Bilsport & MC börjar basera försäkringspremien på om man följer hastighetsgränsen

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
Kwikasfuki R -19
Är förvisso fan av valfrihet, erbjud tjänsten och se vad marknaden tycker.

I vanliga fall håller jag med dig till 100% men när det kommer till FB så blir detta otrevligt.
Det är kartellbildningar inom oljeindustrin och på andra områden så jag kan sätta en peng på att det nog är lika illa bland FB.
Om något bolag "kommer på" ett sätt att klämma sina kunder på mer pengar så kan man ge sig f-n på att resterande kommer med något liknande relativt snart.
Kanske blir det bara ett eller två bolag kvar som inte inför det TS skriver om och vad tror du då händer med prislappen på våra försäkringar?
Nä, sk*t som detta måste stoppas direCkt! :fakta
Ska det övervakas så ska ALLA övervakas!

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Haha de får som de vill. Diskussion från vissa, samt att
vissa sväljer 10% direkt och kör därefter. Oavsett vinner försäkringsbolagen. I form av reklam mm
Det finns även en logisk förklaring till vilka försäkrings kostnader det finns för de olika hojarna o bilarna. Dessa beror inte på vad som brukar gissar här. De är smartare än så

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Vänta bara tills man glömmer mobilen i regnstället med appen fortfarande aktiverad och stoppar som vanligt in stället i torktumlaren, då jävlar ska Bilsport & Mc se på g-krafter. Kommer att sluta med ett brev från försäkringsbolaget där dom säger upp försäkringen med omedelbar verkan plus ett anställningsbevis från försvarsmakten att man just har blivit stridspilot.

bezerk

Gick med
10 Feb 2008
Hoj
Är förvisso fan av valfrihet, erbjud tjänsten och se vad marknaden tycker.
Hm jadu
Vilka var det nu som släppte "lös" försäkringsbolagen. Det fanns en regel för dom innan. Någon som minns?

bezerk

Gick med
10 Feb 2008
Hoj
Övervakning i all ära, på rätt plats och för rätt anledning, men det här är rena rama kommunistmetoderna!!![/QUOTE]

Jag kallar det marknads metoder?

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
Ahh Bilsport & MC är ändå bara skit har alltid vart. Erbjuder ju bara trafikförsäkring på sporthojar. Till priset av halvförsäkring/helförsäkring hos andra bolag skit skit skit och nu ännu mer skit .

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I vanliga fall håller jag med dig till 100% men när det kommer till FB så blir detta otrevligt.
Det är kartellbildningar inom oljeindustrin och på andra områden så jag kan sätta en peng på att det nog är lika illa bland FB.
Om något bolag "kommer på" ett sätt att klämma sina kunder på mer pengar så kan man ge sig f-n på att resterande kommer med något liknande relativt snart.
Kanske blir det bara ett eller två bolag kvar som inte inför det TS skriver om och vad tror du då händer med prislappen på våra försäkringar?
Nä, sk*t som detta måste stoppas direCkt! :fakta
Ska det övervakas så ska ALLA övervakas!

Det var lite så jag menade. Marknaden dvs vi kunder kommer be dem fara och flyga. Nån annan driftig ser att det finns pengar att tjäna och startar ett annat bolag utan trams. Ett tu tre så kryper de andra tillbaka.

- - - Updated - - -

Hm jadu
Vilka var det nu som släppte "lös" försäkringsbolagen. Det fanns en regel för dom innan. Någon som minns?

Samma dårar som infördes skatt på tf?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
-1 hoj med dig?

Isf är ställningen -2 med min första.

Någon som känner för att fylla på, för man att få se omfattningen?

Visst, men båda mina är på vår/sommar och jag känner inte för att göra onödiga ägarbyten, speciellt inte nu under säsong.
Om du har tålamod att vänta närmare ett år, beroende på hur läget ser ut då, så kan jag fylla på listan.

Du får gärna bumpa tråden runt sen vinter/tidig vår nästa år, kanske mars?, innan de flesta ställer på sina hojar.
(För mig får du gärna göra det, jag är dock inte ägare/admin/moderator av/på SH. Så det är inte jag som bestämmer här).

Nej, det är så att "Pay as you drive" är facktermen för den typ av försäkringar som Moderna försöker lansera i Sverige. Ett annat uttryck är "Usage-based insurance"
https://en.wikipedia.org/wiki/Usage-based_insurance

Du kan prova att använda dig av termen "Usage-based insurance" nästa gång för att se om du får bättre svar?
(Och/eller någon kortare förklarande text)

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F

Du tror inte de kan använda det för att mäta toppfart också ? :tungan

Skämt åsido,
Om jag hade drivit försäkringsbolag och fått för mig att vi skulle använda oss av ett sånt här system (inte sannolikt eftersom jag är emot det), så hade jag nog velat se mer än enbart topphastighet.
Bl.a. genomsnittshastighet hade varit intressant att se.

Exempelvis säg att någon kör laglig hastighet +/- några km/h nästan hela tiden.
Men ibland är de uppe 40-50km/h över hastighetsgräns under kortare tid, typ 5-10 sekunder eller så.
Då kan det vara någon som generellt håller hastigheten, men gasar ibland på vid omkörningar för att hinna om innan de blir någon annans kylarprydnad.

Någon som machar hastighetsgräns + 50km/h i 10 mil är lite svårt att bortförklara med att det var en omkörning.

Sen hastighet i förhållande till position är också intressant.
Lite skillnad att köra i 100km/h på 90 vägar eller att köra 100km/h på 30 och 40 vägar.
Om någon kör under 120km/h så vet man inte om det är en fortkörning eller inte, samt hur stor fortkörning, om man inte också vet på vilken sträcka de kört.

Sen lite allt möjligt kan väl vara intressant att logga om man ändå ska övervaka, g-krafter, puls, alkoholnivå, blodvärden, etc.
Men sen kanske mer än hastighet och position inte är tillräckligt tillförlitliga att användas annat än i experimentella syften.

Position kanske inte heller är tillräckligt exakt om det finns två närliggande parallella vägar med olika hastighetsgränser, men när det inte gör det så borde det gå att dra slutsatser.
(Undrar lite vad de drar för slutsatser om man kör utanför vägnätet. Får man hem en bot för terrängkörning eller sitter de som stora frågetecken)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Sen kan man ju fråga sig om man är säkrare för sig själv och sin omgivning om man håller hastigheten på en väg där majoriteten isf försöker köra om och susar förbi en som att man stod stilla.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ahh Bilsport & MC är ändå bara skit har alltid vart. Erbjuder ju bara trafikförsäkring på sporthojar. Till priset av halvförsäkring/helförsäkring hos andra bolag skit skit skit och nu ännu mer skit .

Normalt sett så håller jag med om att försäkringsbolag beter sig men det vi ofta glömmer bort är att de inte är ett socialt experiment utan ett affärsdrivande, privat företag. De gör precis som de vill alltså.
Angående sporthojar så är det het och håller vårat eget fel att det är på det här sättet. När jag körde sporthoj på 80-talet så var det fortfarande lika dyrt att försäkra alla hojar i klass 7 (som det hette då) och det var inte bara sporthojar. När sporthojsvågen drog igång i slutet på 80-talet så stod det stod drivor med sporthojar på verkstäderna. I slutet på 90-talet skulle det filmas och olyckorna ökade än mer. Vi har i alla år hållit flaggan i topp med ca 5-10% sporthojar totalt av alla registrerade hojar, men ca 50% av olyckorna. Det finns inget vinstdrivande företag i världen som vill ta i den ekvationen med tång...

Vi har själva satt ribban så nu får vi leva med den. Sporthojsmarknaden är ju mer eller mindre död nu eftersom det är så dyrt att försäkra så nu kommer vi att köpa streethojar i stället. Gissa om premierna kommer att öka satan på MT-10, Aprilia Tuono, SDR 1290 med fler... Ja, SDR 1290 ökade väl med 100% till i år?
Vi kommer att på ett effektivt sätt premiera ut oss från marknaden även när det gäller streethojar och vad ska vi köra då, ER6?

Det finns bara ett sätt för oss att kunna köra hoj i framtiden och det är att sluta krascha, det är inte svårare än så...:gnissla:)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Som sagt, jag tvivlar på att något annat än toppfart övervakas. Ta din super-Passat som exempel - gör du något olagligt då du accar noll till hundra under två sekunder eller bromsar hundra till noll på ett ögonblick...? Om detta fortfarande är lagligt men betraktas som "extremt beteende", vem bestämmer i så fall den maximalt tillåtna accelerationen...?

Jag tror att de lindar in sig i ett komplicerat juridiskt läge om de ska neka folk försäkring på grund av en viss acceleration.

Det blir ju samma sak med hastighet. Jag kan ju ligga i 120 på en 120 väg och enligt appen så är jag dröm att försäkra, ett föredöme i trafiken. Appen ser ju dock inte att jag kör en bil med ett fullastat släp vilket innebär att jag per definition har ett extremt beteende...

Problemet är att vi försöker se detta som ett juridiskt problem vilket det bara blir i händelse av bevis i en rättegång. Försäkringsbolaget kan i lugn och ro neka en utbetalning med hänvisning till att appen visar att jag har betett mig illa, sen är det upp till mig att gå till domstol och bevisa motsatsen. Visst, jag skulle kanske vinna men jag kan lika gärna förlora och få pröjsa en mille i rättegångskostnad, förutom de 100 000 tals kronor jag måste lägga i advokatkostnader. I praktiken så vänder vi oss om och bresar med skinkorna...

Och som någon skriver här uppe, att vi som konsument får vända oss till ett annat bolag? Tja, visst kan vi det men inom en snar framtid så har alla bolag en sådan "apptjänst" och som privat bolag så kan de också kräva att man måste ha en "puck" på hojen eller något annat för att få den utlovade premien.

Nu får man rabatt om man använder appen och kör som den tycker är vettigt, om ett par år så slipper man en rejäl höjning av premien istället om man använder appen...

Hade jag haft ett försäkringsbolag så hade jag gjort precis likadant...:)

bezerk

Gick med
10 Feb 2008
Hoj
Det blir ju samma sak med hastighet. Jag kan ju ligga i 120 på en 120 väg och enligt appen så är jag dröm att försäkra, ett föredöme i trafiken. Appen ser ju dock inte att jag kör en bil med ett fullastat släp vilket innebär att jag per definition har ett extremt beteende...

Problemet är att vi försöker se detta som ett juridiskt problem vilket det bara blir i händelse av bevis i en rättegång. Försäkringsbolaget kan i lugn och ro neka en utbetalning med hänvisning till att appen visar att jag har betett mig illa, sen är det upp till mig att gå till domstol och bevisa motsatsen. Visst, jag skulle kanske vinna men jag kan lika gärna förlora och få pröjsa en mille i rättegångskostnad, förutom de 100 000 tals kronor jag måste lägga i advokatkostnader. I praktiken så vänder vi oss om och bresar med skinkorna...

Och som någon skriver här uppe, att vi som konsument får vända oss till ett annat bolag? Tja, visst kan vi det men inom en snar framtid så har alla bolag en sådan "apptjänst" och som privat bolag så kan de också kräva att man måste ha en "puck" på hojen eller något annat för att få den utlovade premien.

Nu får man rabatt om man använder appen och kör som den tycker är vettigt, om ett par år så slipper man en rejäl höjning av premien istället om man använder appen...

Hade jag haft ett försäkringsbolag så hade jag gjort precis likadant...:)

Bra skrivit

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Men om ett försäkringsbolag, Folksam, har en helkund där de kan se att de försäkrade motorcyklarna eller något annat inte haft en skada på mer än 10 år, ändå höjer premien och därmed blir av med en nöjd kund, hur affärsmässigt är det? :va

De borde kunna se att risken är liten men har en "policy" som gör att de förlorar en helkund. :dummer

Som ny kund på en Supersprot, Folksams stavning inte min, och utan erfarenhet av mig som kund kunde jag köpa det men här kan de se att ingen i familjen är en större risk. Jag slutade köra omkull på 80-talet men risken finns naturligtvis.

Nu dör fler i hudcancer än i trafiken. Alla vet att det är farligt ändå bränner sig 9 av 10. Hur hanterar Folksam den risken?:va
Tyvärr solar du mycket så kan du inte försäkra dig hos oss! :D

Vad gäller Bilsport utan Mc så är det snart bara för motorcyklister som åker hoj, inte kör. Och i sann Noll Visions anda ska du helst inte kunna hantera din motorcykel heller så att du kan köra fortare än de lågt satta hastighetsbegränsningarna i landet...:(

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Blir Trafikverkets dödsräcken plötsligt säkra för att man har en app?
Har bil-ister mer respekt för en app än för själva mig i korsning?

Bra fråga - nu snacker vi plötsligt trafiksäkerhet, inte hur kan jag få lov att ge dig en offert!
Jag vill nog rekommendera svenska motorcyklister att kolla på dom olika presentationer som finns här i alla presentationer från ett möte i European Transport Safety Council - ETSC, som hölls i Göteborg.
Hastigheten är så viktig att sänka, och vägarna vart man får köra över 80 kommer få räcke - ekonomi, eller..

Jaha, hur går man tillväga för att SMC ska motverka den här utvecklingen? Känns som att det är dags att börja redan nu om det ska finnas ens en liten chans.

Kolla noggrant efter MC i alla presentationer ovan. Du finner ingen aggressiva planer för MC för tillfället. Vem kommer ihåg nått om en 30 punkts lista under hösten! SMC började att jobba bl a med dessa frågor sedan 2008-2009.
SMC tog fram ett test system med eCall, som vi hoppades ku fungera med smartphones - och vi torskade fort på det problem som beskrivs i tråden med billiga och dåliga sensorer. MC industrin har inte löst eCall sitsen än för MC på ett bra sätt. Vi tog fram en app, vart vi ku spela in rutter - och vi inså tidigt att vi ku samla mycket mera info - vilket vi bad utvecklarna om att blockera totalt.

Ang. ETSC, då vill den snedige klura ut att FIM är medlem. Det betyder att SMC plötsligt är med där, och det är vi, eftersom vi kan vara med att påverka utvecklingen, så som du vill ha den (jag tror du och SMC nog är ganska överens). Att vi sedan inte lyckas fullt med allt, är en del av hur samhället fungerar.

ETSC får du ta som ett ex. av flera - det jobbas på alla håll och kanter.. Imorgon skickar SMC t.ex. remiss svar om Test av Autonome fordon ((läs: bilar).. vilket också inkluderar försäkrings frågor)..

Så svaret på din fråga är att vi absolut har jobbat och jobbar med frågorna..

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Och just därför tror jag att de håller dataloggningen och tolkningen av dataloggningen till ett minimum.

En loggad hastighet högre än 120 km/h är olagligt på alla vägar i Sverige och således ett tydligt och skottsäkert bevis på "extremt beteende". Hur man har accelererat för att komma dit eller vilken väg man har kört lämnar däremor öppet för en mängd frågetecken.

Jag tror inte att deras juridiska avdelning går med på ett system som kan neka folk försäkring utan att ha tydligt stöd av lagboken. Uppmätt hastighet är enkelt. Över 120 km/h är olagligt. Uppmätt acceleration är en gråzon. Det finns inga konkreta gränsvärden. De KAN stöta på fel person som drar detta vidare och det sista de behöver är ett prejudicerande fall som raserar hela försäkringssystemet.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Och just därför tror jag att de håller dataloggningen och tolkningen av dataloggningen till ett minimum.

En loggad hastighet högre än 120 km/h är olagligt på alla vägar i Sverige och således ett tydligt och skottsäkert bevis på "extremt beteende". Hur man har accelererat för att komma dit eller vilken väg man har kört lämnar däremor öppet för en mängd frågetecken.

Jag tror inte att deras juridiska avdelning går med på ett system som kan neka folk försäkring utan att ha tydligt stöd av lagboken. Uppmätt hastighet är enkelt. Över 120 km/h är olagligt. Uppmätt acceleration är en gråzon. Det finns inga konkreta gränsvärden. De KAN stöta på fel person som drar detta vidare och det sista de behöver är ett prejudicerande fall som raserar hela försäkringssystemet.

Du har helt klart en poäng...:)

Testat appen lite till nu under några dagar. När jag kör passat och kör lugnt, prick på alla skyltar, inga rivstarter eller hårda accelerationer så får jag toppbetyg. Kör jag på samma sätt med min sambos Golf så får jag sämre betyg, "Du hade kunnat köra bättre" står det?!?!?

Passaten är stor och tung och rör sig sävligt, Golfen är liten och lätt och lite studsig och tydligen känner appen av detta. Jag har inte vågat testa med hoj, allt annat än guldwinge är nog dömt att misslyckas :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Du som har provat, är detta verkligen ett loggningssystem och inte bara ett "larmsystem" som gnäller om ett visst värde överskrids...? Kan man gå tillbaka och se sin egen körning...? Hastighet såväl som accelerationer...? I så fall - hur långt tillbaka i tiden...? Eller får man förlita sig på appens kommentar efter avslutad körning...?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati