Bilister. Finner inga ord!.!!!

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Var påväg till min kära mormor för att äta lite tårta på hennes födelsedag så kommer denna IDIOTEN! fram och sabbar hela min sesong.
Jag körde på huvudled och höll ca 60 på 50 väg helt plötsligt så åker en stillastående bil som står på en angränsande väg till höger mitt ut på min körbana och jag försöker väja men han fortsätter åt det håll jag väjar och vi frontalkrockar! :kocko
Han påstod att han aldrig såg mig. Inte fören de small. Och att han höll högst 10km/h vid smällen vilket jag hävdar var mer. 30km närmare. Jag han bromsa upp hojen lite men pga rullgrus så la jag den på backen innan den kasade in och mosade gafflar, instrumentering, styrkrona, toppkåpa mf, speglar mm under bilen. Krossade spoilern och kylaren på bilen. Själv rullade jag bredvid bilen åt höger efter att ha landat på knät! All utrustning förstörd!.
Han vill inte erkänna sig skyldig till något eftersom han säger att han stannade vid stopp och sen körde ut utan att se mig. :kocko Han ville även få det till att jag var vållande eftersom jag befann mig på hans vägbana!
såhär ser benet ut för närvarande. Skyddet tog smällen sen revs det bort så kom det igenom lite därav skrapsåret. Kan tillägga att det gör väldigt ont. Kom hem från akuten för några timmarsen. Tur att jag "klarade" mig så bra trots allt. Hade jag och hojen bytt plats vet jag åtminstonde vem som skulle fått betala min begravning. :huvet
Ville bara skriva av mig lite. Kommer nog bilder på hojen imorgon om jag kan röra på benet. Ville främst ha lite tips av er här hur jag ska gå tillväga försäkringsmässigt. Min hoj är halvförsäkrad och reparationerna jag räknat på övergår hojens värde. :4skrika Jag finner mig definitivt inte skylldig men det gör inte han heller. Dessutom har han ett vittne som står på hans sida.

Gjorde en snabb ritning i flash på hur det hela gick till. FLASH

Sitter extrautrustning på hojen såsom arrowsystem, trim CDI samt stålomspunna slangar och lite mer sådant lull lull. Hur tar man detta med försäkringsbolaget?

Vad spelar det för roll om att han har ett vittne på sin sida om det är han som är vållande vilket han vid denna incident solklart verkar vara...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Ringde polisen nyss de sa att de inget kunde dokumentera nu i efterhand :huvet De vill inte ens dokumentera bromsspår eller färgresterna som finns kvar på vägen. ska ut i vilket fall på egen hand och ta lite kort. Ni sa dem kunde vara bra å ha.

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
philsson skrev:
Ringde polisen nyss de sa att de inget kunde dokumentera nu i efterhand :huvet De vill inte ens dokumentera bromsspår eller färgresterna som finns kvar på vägen. ska ut i vilket fall på egen hand och ta lite kort. Ni sa dem kunde vara bra å ha.

Ring även ditt FB!

Scirocco

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Honda VFR800
gurra2fast skrev:
Ring även ditt FB!

^^ What he said.

Försäkringsbolaget kan vara intresserade ändå. Egentligen ska man ju alltid ringa polisen redan från olycksplatsen, såvida inte den som är skyldig skriver på att han tar på sig allt ansvar för olyckan eller skadorna är obetydliga.

Polisen avprickad från listan, försäkringsbolaget härnäst... Skadeanmälan vill man ha in så snart man kan också.

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
Tråkigt att höra

Läst igenom allt nu och det är tråkigt att du krockade men kul att du klarade dig så pass bra. Detta är SOLklart inte ditt fel! Regelmässigt så kan dom säga vad dom vill, de gjorde fel punk slut!

/krya på dig
/Regards Cel

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
CeltaniC skrev:
/krya på dig
/Regards Cel
tackar för alla vänliga själar här. Riktigt schyssta grabbar på dehär forumet verkligen. Stort tack. :Bugar

Nu är det fortfarande helg men jag ringer försäkringsbolaget såfort de öppnar. Ska iväg nu om 10 min och dokumentera platsen lite sen kan jag även lägga upp lite bilder här som ni kan få titta på.

Ninja man

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki ZX9R NINJA
var vaken mot försäkringsbolaget. Jag väjde på samma sätt som du med bil när jag höll på med en omkörning svängde idioten vänster och jag landade i ett staket med bilen men missade honom. Polisen ansåg att han var 100% vållande som svängde vänster utan att ha uppsikt bakåt. Bolaget gav 50-50% vållande. Jag överklagade men fick till svar att polisens bedömning är en sak och deras en annan, jag kontrade med frågan "vad skall polisen där att göra om ni ändrar på reglerna som ni vill?" svaret var "polisrapporten ligger som grund för vårat beslut men vi gör en egen bedömning ändå och det är inte säkert att den blir samma" det var som att :huvet men jag orkade inte processa mer utan fick ta skeden i vacker hand bilen var ju helförsäkrad. Jag vill inte strö salt i såren men ge dig inte mot bolaget de är för j-liga om dom vill.

Lycka till du har mitt stöd!

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Följande kan vara bra att känna till:

En kompis till mig (också sporthojsåkare) körde på en taxi med sin bil som gjorde en u-sväng från en p-plats till höger om vägen precis när kompisen skulle köra förbi den parkerade taxin. Det gick inte alls fort men en hel del plåtskador blev det. Taxichauffören hade bråttom till dagis så hon skrev på skaderapporten in blanco dvs hon erkände att det var hennes fel. Min kompis fyllde sedan i rapporten och ritade skisser etc och trodde att allt var frid och fröjd.

Men icke. Taxichauffören nekade sedan och sade att min kompis kört på henne snett bakifrån när hon var tvungen att bromsa för en buss!!! Försäkringsbolaget sade att underskrifterna på den där skadeblanketten inte betyder ett smack! Deras rekommendation var att ha en engångskamera i bilen och dokumentera allt. Samt att försöka få vittnen. Det slutade med att ord stod mot ord och min kompis fick utnyttja sin egen vagnskadeförsäkring (självrisk 3000:). Dock slapp han bonussänkning.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Konstigt nog lär man sig väldigt lite i körskola och liknande om hur det ska gå till när en olycka har skett. Egentligen borde man gå igenom proceduren ibland så att man även i ett chockartat tillstånd vet vad man ska göra när det har smällt.

Tillkalla polis hade ju vart bra i det här läget, men det är ju lätt att säga när man inte har vart nära att hamna under en bil. Nån tyckte att philsson skulle ha väjt höger (snygg skiss föresten) men jag hade nog också instinktivt kört vänster där faktiskt.

Phillsson, gör vad du kan för att sätta dit gubben! :mad: Skriv gärna här hur det utvecklar sig sedan.

Street

X-jell fanclub
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
Honda VF
Som sagt Ha alltid en engångskamera med dig. Man vet aldrig när den kan komma till användning. Köpte ett 2 pack för 99 spänn. En lag jag i bilen och den andra under sadeln på hojen. Detta efter att ha varit med och bråkat med FB ett tag om en incident som jag var inblandad som vittne (passagerare) i.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Omkörning

Konstigt eller ej men kör man om någon som svänger vänster och det blir krock som är den som kör om vållande. Fick du 50/50 i det läget skall du vara glad. I fallet tråden handlar om är det solklart. Kör man ut från stopplikt och orsakar en krock kan man ha allibaba med sina 50 rövar (eller hur det nu var) som vittne, man är fortfarande skyldig.

Kan någon förresten förklara hur man som vittne kan hävda så dumma saker? Enligt lagen är man skyldig att känna till de regler som omfattar en. Har man KK och säger något så kortkat borde kortet ryka...

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Nicko@K.A.P skrev:
Om det upstår tvist gällande vem som va vållande så är det väl rek. att tillkalla polis till platsen.
Om dom kan slita sig från kaffe rasten...

Jag undrar ändå, tog du bilen rakt framifrån lr lite på sidan framifrån?
Man vet juh inte vad förs.b tycker.
Kan resonera som att om du nu tog han rakt framifrån på hans körfält så kunde du väl passerat bakom om du hållt dig kvar i ditt körfält?

Men det är bara spekulationer....

Det behöver man inte göra! Det är inte upp till polisen utan till försäkringsbolaget att bestämma vem som är vållande till skadan!

så så länge som man är överens om händelseförloppet så behövs inte polis!

är man därimot oense om hur det gick till så kanske det kan vara bra om en tredje part ser bromsspår och så vidare

Mv. Oskar

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
stop står för : Stanna, tänk, observera, placera.

så han har två saker att åka dit för, han följde inte stop skylten, + att du körde på huvudled.

he is fucked :rofl

Lycka till

Tolf

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Tolf skrev:
stop står för : Stanna, tänk, observera, placera.

så han har två saker att åka dit för, han följde inte stop skylten, + att du körde på huvudled.

he is fucked :rofl

Lycka till

Tolf
Han stannade, observerade, placerade och körde på mig!. utan att se mig!.
var precis vid olycksplatsen och tog lite kort. Ska bara komprimera dom lite så ni orkar laddtiden.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Ninja man skrev:
var vaken mot försäkringsbolaget. Jag väjde på samma sätt som du med bil när jag höll på med en omkörning svängde idioten vänster och jag landade i ett staket med bilen men missade honom. Polisen ansåg att han var 100% vållande som svängde vänster utan att ha uppsikt bakåt. Bolaget gav 50-50% vållande. Jag överklagade men fick till svar att polisens bedömning är en sak och deras en annan, jag kontrade med frågan "vad skall polisen där att göra om ni ändrar på reglerna som ni vill?" svaret var "polisrapporten ligger som grund för vårat beslut men vi gör en egen bedömning ändå och det är inte säkert att den blir samma" det var som att :huvet men jag orkade inte processa mer utan fick ta skeden i vacker hand bilen var ju helförsäkrad. Jag vill inte strö salt i såren men ge dig inte mot bolaget de är för j-liga om dom vill.

Lycka till du har mitt stöd!

Detta är ju fan helt sjukt :smasha :fatta! :kulspruta Bolagen gör som de vill och bara älskar att sätta 50% 50% så kan de sno båda två parter på självrisk och bonus, bolagen är ena djävla :1pajas

wiper6

Din dröm är min vardag
Gick med
13 Sep 2004
Hoj
RGV 250 & 2 Gula minis
Vad tråkigt att läsa skönt du klarade dig.. Ger inga fler tips eftersom du nog har fått alla. Viktigast i en smäll är nog att polisen får kolla så slipper man bli orolig och fundersam på vem som har rätt. Det kunde i vilket fall som helst inte bero på hojen för bättre finns ju inte..

Solid snake

Guest
Roughack skrev:
tror det är att om man fortfaradne lider av skador 2år efter en olycka kan man även plocka ut lite ersättning för skadorna, ring FB och fråga lite :)
Har bara gått ett år drygt, men det gör riktigt skitont i benet ibland.

Solid snake

Guest
Smartswede skrev:
Precis vad jag ville komma åt i inlägget jag skrev :)

Dags för dig Solid snake å uppsöka läkare igen för fot och ben. Kanske är så (vilket man inte får hoppas) att du har någon permanent skada. Så läkarjournalen på att du skada foten å benet vid olyckan + nytt läkarutlåtande om skadan är permanent = ytterligare ersättning av försäkringsbolaget. Kan röra sig om belopp med minst lika många nollor som för bågen.
Det får jag hoppas, jag vill ha massor med pengar så jag kan köpa mig en SM och en sporthoj. :gnissla

Låter det gå ett tag för att se om det blir bättre eller värre.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras