Biltema batteri

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Blueman skrev:
2077469 Jag skall ge mig iväg och handla ett Biltemabatteri till min RF i morgon. Sitter därför med tabeller och funderar på vad jag skall ha :va , så jag tänkte pröva med att slå upp din R1:an också.

Lycka till med sökandet!

OK, gör som du vill men jag har varnat dig! :pannkyss

Nu köpte jag iof ett vanligt blybatteri som var "påfyllningsbart" och det som passade bäst måttmässigt var för högt för min -97. jag fick ta bort en neopren bit och sen gick det att pressa dit sadeln igen. Kanske de helslutna batterierna passar bättre, men framför allt att de kanske klarar av att lasta ur sig en massa ampere som krävs för att slårunt motorn. Det traditionella batteriet orkade precis draigång min hoj, och jag hade bytt till ett "riktigt" igen om jag inte hade sålt den.

pakopak skrev:
2077494 Oj, det var seriöst, tror jag har hittat ett som passar, bygger bara en centimeter extra på bredden och iom att det ska ligga ner så gäller det bara frigången till sadeln så det går nog. ska kolla på 80-816

Se mitt inlägg ovan, på min RF gick det precis med modifiering av sadeln när batteriet var för högt.

Blueman

Kan man fästa babyskydd med "bläckfisk"?
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
RF900R
Kawwa skrev:
2077548 OK, gör som du vill men jag har varnat dig! :pannkyss

Nu köpte jag iof ett vanligt blybatteri som var "påfyllningsbart" och det som passade bäst måttmässigt var för högt för min -97. jag fick ta bort en neopren bit och sen gick det att pressa dit sadeln igen. Kanske de helslutna batterierna passar bättre, men framför allt att de kanske klarar av att lasta ur sig en massa ampere som krävs för att slårunt motorn. Det traditionella batteriet orkade precis draigång min hoj, och jag hade bytt till ett "riktigt" igen om jag inte hade sålt den.

Se mitt inlägg ovan, på min RF gick det precis med modifiering av sadeln när batteriet var för högt.

Jodå, jag skall ha din varning i åtanke hela vägen till butiken! :tummenupp Och egentligen har du i princip rätt "oprövat". Det är trots allt Biltema vi pratar om och jag sparar inte massor med stålar på att köpa ett batteri från dem (200-400 kronor jämfört med ett "bättre"), men jag tror faktiskt jag hittat ett som passar i det närmaste perfekt. Samma styrka (12 v, 8 ah), samma mått (en millimeter mindre i höjd och bredd än rekommenderat Yuasa), och det är ett gelbatteri. Det är faktiskt just 80-816 som nämns i inlägget ovan. Den enda egentliga anledningen till att jag inte direkt beställer ett Yuasa, Himura eller motsvarande är att jag vill tro på att det kan funka att köpa billiga grejor någon enda liten gång (även om jag vet att :tomten inte finns)!

Jag skall försöka komma ihåg att meddela i den här tråden hur det gick när jag släpat ut hojen från vintervilan och provstartat några gånger. Det blir dock först nästa vecka efter påskfirande på landet! Då har temabatteriet fått stå på laddning och är färskt och fint! Men med min tur är det väl slut i butik... :huvet

Blueman

Gick med
21 Jun 2004
Hoj
RF900R
Blueman skrev:
2077661
Jag skall försöka komma ihåg att meddela i den här tråden hur det gick när jag släpat ut hojen från vintervilan och provstartat några gånger. Det blir dock först nästa vecka efter påskfirande på landet! Då har temabatteriet fått stå på laddning och är färskt och fint! Men med min tur är det väl slut i butik... :huvet

Visste det! Åkte förbi Biltema idag. Inga batterier på hyllan. Frågar en trevlig Biltemamänniska. Batterierna slut. De har beställt fler, men de är RESTNOTERADE TILL VECKA 35! :mad:

Åkte och köpte ett Yuasa isället hos den lokala MC-handlaren. Biltemaexperimentet skjuts upp tills nästa batteribyte.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
MostWanted skrev:
2045732
80-250_l.jpg

Biltema blir bara bättre å bättre. Vem fasen köper ett batteri för 1000kr nu när det finns för 170kr!

Fan va glad jag blir om jag nu vågar :tungan

Tittar bara på batterier för 1000 men fungerar det bra med biltema eller?
Håller det lika länge etc etc?

// katanaman

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Blueman skrev:
2079317 Visste det! Åkte förbi Biltema idag. Inga batterier på hyllan. Frågar en trevlig Biltemamänniska. Batterierna slut. De har beställt fler, men de är RESTNOTERADE TILL VECKA 35! :mad:

Åkte och köpte ett Yuasa isället hos den lokala MC-handlaren. Biltemaexperimentet skjuts upp tills nästa batteribyte.
Hur mycket dyrare var Yuasa-orginalet hos MC-handlaren?

Jag köpte ett Biltema gel-batteri till min KLR för någon vecka sedan, passade som handen i handsken och drar runt startmotorn betydligt enklare än det gamla påfyllningsbara batteri som satt i tidigare och som antagligen sjöng på sista versen.

Blueman

Gick med
21 Jun 2004
Hoj
RF900R
sgtpepper skrev:
2079346 Hur mycket dyrare var Yuasa-orginalet hos MC-handlaren?

Jag köpte ett Biltema gel-batteri till min KLR för någon vecka sedan, passade som handen i handsken och drar runt startmotorn betydligt enklare än det gamla påfyllningsbara batteri som satt i tidigare och som antagligen sjöng på sista versen.

Jag fick ge 421,- extra (720,- istället för 299,-). Mer än dubbelt alltså. Visst är det ibland en chansning med Biltemagrejor, men Biltema kan ibland vara helt OK och för halva priset var jag beredd att exprimentera... Nu måste jag slabba runt med syra också...

kAtanAmAn skrev:
Fan va glad jag blir om jag nu vågar

Tittar bara på batterier för 1000 men fungerar det bra med biltema eller?
Håller det lika länge etc etc?

Jag hoppades det, och jag var beredd att prova. Men jag kan ju inte vänta nästan hela säsongen innan jag byter mitt tynande batteri. Men prova gärna och glöm sen inte att tala om i den här tråden hur det gick! :tummenupp

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
I lördags var det dags att försöka få liv i liket. Batteriet var kasst efter att ha stått under 6-7 månader. Rulla igång den gick inte heller. Gjorde ingen som helst antydan till att vilja starta. Åkte bort till Biltema och inhandlade ett 12v 9a-batteri till den facila summan av 189 riksdaler. Sen hem för att försöka på nytt. Den startade direkt!

Gött mos! Våga Biltema säger jag bara....

/Ahlstrom

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
För en radfyra fyrtakt tycks det duga bra med Biltema lågpris. Jag använder ett i en GSX-R och det drar runt helt problemfritt.
Men jag har kört dem mkt i 3-cyl tvåtakts GT750 (samma batteri-storlek som GSX-R) de senaste åren och där duger de egentligen inte pga den kräver grymt mkt startström vid kallstart (det är inte fel på startmotorn eller laddningen) som det batteriet bara kan leverera de 10 första sekunderna efter en fulladdning. Sedan orkar den bara dra runt med varm motor annars är det kick som gäller.

Det krävs en batterimodell med bättre strömkapacitet för den hojtypen, typ det man behöver ha till en Yamaha XT600 enstånka, några sköna hundralappar till. (På en sådan 600 provade vi med ett nytt Biltema först men det dög inte. Det inhandlades sedan ett 900:- underhållsfritt på märkesverkstan, otrolig skillnad, har funkat problemfritt på den hojen sedan dess och den saknar kick). Så där ser man skillnaden i strömkapacitet.

Men allt det där gäller den gamla typen. Kanske det här diskuterade nya slutna Biltema-batteriet visar sig vara tillräckligt bra.

De gamla biltema-blybatterierna med gula lock har för mig räckt ca 1 år åt gången, de senaste fem åren. I alla fall med den gamla öppna bly-typen är det viktigt att inte låta batteriet ladda ur helt, om man glömmer det i det tillståndet några dagar eller mer så är det goodbye och batteriet är sig aldrig likt igen.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Ahlstrom skrev:
2080132 I lördags var det dags att försöka få liv i liket. Batteriet var kasst efter att ha stått under 6-7 månader. Rulla igång den gick inte heller. Gjorde ingen som helst antydan till att vilja starta. Åkte bort till Biltema och inhandlade ett 12v 9a-batteri till den facila summan av 189 riksdaler. Sen hem för att försöka på nytt. Den startade direkt!

Gött mos! Våga Biltema säger jag bara....

/Ahlstrom

Jag rullade ut "Lucifer" ur garaget idag. Fast jag vet att jag skall byta tändstift först så kunde jag inte låtabli att bara prova om den kanske skulle starta :rolleyes: ville höra Mr yuosi sjunga :fyllisar ! vred om startnyckeln och tryckte på startknappen...... det klickade inte ens om relät :4skrika Testade och dra på lyset...... inte ens parkerings lampan glödde :mad: Bort med sadeln för att se om jag kopplat loss batteriet...... JAPP det hade jag, men vart faan har jag ställt batteriet :va letat i garaget i förrådet ute på altanen... :huvet jag har slängt det!!! det var ju kass :fatta!

Kort sammanfattning: imorgon kryper jag till korset och åker till "Tema" och köper ett batteri :tuttar Kalcium eller gel beror på vad som finns inne. Jag återkommer med rapport!

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Kan bara säga till er som funderar över ett tema batteri... Jag köpte ett för ett tag sedan.

Betyg = :yoparty :Bugar

Blir du inte nöjd har du ändå "bara" lagt 189:- på ett batteri till startmotorn för RC bilen :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
tar tillbaks tidigare inlägg. Mitt batteri är helt fucked upp nu. Tar inte emot laddning. :mad:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Kawwa skrev:
2103957 329! Det blev ett Kalcium. Skall installeras imorron..........

Installerat! Startmotorn snurra bra. Trots ca 10 sekunder innan fuggarna fylldes så drog det bra i startern. :tummenupp Kanske detta var ett bra köp, nu återstår det bara att se om den tar emot laddning oxå!!!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
philsson skrev:
2103976 tar tillbaks tidigare inlägg. Mitt batteri är helt fucked upp nu. Tar inte emot laddning. :mad:
Vilket tidigare inlägg? Du har ju inte skrivit i den här tråden tidigare :va

Jag langade in ett Biltema gel-batteri i min Speed Triple idag också, orginalet var mer eller mindre dött trots underhållsladdning under vintern. Biltemavarianten höll exakt samma mått som Yuasa-orginalet och Triplen startade glatt och ystert. 429 spänn kostade det.

Blade4life

Med liten lem
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Blejd igen...
Tjackade ett Biltema batteri till tjejens eu-moppe. Det 1:a gick att starta ok med, men när hon skulle hem från jobbet var det dött. Tog inte heller emot laddning. Inga problem att byta mot ett nytt. Nästa batteri klarade inte ens att starta moppen trots startgas. Har laddat båda med CTEK XS3600. Jävla skräp, ska man pröva med ännu ett byte eller är det ingen ide?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tjackade ett Biltema batteri till tjejens eu-moppe. Det 1:a gick att starta ok med, men när hon skulle hem från jobbet var det dött. Tog inte heller emot laddning. Inga problem att byta mot ett nytt. Nästa batteri klarade inte ens att starta moppen trots startgas. Har laddat båda med CTEK XS3600. Jävla skräp, ska man pröva med ännu ett byte eller är det ingen ide?
Jag fick ett skitbatteri också (första, trots många "försök"), böt på samma Biltema och fick ett som hade 10V när jag mätte det obelastat, och det tog inte ens emot laddning från min Ctek. Så jag åkte till en annan Biltema-butik (det finns ju 3 i Stockholm) och fick tag på ett från en annan batch, och det verkar funka alldeles utmärkt :tummenupp
Så byt till ett nytt Biltema! :)

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Fultema's batteri 80-264 har suttit i stånkan sedan köpet i april och fungerar utan problem. Nu ska vi se hur det klarar vintern. Fungerar det så lär det bli ett i radfyran också.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Fultema's batteri 80-264 har suttit i stånkan sedan köpet i april och fungerar utan problem. Nu ska vi se hur det klarar vintern. Fungerar det så lär det bli ett i radfyran också.

Jag kan flika in att jag aldrig bytte batteri i min gammelgixxer 1100 efter inköpet 2006. Jag sålde av hojen i våras och då protesterade startern ingenting ännu! :tummenupp

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Jag fick ett skitbatteri också (första, trots många "försök"), böt på samma Biltema och fick ett som hade 10V när jag mätte det obelastat, och det tog inte ens emot laddning från min Ctek. Så jag åkte till en annan Biltema-butik (det finns ju 3 i Stockholm) och fick tag på ett från en annan batch, och det verkar funka alldeles utmärkt :tummenupp
Så byt till ett nytt Biltema! :)

Jo morsning o godbaj alltså, man får ju vad man pröjsar för, skitkul o fippla fram o tebaks till man får ett som fugerar nåtsonär nä fy fan, köp ett kvalitta batteri direkt så är det klart sen.:D

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Funkar inte på min 954,,,,,,,,, Köpte Varta och det funkade.

Biltemabatterier = dåliga

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...