FettSnok
96% enligt läkaren
Är förvisso fan av valfrihet, erbjud tjänsten och se vad marknaden tycker.
Är förvisso fan av valfrihet, erbjud tjänsten och se vad marknaden tycker.
Hm jaduÄr förvisso fan av valfrihet, erbjud tjänsten och se vad marknaden tycker.
Jaha, hur går man tillväga för att SMC ska motverka den här utvecklingen?
I vanliga fall håller jag med dig till 100% men när det kommer till FB så blir detta otrevligt.
Det är kartellbildningar inom oljeindustrin och på andra områden så jag kan sätta en peng på att det nog är lika illa bland FB.
Om något bolag "kommer på" ett sätt att klämma sina kunder på mer pengar så kan man ge sig f-n på att resterande kommer med något liknande relativt snart.
Kanske blir det bara ett eller två bolag kvar som inte inför det TS skriver om och vad tror du då händer med prislappen på våra försäkringar?
Nä, sk*t som detta måste stoppas direCkt!
Ska det övervakas så ska ALLA övervakas!
Hm jadu
Vilka var det nu som släppte "lös" försäkringsbolagen. Det fanns en regel för dom innan. Någon som minns?
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
-1 hoj med dig?
Isf är ställningen -2 med min första.
Någon som känner för att fylla på, för man att få se omfattningen?
Nej, det är så att "Pay as you drive" är facktermen för den typ av försäkringar som Moderna försöker lansera i Sverige. Ett annat uttryck är "Usage-based insurance"
https://en.wikipedia.org/wiki/Usage-based_insurance
toppfart
toppfart
toppfart
toppfart
Ahh Bilsport & MC är ändå bara skit har alltid vart. Erbjuder ju bara trafikförsäkring på sporthojar. Till priset av halvförsäkring/helförsäkring hos andra bolag skit skit skit och nu ännu mer skit .
Som sagt, jag tvivlar på att något annat än toppfart övervakas. Ta din super-Passat som exempel - gör du något olagligt då du accar noll till hundra under två sekunder eller bromsar hundra till noll på ett ögonblick...? Om detta fortfarande är lagligt men betraktas som "extremt beteende", vem bestämmer i så fall den maximalt tillåtna accelerationen...?
Jag tror att de lindar in sig i ett komplicerat juridiskt läge om de ska neka folk försäkring på grund av en viss acceleration.
Det blir ju samma sak med hastighet. Jag kan ju ligga i 120 på en 120 väg och enligt appen så är jag dröm att försäkra, ett föredöme i trafiken. Appen ser ju dock inte att jag kör en bil med ett fullastat släp vilket innebär att jag per definition har ett extremt beteende...
Problemet är att vi försöker se detta som ett juridiskt problem vilket det bara blir i händelse av bevis i en rättegång. Försäkringsbolaget kan i lugn och ro neka en utbetalning med hänvisning till att appen visar att jag har betett mig illa, sen är det upp till mig att gå till domstol och bevisa motsatsen. Visst, jag skulle kanske vinna men jag kan lika gärna förlora och få pröjsa en mille i rättegångskostnad, förutom de 100 000 tals kronor jag måste lägga i advokatkostnader. I praktiken så vänder vi oss om och bresar med skinkorna...
Och som någon skriver här uppe, att vi som konsument får vända oss till ett annat bolag? Tja, visst kan vi det men inom en snar framtid så har alla bolag en sådan "apptjänst" och som privat bolag så kan de också kräva att man måste ha en "puck" på hojen eller något annat för att få den utlovade premien.
Nu får man rabatt om man använder appen och kör som den tycker är vettigt, om ett par år så slipper man en rejäl höjning av premien istället om man använder appen...
Hade jag haft ett försäkringsbolag så hade jag gjort precis likadant...
Bra skrivit
Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Blir Trafikverkets dödsräcken plötsligt säkra för att man har en app?
Har bil-ister mer respekt för en app än för själva mig i korsning?
Jaha, hur går man tillväga för att SMC ska motverka den här utvecklingen? Känns som att det är dags att börja redan nu om det ska finnas ens en liten chans.
Problemet är att vi försöker se detta som ett juridiskt problem vilket det bara blir i händelse av bevis i en rättegång. Försäkringsbolaget kan i lugn och ro neka en utbetalning med hänvisning till att appen visar att jag har betett mig illa, sen är det upp till mig att gå till domstol och bevisa motsatsen. Visst, jag skulle kanske vinna men jag kan lika gärna förlora och få pröjsa en mille i rättegångskostnad, förutom de 100 000 tals kronor jag måste lägga i advokatkostnader. I praktiken så vänder vi oss om och bresar med skinkorna...
Och just därför tror jag att de håller dataloggningen och tolkningen av dataloggningen till ett minimum.
En loggad hastighet högre än 120 km/h är olagligt på alla vägar i Sverige och således ett tydligt och skottsäkert bevis på "extremt beteende". Hur man har accelererat för att komma dit eller vilken väg man har kört lämnar däremor öppet för en mängd frågetecken.
Jag tror inte att deras juridiska avdelning går med på ett system som kan neka folk försäkring utan att ha tydligt stöd av lagboken. Uppmätt hastighet är enkelt. Över 120 km/h är olagligt. Uppmätt acceleration är en gråzon. Det finns inga konkreta gränsvärden. De KAN stöta på fel person som drar detta vidare och det sista de behöver är ett prejudicerande fall som raserar hela försäkringssystemet.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |