipor på hojen i sitt nuvarande utförande, spec utan att ändra på kåpor osv.

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Suzuki
philsson skrev:
ringde till polisen igår och ville göra en anmälan mot killen efter rådgivning här på forumet. Polisen frågade gång på gång om jag var säker på att jag ville gå vidare med en anmälan. Det skulle inte förändra något för mig utan bara ställa till det för honom. Han skulle åka dit på grov vårdslöshet i trafik och det hade inneburit massa böter och indraget körkort. Han rådde mig att fundera på saken.
Däremot så sa han att jag kunde ta kontakt med polisen om det skulle råda tvivel hos försäkringsbolagen vem som hade rätt eller fel. Polismannen jag pratade med sa att det var solklart bilisten som gjorde fel och att han inte vid någon omständighet får köra ut oavsätt vilken fart jag skulle hållt.

En mycket konstigt inställning av polisen, deras jobb är att inte att övertala folk att inte anmäla lagöverträdelser. Det låter nästan som tjänstefel. Bilisten har inte visat sig det minsta ångerfull, han har inte ens tagit på sig skulden i detta solklara fall. Du ska absolut anmäla honom!!!!! Du gör alla oss andra motorcyklister en tjänst om en vanvettig bilist får sig en minnesbeta, han kanske tänker sig för en extra gång i fortsättningen.

Ljustuta är rätt bra när man ser bilister komma fram i korsningar. Om man nu har den funktionen. Annars finns det många bilister som är halvt blinda, vid en bussfärd med en dubbeldäckare så körde en bilist rakt ut framför bussen vid en 110 väg. Hur missar man en fyra meter hög knallgul koloss komma på vägen.

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag håller med de andra, anmäl killen. Han behöver uppenbarligen få sig en rejäl tankeställare.

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Du...
Han & vittnet har tänkt vittna falskt mot dig.
Bara det är tillräckligt för att du ska lämna in en polisanmälan & gå därifrån med ett brett flin.

som andra sagt, gör detta nu!!

Trött

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
R1
philsson skrev:
ringde till polisen igår och ville göra en anmälan mot killen efter rådgivning här på forumet. Polisen frågade gång på gång om jag var säker på att jag ville gå vidare med en anmälan. Det skulle inte förändra något för mig utan bara ställa till det för honom. Han skulle åka dit på grov vårdslöshet i trafik och det hade inneburit massa böter och indraget körkort. Han rådde mig att fundera på saken.
Däremot så sa han att jag kunde ta kontakt med polisen om det skulle råda tvivel hos försäkringsbolagen vem som hade rätt eller fel. Polismannen jag pratade med sa att det var solklart bilisten som gjorde fel och att han inte vid någon omständighet får köra ut oavsätt vilken fart jag skulle hållt.
Gör alla en tjänst , ta bort honom från trafiken, dvs anmäl= inget kk :tummenupp

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
philsson skrev:
Det skulle inte förändra något för mig utan bara ställa till det
för honom. Han skulle åka dit på grov vårdslöshet i trafik och det hade inneburit
massa böter och indraget körkort. Han rådde mig att fundera på saken.

Han kunde kört ihjäl dig, då hade han åkt dit på vållande till annans död så grov
vårdslöshet, böter o indraget kk är rena fyndet jämfört med vad som kunde hänt
pga hans okunnighet/ouppmärksamhet.

Du ska definitivt anmäla honom annars tror han att han inte gjort så stort fel eg.
och kanske fortsätter köra som han gör idag, han behöver helt klart en
tankeställare.

btw. en polis är skyldig att ta emot en anmälan.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
men vi säger att jag gör en polisanmälan. Blir han av me kortet direkt då eller måste man gå vidare med en massa skit och gå igenom någon slags utredning så det blir massa krångel för mig också. De orkar man ju inte göra och spec om det ska innebära massa utgifter då jag inte tjänar något på det mer än att de känns "bra" att sätta dit honom. Det har visat sig att han är bekant med min morbror och stämningen där kan ju bli lite annorlunda om vi börjar.. aja.. jag vet inte vad man ska göra. Hade de vart enkelt att anmäla och jag inte hade haft någon anknytning till killen så hade jag bara gjort det av ren ilska. ni kanske tycker jag resonerar dumt nu men jag är inte säker på detta.

mr_Pink

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Aprilia
Om du vill göra dig ovän med din morbrors bekanta är ju din sak att avgöra om det är värt!

Det som händer när du gör en polisanmälan är att du blir kallad till förhör, han och ev vittnen blir kallade, därefter lämnas det till åklagare som beslutar om att väcka åtal, blir det åtal går det till rättegång, du måste vittna i rätten om vad som hände, därefter om han fälls får han sitt straff.

(Är ingen expert så om nån vill rätta mig på nån punkt är ni välkomna)

Du kan inte få betala nåt för detta. Dig kostar det tid och är inte säkert att det går till åtal.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
mr_Pink skrev:
Om du vill göra dig ovän med din morbrors bekanta är ju din sak att avgöra om det är värt!

Det som händer när du gör en polisanmälan är att du blir kallad till förhör, han och ev vittnen blir kallade, därefter lämnas det till åklagare som beslutar om att väcka åtal, blir det åtal går det till rättegång, du måste vittna i rätten om vad som hände, därefter om han fälls får han sitt straff.

(Är ingen expert så om nån vill rätta mig på nån punkt är ni välkomna)

Du kan inte få betala nåt för detta. Dig kostar det tid och är inte säkert att det går till åtal.
ganska omständig process med andra ord som inte nödvändigtvis leder någon vart. Skickade iväg alla papper föresten till försäkringsbolaget idag med en extra lapp om vad som var oklart osv.. Syftar på oenigheterna jag hade med han som körde på mig.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
philsson skrev:
ganska omständig process med andra ord som inte nödvändigtvis leder någon vart.

Att anmäla skulle jag göra utan att tveka, trots bekantskapen eftersom han har betett sig som han har gjort.

Du är för snäll tror jag, och kan få skit för det, kanske även ekonomiskt om försäkringsbolaget tjurar med ersättningen.

Edit: Hade det varit normalt fall, hade den som kört på tagit sig på allt direkt, samt lämnat in allt fort som f-n. samt göra allt för att inte blanda in polisen, eftersom det är vårdslöshet och han förlorar körkortet.

Last edited:

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Hoj
660, KTM SMC
philsson skrev:
Var påväg till min kära mormor för att äta lite tårta på hennes födelsedag så kommer denna IDIOTEN! fram och sabbar hela min sesong.
Jag körde på huvudled och höll ca 60 på 50 väg helt plötsligt så åker en stillastående bil som står på en angränsande väg till höger mitt ut på min körbana och jag försöker väja men han fortsätter åt det håll jag väjar och vi frontalkrockar! :kocko
Han påstod att han aldrig såg mig. Inte fören de small. Och att han höll högst 10km/h vid smällen vilket jag hävdar var mer. 30km närmare. Jag han bromsa upp hojen lite men pga rullgrus så la jag den på backen innan den kasade in och mosade gafflar, instrumentering, styrkrona, toppkåpa mf, speglar mm under bilen. Krossade spoilern och kylaren på bilen. Själv rullade jag bredvid bilen åt höger efter att ha landat på knät! All utrustning förstörd!.
Han vill inte erkänna sig skyldig till något eftersom han säger att han stannade vid stopp och sen körde ut utan att se mig. :kocko Han ville även få det till att jag var vållande eftersom jag befann mig på hans vägbana!
såhär ser benet ut för närvarande. Skyddet tog smällen sen revs det bort så kom det igenom lite därav skrapsåret. Kan tillägga att det gör väldigt ont. Kom hem från akuten för några timmarsen. Tur att jag "klarade" mig så bra trots allt. Hade jag och hojen bytt plats vet jag åtminstonde vem som skulle fått betala min begravning. :huvet
Ville bara skriva av mig lite. Kommer nog bilder på hojen imorgon om jag kan röra på benet. Ville främst ha lite tips av er här hur jag ska gå tillväga försäkringsmässigt. Min hoj är halvförsäkrad och reparationerna jag räknat på övergår hojens värde. :4skrika Jag finner mig definitivt inte skylldig men det gör inte han heller. Dessutom har han ett vittne som står på hans sida.

Gjorde en snabb ritning i flash på hur det hela gick till. FLASH

Sitter extrautrustning på hojen såsom arrowsystem, trim CDI samt stålomspunna slangar och lite mer sådant lull lull. Hur tar man detta med försäkringsbolaget?

För jävligt, !! :huvet

Hoppas allt ordnar upp sej. du hade ju ändå tur,! tänk på det! materiella skador är skit samma, tänk om du blivit förlamad från halsen och ner...!

sånt händer ju!!

// mvh

Mike

Scilla

Ex-böna
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
VTR1000F 03
philsson skrev:
Det har visat sig att han är bekant med min morbror och stämningen där kan ju bli lite annorlunda om vi börjar.. aja.. jag vet inte vad man ska göra. Hade de vart enkelt att anmäla och jag inte hade haft någon anknytning till killen så hade jag bara gjort det av ren ilska. ni kanske tycker jag resonerar dumt nu men jag är inte säker på detta.
Om man säger som så, hade han kört ihjäl dig hade han fortfarande varit en bekant med din morbror... Så han ska vara jävligt glad.
Nu hade du tur, han är uppebart inte lämpad att inneha körkort!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
robeen skrev:
Säg att du vill ha 25'000 för sveda och värk annars anmäler du honom.
går det att göra så?. Är inte det typ olagligt att hota sådär?.

Ang anmälan så vill jag givetvis göra den men jag är som ni säger kanske för snäll. Mormor, pappa och min morbror ber mig att inte göra anmälan det är faktiskt därför jag låtit bli. Dom påverkar mig ganska mycket då dem står mig väldigt nära.
Sen att det kan bli sämre ekonomiskt för mig att inte göra en anmälan hur menar ni då? Jag vill ju inte skippa den om jag skulle få mindre ersättning. förstår inte riktigt vad ni försöker få fram.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Gubbstrutten antingen ljuger eller fattar inte vad som är rätt eller fel. Sålänge han inte erkänner fullständigt vållande är han lögnare eller allmänfarlig = anmäl !!!

"Jag är inte vållande eftersom jag inte såg motparten" :rofl ...han döms nog till hemmet för senilitet &så.

Edit: ...hade inte följt robeens förslag. Luktar utpressning lång väg.

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
philsson skrev:
går det att göra så?. Är inte det typ olagligt att hota sådär?

Det rör sig om vårdslöshet i trafik / vållande till kroppsskada. Och brukar man inte alltid först försöka lösa tvister utan att blanda in rättsväsendet :rolleyes:

Hur som helst täcker väl trafikförsäkringen även sveda och värk, om det inte är några undantag för just trafikförsäkringar kan försäkringsbolaget i efterhand kräva denna ersättning den vållande om det rör sig om vårdslöshet etc.

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
philsson skrev:
Mormor, pappa och min morbror ber mig att inte göra anmälan.
Dom ser alltså hellre att nån som har varit nära att döda en släkting fortsätter att vara deras goda vän, än att han får sig en tankeställare och ev. mister körkortet ett tag? Anmäl snubben oavsett vad mormor, pappa och morbror säger, det är faktiskt ditt liv och din kropp som har stått på spel den här gången.
Lycka till och hoppas det löser sig.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
robeen skrev:
Det rör sig om vårdslöshet i trafik / vållande till kroppsskada. Och brukar man inte alltid först försöka lösa tvister utan att blanda in rättsväsendet :rolleyes:

Hur som helst täcker väl trafikförsäkringen även sveda och värk, om det inte är några undantag för just trafikförsäkringar kan försäkringsbolaget i efterhand kräva denna ersättning den vållande om det rör sig om vårdslöshet etc.
vad brukar ersättningen ligga runt för sveda och verk i en sånhär situation?. Ni kan omöjligt veta hur jag är skadad men så mycket kan jag säga att jag knappt kan stödja mig på benet eller böja det. Gör ont i knät när jag spänner blåsan för att pissa. Det kanske förklarar svulnaden lite. Länkade till kort i första inlägget på hur mitt ben ser ut. Nu har det svulnat till lite mer och är helt lila över större delar av låret. Svårt att sova osv.. vad förväntar man sig för erstättning?. Om FB erbjuder mig 5k ska jag överklaga då?. :confused:

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...