Biltema = kanontema!

biltema

Jag har köpt sidoväskor som funkar skit bra! förutom när det regnar men det e bara att lägga i plastpåsar innuti billigt å bra :D:banana
 
Duells.se har en batterirekomendaionstabell, kolla där så får du måtten!

där står det bara att jag ska ha YT9B-4 batteri. vilket jag har nu. men vill inte lägga ut 1700 på ett batteri just nu. och eftersom jag inte hittar ett batteri med exakt dom måtten undrar jag ifall någon har en
r6a -03 med biltema batteri. och isf vilka mått det har.. inte jätte lätt att komma in och mäta under sadel och delvis tank och få exakta mått.. och hade tänkte starta mc´n med starthjälp och åka 6 mil till biltema och byta batteri på plats.. så därför måste jag veta vilket mått så jag kan ringa och se om dom har något inne.. vore snyggt att åka dit och inte kunna köpa ett batteri och sen inte komma hem :D
 
Köpte deras ryggsäck, satt som ett smäck och kändes inte öht att den fanns på ryggen när jag tog nåra mil på hojen... 120km/h palla den utan probz iaf... våga in åka fortare för mamma blir så sur när ja åker ifrån henne :D
 
där står det bara att jag ska ha YT9B-4 batteri. vilket jag har nu. men vill inte lägga ut 1700 på ett batteri just nu. och eftersom jag inte hittar ett batteri med exakt dom måtten undrar jag ifall någon har en
r6a -03 med biltema batteri. och isf vilka mått det har.. inte jätte lätt att komma in och mäta under sadel och delvis tank och få exakta mått.. och hade tänkte starta mc´n med starthjälp och åka 6 mil till biltema och byta batteri på plats.. så därför måste jag veta vilket mått så jag kan ringa och se om dom har något inne.. vore snyggt att åka dit och inte kunna köpa ett batteri och sen inte komma hem :D
Google är din vän..

Yuasa YT9B-4
L150 B70 H105

http://www.batteripoolen.se/ProductInfo.aspx?ProductID=340&productGroup=3&r=Batterier&s=MC

Motsvarande som Biltema har är;

Gelvariant (Art.nr. 80-816):
12V 8Ah
L151 B87 H107

SMF-variant (Art.nr. 80-264):
12V 8Ah
L151 B87 H105

Det är ju bredden som kan bli problem, har inte den blekaste om hur det ser ut i en R6:as batterilåda - kanske inte är det minsta problematiskt med ett bredare?! Annars finns det ju mindre med fler amperetimmar som då är högre istället.. Rekommenderar gelvarianten, haft mitt i ett par år nu och fungerar än klockrent.

Listor:
http://www2.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=105080
http://www2.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1193&iItemId=105133
 
Last edited:
där står det bara att jag ska ha YT9B-4 batteri. vilket jag har nu. men vill inte lägga ut 1700 på ett batteri just nu. och eftersom jag inte hittar ett batteri med exakt dom måtten undrar jag ifall någon har en
r6a -03 med biltema batteri. och isf vilka mått det har.. inte jätte lätt att komma in och mäta under sadel och delvis tank och få exakta mått.. och hade tänkte starta mc´n med starthjälp och åka 6 mil till biltema och byta batteri på plats.. så därför måste jag veta vilket mått så jag kan ringa och se om dom har något inne.. vore snyggt att åka dit och inte kunna köpa ett batteri och sen inte komma hem :D

Där står även måtten på batteriet, och att då välja ett som har samma mått eller mindre från biltemas sida kan väl inte vara oöverstigligt svårt?
 
Hur är Biltemas svarta tankpads ? kan man sätta på en sån på en hoj som min utan att det ser konstigt ut ? Jag tycker iaf att de ser väldigt neutrala ut. Funderar på nån av dessa, troligen den första i svart:
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad/
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad1/
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad3/

hade en på hojen och den funkade kanon! sett exakt likadana med nå litet posör märke på för 5 dubbla priset.
 
Är det någon som har erfarenhet av dessa biltema-strålkastare?

Huvudstrålkastare Twin

Dubbla framlyktor med klassisk retrolook och klara glas. Lykthus av kromad metall. Lyktinsatser med H4-sockel (hel/halvljus med avbländning) och parkeringsljus. Ljusöppning: Ø87 mm (3,5"). Ytterdiameter: Ø 107 mm. Djup: 125 mm. Djup till fäste: 70 mm. Total bredd (för båda lyktorna): 220 mm. Sidomontering. Levereras med H4-lampor (12 V 60/55 W) och kablar. E-märkta.

Är det nått att ha eller bara nått j-vla rappel? 599:- är ju annars bara halva priset jämfört med vad liknande lyktor kostar på annat håll.
 

Bifogat

  • 82-627_m.jpg
    82-627_m.jpg
    19.5 KB · Visningar: 155
Hur är Biltemas svarta tankpads ? kan man sätta på en sån på en hoj som min utan att det ser konstigt ut ? Jag tycker iaf att de ser väldigt neutrala ut. Funderar på nån av dessa, troligen den första i svart:
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad/
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad1/
http://www.biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Tankpad3/

Det här är min expertis!:)

Tankpad 1: Snygg, fäster riktigt bra på tanken. Se till att tanken är rengjord innan montage!

Tankpad 2: Den här fäster lika bra som nr 1, men nackdelen är att den är riktigt ful. Vad ska det se ut som? Som om lacken har släppt på kolfiber?

Tankpad 3: VARNING! Detta är en äkta skit-tankpad. Den är styv och har väldigt dåligt klister. Gjord i gummi-material. Jag har personligen testat och denna är värdelös. Sitter inte ens 1 dag på din tank...
 
Det här är min expertis!:)

Tankpad 1: Snygg, fäster riktigt bra på tanken. Se till att tanken är rengjord innan montage!

Tankpad 2: Den här fäster lika bra som nr 1, men nackdelen är att den är riktigt ful. Vad ska det se ut som? Som om lacken har släppt på kolfiber?

Tankpad 3: VARNING! Detta är en äkta skit-tankpad. Den är styv och har väldigt dåligt klister. Gjord i gummi-material. Jag har personligen testat och denna är värdelös. Sitter inte ens 1 dag på din tank...

Jag har 3:an sitter på min gammelgixxer och den sitter riktigt bra och har gjort det i drygt 1 år nu. Visserligen håller jag med om att den är styv och kanske kan ge visst besvär vid montering på vissa tankar.
 
Jag vill passa på att VARNA för biltemas stålull.
Med artnr: 85-490.

Jag provade att putsa på min sving.
Det blev rent, och jag kunde inte sluta att putsa (nåja, var tvungen att sluta).
Det är beroendeframkallande!
Och det värsta är ju att jag har en grushoj (nåja med motardfälgar på ibland):gnissla.

Före bilden ser finare ut än det verkligen var.
Har stått och gnott på den där jävla svingen förut, utan något bra resultat. Nu blev det stor skillnad.:D
 

Bifogat

  • före.JPG
    före.JPG
    78.2 KB · Visningar: 328
  • efter.JPG
    efter.JPG
    86.9 KB · Visningar: 362
Jag vill passa på att VARNA för biltemas stålull.
Med artnr: 85-490.

Jag provade att putsa på min sving.
Det blev rent, och jag kunde inte sluta att putsa (nåja, var tvungen att sluta).
Det är beroendeframkallande!
Och det värsta är ju att jag har en grushoj (nåja med motardfälgar på ibland):gnissla.

Före bilden ser finare ut än det verkligen var.
Har stått och gnott på den där jävla svingen förut, utan något bra resultat. Nu blev det stor skillnad.:D

Eller också tar man en vanlig trasa o lite lacknafta så behöver man inte ens gno nåt :)
 
Någon som har provat biltemas IR-tempmätare? Finns två olika varianter och undrar om någon av dom är bra och funkar att mäta däcktemp eller asfaltstemp med?

Den billigare för 349.- http://www.biltema.se/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-termometer-i-fickformat/

Den lite dyrare för 499.- http://www.biltema.se/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/IR-termometer/

Sorry om de kommer upp igen, orkar inte läsa hela tråden!

/A

Den där typen av termometrar är inte raketforskning. Det som skiljer dom om man kollar är i stort sett att den dyrare har lite bättre upplösning. (0,1 grader istället för 1 grad) samt något bättre noggrannhet.

Men jag skulle säga att båda två är tillräckligt bra för att mäta däcktemp med. Någon tiondels grad hit eller dit är inte så intressant. Vid 80 grader så ska den billigare ha en maximal felvisning på +- 4,5 grader och den dyrare +- 3 grader.
I praktiken ligger troligen båda två långt innanför gränserna. Typiskt sett när man specar termometrar så sätter man specarna så att ett faktiskt exemplar är långt innanför gränserna. Då slipper man reklamationer pga felvisning.

Jag skulle dessutom misstänka att dom båda två går att kalibrera om man vill det. Siffrorna dom upger är vad den grejar out of the box och dom lägger nog inte ner sådär mycket tid på att kalibrera dom på fabrik.

Personligen skulle jag nog köpa den dyrare då jag är prylgalen men den billigare är nog fullt tillräcklig. Vill du vara nogrann så kollar du den mot någon dyrare termometer då vet du felvisningen sedan och kan ta hänsyn till den. Då vet du ju exempelvis att när den visar 82 grader så är det drygt 80 i däcket.

Ska du upp i nogrannhet och upplösning så blir det oftast frågan om betydligt dyrare grejor än sådär. Dom flesta som ligger inom överkomliga priser har ungefär den där prestandan. Jag har själv köpt in en sådan där till jobbet men vi behövde en något bättre/dyrare. Det slutade en bra bit över 2000 pix.
 
Den där typen av termometrar är inte raketforskning. Det som skiljer dom om man kollar är i stort sett att den dyrare har lite bättre upplösning. (0,1 grader istället för 1 grad) samt något bättre noggrannhet.

Men jag skulle säga att båda två är tillräckligt bra för att mäta däcktemp med. Någon tiondels grad hit eller dit är inte så intressant. Vid 80 grader så ska den billigare ha en maximal felvisning på +- 4,5 grader och den dyrare +- 3 grader.
I praktiken ligger troligen båda två långt innanför gränserna. Typiskt sett när man specar termometrar så sätter man specarna så att ett faktiskt exemplar är långt innanför gränserna. Då slipper man reklamationer pga felvisning.

Tack för svar! Ingen som provat dessa? Får väl köpa en och utvärdera själv. Känns också som den dyrare är de bättre valet.

/A
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top