Har du några belägg för det du påstår?
Personligen är min erfarenhet att "tie downs" är det bästa sättet att säkra en hoj på släp.
Jag skulle aldrig spänna fast min hoj med såna.......
En gammal crossåkare som tillbringade sina dagar på vägarna runt om i Europa på -60talet lärde mig hur man spänner fast en hoj.
- SPÄNN FAST HJULEN...låt fjädringen jobba med resten av hojen.
1. Han hade en försänkning för framhjulet och en för bakhjulet på sin vagn, för att hindra hjulen, först och främst, att glida i sidled men även framåt och bakåt.
- Jag använder två korta spännband för att åstadkomma samma sak.
2. Sen hade han ett spännband från toppen på framhjulet, låst mellan ekrarna och snett ner till ytterkant på vagnen.
- Jag drar mina spännband ner till samma ögla som mina nedre band.
3. Likadant bak.
Spännbanden bildar en triangel och hjulen kan inte komma nånstans.
Det blir väldigt små krafter på spännbanden i det här fallet.
Kör du i ett kraftigt gupp så ändras inte kraften på spännbanden iom att hojens fjädring tar hand om dessa.
Däremot om man spänner ner "fjädringen" och kör i ett kraftigt gupp så hjälper hojens vikt till att komprimera fjädringen för att sen trycka tillbaka och öka kraften på spännbanden.
Har under åren sett alldeles för många som "tappat" sina hojar pga. att dom inte tänkt till när dom spännt fast hojen.
"Känn" efter hur mycket sidokrafter du utsätts för när du sitter i en bil som svänger, lika stora krafter utsätts hojen för.
Men om bilen kör i ett gupp kan du nästan lätta från sätet, gissa hur stora krafter spännbanden utsätts för i samma gupp.
Jag har aldrig "tappat" en hoj som jag spännt fast på det här sättet, inte ens på den nonstopresa som gjordes i snöstorm tor Bodö när jag hämtade min Kawa.
/KentW