Biltema = kanontema!

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Det är ju fantastiskt att svara med ett tvärsäkert påstående när man inte alls har en aning.
Du visste inte ens vilket material det var i dom och du sågade dom med det som argument?

Jag har plockat bort trasiga Kellerman blinkersar på min hoj där förskruvningen släppt ur gummiarmen och ersatt dom med biltemas.

Jag tror dom är inne på tredje året nu, och dom fungerar utmärkt.

såg ut som plast men såg sen "metallhus"
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Köpe Biltemas Mc-klocka. Stor och tydlig display. Det enda problemet är att den inte verkar tåla regn. Första störtskuren och displayen blev blank. Obra klocka.

Den rektangulära som även har termometer?

Isf har antingen du otur, eller jag tur. Min har suttit sen tidigt i våras och blivit rejält blöt många gånger redan (pendlar i princip varje dag 7mil).

/Anders
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Den rektangulära som även har termometer?

Isf har antingen du otur, eller jag tur. Min har suttit sen tidigt i våras och blivit rejält blöt många gånger redan (pendlar i princip varje dag 7mil).

/Anders

Ja just den. Blev så förbannad att jag drog den i gatan. Kanske hade varit smartare att reklamera. Nåja köpte en Oxford istället. Nu kan jag välja mellan Celsius och Farenheit. :D
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Både Icas ( OKQ8) och Biltema ( enligt rykten Statoil) är bra. Jag har kört på båda utan problem. För tillfället är det biltema-olja i...
 
Last edited:

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Eftersom jag är ung och lat så orkar jag inte leta igenom tråden ifall nån har uttalat sig om Biltemas nya MC-rygga.

Frågar därför; Hur är den? Värd pengarna, bekväm att köra med osv?

Tänkte ta en sväng på hojen nu och köra förbio Biltema och testa hur den sitter me skinnställ på. :)
 

Bifogat

  • Biltema väska.jpg
    Biltema väska.jpg
    34.7 KB · Visningar: 135

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
Eftersom jag är ung och lat så orkar jag inte leta igenom tråden ifall nån har uttalat sig om Biltemas nya MC-rygga.

Frågar därför; Hur är den? Värd pengarna, bekväm att köra med osv?

Tänkte ta en sväng på hojen nu och köra förbio Biltema och testa hur den sitter me skinnställ på. :)

Jag och några med mig har denna väskan (tidigare uttalande i denna tråd) men för att bemöta din fråga så var flera med mig nöjd med väskan! Vi konstaterade dock att den inte funkar som ryggskena, vilket heller inte påstås från BT. Den repas lätt dock, packnätet på skalet är bar dekoration tyvärr men regnskyddet funkar, det är okej utrymme i väskan även om jag önskat lite större.
Men för 500 kr är den helt klart prisvärd för vad du får! :tummenupp
 

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Kawasaki Z750
Jag och några med mig har denna väskan (tidigare uttalande i denna tråd) men för att bemöta din fråga så var flera med mig nöjd med väskan! Vi konstaterade dock att den inte funkar som ryggskena, vilket heller inte påstås från BT. Den repas lätt dock, packnätet på skalet är bar dekoration tyvärr men regnskyddet funkar, det är okej utrymme i väskan även om jag önskat lite större.
Men för 500 kr är den helt klart prisvärd för vad du får! :tummenupp

Har kört många mil med denna, perfekt passform och fångar inte vinden/fladdrar inte alls. ryggskydd under funkar kanon det med!
 

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Har nu testat Biltemas sidoväskor samt tankväska en längre tur.

Körde sammanlagt 30 mil med väskorna och tjejen bakpå.
Hade mycket sprit :)crash) samt kläder och grejer så det blev riktigt tungt.

Jag är mycket nöjd.
Efter lite knep och knåp för att få sidoväskorna att sitta stabilt så var det bara att köra, körde riktigt fort vissa partier och marschade runt 150km/h och dom satt som berget, inget fladder eller annat irriterande. Inget smälte trots att den ena hamnade nära ljuddämparen.

Kan tipsa om att man kan sätta kardborren under baksitsen och sen stänga sitsen PLUS att man bör dra spännremmar mellan väskorna, rakt över sadeln, som passageraren sedan får sitta på. Utan extraremmarna föll väskorna ner mycket på sidorna och det blev lite instabilt.
Man ser remmarna lite på bilderna.

Alla väskorna är kraftigt expanderbara men det känns som att man inte bör expandera sidoväskorna, dom kommer riktigt långt ut då..

Tankväskan går att expandera till ett sjuvåningshus men det blir lite jobbigt att köra då.
 

Bifogat

  • 20100624_001.jpg
    20100624_001.jpg
    251.2 KB · Visningar: 259
  • 20100624_002.jpg
    20100624_002.jpg
    251.1 KB · Visningar: 274
  • 20100624_003.jpg
    20100624_003.jpg
    249.5 KB · Visningar: 261

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Har nu testat Biltemas sidoväskor samt tankväska en längre tur.

Körde sammanlagt 30 mil med väskorna och tjejen bakpå.
Hade mycket sprit :)crash) samt kläder och grejer så det blev riktigt tungt.

Jag är mycket nöjd.
Efter lite knep och knåp för att få sidoväskorna att sitta stabilt så var det bara att köra, körde riktigt fort vissa partier och marschade runt 150km/h och dom satt som berget, inget fladder eller annat irriterande. Inget smälte trots att den ena hamnade nära ljuddämparen.

Kan tipsa om att man kan sätta kardborren under baksitsen och sen stänga sitsen PLUS att man bör dra spännremmar mellan väskorna, rakt över sadeln, som passageraren sedan får sitta på. Utan extraremmarna föll väskorna ner mycket på sidorna och det blev lite instabilt.
Man ser remmarna lite på bilderna.

Alla väskorna är kraftigt expanderbara men det känns som att man inte bör expandera sidoväskorna, dom kommer riktigt långt ut då..

Tankväskan går att expandera till ett sjuvåningshus men det blir lite jobbigt att köra då.


Jag köpte också dessa packväskor då dom är perfekt att slänga på när man skall veckopendla till jobbet för att sedan tas av snabbt och smidigt då slipper man ha den skit fula ställningen till dom hårda packväskorna på jämt.
Mycket nöjd med dessa endast 399:- verkar vara bra kvalitet också.
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Nu råkar jag veta att Kellermann är ljusstarkare än de som liknar dem på Biltema. Men Biltemas är ju också godkända så jag gissar att de är okej. När jag köpte mina Micro 1000 LED White hade inte Biltema något MC sortiment alls. Nu har jag depåstöd, hjulbalanserare, stödmojäng att ha till kedjesmörjningen, handlovsgas, däckjärn mm ur deras sortiment... klockrent!
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Jag åkte till BT tidigare idag (med hojen) för att känna och klämma lite på väskan och se hur den kändes me skinnställ på.

Tyckte den verkade helt OK så jag köpte en. Har kört ca 30 mil med den idag i farter uppåt mycket mer än tillåtet och jag känner inte ens att den är där. Dock så hade jag inte någon packning i den men den sitter tajt och är inte alls i vägen.

Det enda som jag tycker är lite störande är remmarna som man måste hålla på å knyta om varann för att dem inte ska fladdra i fartvinden. Annars så är jag skitnöjd me den! :tummenupp
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har nu testat Biltemas sidoväskor samt tankväska en längre tur.

Inget smälte trots att den ena hamnade nära ljuddämparen.


Tankväskan går att expandera till ett sjuvåningshus men det blir lite jobbigt att köra då.

Vart ca 35 mil i helgen med tankväskan i sjuvåningshusläget :p Funkade bra även om det är lite störande.

Sitter det nått värmeskydd på insidan av sidoväskorna? Jag vill ha såna på lc4:an men den ena kommer ligga direkt mot ljuddämparn. Känns som smält/brandrisken är ganska hög då? :confused:
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
Har nu testat Biltemas sidoväskor samt tankväska en längre tur.

körde riktigt fort vissa partier och marschade runt 150km/h och dom satt som berget, inget fladder eller annat irriterande. Inget smälte trots att den ena hamnade nära ljuddämparen.

.

Kan infoga att dessa sitter lika bra i hastigheter strax under 200 blås, förutsatt att man fäster dom enligt beskrivningen ovan. Man bör nog fästa dom under cutsen för att dom ska sitta fast ordentligt! Hade sånna till sporthojen förra året då vi körde närmare 140 mil genom landet. Gott råd, kör lumpen packning! Ner med en stor svart sopsäck i varje väska, extra skydd vid regn! :tummenupp
sh.JPG


Vart ca 35 mil i helgen med tankväskan i sjuvåningshusläget :p Funkade bra även om det är lite störande.

Sitter det nått värmeskydd på insidan av sidoväskorna? Jag vill ha såna på lc4:an men den ena kommer ligga direkt mot ljuddämparn. Känns som smält/brandrisken är ganska hög då? :confused:

Återkommer när jag vet, ska köpa sidoväskorna själv inför semestern! Men jag har för mig (rätta mig ni som har väskorna idag om jag har fel) att det sitter en förstärkning av något slag på den delen som ligger in mot avgasröre(n). Hade hur som helst inga problem med sporthojen men har inte provat på LC4an ännu. Hinner du före mig så höra gärna av dig :tummenupp
 
Last edited:

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Det enda som jag tycker är lite störande är remmarna som man måste hålla på å knyta om varann för att dem inte ska fladdra i fartvinden. Annars så är jag skitnöjd me den! :tummenupp

Bara att klippa av. Man kan värma lite försiktigt där man klippt av så smälter plasten ihop, och man slipper att det fransar sig.

Sitter det nått värmeskydd på insidan av sidoväskorna? Jag vill ha såna på lc4:an men den ena kommer ligga direkt mot ljuddämparn. Känns som smält/brandrisken är ganska hög då? :confused:

Det finns något halvhårt inlägg i väskorna, men det känns mer som att det är till för stablitet/form av väskorna, inte för att skydda mot värme. Oavsett vilket så sitter inlägget inuti väskorna, så du kommer lik förbannat få smält plast över hela ljuddämparen om den ligger emot.

edit: efter att ha tagit en titt i ditt garage ser jag att jag var lite tokigt ute - inläggen ligger i botten, inte på insidorna. På insidorna är det något annat material, men jag skulle inte lita på att det är värmetåligt, iaf inte i den utsträckningen.

Däremot har du juh plastkåpor som skydd vid "passagerardelen" av sadeln, där borde det inte vara några problem att hänga dom tror jag.
 
Last edited:

Ace89

Guest
Utrustningen är av bra kvalité. Har både hjälm och stövlar från tema. Ser bra ut, och har fått toppbetyg i tester. Att det även är bra pris på sakerna är inte en nackdel. :banana
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Sitter det nått värmeskydd på insidan av sidoväskorna? Jag vill ha såna på lc4:an men den ena kommer ligga direkt mot ljuddämparn. Känns som smält/brandrisken är ganska hög då? :confused:

Jag hade samma problem på DR'n då det bevisligen smälter väskor enligt enstånka forum. Biltema har väskhållare som kan hålla väskan från avgasröret. Jag monterade på och de fungerar bra under testtrippen på ca 20 mil.
82-578_l.jpg
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top