Biltema = kanontema!

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hej hej, Funderar faktiskt på hur Biltemas raisers och fatbar styre är, skulle man våga köpa sådant tro? Bra pris på grejjerna, Jag kör ju inte skit mycket så känns lite onödigt o köpa dyra 1200kr styren bara för att det ska vara märke på skiten.
Men man vill ju inte hamna i sittsen att styret skulle gå av.
Någon som har någon koll på dessa prylar??

:tummenupp köp, alla styren böjer sig vid en riktig marksyning prisvärda för en annan som åker i backen med jämna mellanrum ,
åker hellre med ett nytt fatbar från biltema än ett stukat magura som svider o slänga bort ,dom svarta dom börjat med nu verkar har en glattare färg

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Jag har biltemas ventilhattar och befunnit mig i farter över 200 regelbundet utan att de böjts. Jag tror ditt problem är vanliga bilventiler, du ska ha extra korta ventiler nämligen. Kolla längden ocvh jämför med bilens, är de lika långa är det bara att byta eller hålla dig på mattan :)

olofma

Medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
CBR600 F4
Bra raceolja, har kört/kör hårt på den och inga problem. (Den oljan har ju ganska bra märkning för de som orkat kolla).

Handskar (Håller bättre än A-stars SP2 handskar som de är kopierade ifrån), tankväska, sidostödsplatta är också bra skit.

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Körde 120 mil i helgen med Biltemas tankväska. Funkade hur bra som helst. Remmarna är bara att klippa av, sitter finfint med bara magneterna.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Han skriver så här:
"jag bytte belägg körde väl en 20 mil sen började det hugga mer o mer så jag plockade bort o handlade original blev nästan samma hugg efter det ändå va på service igår och de sa att det är väldigt repigt pga biltemas belägg men inte skevt ska se om jag kan planslipa dem på ngt sätt, har skrivit en rad till Biltema men det blir väl som vanligt att kunden alltid har fel men undrens tid är kanske inte förbi"

Det låter väldigt underligt att han ska ha lyckats repa skivorna så ordentligt på bara 20 mil med nya belägg. särskilt som Biltemas belägg är levererade av en av dom ganska stora leverantörerna som säljer till många av MC-firmorna.

Det är väl troligare att han kört för länge så han kört med slut belägg innan han bytte till biltemabeläggen och därför förstört skivan skulle jag tro.

Solid snake

Guest
Är det nån som har testat cross/endurodäcken? Isf var det okej däck eller skit?

Dr.Bike

Guest
Jag har biltemas ventilhattar och befunnit mig i farter över 200 regelbundet utan att de böjts. Jag tror ditt problem är vanliga bilventiler, du ska ha extra korta ventiler nämligen. Kolla längden ocvh jämför med bilens, är de lika långa är det bara att byta eller hålla dig på mattan :)

200 är bara tomgång på min hoj... ;)

Men du har rätt! Det är fanimig bilventiler!
Jag har ännu inte sett vinklade (metall) att köpa. Nå¨n som sett.
JAg fattar inte hur de tänker nar de sätter dit raka...
Dels har man problemet med centrifugalkraften, som kan tömma däcken fortare an man kan säga flaska, om ventilhattarna är kass, men så är det ju det där med åtkomligheten vid luftpåfyllning :mad:

M.v.h

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
...särskilt som Biltemas belägg är levererade av en av dom ganska stora leverantörerna som säljer till många av MC-firmorna.

Fast d är samma leverantör kan ju kvalliten skifta. På mitt B-Tema belägg, bak/DR 650 SE lossnade belägget från metallplattan efter 80 snälla mil, crap -no more.

Deras dyra cykelpump 199:- e magnefik! =)

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Beläggen rockar på geggmopparna. :) Men där kör man slut på en uppsättning på ~20 timmar lr så oavsett vad det står på asken.

/J

Last edited:

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Oljan är as-bra. Den är gul och rymdes precis i motorn....Och den skar ju inte:va
Eller hur definierar ni om oljan är bra?

Dock kan tilläggas att jag hällde i Biltemas "racerolja" i en bekants Retta
Efter 2 timmar på gelleråsen så visade ju dock inte testerna från Nynäs-lab lika roliga resultat.
Den begagnade oljan kan närmast liknas till bromsvätska......Men fortsätt ni jag tänker inte köpa era begagnade lik iaf. Det kallas för att vara dumsnål.

Ta också och väg ett nytt orginalfilter mot ett av biltemas. Fåga er sen varför biltemas är lättare?! jo därför att det är tomt. Såga så får ni se!!

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Efter 2 timmar på gelleråsen så visade ju dock inte testerna från Nynäs-lab lika roliga resultat.
Den begagnade oljan kan närmast liknas till bromsvätska......Men fortsätt ni jag tänker inte köpa era begagnade lik iaf. Det kallas för att vara dumsnål.

Nä, då är det bättre att ha Statoils racingolja. :rolleyes:

För övrigt köpte jag insektssvampar där häromdagen. Kanonbra! :tummenupp
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83054
36-467_l.jpg

Last edited:

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Oljan är as-bra. Den är gul och rymdes precis i motorn....Och den skar ju inte:va
Eller hur definierar ni om oljan är bra?

Ta också och väg ett nytt orginalfilter mot ett av biltemas. Fåga er sen varför biltemas är lättare?! jo därför att det är tomt. Såga så får ni se!!

Jag köpte orginal filter och Biltema olja. Jag tycker att växelådan blev trög och klonkig.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast d är samma leverantör kan ju kvalliten skifta. På mitt B-Tema belägg, bak/DR 650 SE lossnade belägget från metallplattan efter 80 snälla mil, crap -no more.

Deras dyra cykelpump 199:- e magnefik! =)

Jo. Det är ju sant att det kan variera lite. Men att belägget lossnar från metallen räknas nog som fabrikationsfel även på biltema-belägg.
Sen kanske det inte är säkert att jag köper belägg därifrån i alla fall.
Enligt listan så har dom bara bakbeläggen till min hoj och dom är bara ca 10 kr billigare så då blir det säkert att jag handlar där jag kan få alla beläggen på samma ställe och offrar mig på att slösa bort en krona.

Nicotin

Guest
testat biltema oljan nu..och..nehh..

Koppligen började slira på mellan och höga varv

Funkade bra så länge hojen låg under 70 grader i temp :va

när jag passerade 78 grader började slirandet..
Gick omgående tillbaka till motul 300 och hojen gick som ny igen..kan ngn förklara detta fenomen för mig ?

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
motuls olja kanske har lite andra egenskaper tillsammans med att dina lameller eller fjädrar börjar bli dåliga?
tyckte faktiskt att motorn lät liiite mer när jag körde deras olja, kör motul nu!
Bara den goda lukten kommer nog att göra att jag fortsätter med motul :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Gick omgående tillbaka till motul 300 och hojen gick som ny igen..kan ngn förklara detta fenomen för mig ?

Tja. Förklaringen är väl att din hoj inte gillar Biltemaoljan då.
Olika oljor är ju olika bra i olika motorer och hojar är ju ganska kinkiga med oljan just för att växellådan och kopplingen delar olja med motorn.

Min egen hoj gillar biltemaoljan. Växellådan blir betydligt mindre klonkig än den är med den mycket dyrare Castrol som verkstäderna brukar hälla i den.

Så det varierar nog mellan olika hojar om biltemas olja funkar eller inte.

Live_free

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
Motorcykel

jag skulle vara glad om man kommer undan med slirande.. med min tur så skulle säkert nåt gå sönder... :huvet

Biltema olja sux, man ska testa andra märken men Biltema / OKQ8 är inget märke.. eller :va

Köper inte ens den till bilen.. :gnissla

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag kör med Biltemas olja i turbohojen, och det funkar bra. Inget kopplingsslir ens vid 1,6 bar. Iofs har jag fetingkopplingsfjädrar som gör att man får underarmar som hulken, men ändå.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka