Biltema = kanontema!

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Klykor för bobbiner finns som tillbehör, kostar typ 49:- eller nåt sånt.

Den till gaffelbenen fram känns ostabil men har funkat för mig i två år utan problem, man får bara vara medveten om att den inte är tokstabil när man skruvar.

Själv köpte jag biltemas stöd fram som en akutlösning men det var för sladdrigt. Köpte då "piggar" från MC handlare (med andra ord till ett "riktigt" framstöd) för 150 kr och nu är den helt stabil även fram. Till dyrare stöd är piggarna mycket mindre så dom får plats i gaffelbenet, biltemas är för grova så dom bara balanserar på benen.
Men som sagt, biltema stöd och "riktiga" "piggar" blir billigare men lika bra som de dyraste.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Själv köpte jag biltemas stöd fram som en akutlösning men det var för sladdrigt. Köpte då "piggar" från MC handlare (med andra ord till ett "riktigt" framstöd) för 150 kr och nu är den helt stabil även fram. Till dyrare stöd är piggarna mycket mindre så dom får plats i gaffelbenet, biltemas är för grova så dom bara balanserar på benen.
Men som sagt, biltema stöd och "riktiga" "piggar" blir billigare men lika bra som de dyraste.

Då ska jag fram med slipen så fort jag kommer hem!
 

david_guitar

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
Ösmo
Hoj
91 suzuki intruder 750
Biltema har mycket saker som är bra och mycket skrot med! Jag kör en suzuki intruder alltså custom hoj.

Köpte deras "custom backspeglar" som kostar 100kr paret! för priset så kan man inte klaga men skruven som håller fast spegeln på armen går sönder när man skruvar fast den, så jag fixade andra "riktiga skruvar" o då satt dom fast skit bra.. Dock var jag ute o körde i stan i helgen för att kolla in prideveckan :arsele då hoppar spegelglaset ur spegeln haha.. helt värdelösa är dom så köp inte dom!

Här köpt följande saker jag är nöjd med på biltema, Mc klocka Analog, Mc lås med larm, mc glasögon, kapell (storleken stämmer visst iallafall för custom hojar), Landerhanskar :banana
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
mina erfarenheter av BT's mc grejer hittills.
kedjespray race: verkar smörja bra om man smörjer ofta, men stänker överallt tyvärr.
kört med Castrol chain lube. fått hem Motul chain lube nu och skall testa. sitter kvar på kedjan.

blinkersrelä och mini ledblinkers. relät tickar när tvättat hojen/blött.
blinkers såg först ut att vatten trängt in redan efter första tvätten men de har hållit iaf nu över sommaren.

mjuka sadelväskor. bytte första paret jag köpte då ett av spännbanden lossnade direkt när spände, fel på sömmen. de nya paret funkade bra på resan. bra skit för 399kr. sett exakt samma väskor fast en annan logga på såklart hos en mc handlare för 1099 ;o)
Men jag köper att jag fått byta lixom för det priset. bara man kommer ihåg slita i grejerna lite redan i affären.. samt att jag kör med plastpåsar som inre väskor för att hålla allt torrt.

balaklavan(nya mod) funkar fint

skinnhandskarna (sport) lämnade jag tillbaks igen. konstigt grepp om styret med dom tyckte jag.

packrullen funkar oki.

depåstöd bak inkl klykor till bobbiner: 249kr + 89kr.
funkar bra. står stadigt. se bara till att vända klykorna rätt för att inte skrapa svingen. för min sving måste längre spetsen bak klingan.

mc oljan har jag inte vågat mig på testa ännu.

*fått hem Motul 5100 + filter etc från mx24.se just nu 4Liter för 295kr. som skall funka bra till min hoj iaf.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
mc oljan har jag inte vågat mig på testa ännu.

*fått hem Motul 5100 + filter etc från mx24.se just nu 4Liter för 295kr. som skall funka bra till min hoj iaf.

Motul 5100 är en API SG och Biltema är en API SM.
Båda är helsyntet och JASO MA.

Motulen är iofs några kr billigare litern men en sämre klassning.
Jag kör biltema och har aldrig haft några problem med oljan.
 

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Motul 5100 är en API SG och Biltema är en API SM.
Båda är helsyntet och JASO MA.

Motulen är iofs några kr billigare litern men en sämre klassning.
Jag kör biltema och har aldrig haft några problem med oljan.

Jag trodde motul 5100 är en delsyntet och har alltid varit en delsyntet. Du måste upp till 7100 för helsyntet eller 300v
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag trodde motul 5100 är en delsyntet och har alltid varit en delsyntet. Du måste upp till 7100 för helsyntet eller 300v

Du har så rätt. Iofs, byter man olja en gång per säsong och håller serviceintervallerna så bör det ju inte göra någon jätteskillnad.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Dock var jag ute o körde i stan i helgen för att kolla in prideveckan :arsele då hoppar spegelglaset ur spegeln haha.. helt värdelösa är dom så köp inte dom!

Att spegelglaset hoppar ur under sådana omständigheter är inte en kvalitetsbrist utan är en inbyggd säkerhetsfunktion. Vissa saker bör man helt enkelt inte se i backspeglarna medan man är ute och kör hoj.

dykes-on-bikes.jpg
 
Last edited:

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Hm köpte en likadan och efter 70 mil mestadels i regn så funkar den fortfarande kanon
Ok! Då är det 50/50 om den håller med andra ord. :D


Vissa saker bör man helt enkelt inte se i backspeglarna medan man är ute och kör hoj.
dykes-on-bikes.jpg

Nej, man blir distraherad. Hon till vänster har en klart trafikfarlig urringning! :mattias

Har packrullen och lastnätet, perfa funktion so far!

/e
 

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
måste slänga in detta då jag är nästan lyrisk :tuttar
bytte från Castrol GPS (delsynt 15-50) till Motul 5100 (10-40 delsynt) i dag och varite ute en bra runda. kan bara säga att så här mjukt och fint det är att växla som nu har hojen aldrig varit på ny Castrol.. inbillar mig att motorn spinner mjukare än någonsin :yoparty
större skillnad än vad jag någonsin trott !
tänker fan att man inte testat förr.... har liksom kört på Castrol röda gps på alla hojar i flera år nu efter att gått på rek av en polare som var mc mek och raceförare etc. nu skiter jag i Castrol.


Du har så rätt. Iofs, byter man olja en gång per säsong och håller serviceintervallerna så bör det ju inte göra någon jätteskillnad.
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Såg i nya katalogen att Biltema säljer slip-on nu också. Nån som klämt på det än eller kanske testat?
 

manneman

Guest
Har inte harvat igenom tråden men vill utfärda en fetvarning på bt's regnhandskar. Inget som är värt namnet, efter. Blott 5 mil i hällregn kunde jag vrida ur dem!
Vilketn skräp! :gnissla
 

MC Doktorn

Guest
Fattigmanstema :va

måste slänga in detta då jag är nästan lyrisk :tuttar
bytte från Castrol GPS (delsynt 15-50) till Motul 5100 (10-40 delsynt) i dag och varite ute en bra runda. kan bara säga att så här mjukt och fint det är att växla som nu har hojen aldrig varit på ny Castrol.. inbillar mig att motorn spinner mjukare än någonsin :yoparty
större skillnad än vad jag någonsin trott !
tänker fan att man inte testat förr.... har liksom kört på Castrol röda gps på alla hojar i flera år nu efter att gått på rek av en polare som var mc mek och raceförare etc. nu skiter jag i Castrol.

hohohoho dream on :krama

"Bara skoja lite med er"
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top