Bilrelaterade diskussioner

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag såg en E-up konverterad på nätet i går.

Jag vet inte om jag tycker reglerna är bättre, jag ser inte vinsten med att smalna av bakdelen på det där viset om fordonet ändå får gå 100km/h

Däremot kan jag tycka att A-trallorna kan få gå fortare.

Visst ungdomar med dåligt omdöme kommer att köra av vägen, men troligtvis inte lika ofta som med "trehjulingarna" (ja jag vet att dom har 4 hjul, men med bakhjulen tätt) där man medvetet har förstört väghållningen.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Förstår vad du menar. 2 st frostpluggar har det rostat hål på i min gamla V8, så jag tänkte att det är lika bra att byta alla. En sats med frostpluggar kostar 250kr ungefär.

Än så länge har jag handlat delar för 14000kr eller så. Men den kommer förhoppningsvis bli i bättre skick än den hade blivit med bara nya frostpluggar...

View attachment 509506
Vad duktigt gjort å lyfta av hela motorn.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A

Jag vet inte om jag tycker reglerna är bättre, jag ser inte vinsten med att smalna av bakdelen på det där viset om fordonet ändå får gå 100km/h

Visst ungdomar med dåligt omdöme kommer att köra av vägen, men troligtvis inte lika ofta som med "trehjulingarna" (ja jag vet att dom har 4 hjul, men med bakhjulen tätt) där man medvetet har förstört väghållningen.
Par/dubbelmontage i den bemärkelsen går under ett hjul.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Håller med om att de A-traktorerna borde få gå fortare. Förslagsvis 70km/h med ett dedikerat körkort. Kanske 60?
Antagligen hade ett större antal nöjt sig och inte ”avstrypt”. De som ska maxa kommer göra det ändå. Borde reducera såväl risk som hinder på vägen, eller så tror jag för gott om dem. Funderar på hur jag själv är funtad och hur jag var då. Inget under av mognad och konsekvenstänkande…då heller.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Håller med om att de A-traktorerna borde få gå fortare. Förslagsvis 70km/h med ett dedikerat körkort. Kanske 60?
Antagligen hade ett större antal nöjt sig och inte ”avstrypt”. De som ska maxa kommer göra det ändå. Borde reducera såväl risk som hinder på vägen, eller så tror jag för gott om dem. Funderar på hur jag själv är funtad och hur jag var då. Inget under av mognad och konsekvenstänkande…då heller.
Typ Japanska KEI - regler kallad "lätt bil" 16år, riktigt körkort med samma krav, kunde ersätta både mopedbil och A-trakror på EU nivå.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag roade mig med att svara på Vi Bilägares Autoindex där man ska tala om vad man tycker om sin bil och allt runt den. Angående verkstäder fanns denna fråga.
personal.PNG
Jag uppfattade varenda människa som mer biologisk än mekanisk. Dessutom är jag fundersam kring användandet av ordet personal. Jag kommer aldrig acceptera att "en personal" är något annat än den totala arbetsstyrkan på en arbetsplats. En individ är för mig en person.

En mekanisk personal bör då vara den robotiserade arbetsstyrkan på verkstaden.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Vet inte om denna frågan platsar här, men tänker att här är väl nån som har koll på det.
Hur är Volvo att äga idag, kontra japanska bilar?
Har en rav4 -15, och behöver en bil till. Började med att leta efter Auris/Corolla eller Avensis, men nu ville hustrun titta på en v60 d3 2019.
Såklart dyrare i inköp, men hur är den att äga? Kommer man att gråta sig till sömns när man kört Toyota senaste 10åren och det är dags att serva eller reparera en Volvo?
Det som lockar för min del är att den verkar dra husvagnen bättre än vår rav4.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vet inte om denna frågan platsar här, men tänker att här är väl nån som har koll på det.
Har en rav4 -15, och behöver en bil till. Började med att leta efter Auris/Corolla eller Avensis, men nu ville hustrun titta på en v60 d3 2019.
Såklart dyrare i inköp, men hur är den att äga? Kommer man att gråta sig till sömns när man kört Toyota senaste 10åren och det är dags att serva eller reparera en Volvo?

Volvo är Volvo på gott och ont, bara sämre mekaniskt idag än på den gamla onda tiden. Automatlådor rasar, dyr service.

Japan är Japan på gott och ont. Men Avensis kommer med 98,74% sannolikhet att orsaka färre svordomar än Volvo V60 D3.

Bubblare till husvagnen: Opel Insignia 2.0TDI. Underskattad bil!

Mvh

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag roade mig med att svara på Vi Bilägares Autoindex där man ska tala om vad man tycker om sin bil och allt runt den. Angående verkstäder fanns denna fråga.
View attachment 509536
Jag uppfattade varenda människa som mer biologisk än mekanisk. Dessutom är jag fundersam kring användandet av ordet personal. Jag kommer aldrig acceptera att "en personal" är något annat än den totala arbetsstyrkan på en arbetsplats. En individ är för mig en person.

En mekanisk personal bör då vara den robotiserade arbetsstyrkan på verkstaden.

Så om du läser på en skylt att du ska fråga personal? Då ropar du in hela butikens personalstyrka?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Varför inte titta på Honda istället, Civic får dra tyngre än andra i samma storleksklass.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jaha? Det står inte EN personal vilket är det jag vänder mig mot.
Då har man enligt min mening slagit fast att det är hela enheten som ska tillfrågas. Säger man "fråga personal" är det vagare definierat.

Fråga:
Kan personal böjas i plural?

Svar:
Ordet personal är ursprungligen ett kollektiv, dvs. det är ett ord som till formen är singular men som till sitt innehåll avser en mängd, i det här fallet anställda personer.
Numera används också personal ungefär som ett vanligt räknebart substantiv: en personal, flera personal. Man säger exempelvis vi är bara fem personal här i dag. Ordet fungerar då snarast som ett måttsord; jämför med man i fraser som det behövs fyra man. Att använda personal på detta sätt följer alltså ett etablerat mönster, men kan ändå ibland väcka irritation.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping