Bilrelaterade diskussioner

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ja, det är faktiskt hytlöst dyrt original.
En flaska punkteringsvätska kostar dessutom 700 spänn, man skäms.
Vad stoppar/häller de i på den här basservicen VW kampanjar? 2000 pengar för olja och 3 filter. 10 år gammal golf, passerat 15 tusen mil.
Har lagt ett sånt där tillfälligt reservhjul och bytagrejor i bilen. De talar ändå om att bäst före på punkalagningssatsen gått ut, varje år.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Vad stoppar/häller de i på den här basservicen VW kampanjar? 2000 pengar för olja och 3 filter. 10 år gammal golf, passerat 15 tusen mil.
Har lagt ett sånt där tillfälligt reservhjul och bytagrejor i bilen. De talar ändå om att bäst före på punkalagningssatsen gått ut, varje år.
Basservice Castrol 15W-40 på vissa motorer, Castrol 0w-30 på vissa.
(beroende på årsmodell och motor)

15w-40 heter Magnatec och 0w-30 heter Edge.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag gör det mesta själv, men är ju lite handikappad nu pga att jag opererat nyckelbenet så lämnade faktiskt in bilen för byte av bromsrör som var rostangripet. Från höger bak (där slangen ansluter) till en skarv framför tanken, under en meter. Kostade i alla fall strax under 2000 kr. Volvo V50 från 2004
Men jag bytte lager själv, ingen av de 4 skruvarna som håller lagret gick att få loss, så jag satt där rätt länge med vinkelkapen och kapade på själva lagret. Tog sin tid men var inte varken komplicerat eller ansträngande.
Så idag (lördag) var jag och gjorde efterkontroll på bilen.

Men på en av våra V70 har jag ett förgrymmat gnisslande från något vid multiremmen. Var helt övertygad om att det var servopumpen, så köpte en begad på skroten och bytte. Är ju inte så komplicerat att byta, bara man har rätt skaft för sin T60 för spännhjulet, men inte fan slutade det gnissla. Spännhjulet tror jag inte att det är, har bytt på dotterns V70 så det vet jag hur det låter när det är dåligt. Så det lutar åt att det är generatorn. Men en sån vill man ju inte bara köpa på chans, kostar ju lite för mycket.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
20-338_xl_1.jpg
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag gör det mesta själv, men är ju lite handikappad nu pga att jag opererat nyckelbenet så lämnade faktiskt in bilen för byte av bromsrör som var rostangripet. Från höger bak (där slangen ansluter) till en skarv framför tanken, under en meter. Kostade i alla fall strax under 2000 kr. Volvo V50 från 2004
Men jag bytte lager själv, ingen av de 4 skruvarna som håller lagret gick att få loss, så jag satt där rätt länge med vinkelkapen och kapade på själva lagret. Tog sin tid men var inte varken komplicerat eller ansträngande.
Så idag (lördag) var jag och gjorde efterkontroll på bilen.

Men på en av våra V70 har jag ett förgrymmat gnisslande från något vid multiremmen. Var helt övertygad om att det var servopumpen, så köpte en begad på skroten och bytte. Är ju inte så komplicerat att byta, bara man har rätt skaft för sin T60 för spännhjulet, men inte fan slutade det gnissla. Spännhjulet tror jag inte att det är, har bytt på dotterns V70 så det vet jag hur det låter när det är dåligt. Så det lutar åt att det är generatorn. Men en sån vill man ju inte bara köpa på chans, kostar ju lite för mycket.

Två saker att kolla:

1. Vibrerar remmen när motorn går? Då kan det vara frihjulskoppling i remhjulet på generatorn som låst sig. Brukar ge kvittrande ljud och virbrationer - ibland så illa att tex AC-kompressorn inte vill gå (om den sitter på samma rem, se om ljudet ändras när du slår av/på AC:n).

2. Om du tar bort remmen, så går det att manuellt snurra på tex generatorn och lyssna och känna.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Värmen går upp och ner lite som den vill i X5:an. Jag fick ordning på vattenventilen framme i motorutrymmet så nu är det lika på båda sidor, men regleringen är lite eljest.

Visar sig sitta en liten radialfläkt inne i kontrollpanelen för klimatanläggningen. Den ska suga in luft från kupén och få termistorn att reagera korrekt. Den fläkten hade stannat, så nu är det beställt ny fläkt på 30x30mm och 10mm tjock som ersättning. För som reservdel finns det inte och beggade paneler kostar runt 1500 och uppåt och då inga garantier för att de är ok. Får se om det funkar när det kommer med posten om några dagar.

Fixade takdräneringen från solluckan så jag slipper få blött på golvet (någon tidigare ägare eller mek har kladdat med det och böjt slangen så det var stopp) och sen klickade i regnsensorn som suttit felmonterad efter rutbytet och därmed har inte intervalltorkaren fungerat. Men nu så... Skönt att få ordning på allt sånt.IMG_20240930_144951400.jpg
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Två saker att kolla:

1. Vibrerar remmen när motorn går? Då kan det vara frihjulskoppling i remhjulet på generatorn som låst sig. Brukar ge kvittrande ljud och virbrationer - ibland så illa att tex AC-kompressorn inte vill gå (om den sitter på samma rem, se om ljudet ändras när du slår av/på AC:n).

2. Om du tar bort remmen, så går det att manuellt snurra på tex generatorn och lyssna och känna.
Inga vibrationer. Däremot har jag funderat på frihjulet, och det verkar som att det inte sitter ett frihjul på den här, så det kanske är därför det kvittrar. Ska väl sätta dit en sån i stället.

Får ta loss remmen och provsnurra lite mer.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inga vibrationer. Däremot har jag funderat på frihjulet, och det verkar som att det inte sitter ett frihjul på den här, så det kanske är därför det kvittrar. Ska väl sätta dit en sån i stället.

Får ta loss remmen och provsnurra lite mer.
Kan ju vara en modell som inte ska ha frihjul. Min BMW tex har bara ett vanligt remhjul och finns inga vibrationer, men så har den också en speciell spännare med dubbla hjul som drar åt olika håll.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Kan ju vara en modell som inte ska ha frihjul. Min BMW tex har bara ett vanligt remhjul och finns inga vibrationer, men så har den också en speciell spännare med dubbla hjul som drar åt olika håll.
Jag tror att det ska vara det på de här, det som är konstigt är att det inte är något. Någon har väl bytt generator någon gång och satt dit en utan frihjul. Bilen är ju 20 år gammal och har gått 42000 mil.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag bara bävar för att det är dags att serva, igen, varenda ett jekla år börjar det komma meddelanden i displayen.
Får bli sms-lån.

Så behövs nya vinterdäck också. :gnissla

Vad ska man ha för kälke, om man vill få ned underhållskostnaden?
Har nog inte så många år kvar bakom ratten, men ett serviceintervall på runt 2M/100år skulle vara ungefär lagom.
Nissan Leaf.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Den elbil med minst problem, men vi hade ett exemplar där tutan lät konstigt (går dock att fixa enkelt, men detta var leasingbil och verkstaden oförmögna att fixa ens rudimentära saker) och sidospeglarna slutade fälla ut sig efter en kall vinterdag (bäst att låta sådana vara ute). Den laddar för övrigt på bara en fas med Type 2-uttag, men inga problem för vardagligt bruk om man laddar hemma och kör 7-8 mil per dag.

Om de inte hade så jäkla högt andrahandsvärde (pga export till Norge mm) så skulle jag kunnat köpa en att ha som pendlarbil.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kanske, men när budgeten ligger på 15år plus, hur ser det ut med batteribil då?
El anno 1940 i kåken kanske inte är rätt för laddning heller.
Mitt svar var på en bil med lite årligt servicebehov, är i huvudsak bromsarna som ska smörjas upp om de kärvar. Är många faktorer som spelar in på totalkostnaden så det måste du räkna på själv. Hur mycket man kör, har man behov för två bilar, hur långt kör man, laddningsmöjligheter, skruvar man själv m.m. Leaf är ganska billig i försäkring och har väldigt lite servicebehov jämfört med bensin/diesel. Vi använder Leafen till nästan all lokal körning (24 kWh batteri) medans dieselbilen i stort sätt används när vi ska köra längre bort än 5 mil enkel väg. Kan fint ta Leafen längre om man orkar ladda längst vägen/på plats men vill inte gärna låta dieselbilen stå sig ihjäl.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mitt svar var på en bil med lite årligt servicebehov, är i huvudsak bromsarna som ska smörjas upp om de kärvar. Är många faktorer som spelar in på totalkostnaden så det måste du räkna på själv. Hur mycket man kör, har man behov för två bilar, hur långt kör man, laddningsmöjligheter, skruvar man själv m.m. Leaf är ganska billig i försäkring och har väldigt lite servicebehov jämfört med bensin/diesel. Vi använder Leafen till nästan all lokal körning (24 kWh batteri) medans dieselbilen i stort sätt används när vi ska köra längre bort än 5 mil enkel väg. Kan fint ta Leafen längre om man orkar ladda längst vägen/på plats men vill inte gärna låta dieselbilen stå sig ihjäl.
Jag förstår.
Det jag är rädd för gällande servicebehovet på elbil är ju inte år till år, utan över decennier.

Man vill ju ha modern säkerhet när man har småbarn (=isofix & inte gjord i cocacolaburkskex, fungerande a/c (=gjord för modernt kylmedel), men utöver det så får den gärna vara byggd som ett riktigt stenåldershärke, som servas med en enkel biltemasats.
Egentligen är det ju inga hinder att skruva V70 själv, men det blir rätt dyrt i delar ändå. Och vem fan kom ens på idén med att driva kammarna med en gummirem? Och dessutom ställa motorn på fel väg? :va
Djävulen!
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag förstår.
Det jag är rädd för gällande servicebehovet på elbil är ju inte år till år, utan över decennier.

Man vill ju ha modern säkerhet när man har småbarn (=isofix & inte gjord i cocacolaburkskex, fungerande a/c (=gjord för modernt kylmedel), men utöver det så får den gärna vara byggd som ett riktigt stenåldershärke, som servas med en enkel biltemasats.
Egentligen är det ju inga hinder att skruva V70 själv, men det blir rätt dyrt i delar ändå. Och vem fan kom ens på idén med att driva kammarna med en gummirem? Och dessutom ställa motorn på fel väg? :va
Djävulen!
Våran Leaf har gått ett decennium nu varav halva i vårat ägande. Tippar den kommer fungera bra för lokalkörning i ett decennium till, vi får se. Ganska enkel teknik jämfört med mycket annat från samma tid. Väger bara 1,5 ton så man klarar sig fint på smalare däck som håller länge. Bästa bilen vi haft så långt och mycket tid/pengar sparat på mindre underhållsbehov.

Är helt enig i det du skriver. AC, krocksäkerhet (och ok komfort är viktigt). Ett problem med Euro NCAP är att bilarna får riktigt dåligt betyg om de inte har massa förarassistans/sensorer vilket gör att de flesta nya bilar verkar ha så komplexa system att man inte vet om man vågar äga de efter det första decenniet. Jag hoppas att jag tar fel för jag vill gärna ha autopilot de få gånger jag ska köra långt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top