Bilister. Finner inga ord!.!!!

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
philsson skrev:
vad förväntar man sig för erstättning?.

Ingen aning faktist, sök lite på nätet så kanske du hittar något att jämföra med.

Hans trafikförsäkring ska ersätta allt. Sjukhus, utebliven inkomst, sveda och värk etc.

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
philsson skrev:
Ang anmälan så vill jag givetvis göra den men jag är som ni säger kanske för snäll. Mormor, pappa och min morbror ber mig att inte göra anmälan det är faktiskt därför jag låtit bli. Dom påverkar mig ganska mycket då dem står mig väldigt nära.
Sen att det kan bli sämre ekonomiskt för mig att inte göra en anmälan hur menar ni då? Jag vill ju inte skippa den om jag skulle få mindre ersättning. förstår inte riktigt vad ni försöker få fram.

För det första om han är en vän till familjen ska ha ta på sig skulden och be om ursäkt till dig personligen och fråga dig hur ni ska lösa problemet...

Nu nekar han brott, låter din familj pressa dig att inget göra.

Ber han inte om ursäkt så sätt dit han, säg detta rakt ut till dina föräldrar och din morbror! Då kommer de inte att tycka illa om dig i alla fall.
För den som inte har ryggrad att våga krypa till korset är inte värd mycket!

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
philsson skrev:
vad brukar ersättningen ligga runt för sveda och verk i en sånhär situation?. Ni kan omöjligt veta hur jag är skadad men så mycket kan jag säga att jag knappt kan stödja mig på benet eller böja det. Gör ont i knät när jag spänner blåsan för att pissa. Det kanske förklarar svulnaden lite. Länkade till kort i första inlägget på hur mitt ben ser ut. Nu har det svulnat till lite mer och är helt lila över större delar av låret. Svårt att sova osv.. vad förväntar man sig för erstättning?. Om FB erbjuder mig 5k ska jag överklaga då?. :confused:
Sveda & värk brukar inte ge så mycket, ...det är i kvarstående men kulorna finns ...vilket vi ju inte ska hoppas på. Var ett tag sedan jag var med i svängen men 5k låter nog mycket i mina öron.

Men spar kvitto på alla omkostnader, ...hade du xtrautrustning på hojen kan du be & få det intygat &/el värderat på pränt hos en handlare att ge till FB.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Zoidberg skrev:
Sveda & värk brukar inte ge så mycket, ...det är i kvarstående men kulorna finns ...vilket vi ju inte ska hoppas på. Var ett tag sedan jag var med i svängen men 5k låter nog mycket i mina öron.

Men spar kvitto på alla omkostnader, ...hade du xtrautrustning på hojen kan du be & få det intygat &/el värderat på pränt hos en handlare att ge till FB.
så försäkringsbolaget beräknar inte sådan utrustnings värde?. Kan be dem verdera utrustningen på firman när jag lämnar in hojen för översyn. FB kommer nog be mig skicka in hojen för att få en prisuppgift på reparationskostnaderna.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
philsson skrev:
så försäkringsbolaget beräknar inte sådan utrustnings värde?. Kan be dem verdera utrustningen på firman när jag lämnar in hojen för översyn. FB kommer nog be mig skicka in hojen för att få en prisuppgift på reparationskostnaderna.
Det ska du inte räkna med iaf, ...trycker du inte på & visar kvitton & värderingar får du troligen ett listpris på hojen som sådan. Men det kan handlaren/verkstaden hjälpa dig med.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Zoidberg skrev:
Det ska du inte räkna med iaf, ...trycker du inte på & visar kvitton & värderingar får du troligen ett listpris på hojen som sådan. Men det kan handlaren/verkstaden hjälpa dig med.
Ja det hoppas jag verkligen!. men FB kanske struntar i va de säger de vill bara veta va de kostar att fixa hojen så de vet om det är lönt eller inte. Jag får helt enkelt fråga dem. Har läst mycket på forumet om folk som gått med på låg ersättning medans andra har kunnat förhandla sig fram till en bättre ersättning. så det gäller att stå på sig.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Mr. President skrev:
Dom ser alltså hellre att nån som har varit nära att döda en släkting fortsätter att vara deras goda vän, än att han får sig en tankeställare och ev. mister körkortet ett tag? Anmäl snubben oavsett vad mormor, pappa och morbror säger, det är faktiskt ditt liv och din kropp som har stått på spel den här gången.
Lycka till och hoppas det löser sig.

Det kan jag heller inte förstå. Hur kan dina släktingar be dig att INTE anmäla mannen som kunde ha tagit ditt liv? Det är ju inte precis som att hela hans liv förstörs om man blir utan körkort i ett par månader, utan snarare ett bra sätt att få personen att tänka till. Att däremot köra ut och frontalmeja en motorcykel är något som förstör många liv, alldeles för ofta.
Det är din kropp, inte dina släktingars. STÅ PÅ DIG och gör det DU tycker är rätt, för det är minsann ingen annan som kommer att göra det åt dig.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
philsson skrev:
går det att göra så?. Är inte det typ olagligt att hota sådär?.

Ang anmälan så vill jag givetvis göra den men jag är som ni säger kanske för snäll. Mormor, pappa och min morbror ber mig att inte göra anmälan det är faktiskt därför jag låtit bli. Dom påverkar mig ganska mycket då dem står mig väldigt nära.
Sen att det kan bli sämre ekonomiskt för mig att inte göra en anmälan hur menar ni då? Jag vill ju inte skippa den om jag skulle få mindre ersättning. förstår inte riktigt vad ni försöker få fram.

Jag säger som alla andra, ANMÄL! Kan han inte ta ansvar för sina handlingar som en vuxen människa så visar han tydligt att han inte har i trafiken att göra. Sen tycker jag att din Mormor, pappa och morbror har en väldigt konstig inställning till det hela när dom ber dig att inte anmäla.

Micke

Pinjong

Medlem
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Suzuki
Jag förstår inte hur din släkt försöker övertala dig till att inte anmäla honom när de inte övertalar den som kunde ha kört ihjäl dig att ta på sig skulden för olyckan, det är väl de minsta du kunde göra så du kan fokusera på att återhämta dig. Speciellt med tanke på att bilisten dessutom skaffat sig ett falskt vittne. Vittnet och bilisten vet att de inte har en chans i en rättegång och riskerar straff för även detta. Men vad gör de? Försöker de ge dig kompensering, nej. Tar de på sig skulden, nej. Försöker de manipulera dig genom din släkt, JA! Det låter som riktiga psykopater, FY FAAN säger jag, jag har inte hela bilden, men som det låter här är de riktiga översittare.

Du är uppenbarligen en snäll och sympatisk kille, ja det ser man t o m bara på din presentationsanimering. Men man ska inte för den skull låta folk trampa på en, jag skulle sätta ned foten och säga, No more Mr Nice Guy. Skulle min släkt ta en morbrors kompis parti framför mig så skulle jag säga adjöss för alltid. Speciellt när det är du som de borde skydda när du är skadad och försvagad. Försäkringsbolagen kommer nog undra om du inte gör en polisanmälan, törs du riskera att få skulden för olyckan?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Dina släktingar verkar inte riktigt ha insett allvaret i det hela. Stå på dig om du har tid och ork, och visa att en sporthoj-åkare inte låter sig trampas på. :fakta

M-F

undercover
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Hemlig, tamigfan
Anmäl.
Den enda andra lösningen vore om du fick en h*vetes mycket pengar av den skyldige, som ersättning.
Personlighen skulle jag nog inte nöja mig med det heller.

Förstår din släkt att han lika väl kunde ha tagit livet av dig, och vill inte ens ta ansvar för detta? Berätta detta för dom. Tycker dom fortfarande inte att du ska anmäla, så anmäl ändå. Det är det enda rätta åtgärd från din sida..

Stå på dig mannen, och berätta hur det går !! :nicka :nicka

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ojdå.. känner trycket från er alla här nu.. :död kanske inte skulle lagt upp frågan.. :näsblod . Jag får kanske anmäla honom utan att berätta nåt men det kommer väl visa sig senare ändå.. klart man inte vill bli nekad ersättning men tror ni det kan gå så långt?. Känns svårt också eftersom han har vittnen och inte jag. Man vet aldrig vad de samsas om dedär.. :huvet

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
philsson skrev:
Ojdå.. känner trycket från er alla här nu.. :död kanske inte skulle lagt upp frågan.. :näsblod . Jag får kanske anmäla honom utan att berätta nåt men det kommer väl visa sig senare ändå.. klart man inte vill bli nekad ersättning men tror ni det kan gå så långt?. Känns svårt också eftersom han har vittnen och inte jag. Man vet aldrig vad de samsas om dedär.. :huvet

Anmäl honom och berätta för dina släktingar vad du har bestämt dig för. Kan de inte respektera ditt beslut är det deras problem, stå på dig!
Efter vad du har skrivit verkar hans s.k. vittne hjälpa dig mer än honom.
Vittnet intygar ju också på att föraren var ouppmärksam och inte såg dig.
Stå på dig och kämpa för din rätt! :tummenupp

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Jag tycker du ska fråga din morbror vaför hans bekanta(föraren) inte pratar med dig själv om saken?

Om föraren nu påstår att han inte har gjort något fel så har han väl inte någon anledning att frukta en anmälan. Nej han vill både slippa betala dig och behålla körkortet och morbror tänker bara på sitt eget rykte i samhället. :fatta!

Vem tänker på dig? :pannkyss

/Peter

philsson skrev:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
philsson skrev:
Ni kan omöjligt veta hur jag är skadad men så mycket kan jag säga att jag knappt kan stödja mig på benet eller böja det. Gör ont i knät när jag spänner blåsan för att pissa. Det kanske förklarar svulnaden lite. Länkade till kort i första inlägget på hur mitt ben ser ut. Nu har det svulnat till lite mer och är helt lila över större delar av låret. Svårt att sova osv..

Kontakta ortopedmottagningen på Ryhov i Jönköping. De är bäst på att kolla upp det där.

Angående anmälan eller inte och ersättning, så är det upp till det försäkringsbolaget som den person som körde på dig har, vilken "vilja" (dvs vilket belopp de kan gå med på) de har för att betala dig genom ditt försäkringsbolag. En anmälan förbättra din position väsentligt, eftersom det då blir väldigt uppenbart över hur det ligger till.

Jag förstår mig faktiskt inte alls på han som körde på dig.........helt ofattbart.

Last edited:

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
philsson skrev:
vad brukar ersättningen ligga runt för sveda och verk i en sånhär situation?. Ni kan omöjligt veta hur jag är skadad men så mycket kan jag säga att jag knappt kan stödja mig på benet eller böja det. Gör ont i knät när jag spänner blåsan för att pissa. Det kanske förklarar svulnaden lite. Länkade till kort i första inlägget på hur mitt ben ser ut. Nu har det svulnat till lite mer och är helt lila över större delar av låret. Svårt att sova osv.. vad förväntar man sig för erstättning?. Om FB erbjuder mig 5k ska jag överklaga då?. :confused:

Du bör nog kolla knäet noga, jag körde omkull för ett par år sedan o slog i knäet, va på akuten i Eksjö, dom röntgade o sen skickade hem mig för dom kunde inte se nåt fel. Ringde sen dagen därpå o sa att dom såg något men inte vad, så jag åkte in o gjorde en ny röntegn o mkt riktigt så va det en spricka i korsbandsfästet, vilket resulterade i operation o 6 veckor i gips. Mitt knä såg precis ut som ditt kunde inte böja eller stå på det knappt.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Åttiettan skrev:
Du bör nog kolla knäet noga, jag körde omkull för ett par år sedan o slog i knäet, va på akuten i Eksjö, dom röntgade o sen skickade hem mig för dom kunde inte se nåt fel. Ringde sen dagen därpå o sa att dom såg något men inte vad, så jag åkte in o gjorde en ny röntegn o mkt riktigt så va det en spricka i korsbandsfästet, vilket resulterade i operation o 6 veckor i gips. Mitt knä såg precis ut som ditt kunde inte böja eller stå på det knappt.

Precis kolla noga, när jag krockade min bil så stelnade mina knä så jag fick åka rullstol på sjukhuset. "Rymde" innan de han och röntga, ville bara hem vilket jag ångrar idag då jag fortfarand har lite problem. Detta var 98

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
aci skrev:
Precis kolla noga, när jag krockade min bil så stelnade mina knä så jag fick åka rullstol på sjukhuset. "Rymde" innan de han och röntga, ville bara hem vilket jag ångrar idag då jag fortfarand har lite problem. Detta var 98
:hihi jag fick också åka rullstol. Rätt pinsamt faktiskt. men men.. de röntgade benet och såg inget så de har ju undersökt benet. Jag ska ner till polisstationen idag efter plugget och lämna in min anmälan. Tog med mig lite bilder på benet, hojen och platsen på en CD skiva.
önska mig lycka till.

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
philsson skrev:
Jag ska ner till polisstationen idag efter plugget och lämna in min anmälan. Tog med mig lite bilder på benet, hojen och platsen på en CD skiva.
önska mig lycka till.

Helt rätt, lycka till!

Micke

Hejlesen

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -97
philsson skrev:
Var påväg till min kära mormor för att äta lite tårta på hennes födelsedag så kommer denna IDIOTEN! fram och sabbar hela min sesong.
Jag körde på huvudled och höll ca 60 på 50 väg helt plötsligt så åker en stillastående bil som står på en angränsande väg till höger mitt ut på min körbana och jag försöker väja men han fortsätter åt det håll jag väjar och vi frontalkrockar! :kocko
Han påstod att han aldrig såg mig. Inte fören de small. Och att han höll högst 10km/h vid smällen vilket jag hävdar var mer. 30km närmare. Jag han bromsa upp hojen lite men pga rullgrus så la jag den på backen innan den kasade in och mosade gafflar, instrumentering, styrkrona, toppkåpa mf, speglar mm under bilen. Krossade spoilern och kylaren på bilen. Själv rullade jag bredvid bilen åt höger efter att ha landat på knät! All utrustning förstörd!.
Han vill inte erkänna sig skyldig till något eftersom han säger att han stannade vid stopp och sen körde ut utan att se mig. :kocko Han ville även få det till att jag var vållande eftersom jag befann mig på hans vägbana!
såhär ser benet ut för närvarande. Skyddet tog smällen sen revs det bort så kom det igenom lite därav skrapsåret. Kan tillägga att det gör väldigt ont. Kom hem från akuten för några timmarsen. Tur att jag "klarade" mig så bra trots allt. Hade jag och hojen bytt plats vet jag åtminstonde vem som skulle fått betala min begravning. :huvet
Ville bara skriva av mig lite. Kommer nog bilder på hojen imorgon om jag kan röra på benet. Ville främst ha lite tips av er här hur jag ska gå tillväga försäkringsmässigt. Min hoj är halvförsäkrad och reparationerna jag räknat på övergår hojens värde. :4skrika Jag finner mig definitivt inte skylldig men det gör inte han heller. Dessutom har han ett vittne som står på hans sida.

Gjorde en snabb ritning i flash på hur det hela gick till. FLASH

Sitter extrautrustning på hojen såsom arrowsystem, trim CDI samt stålomspunna slangar och lite mer sådant lull lull. Hur tar man detta med försäkringsbolaget?

Om han hade stopp-plikt så är han även skyldig att lämna dig företräde. Han kan/får inte bara köra ut bara för att han stått still.....hans fel utan tvekan och jag tycker du skall prata med ditt bolag och förklara hur det gått till så de inte väljer att gå på hans version då din är solklar. Har själv råkat ut för att de gemensamma versionerna som skrivs inte kommer in till bolagen utan att de skriver en ny senare och skickar in som är till deras fördel. Bara att lugnt och stilla prata med ditt bolag så komer allt att gå bra.
Så det där vittnet du pratar om vet jag inte hur det kommer in i bilden och hur det kan bedöma att det var ditt fel då det solklart är han som inte tittat tillräckligt att körbanan var fri då han SKA lämna dig företräde....var vittnet inte nykter?? :va

Lycka till!

Mvh Martin

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept