Biltema = kanontema!

Frank Zappa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2010
Ort
Enskede
Hoj
Yamaha XTZ750
Hej Funkar det att måla grenröret med biltemas värmebeständiga färg?:confused:
Står att det ska klara 600 grader.

Jag målade mitt grenrör med deras "silvriga" värmebeständiga färg förra året. Direkt när jag startade första gången, rök det otroligt mycket från färgen (grannarna trodde att det brann), men efter 10 minuter upphörde röken och sedan dess har det funkat bra. 4-500 mil har det suttit på nu och det ser fortfarande snyggt ut.
Hojen är en XTZ-750 Super Ténéréoch nu kör jag ju ganska snällt, så det är möjligt att färgen inte håller om man brassar satan.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Den där typen av termometrar är inte raketforskning. Det som skiljer dom om man kollar är i stort sett att den dyrare har lite bättre upplösning. (0,1 grader istället för 1 grad) samt något bättre noggrannhet.

Men jag skulle säga att båda två är tillräckligt bra för att mäta däcktemp med. Någon tiondels grad hit eller dit är inte så intressant. Vid 80 grader så ska den billigare ha en maximal felvisning på +- 4,5 grader och den dyrare +- 3 grader.
I praktiken ligger troligen båda två långt innanför gränserna. Typiskt sett när man specar termometrar så sätter man specarna så att ett faktiskt exemplar är långt innanför gränserna. Då slipper man reklamationer pga felvisning.

Jag skulle dessutom misstänka att dom båda två går att kalibrera om man vill det. Siffrorna dom upger är vad den grejar out of the box och dom lägger nog inte ner sådär mycket tid på att kalibrera dom på fabrik.

Personligen skulle jag nog köpa den dyrare då jag är prylgalen men den billigare är nog fullt tillräcklig. Vill du vara nogrann så kollar du den mot någon dyrare termometer då vet du felvisningen sedan och kan ta hänsyn till den. Då vet du ju exempelvis att när den visar 82 grader så är det drygt 80 i däcket.

Ska du upp i nogrannhet och upplösning så blir det oftast frågan om betydligt dyrare grejor än sådär. Dom flesta som ligger inom överkomliga priser har ungefär den där prestandan. Jag har själv köpt in en sådan där till jobbet men vi behövde en något bättre/dyrare. Det slutade en bra bit över 2000 pix.

Vi har en dyr termometer med. Måttar man på blanka bitar är felvisningen enorm jmf med en målad/oljig yta.
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Jag har köpt hjälm och stövlar från biltema, är kanonnöjd med båda som är ECE-godkända. Enda minuset är väl att dragkedjan på stövlarna är lite ömtåliga. Bäst med biltema är att det aldrig är något tjaffs när man ska lämna tillbaka grejer, jag lämnade ett batteri som knäcktes i vintras och det tog 15 sekunder tills dess att jag hade ett tillgodokvitto i handen.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag är lite sugen på Biltemas Allväderställ, det nya gråa. Har letat efter omdömen och tester men inte hittat något . Är det någon här som har provat det?
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Jag är lite sugen på Biltemas Allväderställ, det nya gråa. Har letat efter omdömen och tester men inte hittat något . Är det någon här som har provat det?

Är det inte det svarta som är nytt? Ett grått har jag haft i över ett år nu. Trivs bra med det. Fullkomligt vattentätt är det har jag upptäckt också. Urtagbart foder i båda jacka och byxor, man behöver aldrig frysa.
Jag har inget direkt att klaga på, det är nog det mest prisvärda ställ man kan hitta.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Handskydd ALU, är kanon! enda nackdelen för mig var att expanderna gick sönder men då fick man ett par nya och sedan la man en M10 mutter och några brickor emellan och den expandera perfekt :)

+1 till depåstödet också :tummenupp
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Är det inte det svarta som är nytt? Ett grått har jag haft i över ett år nu. Trivs bra med det. Fullkomligt vattentätt är det har jag upptäckt också. Urtagbart foder i båda jacka och byxor, man behöver aldrig frysa.
Jag har inget direkt att klaga på, det är nog det mest prisvärda ställ man kan hitta.

Ok, jag kanske blandade ihop dem. Var på Biltema för ett tag sedan och såg det grå, tyckte det såg ok ut.

Tack för infon!:tummenupp Verkar ju prisvärt som sagt.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Någon som har erfarenhet av biltemas sadelväskor?

Ska på mc-semester i sommar och har funderat på dessa väskor. Är de lätta att spänna fast? Är lite fundersam på kardborrespännena som man ska fästa mellan väskorna, antar att det är tänkt att de ska klämmas under sadeln? Eller det fungerar att bara spänna ihop de över sadeln? Kan nämligen inte lyfta på sadeln på min cbr.
 
Last edited:

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
Någon som har erfarenhet av biltemas sadelväskor?

Jag har iofs bara kört kanske 60 mil med dom, men jag gillar dom. Jag drog kardborrebanden över passagerarsadeln, sen fäste jag dom övriga remmarna där det gick (bakramen, passagerarfotpinnar, skylthållare, osv).

Enda nackdelen va att högra packväskan låg lite farligt nära ljuddämparen, men kardborrefästningen ger rätt bra möjligheter att justera det.
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
En annan jobbar ju på Berner (tillhandahåller verkstäder med förbrukningsmaterial såsom kemi, bult, kattstryp,elektronik, kemi.. samt maskiner etc) Såå det är inte svårt att få tag på bra grejer till garaget ;)
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
En annan jobbar ju på Berner (tillhandahåller verkstäder med förbrukningsmaterial såsom kemi, bult, kattstryp,elektronik, kemi.. samt maskiner etc) Såå det är inte svårt att få tag på bra grejer till garaget ;)

Hahaha.Jag väljer Biltemas verktyg före Berners vilken dag som helst!
Eller som en arbetskamrat sa när han såg Bernerförseljaren med sin son på Biltema "Nu får du väll sitta och märka om verktyg hela kvällen din stackare!":D
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Jag har iofs bara kört kanske 60 mil med dom, men jag gillar dom. Jag drog kardborrebanden över passagerarsadeln, sen fäste jag dom övriga remmarna där det gick (bakramen, passagerarfotpinnar, skylthållare, osv).

Enda nackdelen va att högra packväskan låg lite farligt nära ljuddämparen, men kardborrefästningen ger rätt bra möjligheter att justera det.

Blir nog till att slå till på ett par sådana då! :tummenupp
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Jag är lite sugen på Biltemas Allväderställ, det nya gråa. Har letat efter omdömen och tester men inte hittat något . Är det någon här som har provat det?


Har köpt detta grå/svarta allvädersställ (Duracore).
Jackan sitter kanon bra men byxorna var lite för korta då man sitter
på hojen men annars helt okey.
Det rengnade som satan här nere Trollhättan idag så jag testade en runda på ca: 4 mil frös inte alls fast jag var naken under (kalsonger/t-shirt). Blev inte nämnvärt blöt heller så mitt betyg är GODTJÄND med bravur för dom pengarna....:)
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Blev ägare till ett allväderställ idag. Verkar ju helt ok för dom pengarna!
Tog jacka i strl xl, brallorna däremot kändes lite små i storlek så där fick det bli xxl för att det skulle vara bekvämt.
 
Last edited:

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
samtliga depå stöd, både sporthoj och motard. Fram för sporten är dock lite klent.
motoroljan funkar helt klart.
deras led baklyse är det inga fel på.
sidospeglarna.

ja dom har helt enkelt väldigt mycket bra med! VET att en av dom som servade sporthojar och som var väldigt välomtalad, använde oljor m.m. från biltema! Och flera åkare i stockholm har lovordat hans servicar :) tänk vad lite folk vet hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top